مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن های بدون روغن، یکی از کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه هستند که به شما کمک می‌کنند بدون استفاده از روغن و از دست رفتن عطر و طعم غذاهای موردعلاقه خود، یک وعده غذایی بی‌نظیر برای خود یا اعضای خانواده تهیه کنید. علی‌رغم کاربردی بودن سرخ‌کن‌های بدون روغن، اسرار ناشناخته زیادی پیرامون آن‌ها و مضرات احتمالی که برای سلامت انسان دارند، وجود دارد.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم با تهیه این مقاله ابتدا ببینیم این محصول چیست، چطور کار می‌کند و مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را نام ببریم و با مضرات و مشکلات آن‌ها آشنا شویم. با ما در وبلاگ ترب همراه باشید.

  • کاهش مصرف روغن
  • پخت سریع
  • ترد و کرانچی شدن غذاها
  • تنوع در پخت انواع و اقسام غذاهای مختلف
  • ایمنی بالا
  • مناسب برای افراد دارای رژیم غذایی خاص
  • سهولت استفاده
  • نظافت آسان
  • قابل استفاده برای گرم کردن غذا
  • بوی کم
  • ظرفیت کم
  • بالا بودن احتمال سوختن غذا
  • خشک شدن غذا
  • مناسب نبودن برای پختن برخی از غذاها
  • دشوار بودن تمیز کردن
  • قیمت زیاد
  • نیاز داشتن به زمان برای یادگیری
  • صدای زیاد
  • تغییر دادن طعم غذا برای برخی از افراد
  • ابعاد نسبتا بزرگ

سرخ کن بدون روغن چیست؟

پیش از اینکه به مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن برسیم، لازم است که توضیح دهیم این دستگاه اصلا چیست. اولین و شاید عجیب‌ترین نکته در مورد مشکلات سرخ کن بدون روغن این است که اصلا غذا را سرخ نمی‌کند؛ این به چه معناست؟ به این معنا که شیوه پخت و بافت غذا بعد از پخته شدن در آن‌ها، تا حد زیادی شبیه سرخ‌کن‌هایی که از روغن استفاده می‌کنند، نیست.

سرخ کن‌های بدون روغن مثل یک اجاق همرفتی، با استفاده از فن و مکانیزم‌های گرمایشی عمل می‌کنند که هوای گرم در آن، اطراف سینی یا سبد غذا به گردش درمی‌آید و به این شکل بدون استفاده از روغن غذا پخته می‌شود.

اگر به دنبال پخت غذا با چربی کم‌تر و طعم مشابه سرخ کردن در روغن هستید، سرخ کن بدون روغن گزینه مناسبی است.

تفاوت سرخ کن بدون روغن با هواپز

یکی از مشکلات سرخ کن بدون روغن این است که نحوه عملکرد و سازوکار پختن غذا در آن‌ها شباهت بسیار زیادی به هواپز دارد؛ به طوری که اکثر افراد تصور می‌کنند که سرخ کن بدون روغن، همان هواپز است؛ اما این دو محصول، تفاوت‌های زیادی در جنبه‌های مختلف با هم دارند. نحوه پخت، میزان روغن، طعم غذا، تنوع پخت و زمان پخت در سرخ کن‌های بدون روغن و هواپزها متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های سرخ کن بدون روغن با هواپز را مشاهده کنید:

جدول مقایسه ویژگی‌های سرخ کن بدون روغن با هواپز

سرخ کن بدون روغنهواپز
از المنت حرارتی برای گرم کردن و پخت غذا استفاده می‌کند.از المنت حرارتی و فن برای گردش هوای گرم و پخت غذا استفاده می‌کند.
به مقدار کمی روغن (حدود ۱ قاشق غذاخوری) نیاز دارد.به هیچ گونه روغنی نیاز ندارد.
طعم غذا شبیه به سرخ کردن در روغن است.طعم غذا کمی متفاوت از سرخ کردن در روغن است و ممکن است به اندازه آن ترد نباشد.
تنوع پخت کم‌تری دارد و بیشتر برای سرخ کردن موادغذایی مناسب است.تنوع پخت بیشتری دارد و می‌توان از آن برای پختن، کباب کردن و گریل کردن نیز استفاده کرد.
زمان پخت، تقریبا اندازه سرخ کردن در روغن است.زمان پخت بیشتری دارد.
مقایسه سرخ کن بدون روغن و هواپز

چه نوع غذاهایی را می‌توان در سرخ کن بدون روغن پخت؟

مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن مارک فیلیپس کنار چند غذای سوخاری دیگر که روی میز قرار دارند
علاوه‌بر گوشت، مرغ، ماهی و میگو می‌توان انواع سبزیجات را هم در سرخ کن بدون روغن سرخ کرد.

طیف وسیعی از غذاهای مختلف را می‌توان در سرخ کن بدون روغن پخت. به‌طور کلی، هر نوع غذایی را که در فر یا اجاق گاز پخته می‌شود، می‌توانید در سرخ کن بدون روغن بپزید. برخی از این غذاها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گوشت: مرغ، ماهی، گوشت گاو و گوسفند
  • سبزیجات: سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کدو سبز، قارچ، پیاز، فلفل دلمه‌ای
  • غذاهای دریایی: میگو، ماهی، خرچنگ
  • غذاهای فرآوری‌شده: ناگت مرغ، سیب‌زمینی منجمد، پیتزا
  • دسر: کیک، کلوچه، شیرینی

مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن

برای اینکه بتوانید درخصوص خرید سرخ کن بدون روغن تصمیم بگیرید، باید مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را کنار هم قرار دهید تا ببینید این دستگاه برای شما ارزش هزینه کردن را دارد یا خیر. شناخت مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن، به ما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع تصمیم بگیریم.

اگر تا به حال از سرخ کن‌های بدون روغن استفاده کرده باشید، می‌دانید که بافت غذا در آن‌ها دقیقا مشابه سرخ کن‌های معمولی نیست و گاها حتی طعم و مزه متفاوتی هم پیدا می‌کند. در عوض، یک غذای کاملا سالم با کم‌ترین میزان ضرر به دست می‌آورید. اما این تمام ماجرا نیست. برای روشن شدن ابعاد مختلف این موضوع، باید مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را به طور مجزا بررسی نماییم.

مزایای سرخ کن بدون روغن

یک دستگاه سرخ کن بدون روغن مشکی روی کانتر آشپزخانه کنار یک بشقاب که سه چنگال درون آن است
به کمک سرخ کن بدون روغن، می‌توان ضمن کاهش مصرف چربی، سریع‌تر غذا تهیه کرد.

سرخ کن‌های بدون روغن، آشپزی کردن را بسیار راحت کرده‌اند. علاوه‌براین، غذاهای سالم‌تری می‌توان با آن‌ها تهیه کرد. برای تهیه غذا در این دستگاه‌ها، فقط کافی‌ست دمای پخت و برنامه پخت را طبق مواد غذایی که قصد دارید تهیه کنید انتخاب نمایید تا پس از مدت مشخصی، غذای شما آماده شود. این یکی از مزایای سرخ کن بدون روغن است که در روش‌های سنتی، به این راحتی نیست.

البته، پیش از قرار دادن مواد غذایی در دستگاه، بهتر است اجازه دهید کمی روشن بماند تا گرم شود. همچنین، دفترچه راهنمای محصول مورد نظر خود را نیز مطالعه کنید تا کاملا با نحوه استفاده و کار کردن با آن آشنا شوید. مواردی که در ادامه به عنوان مزایای سرخ کن بدون روغن بررسی می‌کنیم را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید:

  • کاهش مصرف روغن
  • پخت سریع
  • ترد و کرانچی شدن غذاها
  • تنوع در پخت انواع و اقسام غذاهای مختلف
  • ایمنی بالا
  • مناسب برای افراد دارای رژیم غذایی خاص
  • سهولت استفاده
  • نظافت آسان
  • قابل استفاده برای گرم کردن غذا
  • بوی کم

در ادامه، هر یک از موارد فوق را توضیح می‌دهیم.

۱. کاهش مصرف روغن

یکی از بارزترین مزایای سرخ کن بدون روغن، کاهش چشمگیر مصرف روغن در مقایسه با روش‌های سنتی سرخ کردن است. این موضوع فواید متعددی برای سلامتی و تناسب اندام به ارمغان می‌آورد. مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع و ترانس، که در روغن‌ها و روش‌های سرخ‌کردن سنتی یافت می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. در حالی که سرخ کن بدون روغن با حذف نیاز به روغن اضافی، به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

علاوه‌براین، غذاهای سرخ شده به دلیل جذب روغن زیاد، کالری قابل توجهی دارند. اما سرخ کن‌های بدون روغن با حذف آن، غذاهای کم کالری‌تری ارائه می‌کنند. این امر به حفظ وزن ایده‌آل و تناسب اندام کمک می‌کند. مصرف زیاد روغن‌های ناسالم، منجر به افزایش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید در خون می‌شود. با تهیه غذا در سرخ کن بدون روغن، چربی خون کنترل شده و سلامت عمومی بدن نیز حفظ می‌شود. بنابراین، کاهش مصرف روغن یکی از بزرگ‌ترین مزایای سرخ کن بدون روغن محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم بر سلامتی دارد.

۲. پخت سریع

چند تکه مرغ در حال پخته شدن در سرخ کن بدون روغن که یک نفر درب آن را باز کرده است
سرخ کن بدون روغن، باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود.

در دنیای پرمشغله امروزی، زمان ارزشمندتر از همیشه شده است. سرخ کن بدون روغن با پخت سریع غذا، به شما کمک می‌کند تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید و وعده‌های غذایی را در مدت کوتاهی آماده نمایید. این ویژگی یکی از مزایای سرخ کن بدون روغن است که نسبت به روش‌های سنتی سرخ کردن، زمان کم‌تری نیاز دارد.

به عنوان مثال، سیب‌زمینی سرخ‌کرده در این دستگاه‌ها در عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آماده می‌شود، در حالی که سرخ کردن سنتی سیب‌زمینی به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. با این مزیت، وعده‌های غذایی را به خوبی برنامه‌ریزی کرده و زمان خود را هم بهتر مدیریت کنید. با توجه به این موضوع، سرخ کن‌های بدون روغن برای افراد پرمشغله‌ای که زمان خیلی زیادی برای آشپزی ندارند، بسیار ایده‌آل هستند.

۳. ترد و کرانچی شدن غذاها

اگر به غذاهای ترد و کرانچی علاقه دارید، اما نمی‌خواهید از روش‌های سنتی برای سرخ کردن غذاها استفاده کنید، سرخ کن بدون روغن چاره کار شماست. سیستم همرفتی گرمایش در این دستگاه‌ها، اطراف سبد غذا و زیر و روی آن را احاطه می‌کند تا با دمیدن هوای داغ، غذا پخته شود. این فرآیند، باعث می‌شود تا غذا یک بافت ترد و کرانچی پیدا کند.

شاید فکر کنید که فر هم به همین صورت غذا را آماده می‌کند. اما تفاوت بزرگ سرخ کن بدون روغن با فر، این است که در سرخ کن‌های بدون روغن، هوا در تمامی جهت‌ها جریان دارد. اما در فر به دلیل وجود سینی، هوا نمی‌تواند زیر غذا جریان پیدا کند و حالت کرانچی هم پیدا نمی‌کند. همچنین، سوراخ‌هایی که روی سبد سرخ کن بدون روغن وجود دارد، اجازه می‌دهند تا روغن اضافی کاملا چکه کند و در نتیجه، غذا تردتر می‌شود.

۴. تنوع در پخت انواع و اقسام غذاهای مختلف

یک مرد در حال پختن غذا در سرخ کن بدون روغن در حالی که درب آن را هم باز کرده است
سرخ کن بدون روغن، دست شما را برای خلاقیت در آشپزی با انواع مواد غذایی، کاملا باز می‌گذارد.

با استفاده از سرخ کن بدون روغن، می‌توانید طیف وسیعی از غذاها از جمله مرغ، ماهی، سبزیجات، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کیک، پیتزا، کوکو و اسنک را به راحتی بپزید. تنوع غذاهای قابل تهیه در این دستگاه‌ها، باعث می‌شود تا هر خلاقیتی که دارید را به کار بگیرید و هیچ محدودیتی برای تهیه غذاهای نوآورانه و جدید نداشته باشید.

۵. ایمنی بالا

در روش‌های سنتی سرخ کردن، باید از مقدار زیادی روغن استفاده کنید که این امر، احتمال سوختن پوست یا لباس‌تان را به خاطر پاشیدن روغن افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه سرخ کن‌های بدون روغن، از هیچ روغنی استفاده نمی‌کنند یا روغن بسیار کمی نیاز دارند و پخت و پز هم در یک محفظه بسته انجام می‌شود، ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سرخ کن‌های معمولی و روش‌های پخت دیگر دارند.

با این حال، باید توجه داشته باشید که غذا در سرخ کن‌های بدون روغن هم بسیار داغ می‌شود و همینطور اجزای داخلی دستگاه هم دمای بسیار بالایی دارند. به همین دلیل، هنگام استفاده از آن‌ها باید بسیار مراقب باشید و برای باز کردن درب دستگاه، حتما از دستکش فر یا دستکش‌های محافظ حرارت استفاده کنید. همچنین، گاهی اوقات ممکن است سبد سرخ کن گیر کند. مراقب باشید که هنگام بیرون آوردن سبد، دچار سوختگی یا آسیب‌های دیگر نشوید.

با وجود اینکه سرخ کن‌های بدون روغن ایمنی بالاتری نسبت به روش‌های سنتی سرخ کردن دارند، اما به دلیل بالا بودن دمای اجزای داخلی آن‌ها، باز هم باید بسیار مراقب باشید و حتما از دستکش فر استفاده کنید.

۷. سهولت استفاده

یک خانم در حال کار کردن با یک سرخ کن بدون روغن که نمایشگر دیجیتال دارد
پس از کسب تجربه پخت در سرخ کن بدون روغن، دیگر از روش‌های سرخ کردن سنتی استفاده نخواهید کرد.

استفاده از سرخ‌کن‌های بدون روغن بسیار آسان است و بعد از اینکه از آن‌ها استفاده کنید، دیگر به روش‌های سنتی سرخ کردن برنمی‌گردید. فقط کافی‌ست مواد غذایی منجمد مثل ناگت، سیب‌زمینی سرخ‌شده، حلقه‌های پیاز و تکه‌های مرغ را داخل دستگاه بریزید، دما و زمان را تنظیم کنید و تمام! سرخ کن بدون روغن، یک وسیله برقی ساده است. برخی از مدل‌ها برای تنظیم دما دارای دکمه‌های چرخشی هستند، در حالی که برخی دیگر مجهز به نمایشگر دیجیتال هستند.

۸. نظافت آسان

تمیز کردن سرخ‌کن بدون روغن در مقایسه با سرخ‌کن‌های معمولی بسیار راحت‌تر است. مقدار کم روغن استفاده‌شده در این دستگاه‌ها باعث می‌شود به راحتی بتوان آن را با یک برس نرم، مایع ظرفشویی و آب شستشو داد. با استفاده از این دستگاه‌ها، دیگر خبری از کثیف‌کاری‌های همیشگی نیست!

۹. قابل استفاده برای گرم کردن غذا

یک مرد در حال باز کردن درب سرخ کن بدون روغن برای پختن سیب زمینی در آن
با سرخ کن بدون روغن، همیشه می‌توانید از طعم یک غذای ترد و کرانچی لذت ببرید.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی که می‌توان جزو مزایای سرخ کن بدون روغن به شمار آورد، امکان گرم کردن دوباره غذاهای ترد است. غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ سوخاری، تکه‌های کوچک پیتزا و ماهی، هنگام گرم شدن مجدد در مایکروویو نرم و بی‌مزه می‌شوند. در صورتی که سرخ‌کن بدون روغن، با فعال کردن دوباره روغن موجود در این غذاها، مجددا آن‌ها را ترد می‌کند.

حتی استیک و ماهی نیز در سرخ کن بدون روغن به خوبی گرم می‌شوند و بدون نیاز به روشن کردن فر، حالتی شبیه به گریل شدن پیدا می‌کنند. فقط مراقب باشید غذاها را بیش از حد گرم نکنید. چرا که خشک می‌شوند یا می‌سوزند. بهترین کار این است که سرخ کن بدون روغن را از قبل گرم کرده، غذای مورد نظر خود را چند دقیقه در آن قرار دهید و در حین گرم شدن غذا، به طور مداوم آن را چک کنید. پس از مدتی، به طور دقیق متوجه می‌شوید که گرم گردن غذا در سرخ کن بدون روغن چقدر طول می‌کشد.

۱۰. بوی کم

برخی از افراد در روش‌های سرخ کردن سنتی، قبل از دور ریختن روغن، چند بار از آن استفاده می‌کنند و غذاهای خود را مجددا با همان روغن قبلی می‌پزند. این روغن، به دلیل استفاده مکرر بوی نامطبوعی می‌گیرد.

اما سرخ کن‌های بدون روغن، این مشکل را ندارن و بوی روغن سوخته به هیچ وجه از آن‌ها بیرون نمی‌آید. فقط ممکن است بعد از چند بار استفاده بوی غذا بگیرند و اگر دستگاه به خوبی تمیز نشود، این بو در آن‌ها می‌ماند.

معایب سرخ کن بدون روغن

سه مدل مختلف سرخ کن بدون روغن با طراحی و کارکرد متفاوت کنار هم
سرخ کن‌های بدون روغن، قیمت بیشتری از سرخ کن‌های معمولی دارند و ظرفیت اکثر آن‌ها هم چندان زیاد نیست.

در طی سال‌های اخیر، سرخ کن‌های بدون روغن با استقبال بسیار زیادی مواجه شده‌اند که دلیل اصلی آن، سالم بودن وعده‌های غذایی است که با آن‌ها می‌توان پخت. این محصولات کاربردی و مفید، سریع‌تر از فر هستند و به روغن کم‌تری هم نسبت به سرخ کن‌های قدیمی نیاز دارند (گاهی هم اصلا به روغن نیاز ندارند) که باعث می‌شود غذای کم‌چرب‌تر و کم‌کالری‌تری پخته شود؛ اما این به معنی این نیست که هیچ مشکل یا ویژگی منفی ندارند. این محصولات هم مثل هر محصول دیگری یک سری ویژگی منفی دارند. در ادامه این مقاله تمامی مشکلات و معایب سرخ کن بدون روغن شامل موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • ظرفیت کم
  • بالا بودن احتمال سوختن غذا
  • خشک شدن غذا
  • مناسب نبودن برای برخی از غذاها
  • دشوار بودن تمیز کردن
  • قیمت زیاد
  • کار کردن با آن‌ها نیاز به یادگیری دارد
  • پر سروصدا
  • متفاوت شدن طعم غذا نسبت به سرخ کردن در روغن
  • ابعاد بزرگ و اشغال فضای زیاد

در ادامه، هر یک از موارد فوق را توضیح می‌دهیم.

۱. ظرفیت کم

ماهی در مخزن سرخ کن بدون روغن
یکی از معایب سرخ کن بدون روغن این است که معمولا مخزن آن‌ها ظرفیت غذا درست کردن برای تعداد افراد زیادی را ندارد.

اولین مورد از مشکلات سرخ کن بدون روغن این است که اکثر مدل‌های آن‌ها برای تهیه وعده‌های غذایی برای یک تا چهار نفر کاملا مناسب هستند، اما نکته اینجاست که برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر یا مهمانی‌های بزرگ زیاد مناسب نیستند. درواقع، اولین مورد از معایب سرخ کن بدون روغن این است که به دلیل کوچک بودن سبد یا سینی به‌کاررفته در آن‌ها، ظرفیت کمی دارند. اگر مهمان دارید یا خانواده‌تان پرجمعیت است، باید چند بار از سرخ کن بدون روغن خود استفاده کنید یا یک شیوه پخت دیگر انتخاب کنید.

۲. بالا بودن احتمال سوختن غذا

دومین مورد از معایب سرخ کن بدون روغن این است که سرعت پختن غذا در آن‌ها سریع است. به همین دلیل، اگر در زمان‌بندی خود اشتباه کنید، احتمال سوختن غذا زیاد است. بنابراین اکثر کسانی که هنوز به استفاده از آن‌ها عادت نکرده‌اند و تجربه بالایی در کار کردن با آن‌ها ندارند، ممکن است بارها غذایشان بسوزد.

اگر دمای دستگاه را به درستی تنظیم نکنید و به اندازه کافی مراقب نباشید، احتمال اینکه یکی از وعده‌های غذایی را از دست بدهید، بالا می‌رود. یکی از دلایلی که مسبب این اتفاق می‌شود، زیاد بودن تنوع مدل‌های این وسایل است. نحوه کار کردن با هر کدام از این مدل‌ها و حالت‌های به‌کاررفته در آن‌ها متفاوت است که می‌تواند برای افرادی که تجربه زیادی در کار کردن با سرخ کن بدون روغن ندارند، گیج‌کننده باشد.

۳. خشک شدن غذا

چند برند سرخ کن بدون روغن شامل فیلیپس، اینستنت و نینجا
در سرخ کن‌های بدون روغن، غذا خشک‌تر از سرخ کن‌های معمولی می‌شود.

اگرچه عدم استفاده از روغن یا استفاده از روغن بسیار کم، مزایا و فواید بسیار زیادی دارد، اما یک مشکل بزرگ هم ایجاد می‌کند. اگر مراقب نباشید، احتمال اینکه غذای‌تان خشک شود، زیاد است. سرخ کن‌های معمولی که از روغن استفاده می‌کنند، این مشکل را ندارند؛ زیرا روغن، غذا را مرطوب نگه می‌دارد و این، فقط از معایب سرخ کن بدون روغن است.

۴. سرخ کن بدون روغن برای برخی از غذاها مناسب نیست

مورد بعدی از مشکلات سرخ کن بدون روغن این است که هر چیزی را که با سرخ کن‌های معمولی می‌توان پخت، نمی‌توانید در آن‌ها هم بپزید. این دستگاه‌ها برای برخی از غذاها مناسب نیستند. کباب، تخم مرغ، پنیر، همبرگر، پاپ کورن، نان تست و اسفناج برخی از موادغذایی هستند که طبق تجربه افرادی که از سرخ کن بدون روغن استفاده کرده‌اند، مناسب پخت با این دستگاه‌ها نیستند.

۵. تمیز کردن سرخ کن بدون روغن دشوار است

مرغ سرخ‌شده در محفظه سرخ کن بدون روغن سبز رنگ
با اینکه شستن سرخ کن بدون روغن کمی راحت‌تر از سرخ کن‌های معمولی است، اما باز هم تمیز کردن همه قسمت‌های اجزای آن‌ها چندان راحت نیست.

همه اجزای سرخ کن بدون روغن، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. برخی از اجزای آن حتما باید با دست شسته شوند. البته، لازم به ذکر است که شستن آن‌ها راحت‌تر از سرخ کن‌های معمولی است که از روغن استفاده می‌کنند؛ اما با این حال هنوز هم شستن آن‌ها چندان ساده و راحت نیست و زمان زیادی هم نیاز دارد.

۶. قیمت زیاد

قیمت، همیشه اهمیت بسیار زیادی در وسایل و لوازم آشپزخانه دارد و اگر دستگاهی گران‌قیمت باشد، احتمال شکست آن در بازار بسیار زیاد است. یکی از معایب سرخ کن بدون روغن این است که طبق هیچ متر و معیاری، نمی‌توان آن را جزو لوازم قیمت‌مناسب آشپزخانه به حساب آورد.

آن‌ها از سرخ کن‌های قدیمی گران‌تر هستند و نسبت به برخی از وسایل آشپزخانه قیمت بیشتری دارند. خرید سرخ کن بدون روغن تنها در حالتی صرفه اقتصادی دارد که زیاد از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، اگر هر از گاهی می‌خواهید از آن استفاده کنید، ارزش ندارد که چنین هزینه زیادی برای آن متقبل شوید.

۷. کار کردن با سرخ کن بدون روغن نیازمند یادگیری است

کدو سرخ‌شده در مخزن سرخ کن بدون روغن
سرخ کن‌های بدون روغن حالت‌های زیادی برای پختن غذاهای مختلف دارند که کمی طول می‌کشد تا با همه این حالت‌ها آشنا شوید.

به طور کلی، استفاده از سرخ کن بدون روغن، کاملا ساده و راحت است. فقط زمانی که برای اولین بار چنین دستگاهی می‌خرید، باید کمی زمان صرف کنید تا کار کردن با آن را کاملا یاد بگیرید؛ مخصوصا اگر اولین بار است که از چنین وسیله‌ای استفاده می‌کنید.

اگر شیوه استفاده صحیح از سرخ کن بدون روغن را یاد بگیرید، به بهترین نحو ممکن می‌توانید برای پخت انواع و اقسام غذاهای متنوع با بیشترین کیفیت ممکن، از آن استفاده کنید.

دستورالعمل‌های عالی بسیار زیادی وجود دارد که با سرخ کن بدون روغن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما کمی زمان می‌برد تا به همه عملکردهای آن کاملا مسلط شوید و در شیوه‌های استفاده از آن مهارت پیدا کنید. مطمئن باشید که اگر نحوه کار کردن با آن را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید وعده‌های غذایی موردعلاقه خود را به بهترین شیوه ممکن تهیه کنید.

۸. صدای زیاد

سرخ کن‌های بدون روغن، باید هوای گرم را به گردش دربیاورند تا به درستی کار کنند. این امر، به واسطه کار کردن فن با سرعت بالا، باعث می‌شود که صدای زیادی داشته باشند. بنابراین، سروصدای زیاد را هم می‌توان یکی از معایب سرخ کن بدون روغن دانست؛ این چیزی است که در سرخ کن‌ها و فرهای معمولی به دلیل اینکه فن ندارند، مشاهده نمی‌شود.

۹. متفاوت شدن طعم غذا نسبت به سرخ کردن در روغن

سرخ کن بدون روغن بزرگ با درب استیل روی میز کنار سیب زمینی سرخ کرده و چند غذای دیگر
طعم غذاها در سرخ کن بدون روغن کمی متفاوت از سرخ کن‌های معمولی است که شاید برای برخی از افراد خوشایند نباشد.

اگرچه اکثر مردم مشکلی با طعم غذاهایی که در سرخ کن بدون روغن پخته شده‌اند ندارند، اما برخی عقیده دارند که این دستگاه‌ها طعم غذا را تغییر می‌دهند و این طعم به ذائقه آن‌ها خوشایند نیست. این امر به‌ویژه زمانی صدق می‌کند که با سرخ کن‌های معمولی مقایسه شود. اکثر افرادی که با این مسئله مشکل دارند، معتقد هستند که این تفاوت زمانی که غذا گرم باشد، کم‌تر است و زمانی که غذا سرد می‌شود، بیشتر احساس می‌شود. با اینکه این موضوع تا حدی سلیقه‌ای است، اما به هر حال می‌توان آن را جزو مشکلات سرخ کن بدون غذا به حساب آورد.

۱۰. ابعاد بزرگ

اگرچه سرخ کن‌های بدون روغن در مقایسه با برخی از وسایل و لوازم آشپزخانه مثل یخچال یا ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی چندان بزرگ به شمار نمی‌روند، اما به هر حال حجم نسبتا زیادی از فضای کانتر آشپزخانه را اشغال می‌کنند. این مورد از مشکلات سرخ کن بدون روغن مخصوصا در خانه‌هایی که آشپزخانه کوچکی دارند، بیشتر صدق می‌کند. علاوه‌براین، اکثر سرخ کن‌های بدون روغن از نظر ظاهری هم چندان زیبا نیستند که جلوه جذابی به آشپزخانه بدهند.

آیا سرخ کن بدون روغن باعث سرطان می‌شود؟

سرخ کن بدون روغن مارک مجیک بولت که داخل مخزن آن پیاز سرخ‌شده قرار دارد
آیا ارتباطی بین سرخ کن بدون روغن و افزایش ریسک سرطان وجود دارد؟

یکی از مواردی که به‌عنوان مضرات سرخ کن بدون روغن مطرح می‌شود، این است که این دستگاه سرطان‌زا است؛ اما این ادعا چقدر حقیقت دارد؟

مطالعات Institute of Food Technologists نشان می‌دهد که استفاده از سرخ کن بدون روغن می‌تواند سطح ترکیبات مضری به نام COPs را در برخی از غذاها مانند ماهی افزایش دهد.

COPs مخفف «محصولات اکسیداسیون کلسترول» است. اینها موادی هستند که وقتی کلسترول در بدن شما اکسید می‌شود به وجود می‌آیند. اکسیداسیون کلسترول فرآیندی است که زمانی اتفاق می‌افتد که کلسترول در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد. COPs می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و مشکلات دیگر را افزایش دهد.

همچنین، ممکن است چیزهایی درباره هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) نیز شنیده باشید. این هیدروکربن‌ها مواد سرطان‌زایی هستند که هنگام پختن غذا در دمای بالا به صورت بخار تولید می‌شوند. در حالی که PAH ممکن است در طی فرآیند سرخ کردن با هوا تشکیل شود، اما در سرخ کن‌های بدون روغن بسیار کم‌تر است؛ زیرا این دستگاه‌ها روغن کم‌تری نسبت به سرخ کن‌های معمولی استفاده می‌کنند. پس ایجاد PAH را نمی‌توان جزو مضرات سرخ کن بدون روغن به شمار آورد.

با این اوصاف در حال حاضر، هیچ پاسخ قطعی برای این سوال که آیا سرخ کن بدون روغن سرطان‌زا است، وجود ندارد. اگرچه می‌تواند سطح ترکیبات مضری به نام COPs را افزایش دهد، اما مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان داده‌اند استفاده از سرخ کن بدون روغن می‌تواند به کاهش مصرف روغن و چربی در رژیم غذایی کمک کند و این امر، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد. در نهایت، تحقیقات بیشتری برای مشخص شدن اینکه آیا استفاده از سرخ کن بدون روغن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد یا خیر، نیاز است.

زیاد بودن دما و طولانی شدن زمان پخت، می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را در سرخ کن‌های بدون روغن و هر دستگاه یا روش پخت دیگری افزایش دهد.

آیا سرخ کن بدون روغن تشعشع ساطع می‌کند؟

سرخ کن بدون روغن نقره‌ای رنگ مارک نینجا
سرخ کن بدون روغن، از تشعشع برای پختن یا گرم کردن غذا استفاده نمی‌کند.

یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان مضرات سرخ کن بدون روغن مطرح می‌شود، ساطع کردن تشعشع است. برخلاف مایکروویو که از اشعه برای گرم کردن غذا استفاده می‌کند، سرخ کن‌های بدون روغن دارای یک فن هستند که گرمای تولیدشده توسط المنت‌ها را مانند یک اجاق همرفتی، در اطراف غذا به گردش درمی‌آورد.

این فرآیند هیچ‌گونه تشعشعی ایجاد نمی‌کند. بنابراین، نمی‌توان آن را جزو مضرات سرخ کن بدون روغن دانست و می‌توانید با خیال راحت از این محصول برای پخت‌وپز استفاده کنید؛ اما بهتر است از حرارت کم استفاده کنید، زمان پخت را کوتاه کنید و در صورتی که نیاز به استفاده از روغن داشتید، از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون یا کانولا استفاده کنید.

آیا سرخ کن بدون روغن آکریل آمید را افزایش می‌دهد؟

سرخ کن بدون روغن مشکی با مخزن دو بخشی که در یک قسمت آن سیب زمینی گذاشته شده و یک قسمت دیگر مرغ سرخ شده
در حال حاضر تحقیقات درمورد افزایش سطح آکریل آمید در سرخ کن بدون روغن به نتیجه واضح و دقیقی نرسیده است و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

شاید شنیده باشید که یکی از مضرات سرخ کن بدون روغن این است که آکریل آمید را افزایش می‌دهد؛ اما آیا این موضوع صحت دارد و می‌تواند جزو معایب سرخ کن بدون روغن باشد؟ قبل از بررسی این موضوع باید توضیح دهیم که آکریل آمید چیست؟ این یک ماده شیمیایی است که در طی روش‌های خاصی از پخت‌وپز با حرارت بالا مثل سرخ کردن، پختن و برشته کردن تشکیل می‌شود.

آکریل آمید بیشتر در غذاهای گیاهی مانند سیب‌زمینی و غلات وجود دارد. گوشت، لبنیات و ماهی مقادیر کم یا ناچیزی کریل آمید دارند. اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند آکریل آمید در دوزهای بالا ممکن است منجر به سرطان شود.

در عین حال، مطالعه دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو هم وجود دارد که نشان می دهد سرخ کن بدون روغن می‌تواند آکریل آمید را تا ۹۰ درصد کاهش دهد. پس در حال حاضر، مطالعات کمی ضدونقیض است و نمی‌توان با قطعیت گفت که افزایش آکریل آمید یکی از مضرات سرخ کن بدون روغن است. باید توجه داشته باشید که به‌طور قطع، مقداری آکریل آمید در غذاهایی که با این روش پخته می‌شوند وجود دارد؛ اما دوز آن به هیچ وجه به اندازه‌ای که سلامتی را تهدید کند، زیاد نیست.

از کجا سرخ کن بدون روغن بخریم؟

اگر قصد دارید با بهترین قیمت، صاحب یک سرخ کن بدون روغن شوید، فقط کافی‌ست به دسته‌بندی این محصول در سایت ترب مراجعه کنید. در این دسته‌بندی، ده‌ها مدل از برندهای معتبر و باکیفیت وجود دارد که بر اساس بودجه و نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین، برای راحت‌تر پیدا کردن محصول مناسب برای خود، می‌توانید محصولات را بر اساس قیمت و محبوبیت مرتب کنید.

یکی از امکانات ویژه‌ای که ترب فراهم کرده، امکان مشاهده و خرید از فروشندگان حضوری است. برای استفاده از این امکان، باید شهر خود را در بخش ترب من انتخاب کرده و وارد صفحه محصول مورد نظر خود شوید تا تمامی فروشندگان حضوری کالا برای‌تان نمایش داده شود. همچنین، در ترب به‌راحتی می‌توانید قیمت و شرایط فروشگاه‌های مختلف را هم مقایسه کنید.

کلام آخر؛ سرخ کن بدون روغن خوبه؟

پاسخ به این سوال که آیا سرخ کن بدون روغن انتخاب سالمی است یا خیر، ساده نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اکنون با تمامی مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن آشنا شدیم. این محصولات، به روغن بسیار کمی نیاز دارند و حتی برخی از موادغذایی را می‌توان بدون هیچ روغنی با آن‌ها تهیه کرد؛ اما ممکن است سطح اکسیداسیون کلسترول (COPs) را افزایش دهد و این، می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان شود.

از طرفی دیگر، ماهیت آن‌ها و عدم استفاده از روغن زیاد، باعث می‌شود که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. هنوز مطالعات بیشتری نیاز است تا این موضوع به‌طور کامل مشخص شود. در هر صورت، مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را باید کنار هم قرار دهید تا ببینید طبق شرایط، خواسته‌ها و نیازهای شما، کفه ترازو به کدام سمت سنگینی می‌کند. شما می‌توانید برای تهیه انواع و اقسام مدل‌های متنوع سرخ کن بدون روغن از برندهای مطرح و معتبر، به سایت ترب مراجعه کنید.

پرسش های متداول در مورد مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن

آیا سرخ کن بدون روغن واقعا سالم‌تر از سرخ کن معمولی است؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. در حالی که سرخ کن بدون روغن می‌تواند به کاهش مصرف روغن و چربی غذا کمک کند، اما پخت غذا در دمای بسیار زیاد و به مدت طولانی، می‌تواند منجر به تولید مواد مضری مانند COPs و مواد سرطان‌زا شود.

چه نوع غذاهایی را نباید در سرخ کن بدون روغن پخت؟

غذاهای ضخیم یا خمیری، ممکن است در سرخ کن بدون روغن به‌طور کامل پخته نشوند و خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهند.

آیا باید نگران استفاده از سرخ کن بدون روغن باشیم؟

با اینکه گفته می‌شود استفاده از سرخ کن بدون روغن می‌تواند باعث افزایش سطح آکریل آمید، COPs و تولید مواد سرطان‌زا شود، اما واقعیت این است که میزان تولید این مواد در سرخ کن بدون روغن، اصلا در حدی نیست که تهدیدی برای سلامتی به شمار بیاید و خطرناک حساب شود. این مقدار آکریل آمید یا COPs تقریبا در همه روش‌های پخت تولید می‌شود و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

آیا سرخ کن بدون روغن برای مصارف روزمره مناسب است؟

بله، قطعا. شما می‌توانید هر روز برای پخت غذا از سرخ کن بدون روغن استفاده کنید؛ به شرطی که موارد ایمنی را نیز رعایت کرده و دقت کنید که غذا نسوزد. به طور کلی، تهیه غذا در سرخ کن بدون روغن سالم‌تر از روش‌های سنتی سرخ کردن است و تا ۸۰ درصد مصرف روغن را کاهش می‌دهد.

🔗 منابع: dengarden | clevelandclinic | prudentreviews

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *