۸ فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن

سرخ کن‌های بدون روغن و هواپزها، دستگاه‌های محبوبی در آشپزخانه‌های امروزی هستند که وعده طبخ غذاهای ترد و لذیذ با روغن کم یا بدون روغن را می‌دهند؛ اما در عین حال، تفاوت‌های ظریفی بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند بر انتخاب نهایی شما تاثیر بگذارد. در این مقاله فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن را توضیح می‌دهیم.

فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن

تفاوت‌های اساسی هواپز و سرخ کن بدون روغن در موارد زیر است:

  1. نحوه گردش هوای داغ
  2. سایز
  3. سرعت گردش هوای داغ
  4. محل قرارگیری فن
  5. اندازه و سرعت فن
  6. غذاهای قابل پخت
  7. سرعت پخت غذا
  8. محدوده دما

در ادامه، هر یک از موارد فوق را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید سرخ کن بدون روغن چه نقاط قوت و ضعفی دارد، ما مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن را در مطالب دیگر وبلاگ ترب بررسی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

۱. مقایسه هواپز با سرخ کن بدون روغن از نظر نحوه گردش هوای داغ

دست یک مرد در حال تنظیم پخت غذا در سرخ کن بدون روغن دو قلوی جیپاس
سرخ کن‌های بدون روغن، معمولا المنت گرمایشی ندارند.

اگرچه هواپز و سرخ کن بدون روغن بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما با هم متفاوت هستند. سرخ کن‌های بدون روغن و هواپزها هر دو برای پخت سریع‌تر و تردتر شدن غذا، هوای گرم را به وسیله فن به اطراف غذا می‌رسانند؛ اما نحوه طراحی این دو دستگاه متفاوت است. تفاوت سرخ کن با هواپز این است که سرخ کن‌های بدون روغن، معمولا دارای یک فن بزرگ هستند که در بالای دستگاه قرار دارد و هوا را از بالا به پایین پخش می‌کند.

بنابراین، اولین فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن این است که معمولا هیچ المنت گرمایشی در پایین سرخ کن‌ها وجود ندارد؛ مگر اینکه یک سرخ کن چندکاره با قابلیت‌های اضافی نظیر برشته کردن یا روش‌های دیگر پخت باشد. این در صورتی است که هواپز برای تولید گرما از المنت و برای گردش آن از مکانیزم گرمایش داخلی استفاده می‌کند تا هوای گرم را از طریق یک فن که معمولا در پشت یا کنار دستگاه قرار دارد، به اطراف غذا بفرستد.

۲. فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن از نظر اندازه

یک دستگاه هواپز از نمای بالا در حال پختن سیب زمینی
هواپز معمولا بزرگ‌تر از سرخ کن بدون روغن است.

مقایسه هواپز با سرخ کن بدون روغن نشان می‌دهد که یکی از جنبه‌های تفاوت سرخ کن با هواپز، در سایز آن‌ها است. سرخ کن‌ها، معمولا دستگاه‌های رومیزی و کوچک‌تری هستند و به همین دلیل، سریع‌تر از هواپز داغ می‌شوند. یکی دیگر از مزایای سایز کوچک آن‌ها، نزدیک‌تر بودن هوای داغ به غذا است که باعث می‌شود سریع‌تر پخته شود.

به دلیل خطر آتش‌سوزی، باید از قرار دادن مواد غذایی مستقیما روی المنت‌های گرمایشی و قرار دادن ظروف فلزی داخل هواپز خودداری کنید.

۳. تفاوت سرخ کن با هواپز از نظر سرعت گردش هوای داغ

سرخ کن‌های بدون روغن و هواپزها، هر دو به وسیله به گردش درآوردن هوای داغ در اطراف غذا آن را می‌پزند. اما هوای داخل سرخ کن بدون روغن به دلیل سایز کوچک‌تر آن‌ها و کوچک‌تر بودن ناحیه پخت، سریع‌تر به گردش در می‌آید.

۴. محل قرارگیری فن در سرخ کن بدون روغن و هواپز

مقدار زیادی سیب زمینی سرخ شده که در دستگاه سرخ کن بدون روغن تهیه شده است
فن سرخ کن معمولا بالای دستگاه قرار دارد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به‌عنوان فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن در نظر گرفت، محل قرارگیری فن در آن‌ها است. فن سرخ کن‌های بدون روغن، معمولا بالای آن‌ها قرار دارد؛ در حالی که فن هواپزها اغلب در پایین دستگاه است.

برندها و مدل‌های زیادی از سرخ کن بدون روغن وجود دارد. ما در وبلاگ ترب ۱۱ مدل از بهترین سرخ کن بدون روغن را به همراه مزایا و معایب هر یک از آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

۵. اندازه و سرعت فن

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت سرخ کن با هواپز، اندازه و سرعن فن است. سرخ کن‌ها فن بزرگ‌تری از هواپزها دارند که سریع‌تر از آن‌ها هم کار می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، فن سرخ کن بدون روغن تقریبا ۳۰ درصد سریع‌تر از فن هواپز می‌چرخد.

۶. فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن در غذاهای قابل پخت

یک مرغ درسته که در هواپز تهیه شده به همراه یک ظرف سالاد کنار آن روی کانتر آشپزخانه
بهتر است از قرار دادن غذاهایی که ادویه زیادی دارند در سرخ کن بدون روغن اجتناب کنید.

یک سری مواد غذایی وجود دارد که توصیه می‌شود در سرخ کن بدون روغن استفاده نکنید. به‌عنوان مثال، روغن زیتون یا مقدار زیادی ادویه خشک نمونه‌ای از این مواد غذایی هستند. در حالی که استفاده از این مواد غذایی در هواپز ایرادی ندارد.

دلیل این موضوع این است که غذاها در سرخ کن بدون روغن، به فن نزدیک‌تر هستند و در نتیجه، در معرض گرمای بیشتر و شدید‌تری قرار دارند و این می‌تواند باعث سوختن روغن شود.

دلیل اینکه توصیه می‌شود از ادویه‌های خشک خیلی زیاد در سرخ کن بدون روغن استفاده نکنید هم این است که نزدیک بودن به فن ممکن است باعث دمیدن ادویه‌ها به اطراف و عدم چسبندگی آن‌ها به غذا شود و در نتیجه، غذا طعمی که باید داشته باشد را پیدا نکند.

۷. تفاوت سرعت پخت غذا در سرخ کن بدون روغن و هواپز

هویج و چند سبزیجات دیگر در سرخ کن بدون روغن از نمای بالا
هواپز به زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارد.

سرخ کن بدون روغن، غذا را سریع‌تر از هواپز آماده می‌کند. دلیل اصلی این امر، این است که قبل از استفاده از هواپز معمولا باید کمی صبر کنید تا داغ شود. این پروسه بسته به مدل مورد استفاده شما، می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ دقیقه و حتی بیشتر طول بکشد.

یکی دیگر از دلایل سریع‌تر پخته شدن غذاها در سرخ کن بدون روغن، سایز کوچک‌تر آن‌ها نسبت به هواپز است که باعث می‌شود گرما زودتر به گردش در بیاید و در نتیجه، غذا سریع‌تر پخته شود.

۸. مقایسه هواپز با سرخ کن بدون روغن از نظر محدوده دما

چند تکه مرغ کنتاکی و مقدار زیادی سیب زمینی در هواپز
محدوده دمای هواپز بیشتر از سرخ کن بدون روغن است.

آخرین فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن، محدوده دمای عملکرد آن‌ها است. هواپزها، دارای محدوده دمای کاملا استانداردی هستند که معمولا از ۷۰ الی ۷۵ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و حداکثر به ۲۶۰ تا ۲۹۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگرچه باور عموم مردم این است که سرخ کن‌های بدون روغن محدوده دمای بسیار بالایی دارند، اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این باور اشتباه است.

درواقع، دمای سرخ کن‌های بدون روغن در بیشترین حالت ممکن به ۲۰۰ تا ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. حداقل دمای سرخ کن‌های بدون روغن نیز ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. تفاوت دما و زمان پخت در سرخ کن‌های بدون روغن، ثابت می‌کند که چرا حتما باید از دستورهای پخت منحصر به خود آن‌ها استفاده کنید و دستور پخت هواپز را در آن‌ها به کار نگیرید.

صرف نظر از تفاوت‌های سرخ کن بدون روغن و هواپز، بهترین دستگاه برای هر فرد متفاوت است. هر دستگاهی که بیشتر به آن نیاز دارید و از پخت و پز در آن لذت می‌برید، بهترین دستگاه برای شماست.

هواپز چطور کار می‌کند؟

یک هواپز سفید به همراه یک مرغ کامل که در آن تهیه شده به همرده دور چین
هواپز، هوای داغ تولید شده توسط المنت را به وسیله فن به گردش درمی‌آورد.

برای اینکه بهتر تفاوت سرخ کن با هواپز را درک کنید، نحوه عملکرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم. ابتدا، نوبت هواپز است. این دستگاه‌ها به دلیل توانایی پخت یکنواخت‌تر و سریع‌تر غذا در مقایسه با بخارپز، فر و برخی از دستگاه‌های دیگر که برای انواع روش‌های پخت به کار می‌روند، محبوبیت بسیار زیادی نزد آشپزهای حرفه‌ای و خانگی پیدا کردند.

در این دستگاه‌ها، هوای گرم توسط المنت تولید و به دلیل نحوه حرکت آن، غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود. همچنین، این دستگاه‌ها از یک نوع سیستم منحصر‌به‌فرد استفاده می‌کنند که هوا را به سمت بیرون دستگاه هدایت کرده و به گردش هوای یکنواخت در محفظه آن کمک می‌کند. این حرارت معمولا خشک است و زمان پخت را در مقایسه با فر و دستگاه بخار پز حدود ۲۵ درصد سریع‌تر می‌کند.

سرخ کن بدون روغن چطور کار می‌کند؟

یک مدل سرخ کن بدون روغن که درب آن از بالا باز می‌شود در حال تهیه سیب زمینی
سرخ کن بدون روغن، از یک فن بزرگ در یک محفظه کوچک‌تر نسبت به هواپز استفاده می‌کند.

سرخ کن بدون روغن نیز مانند هواپز، هوای داغ را در اطراف غذا به گردش درمی‌آورد تا به طور یکنواخت پخته شود و حالت ترد و سرخ شده پیدا کند. با این حال، فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن این است که از یک فن بزرگ‌تر در یک فضای کوچک‌تر استفاده می‌کنند. به همین دلیل، به سرعت داغ می‌شوند و غذا را سریع‌تر می‌پزند.

همچنین به دلیل سایز کوچک‌تر، برای کسانی که کمبود فضا در آشپزخانه خود دارند مناسب‌تر هستند. سینی یا سبد سرخ کن بدون روغن را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به دستکش بیرون کشید. با توجه به سایز کوچک سرخ کن‌های بدون روغن، باید مطمئن شوید که فضای خالی به اندازه کافی اطراف غذا وجود داشته باشد و به خوبی به گردش در بیاید تا در نهایت، غذا به طور یکنواخت و مناسب پخته شود.

هواپز و سرخ کن بدون روغن را از کجا بخریم؟

ران مرغ و چند نوع غذای متفاوت دیگر که در هواپز درست شده‌اند
بیشترین تنوع سرخ کن بدون روغن و هواپز را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

برای خرید سرخ کن بدون روغن و هواپز با بهترین قیمت می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. ترب به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجوی محصول در ایران، تنوع بسیار بالایی از هواپز و سرخ کن بدون روغن دارد که شامل صدها مدل از برندها و مارک‌های معتبر بازار می‌شوند. ترب همچنین، امکان خرید حضوری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای بهره‌مندی از این امکان، فقط باید شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید. پس از آن وارد صفحه هر محصولی که بشوید، می‌توانید لیست فروشندگان حضوری کالای مورد نظر را در اطراف محل سکونت خود مشاهده کنید. در صورتی هم که نمی‌توانید به فروشندگان اعتماد کنید، می‌توانید فروشندگانی که دارای نشان ضمانت ترب هستند را انتخاب نمایید.

کلام آخر

برای جمع‌بندی تفاوت سرخ کن با هواپز باید اشاره کنیم که نقاط اشتراک این دو محصول بسیار بیشتر از تفاوت‌های آن‌ها است. هر دوی آن‌ها هوای داغ را در اطراف غذا به گردش درمی‌آورند که باعث پخته شدن یکدست و یکنواخت غذا می‌شود. با این حال، تمرکز ما در این مقاله فقط روی فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن بود. ما در این مقاله مقایسه هواپز با سرخ کن بدون روغن را از ۸ جنبه مختلف از جمله سایز دستگاه‌ها، نحوه گردش هوای داغ، محل قرارگیری فن و سرعت آن انجام دادیم تا بهتر با هر دوی آن‌ها آشنا شوید.

ویژگی‌هاسرخ کن بدون روغنهواپز
مناسب برای فضاهای کوچک
پخت سریع‌تر غذا
نیاز به گرم کردن
تولید هوای داغ به وسلیه المنت
جدول جمع‌بندی فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن

پرسش های متداول در مورد فرق هواپز با سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن بهتر است یا هواپز؟

این امر تا حد زیادی به نیازها، اولویت‌ها و نحوه استفاده شما بستگی دارد. سرخ کن‌های بدون روغن کوچک‌تر هستند، فضای کم‌تری اشغال می‌کنند و غذا را هم سریع‌تر می‌پزند. اما هواپزها ظرفیت بیشتری دارند و غذاهای متنوع‌تری هم می‌توان در آن‌ها تهیه کرد.

سرخ کن بدون روغن ظرفیت بیشتری دارد یا هواپز؟

سرخ کن‌های بدون روغن معمولا کوچک‌تر از هواپز هستند و به همین دلیل، ظرفیت کم‌تری هم دارند. بنابراین، اگر خانواده پرجمعیتی دارید، بهتر است از هواپز استفاده کنید.

کدام یک برای غذا پختن بهتر است؟ سرخ کن بدون روغن یا هواپز؟

بستگی دارد که چه نوع غذایی می‌خواهید بپزید. چرا که هواپز برای پختن غذاهای پر ادویه و دارای روغن بهتر است. اما به طور کلی، هر دو برای غذا پختن مناسب هستند.

هواپز غذا را سریع‌تر می‌پزد یا سرخ کن بدون روغن؟

سرخ کن بدون روغن به دلیل سایز کوچک‌تر و فن بزرگ‌تر، غذا را سریع‌تر از هواپز می‌پزد.

🔗 منابع: eatingwell | goodhousekeeping | seriouseats

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *