راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو؛ بررسی عوامل مهم و برندهای برتر

قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار در دنیاست که یکی از روش‌های متداول تهیه آن، استفاده از دستگاه اسپرسوساز است. قهوه اسپرسو، محبوبیت بسیار زیادی دارد که اغلب به تنهایی یا به عنوان نوشیدنی‌هایی بر پایه قهوه مانند کاپوچینو، ماکیاتو، لته و از این قبیل نوشیدنی‌ها سرو می‌شود. بر همین اساس، انتخاب بهترین قهوه برای اسپرسو با توجه به نیاز افراد، بسیار اهمیت دارد. در این مطلب، ضمن اشاره به راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو، در مورد بهترین قهوه برای اسپرسوساز هم نکاتی را بیان خواهیم کرد.

 هنگام خرید پودر قهوه اسپرسو به چه عواملی توجه کنیم؟

هنگام خرید بهترین قهوه برای اسپرسو، باید به چند عامل مهم توجه کنید. این عوامل عبارتند از:

۱. بررسی نوع دانه‌‌های قهوه

انواع مختلفی از دانه های قهوه داخل ظرف روی یک سطح چوبی
بدون شک دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا یکی از متنوع‌ترین و گسترده‌ترین انواع دانه قهوه از لحاظ گیاه‌شناسی به حساب می‌آیند.

در زمان خرید پودر قهوه، بهتر است پشت جلد را مطالعه کنید تا بدانید که در تهیه آن، از چه دانه‌هایی استفاده شده است. چرا که نوع دانه قهوه، نقش مهمی در غلظت، عطر، طعم، تلخی و اسیدیته بودن دارد. در حالت کلی، دو نوع قهوه بسیار محبوب در بازار به چشم می‌خورد که یکی قهوه روبوستا و دیگری قهوه عربیکا است. بیشتر برندها از دانه‌های روبوستا در تهیه پودر قهوه استفاده می‌کنند. اگرچه در محصولات باکیفیت‌تر، بیشتر از دانه‌های عربیکا استفاده می‌شود. روبوستا، نوعی قهوه با عطر قوی و طعم تلخ است که بیشترین میزان کافئین و اسیدیته را دارد. اما عربیکا، دارای عطر و طعمی ملایم با کافئین و اسیدیته کمتر است.

برخی مارک‌های قهوه، روبوستا را با دانه‌هایی مانند عربیکا ترکیب می‌کنند تا طعم تلخ آن کاهش یابد.

۲. نحوه برداشت قهوه

نحوه برداشت قهوه توسط مزرعه‌داران قهوه، می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت قهوه شما داشته باشد. این روش‌ها، اغلب به صورت دستی و صنعتی انجام می‌شود. بر خلاف باور عموم، برداشت قهوه با استفاده از دستگاه‌های صنعتی، گزینه ایده‌آلی نیست. این دستگاه‌ها، با لرزش درختچه قهوه، همه دانه‌های رسیده و نرسیده را برداشت می‌کند. اما در روش‌های برداشت دستی توسط مزرعه‌داران، قهوه‌های مناسب و رسیده برداشت می‌شود.

۳. رست دانه‌های قهوه پیش از آسیاب

دانه های سیاه قهوه داخل ظرف ماشین رست در حال رست شدن
هنگام رست قهوه، دانه‌های سبز کاملا خشک می‌شوند و رنگ آن‌ها به صورت قهوه‌ای تیره تغییر می‌کند.

نوع رست دانه‌های قهوه، اهمیت بسیار زیادی دارد. دانه‌های قهوه پیش از دم کردن باید رست شوند. به صورت کلی، دانه‌ها در ۳ سطح روشن، متوسط و تیره رست می‌شوند. بهترین نوع رست برای قهوه اسپرسو، سبک و متوسط به تیره است. این مقدار رست، بهترین ترکیب قهوه و آب را ایجاد کرده و طعم خوبی به اسپرسو می‌بخشد. در واقع، هرچه سطح رست دانه‌ها بیشتر باشد، طعم اسیدی آن کمتر خواهد بود. دانه‌های کمتر رست شده، رنگ کم‌رنگ‌تری دارند و معمولا اسیدی‌تر هستند. به همین خاطر می‌توان آن‌ها را بدون اضافه کردن شیر یا شکر میل کرد. در حالی که طعم دانه‌هایی با رست متوسط، متعادل‌تر بوده و رست تیره، طعمی غنی و سوخته دارد.

۴. تاریخ رست قهوه

تازگی دانه‌های قهوه بر کیفیت آن، تأثیر قابل توجهی دارد. در زمان خرید بهترین قهوه برای اسپرسو، توجه کنید که دانه‌ها تازه باشند. چرا که در این صورت، اسپرسو شما کیفیت بهتری خواهد داشت. دانه‌های قهوه پس از رست با مرور زمان، کیفیت خود را از دست می‌دهند. البته اهمیت تازگی در تهیه اسپرسو، به اندازه دیگر روش‌ها مانند پور اور نیست. بلکه یک دوره زمانی بین یک هفته تا دو ماه، بهترین زمان برای مصرف قهوه رست شده اسپرسو است. توجه داشته باشید که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بدترین مکان برای خرید قهوه هستند.

۵. درجه آسیاب دانه‌های قهوه

چند قاشق چوبی با درجه آسیاب های متفاوت دانه قهوه
درجه آسیاب قهوه برای اسپرسو باید نسبتا ریز و شبیه به نمک باشد.

درجه آسیاب دانه‌های قهوه، یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که در راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو باید به آن توجه کرد. درجه آسیاب دانه‌ها، می‌تواند بسیار ریز، ریز، متوسط، درشت یا خیلی درشت باشد. به طور کلی، سطح آسیاب دانه‌های قهوه، به دستگاه دم‌آوری آن بستگی دارد. در نوع درشت‌تر، دانه‌ها به آرامی خرد می‌شوند که به خاطر داشتن تکه‌های بزرگ‌تر، پودر حالتی خشن و ناهموار اما تلخی کمتری دارد. اما در نوع ریز آسیاب شده، محصول نهایی، پودری‌تر و صاف‌تر است.

۶. محل نگهداری قهوه

بهترین مکان برای نگهداری قهوه، محیط خنک و دور از تابش نور خورشید و رطوبت است. به طور معمول دانه‌های قهوه در یک محفظه دربسته نگهداری می‌شوند تا از رطوبت و تماس با هوا پیشگیری شود. زمانی که در منزل، قهوه مورد علاقه خود را نگهداری می‌کنید، بهتر است آن را از ۴ عامل مهم هوا، رطوبت، نور و گرما دور نگه دارید.

۷. توجه به رنگ، عطر، وزن و بافت پودر قهوه هنگام خرید

دانه های تیره قهوه به تازگی رست شده کنار هم
هنگام خرید قهوه برای اسپرسو به میزان رنگ و درجه رست شدن و همچنین عطر قهوه توجه کنید.

بسیار اهمیت دارد که هنگام انتخاب پودر قهوه، ابتدا بررسی کیفی انجام دهید و عطر، وزن، رنگ و بافت پودر را مطابق با استانداردهای جهانی بررسی کنید. به طور کلی، قهوه خالص و بدون مواد افزودنی، باید عطری غنی، بدون بوی تند و اسیدیته داشته باشد. علاوه بر این، باید سبک بوده و رنگ و بافتی تیره داشته باشد. بر همین اساس، اگر متوجه شدید که پودر قهوه رنگی بسیار روشن یا ناسازگار دارد، احتمالا گزینه مد نظر شما، دارای ناخالصی‌هایی مانند کنجاله سویا یا آرد ذرت است. هم‌چنین، حتما قهوه انتخابی خود را از نظر وجود یا عدم توده‌های پودری بررسی کنید. چرا که این گلوله‌ها، نشان‌دهنده ذخیره‌سازی ضعیف، حفظ رطوبت یا کهنگی مواد غذایی است.

برخی از افراد درباره خوردن قهوه مخصوصا به‌صورت روزمره در تردید هستند. اما برخلاف تصور آن‌ها، قهوه خواص زیادی هم دارد. برای دانستن آن‌ها، مطلب خواص قهوه اسپرسو را مطالعه کنید.

چه نوع قهوه ای برای اسپرسوساز مناسب است؟

دانه قهوه در کنار پودر قهوه و یک ظرف با درب مشکی
بهترین گزینه ترکیبی از دانه‌های عربیکا و روبوستا باکیفیت است که در بین دانه‌های عربیکا و روبوستا، برزیل، پرو و ویتنام جز بهترین‌ها هستند.

بهترین قهوه برای اسپرسو بهتر است ترکیبی از عربیکا و روبوستا باشد. به طور کلی، ترکیب این دو قهوه در اسپرسو گزینه‌ای عالی است. این مورد، بستگی زیادی به سلیقه شما دارد. استفاده از قهوه روبوستا، کرمای عالی و غلیظی به اسپرسو شما می‌بخشد. کرما همان کف یا لایه فوم است که روی اسپرسو تشکیل می‌شود. با این حال، اگر علاقه‌ای به کافئین بالا یا طعم روبوستا ندارید، می‌توانید پودر قهوه ۱۰۰ درصد عربیکا یا میکسی از روبوستا و عربیکا را امتحان کنید.

نکته‌ دیگری که هنگام انتخاب بهترین قهوه برای اسپرسو باید به آن توجه کنید، استفاده از قهوه‌ای است که با درجه ریز آسیاب شده است. بدین ترتیب، اسپرسویی که تهیه می‌کنید، عطر و طعمی فوق‌العاده خواهد داشت. این نکته را باید به عنوان یک اصل مهم در نظر بگیرید و فراموش نکنید که به تدریج به ترکیب و طعم مورد علاقه خود دست پیدا می‌کنید. علاوه بر این، متوجه می‌شوید که چه میزان رست یا برشته‌کاری و چه سطحی برای آسیاب دانه‌های قهوه را بیشتر می‌پسندید.

معرفی ۵ برند از بهترین قهوه برای اسپرسو

استفاده از بهترین برندهای قهوه اسپرسو در کنار استفاده از دستگاه اسپرسوساز، موجب تهیه یک نوشیدنی خوش‌طعم و اصیل قهوه اسپرسو می‌شود. در این بخش به معرفی بهترین قهوه اسپرسو می‌پرازیم.

  1. قهوه اسپرسو لاوازا سوپر کرم Lavazza Super Crema
  2. قهوه اسپرسو استارباکس Starbucks Espresso Dark Roast
  3. قهوه اسپرسو لاوازا ایتالیانو  lavazza Espresso Italiano
  4. قهوه اسپرسو ایلی illy espresso
  5. قهوه اسپرسو شوکو استار shokostar coffee dark roast

۱. قهوه اسپرسو لاوازا سوپر کرم (Lavazza Super Crema)

قهوه اسپرسو لاوازا سوپر کرم Lavazza Super Crema
قهوه اسپرسو برند لاوازا مدل سوپر کرم

لاوازا، یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه است که اولویت را روی کیفیت محصولات خود گذاشته است. دانه‌های این ترکیب، از اندونزی، هند، برزیل و کلمبیا جمع‌آوری شده و اغلب در ایتالیا رست و ترکیب می‌شوند. قهوه Lavazza Super Crema دارای رست سبک، متوسط و خامه‌ای است که با نتی از بادام و عسل و طعم میوه‌ای، اسیدیته بالایی دارد و با توجه به مقدار کم روبوستای موجود در آن، کافئین آن هم بسیار کم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این برند، در حدود ۱۲۵ سال سابقه فعالیت در زمینه تولید قهوه را دارد.

بهترین قهوه برای اسپرسو، دارای ۸۰ درصد دانه عربیکا و ۲۰ درصد دانه روبوستا است. دانه‌های لاوازا با نیتروژن بسته‌بندی می‌شوند که همین مسئله سبب شده پیش از باز کردن، ماندگاری بالاتری داشته باشند. همان‌طور که از نام این قهوه مشخص است، کرمای زیادی دارد و یک اسپرسوی خوش‌طعم با ظاهری بی‌نظیر تولید می‌کند. کیفیت و طعم این قهوه، نسبت به سایر برندها در رتبه بالاتری قرار دارد.

۲. قهوه اسپرسو استارباکس (Starbucks Espresso Dark Roast)

قهوه اسپرسو برند استارباکس Starbucks Espresso Dark Roast
قهوه اسپرسو برند استارباکس مدل Dark Roast

برند استارباکس، یکی از برندهای مطرح و شناخته شده در دنیاست و هر جا نام این برند باشد، نشان از کیفیت بالای قهوه خواهد بود. در حقیقت، کیفیت بالا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه‌های این برند است. قهوه اسپرسو استارباکس Starbucks Espresso Dark Roast دارای عطر و طعم کاراملی و دوست‌داشتنی است و همانند سایر اسپرسوها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه می‌شود. این پودر قهوه، یکی از بهترین ترکیبات قهوه است که در عین قوی بودن، طعمی لذت‌بخش و عطری به‌یادماندنی دارد.

۳. قهوه اسپرسو لاوازا ایتالیانو (Lavazza Espresso Italiano)

قهوه اسپرسو برند لاوازا ایتالیانو Lavazza Espresso Italiano
قهوه اسپرسو برند لاوازا مدل ایتالیانو

پودر قهوه اسپرسو لاوازا ایتالیانو lavazza Espresso Italiano، از میزان برشتگی لایت و سبک برخوردار است و طعمی لطیف و خاطره‌انگیز تولید می‌کند. این پودر قهوه، محصول کشور ایتالیا است و از بهترین دانه‌های قهوه عربیکا تولید شده است. بهترین قهوه برای اسپرسو، دارای عطر و طعمی کاراملی است و تلخی و غلظت متوسطی دارد. نوشیدن این قهوه، برای کسانی که از طعم قهوه‌های تلخ لذت نمی‌برند، بسیار مناسب است.

۴. قهوه اسپرسو ایلی (illy espresso)

قهوه اسپرسو برند ایلی illy espresso
قهوه مخصوص اسپرسو برند ایلی illy espresso

برند ایلی در تمام دنیا به عنوان یک قهوه کلاسیک شناخته می‌شود. قهوه اسپرسو ایلی illy espresso، محصول کشور ایتالیا است و از دانه‌های قهوه عربیکا تهیه شده است. علاوه‌بر این، دارای درجه برشتگی تیره بوده که برای تهیه یک قهوه اسپرسو، ایده‌آل به نظر می‌رسد و طعمی خوب و اصیل دارد. رست قهوه ایلی متوسط است و به طور معمول برای همه روش‌های دم کردن قهوه مناسب است.

۵. قهوه اسپرسو شوکو استار (shokostar coffee dark roast)

قهوه اسپرسو شوکو استار shokostar coffe
قهوه مخصوص اسپرسو برند شوکو استار مدل دارک رست

قهوه اسپرسو به دلیل داشتن عطر و طعم بسیار دلپذیر و تلخی کمتر نسبت به دیگر نوشیدنی‌های قهوه و روش دم کشیدن سریع آن، از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در دنیا به حساب می‌آید.

قهوه اسپرسو شوکو استار shokostar coffe دارای ۷۰ درصد قهوه عربیکا و ۳۰ درصد قهوه روبوستا است. دانه‌های قهوه عربیکا در کشورهای اوگاندا و نیکاراگوئه کشت شده و دانه‌های قهوه روبوستا محصولی از کشور هند است. این پودر قهوه، دارای طعم و اسیدیته ملایم بوده و کرمای زیادی دارد. از این رو، یک اسپرسو خوش‌طعم با ظاهری بی‌نظیر تولید می‌کند. روش بسته‌بندی این پودر قهوه، به نحوی است که باعث تازه ماندن پودر قهوه و حفظ عطر و بوی تازه قهوه در آن می‌شود.

بهترین پودر قهوه اسپرسو را از کجا بخریم؟

برای این‌که از تجربه خرید بهترین پودر قهوه اسپرسو لذت ببرید، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. سایت ترب یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌ها برای خرید پودر قهوه اسپرسو است که امکان خرید اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم ساخته است. به کمک این پلتفرم می‌توانید با فروشندگان مختلف در ارتباط باشید و محصولی باکیفیت و معتبر خریداری کنید.

علاوه بر خرید آنلاین و اینترنتی، ترب امکان خرید حضوری از فروشندگان نزدیک را برای کاربران خود فراهم کرده است.

سخن پایانی

چه نوع قهوه ای برای اسپرسوساز مناسب است؟ اگر به دنبال خرید پودر قهوه اسپرسو هستید، همه نکاتی که درباره نوع دانه‌های قهوه، درجه آسیاب، نحوه برداشت، محل نگهداری و از این قبیل موارد بیان شد را به خاطر بسپارید و بدانید که تازگی قهوه در بازه زمانی گفته شده و آسیاب نبودن قهوه برای طولانی مدت، مهم‌ترین نکاتی است که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. همچنین ۵ برند از بهترین برندهای قهوه برای اسپرسو از جمله قهوه اسپرسو لاوازا سوپر کرم Lavazza Super Crema، قهوه اسپرسو استارباکس Starbucks Espresso Dark Roast، قهوه اسپرسو لاوازا ایتالیانو  lavazza Espresso Italiano، قهوه اسپرسو ایلی illy espresso و قهوه اسپرسو شوکو استار shokostar coffe را برای شما معرفی کردیم. علاوه‌بر معرفی برندها، در این مقاله درباره راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو مطالبی را ارائه کردیم که خلاصه آن‌ها در جدول زیر آمده است.

عاملتوضیحات
بررسی نوع دانه‌‌های قهوهتوجه به نوع دانه‌های مورد استفاده در پودر قهوه مانند روبوستا یا عربیکا
نحوه برداشت قهوهبه ۲ صورت دستی و صنعتی
رست دانه‌های قهوه پیش از آسیابدانه‌های قهوه پیش از دم کردن، در ۳ سطح روشن، متوسط و تیره رست می‌شوند.
تاریخ رست قهوهدانه‌های قهوه تازه رست شده، عطر و طعم بهتری دارند.
درجه آسیاب دانه‌های قهوهکاملا یکدست با اندازه‌ای نه خیلی ریز و نه خیلی درشت
محل نگهداری قهوهبهترین مکان نگهداری قهوه، محیط خنک و دور از رطوبت و تابش نور خورشید
توجه به رنگ، عطر، وزن و بافت پودر قهوه هنگام خریدرنگ، عطر، وزن و بافت پودر قهوه از نظر کیفی بررسی و مطابق با استانداردهای جهانی باشد.
عواملی قابل توجه در راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو

پرسش های متداول در مورد راهنمای خرید پودر قهوه اسپرسو

دلیل اهمیت درجه آسیاب دانه‌های قهوه چیست؟

هنگامی که قهوه طعم آبکی و ناخوشایندی پیدا می‌کند یا تلخ به نظر می‌رسد، علت آن به یکی از ۳ مورد فشار آب، دستگاه اسپرسوساز، عدم رعایت نکات و بی‌تجربگی باز می‌گردد.

بهترین پودر قهوه برای اسپرسو چیست؟

بهترین پودر قهوه برای اسپرسو، باید میکسی از روبوستا و عربیکا باشد.

آیا می‌توان از یک نوع قهوه برای تهیه اسپرسو استفاده کرد؟

بله، بسیاری از قهوه‌های باکیفیت مانند قهوه‌های اسپشیالیتی به صورت تک خاستگاه هستند. با وجود این‌که برای آزادسازی آروما و پیچیدگی طعمی این قهوه‌ها از قهوه‌سازهای نسل سوم استفاده می‌کنند، اما می‌توان از دستگاه‌های اسپرسوساز مناسب و فشار قوی هم استفاده کرد.

آیا امکان نگهداری دانه‌های قهوه در یخچال وجود دارد؟

خیر، با وجود این‌که نگهداری قهوه در شرایط خنک می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما داخل یخچال بسیار مرطوب است و می‌تواند بر عطر و طعم قهوه شما تأثیر بگذارد. بهترین شرایط برای نگهداری قهوه، داخل یک محفظه دربسته است.

🔗 منبع: coffeehan

مبینا قراباغی
مبینا قراباغی

من مبینا هستم؛ دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه خوارزمی. حالا بعد از چند سال تجربه می‌تونم بگم که مهارت رهبری و مشاوره و تخصص‌های متنوع مارکتینگ، سئو ، طراحی سایت، کپی‌رایتینگ و، بازاریابی محتوا و ... دارم. ضمنا این وجه از خودم رو هم شناختم که در عین علاقه به کار تیمی، از تنهایی کارکردن هم لذت می‌برم.
اطرافیانم میگن حس مسئولیت‌پذیری و همدلی بالایی دارم و اگر کاری بهم سپرده شه، تا کاملش نکنم دست برنمی‌دارم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *