آیا مام زیر بغل سرطان‌ زا است؟

یکی از پرسش‌های رایج افرادی که به صورت روزانه از مام زیر بغل استفاده می‌کنند، این است که آیا مام زیر بغل سرطان‌ زا است یا خیر؟ گرچه برخی از افراد جواب قاطعی به سوال می‌دهند اما بر اساس پژوهش‌های جدید همچنان نمی‌توان جواب قطعی به این سوال داد. ما تلاش کردیم در این مقاله به‌روزترین مطالعات و مقالات را بررسی کنیم تا ببینیم بر اساس آخرین پژوهش‌ها آیا مام زیر بغل سرطان زا است؟ یا تحقیقات جدید چیز دیگری را اطلاع‌رسانی کرده‌اند؟

تاثیر مام زیربغل بر غدد لنفاوی

تعدادی مام بدون برچسب با فرمول شیمیایی در بالای آنها
مسدود کردن غدد لنفاوی با مام زیربغل، به طور کامل از دفع سموم جلوگیری نمی‌کند.

در گذشته گفته می‌شد استفاده از مام زیربغل مانع فعالیت لنف‌های زیربغل می‌شود، این امر باعث می‌شود سموم بدن دفع نشوند، به همین دلیل استفاده از مام زیربغل سرطان زا است، اما این موضوع امروزه کمتر مطرح می‌شود؛ زیرا محققان بر این عقیده‌اند که سموم بدن از نواحی مختلفی دفع می‌شوند و فقط غدد لنفاوی این وظیفه را برعهده ندارند. این نکته تا حدودی خیال افراد را در استفاده از مام زیربغل راحت‌تر کرد.

بدن راه‌های زیادی برای دفع سموم دارد، مانند کبد‎، کلیه‌ها و سطوح پوستی. بنابراین مام زیربغل مانعی برای سم‌زدایی بدن نیست.

آیا مواد به‌کار رفته در مام زیر بغل سرطان زا هستند؟

تعدادی مام و استیک زیر بغل بدون برچسب روی سطح بنفش
آلومینیوم و پارابن داخل مام زیربغل چه تاثیری بر سلامت ما دارند؟

دلیل دیگری که مام زیر بغل را در رده محصولات سرطان‌زا قرار داد، مواد به‌کار رفته در مام زیربغل است.

عوارض وجود آلومینیوم در مام

آلومینیوم کلراید یک ماده فعال در مام زیربغل است. این ماده وظیفه دارد غدد تعریق را دچار فلج موقت و بی‌ضرر کند. این فلج موقت باعث توقف در عملکرد غدد تعریق بدن می‌شود. به همین دلیل قطرات عرق برای مدت زمان محدودی تشکیل نشده و برای خروج به سطح پوست نمی‌آیند.

تحقیقات روی ضدتعریق‌هایی که در ترکیبات خود آلومینیوم کلراید دارند، نشان داده‌ است که این افزایش سم‌زدایی طبیعی بدن. بنابراین ممکن است که این مواد به تدریج توسط پوست جذب شده و روی هورمون استروژن بدن تأثیر بگذارند. از آنجا که استروژن می‌تواند در فرآیند رشد سلول‌های سرطانی مؤثر عمل کند، به همین دلیل برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که استفاده مداوم از محصولاتی که دارای آلومینیوم کلراید است، مثل مام زیربغل سرطان زا هستند و می‌توانند به پیشرفت غدد سرطان پستان کمک کنند.

برای آگاهی بیشتر درباره مام‌های بدون آلومینیوم، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم: مام بدون آلومینیوم چیست؟

مام زیر بغل بدون آلومینیوم

هنگام انتخاب یک مام زیربغل، مهم است که ایمنی و اثربخشی این محصولات را در نظر بگیرید. منطقی است که به دنبال محصولاتی باشید که فاقد مواد مضر مانند ترکیبات آلومینیوم هستند. مام‌هایی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی یا ارگانیک در ترکیبات خود استفاده می‌کنند و بدون عطر و اسانس اضافی هستند. 

عوارض وجود پارابن در مام

پارابن در حقیقت نوعی ماده نگه‌دارنده و یک ترکیب شیمیایی پرکاربرد و پرمصرف در محصولات آرایشی، بهداشتی و برخی محصولات خوراکی است. این ماده از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد به منظور ایجاد ممانعت از رشد و نمو باکتری‌ها در این محصولات مورد استفاده قرار گرفت و ماندگاری این محصولات را نیز بالاتر برد. این ماده فعالیت و عملکرد استروژن را در بدن تقلید می‌کند. گرچه هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پارابن عامل ایجاد سرطان است، وجود ندارد، اما در آزمایش‌های انجام شده روی بافت تومورهای سرطانی پستان، این ماده یعنی پارابن، یافت شده‌ است

مام و ضد تعریق از کجا بخریم؟

با کمک ترب نه تنها می‌توانید با انواع مام‌ و برندهای معتبر آشنا شوید، بلکه از معتبرترین فروشگاه‌ها اقدام به خرید خواهید کرد. خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل استفاده از مواد مختلف شیمیایی نیاز به آگاهی کافی و اطمینان دارد.

نتیجه‌گیری

اگرچه همیشه ایده خوبی است که در مورد مواد تشکیل‌دهنده محصولاتی که به‌طور مرتب استفاده می‌کنید، احتیاط کنید، ولی تحقیقات فعلی می‌گویند که مام زیر بغل سرطان زا نیست. اما این موضوع را فراموش نکنید که هر روز پژوهش‌های جدید انجام می‌شوند که باید نسبت به آن‌ها آگاه باشیم. برای مثال اطلاعات جدیدی درباره مواد شیمیایی به‌کار رفته در مام زیربغل وجود دارد و توصیه می‌شود تا جای ممکن از مام‌های بدون آلومینیوم و پارابن استفاده شود. اگر در مورد سرطان پستان نگرانی دارید، در مرحله اول بهتر است بر خطرات شناخته‌شده‌تر مانند سابقه خانوادگی، شیوه زندگی و غربالگری‌های منظم تمرکز کنید.

پرسش های متداول در مورد اینکه آیا مام زیر بغل سرطان زا است؟

آیا ارتباطی بین مام زیر بغل و سرطان پستان وجود دارد؟

اخیرا یک مطالعه‌ی بزرگ حدود ۸۰۰ زن مبتلا به سرطان پستان و تعداد مشابهی از زنان بدون این بیماری را مقایسه کرد. این مطالعه هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پستان و استفاده از مام زیر بغل و دیگر دئودورانت‌های زیر بغل پیدا نکرد.

آیا می‌توان بعد از درمان سرطان پستان از مام زیر بغل استفاده کرد؟

جواب به این پرسش مربوط به نوع و ویژگی‌های بیماری هر فرد متفاوت است و باید از پزشک معالج پرسیده شود. اما به صورت کلی توصیه می‌شود از مام‌های بدون آلومینیوم، گلوتن و پروپیلن گلیکول استفاده شود.

آیا مام زیربغل برای هورمون‌ها مضر است؟

هم آلومینیوم و هم پارابن‌ مختل‌کننده‌های غدد درون‌ریز هستند، به این معنی که پتانسیل تداخل با سطوح هورمونی بدن را دارند.

کدام برند مام برای سرطان بی‌خطر است؟

طبق گزارش موسسه ملی سرطان، هیچ شواهد علمی درباره سرطان‌زا بودن مام زیربغل وجود ندارد. تنها کافی است محصولات خود را از برندها و فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

🔗 منبع: health.clevelandclinic | cancer

مرال حسین‌زاده
مرال حسین‌زاده

من مرال‎ هستم؛ فارغ‌التحصیل صنایع‌دستی و نویسندگی رادیو. بیشتر از ده ساله که می‌نویسم، می‌سازم و تماشا می‌کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *