تاثیر دستگاه تصفیه هوا روی سموم و آلاینده‌های مختلف

تصفیه کننده‌ها، کیفیت هوای منزل را بهبود می‌دهند. این محصولات، هوایی را که هر روز تنفس می‌کنید، تصفیه می‌کنند و تاثیرات منفی آلودگی‌های هوا بر سلامتی شما را کاهش می‌دهند؛ اما سوال اینجاست که تاثیر دستگاه تصفیه هوا واقعا چقدر است؟ آیا در حدی است که بتوان برای از بین بردن همه ذرات آلاینده در هوای منزل روی آن حساب کرد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال و بررسی تحقیقات علمی که در این رابطه انجام شده، لطفا تا انتهای این مطلب با ما در وبلاگ ترب همراه باشید.

آیا دستگاه تصفیه هوا موثر است؟

یک دستگاه تصفیه هوای سفید رنگ از برند Levoit روی میز اتاق نشیمن
تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند ذرات معلق در هوا و آلاینده‌هایی را که روی لوازم منزل وجود دارد، از بین ببرند.

ثمربخش بودن تصفیه کننده هوا، یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که مردم در مورد این دستگاه‌ها می‌پرسند. اگر بخواهیم پاسخ کوتاه و سریعی به این سوال بدهیم، باید بگوییم بله، تصفیه کننده‌ها واقعا موثر هستند؛ اما فقط تا حدی هوا را پاکسازی می‌کنند. تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع آلاینده‌های موجود در هوای منزل
  • سیستم تهویه هوای منزل
  • سایز اتاق یا محیطی که دستگاه در آن قرار می‌گیرد
  • تعداد و نوع فیلترهای به‌کاررفته در دستگاه تصفیه هوا
  • نرخ CADR دستگاه (حجم هوای پاکی که یک تصفیه کننده می‌تواند در مدت زمان مشخصی ارائه دهد)
  • امکان کنترل منابع آلاینده هوا
  • میزان استفاده از دستگاه تصفیه هوا

در خصوص تاثیر دستگاه تصفیه هوا این نکته را هم باید خاطرنشان کنیم که ذرات آلاینده علاوه‌بر معلق بودن در هوا، می‌توانند در مبلمان، فرش و سایر وسایل منزل هم جا بگیرند و حتی روی سطوح سخت مانند دیوار و سقف هم جمع شوند. بنابراین، عادات و نحوه نظافت منزل می‌توانند بر میزان اثربخشی و حجم کاری که تصفیه کننده باید انجام دهد، تاثیرگذار باشند. 

ما قبلا در وبلاگ ترب، مضرات دستگاه تصفیه هوا را بررسی کرده‌ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید آن را مطالعه کنید.

فواید دستگاه تصفیه هوا

تصویری از یک مرد در حال کنترل دستگاه تصفیه هوا با گوشی خود
مهم‌ترین نکته در خصوص فواید دستگاه تصفیه هوا این است که خطرات آلاینده‌های هوا برای سلامت انسان را بسیار کاهش می‌دهند.

این روزها آلودگی هوای منزل تا حدی زیاد شده که ممکن است خطرات جدی برای سلامت افراد داشته باشد. وقتی در مورد آلودگی هوای منزل صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط دود و ذرات آلاینده موجود در هوای بیرون نیست. 

در هوای منزل یک سری آلاینده‌ها وجود دارد که منشا داخلی دارند؛ نمونه بارز آن، گازها و ذرات معلقی هستند که در اثر غذا پختن یا توسط وسایل گرمایشی منزل به وجود می‌آیند. یکی از مهم‌ترین فواید دستگاه تصفیه هوا دقیقا همین است که این خطرات را کاهش می‌دهد. 

در خصوص سایر فواید دستگاه تصفیه هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن مواد حساسیت‌زا در هوای منزل یکی از فواید دستگاه تصفیه هوا است.
  • کاهش محرک‌های آسم و سایر بیماری‌های تنفسی هم جزو فواید دستگاه تصفیه هوا است.
  • تصفیه کننده‌ها، خطر قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها را کاهش می‌دهند.
  • در صورت استفاده از تصفیه هوا، ذرات مضر کم‌تری در هوا باقی می‌ماند.
  • برخی از تصفیه کننده‌ها بوی نامطبوع را از بین می‌برند. 
  • اگر از تصفیه کننده هوای منزل استفاده کنید، گرد و غبار کم‌تری جمع می‌شود.
  • آخرین نکته‌ای که به عنوان فواید دستگاه تصفیه هوا در نظر گرفتیم، این است که کیفیت خواب را بهبود می‌دهد.

فیلتر دستگاه تصفیه هوا باید حداقل هر شش ماه یک بار تعویض شود؛ در غیر این صورت، معایب و عوارض آن، بیشتر از فوایدش خواهد بود.

نحوه افزایش تاثیر دستگاه تصفیه هوا

چطور می‌توان تاثیر دستگاه تصفیه هوا را افزایش داد؟ روش‌های مختلفی برای افزایش اثربخشی دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گرد و غبار روی وسایل و لوازم منزل را پاک کنید.
  • قبل از روشن کردن تصفیه کننده، با جاروبرقی اتاق را تمیز کنید.
  • هنگام استفاده از دستگاه، پنجره‌ها را ببندید.
  • فرش، مبلمان و موکت‌ها را به‌طور منظم تمیز کنید.

برای به حداکثر رساندن تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل، مدل‌های دارای فیلتر HEPA را انتخاب کنید که قادر به پاکسازی ۹۹.۹۷ درصد از آلاینده‌های هوا هستند.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در پاکسازی مواد آلرژی‌زا

یک سگ در کنار دستگاه تصفیه هوای مخصوص شوره حیوانات
تحقیقات علمی نشان داده که دستگاه تصفیه هوا در از بین بردن مواد آلرژی‌زا در هوا موثر است.

پیش از بررسی تاثیر دستگاه تصفیه هوا در مواد آلرژی‌زا، لازم است توضیح دهیم که مواد آلرژی‌زا یا حساسیت‌زا، به آلاینده‌هایی گفته می‌شود که عموما بی‌ضرر هستند؛ اما ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد واکنش آلرژیک شوند. 

برخی از مواد آلرژی‌زای موجود در هوای منزل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شوره حیوانات خانگی
  • غبار
  • گرده
  • کپک
  • قارچ

گزارش‌های زیادی مبنی بر این وجود دارد که تصفیه کننده‌های هوای دارای فیلتر HEPA می‌توانند با کاهش غلظت مواد حساسیت‌زای داخلی از جمله گرده، غبار و شوره حیوانات خانگی، برای افراد مبتلا به آلرژی مفید باشند. 

در یکی از تحقیقات، علائم حساسیت در شرکت‌کنندگان بعد از مدتی استفاده از دستگاه تصفیه هوا کاهش پیدا کرد؛ در صورتی که همه این افراد سابقه آلرژی داشتند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که تصفیه کننده‌های هوای دارای فیلتر HEPA در بهبود عملکرد ریه و کاهش علائم حساسیت در دانش‌آموزان مبتلا به آلرژی مانند آبریزش بینی و التهاب موثر هستند.

اگر نمی‌دانید کدام مدل تصفیه کننده را خریداری کنید، ما بهترین دستگاه تصفیه هوا ایرانی را معرفی کردیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا روی کپک و قارچ

یک دستگاه تصفیه هوا روی میز
دستگاه تصفیه هوا می‌تواند هاگ‌های قارچ‌ها را از بین ببرد و از رشد کپک‌ها جلوگیری کند.

قارچ‌ها و کپک‌های مواد غذایی، به‌شدت حساسیت‌زا هستند. تحقیقات نشان داده که کپک برای افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های تنفسی و ریوی، به‌ویژه در کودکان مضر است. ایجاد کپک نشان‌دهنده وجود رطوبت بیش از حد در محیط است. کپک‌ها با تولید هاگ تکثیر می‌شوند و می‌توانند در هوا پراکنده شوند. 

استنشاق این هاگ‌ها یا لمس کپک باعث ایجاد حساسیت می‌شود. عطسه، سوزش گلو و بینی، آبریزش بینی و قرمزی یا خارش چشم برخی از علائم حساسیت قارچی است. 

به‌گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، دستگاه‌های تصفیه هوا قارچ و کپک را از بین نمی‌برند، بلکه ممکن است فقط برخی از ذرات و هاگ‌های موجود در هوا را از بین ببرند. برای از بین بردن کپک و قارچ، باید رطوبت اضافی را از بین ببرید و منزل خود را به خوبی نظافت کنید.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در از بین بردن دود

تصویری از یک مرد ایستاده در کنار دستگاه تصفیه هوا
دستگاه تصفیه هوا می‌تواند دود دخانیات را از بین ببرد.

منشاء دود در هوای منزل می‌تواند تنباکو، سیگار، ویپ، سیگار الکترونیکی، اجاق‌های هیزمی، شومینه و حتی آشپزی کردن باشد. یکی از مطالعاتی که در ارتباط با تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل انجام شده، نشان می‌دهد که تصفیه کننده‌های دارای فیلتر HEPA، در کاهش دود موثر هستند. یکی دیگر از مطالعات نشان داده که اگرچه دستگاه‌های تصفیه کننده، ذرات معلق در هوا را کاهش می‌دهند؛ اما تاثیری بر نیکوتین موجود در هوا ندارند. 

توجه داشته باشید که دستگاه تصفیه هوا فقط در کاهش دود موثر است و آن را به طور کامل از بین نمی‌برد.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا روی سموم داخل منزل

دستگاه تصفیه هوا متصل به برق
محصولات شوینده یکی از پرمصرف‌ترین وسایل در منازل هستند که دستگاه تصفیه هوا می‌تواند سموم ناشی از آن‌ها را از بین ببرد.

سموم داخلی، مانند مواد شیمیایی تولیدشده توسط محصولات شوینده و محصولات مراقبت شخصی نیز برای سلامتی نگران‌کننده هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که تصفیه‌کننده‌های دارای فیلتر HEPA می‌توانند سموم داخلی را کاهش دهند. 

نوعی از دستگاه‌های تصفیه هوا، از طریق اشعه UV یک فرآیند شیمیایی را برای خنثی کردن و از بین بردن ذرات موجود در هوا آغاز می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند این نوع تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، استالدئید و تولوئن را از هوا حذف کنند. 

تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر آلاینده‌های گازی در منزل

یک دستگاه تصفیه هوای قدرتمند با طراحی مدرن
دستگاه تصفیه هوا تاثیری بر مواد شیمیایی آلی ندارد.

گازهای معدنی مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن، اوزون و مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs) برخی از آلاینده‌های گازی هستند که ممکن است در هوای منزل وجود داشته باشد. مواد زیادی در منزل وجود دارد که حاوی مواد شیمیایی آلی هستند و ممکن است ترکیبات آلی فرار تولید کنند:

  • مواد شیمیایی کشاورزی
  • لوازم آرایشی
  • مواد شوینده
  • مواد رنگی
  • مواد غذایی
  • سوخت
  • داروها
  • پلاستیک‌ها
  • مواد لاستیکی

به‌طور کلی، فیلترهای HEPA در برابر VOCها بی‌اثر هستند. همچنین، برخی از آن‌ها فقط انواع خاصی از گازها یا VOCها را هدف قرار می دهند. تصفیه کننده‌های زیادی وجود دارد که ادعا می‌کنند VOCها را کاهش می‌دهند؛ 

اما طبق بررسی انجمن شیمی آمریکا، تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر مواد شیمیایی آلی فرار، بسیار کم است. شگفت‌انگیزتر این است که آن‌ها دریافتند هوای تمیزشده‌ای که برخی از پاک‌کننده‌های هوا تحویل داده‌اند، در واقع حاوی VOC و سایر آلاینده‌هایی است که برای سلامت انسان مضر هستند.

برای فیلتر کردن گازهای آلاینده موجود در هوای منزل، باید تصفیه کننده‌ای را انتخاب کنید که دارای فیلتر کربن فعال یا هر نوع فیلتر دیگری باشد که برای از بین بردن گازها ساخته شده است.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر ویروس و باکتری

برخی از دستگاه‌های تصفیه کننده، می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های معلق در هوا را از بین ببرند. به گفته EPA، دستگاه تصفیه هوا برای انجام این کار، باید بتواند ذرات بسیار ریز بین ۰.۱ تا ۱ میکرون را حذف کند. دستگاه‌هایی که قادر به از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های هوا هستند، از اشعه UV برای این کار استفاده می‌کنند.

چطور کیفیت هوای منزل را بالا ببریم؟

یک مرد ایستاده کنار دستگاه تصفیه هوا در حال استفاده از صفحه لمسی آن
زمان خرید دستگاه تصفیه هوا به داشتن فیلتر HEPA، نرخ CADR و شاخص MERV توجه کنید.

برای بهبود کیفیت هوای منزل خود، می‌توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. یک سری نکات مهم وجود دارد که هنگام خرید این محصولات باید مد نظر داشته باشید. 

  • تصفیه کننده‌های دارای فیلتر HEPA تهیه کنید که تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثربخشی آن‌ها انجام شده و ثابت شده که ۹۹.۹۷ درصد از ذرات کوچک ۰.۳ میکرونی را فیلتر می‌کنند.
  • نرخ تحویل هوای پاک (CADR) محصول مورد نظر را چک کنید؛ مدل مورد نظر باید حداقل دو سوم فضا را پوشش دهد. 
  • شاخص MERV (حداقل مقدار کارایی) را در نظر بگیرید. این شاخص، اندازه ذره‌هایی را که دستگاه می‌تواند فیلتر کند، نشان می‌دهد.

از کجا دستگاه تصفیه هوا بخریم؟

معتبرترین فروشندگان دستگاه تصفیه هوا را می‌توانید در سایت ترب پیدا کنید. دسته‌بندی دستگاه تصفیه هوا در ترب، ده‌ها مدل مختلف از برندهای معتبر ایرانی و خارجی را معرفی می‌کند و شما با دسته‌بندی این محصولات بر اساس ارزان‌ترین، گران‌ترین و محبوب‌ترین، می‌توانید مدل مناسب برای خود را راحت‌تر پیدا کنید. 

پس از انتخاب مدل مورد نظر، یک لیست از معتبرترین فروشندگان این کالا نمایش داده می‌شود. در این بخش، می‌توانید قیمت و مشخصات محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید. همچنین، با انتخاب شهر محل سکونت خود، می‌توانید فروشندگان حضوری محصول مورد نظر را در اطراف خود پیدا کنید.

کلام آخر

یکی از بزرگ‌ترین فواید دستگاه تصفیه هوا این است که اکثر ذرات معلق و آلاینده‌های موجود در هوا نظیر مواد آلرژی‌زا، دود سیگار، آلاینده‌های گازی، غبار، گرد و خاک، ویروس، باکتری و شوره حیوانات خانگی را از بین می‌برد. با این حال، تاثیری بر آلاینده‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر ندارد. 

همچنین کپک، قارچ، نیکوتین و مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs) را هم از بین نمی‌برد. به طور کلی، تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که تاثیر دستگاه تصفیه هوا در پاکسازی هوای محیط و افزایش کیفیت هوا مثبت است. برای خرید انواع و اقسام برندها و مدل‌های باکیفیت دستگاه تصفیه هوا با بهترین قیمت، به سایت ترب سر بزنید.

آلاینده‌هادستگاه تصفیه تاثیر دارد؟
مواد آلرژی‌زا
کپک و قارچ
دود سیگار، قلیان، ویپ و سایر دخانیات
نیکوتین
سموم داخل منزل
آلاینده‌های گازی
مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs) 
گرد و خاک
غبار
شوره حیوانات خانگی
ذرات معلق
ویروس و باکتری
تاثیر دستگاه تصفیه هوا روی آلاینده‌های مختلف

پرسش های متداول در مورد تاثیر دستگاه تصفیه هوا

آیا دستگاه تصفیه هوا واقعا در پاکسازی هوای محیط موثر است؟

بله، تا به حال تحقیقات و گزارش‌های علمی مختلفی انجام شده که نشان می‌دهند دستگاه‌های تصفیه هوا در از بین بردن آلودگی‌های هوای منزل موثر هستند.

دستگاه تصفیه هوا را کجا قرار دهیم تا تاثیر بیشتری داشته باشد؟

متخصصان توصیه می‌کنند که برای افزایش اثربخشی دستگاه تصفیه هوا، آن را روی زمین قرار دهید؛ زیرا غلظت و مقدار آلاینده‌ها روی زمین بیشتر است.

دستگاه تصفیه هوا چه تاثیری روی کیفیت خواب دارد؟

دستگاه‌های تصفیه هوا به بهبود گردش هوا کمک می‌کنند و در نتیجه، باعث راحت‌تر شدن تنفس، کاهش خروپف و بهبود کیفیت خواب می‌شوند.

کدام نوع دستگاه تصفیه هوا تاثیر بیشتری در پاکسازی هوا دارد؟

تصفیه کننده‌های دارای فیلتر HPEA و فیلتر کربن فعال، تاثیر بیشتری در بهبود کیفیت هوا دارند. زیرا فیلتر هپا ۹۹.۹۷ درصد از آلاینده‌های ۰.۳ میکرونی را پاکسازی می‌کند و فیلتر کربن فعال نیز گازهای آلاینده را از بین می‌برد.

🔗 منابع: molekule | healthline | verywellhealth

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *