مزایا و معایب تلویزیون‌‎های سونیا را بشناسید و بعد بخرید!

تلویزیون‎‌های سونیا از برند‌های کمتر شناخته‌شده در بازار ایران هستند. ما در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب آن‌ها را به‌دقت بررسی و نظرات خریداران این تلویزیون‎‌ها را بررسی کنیم. این تلویزیون‎‌ها با قیمت مناسب و امکانات هوشمند به نیاز مخاطب امروزی پاسخ مثبت می‌‎دهند، اما در این میان مشکلاتی نیز از سمت مخاطبان گزارش شده‌ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید!

نظر کاربران درباره تلویزیون‌های سونیا چیست؟

تلویزیون سونیا در پذیرایی منزل و اتصال موبایل با تلویزیون
شعار تبلیغاتی سونیا “ساده اما زیبا و باکیفیت” است.

جواب اینکه آیا کاربران از خرید تلویزیون‌های سونیا راضی هستند یا خیر، بستگی زیادی به نیاز مصرف‌کننده دارد. شعار تبلیغاتی سونیا “ساده اما زیبا و باکیفیت” است. شاید از این شعار بتوان به نکات قابل توجهی رسید. سادگی تلویزیون‌های سونیا در پنل‌ها و قاب‌های محصولات این شرکت قابل مشاهده است. اما از طرف دیگر شرکت ثنا نور سبحان، تولیدکننده تلویزیون‌های سونیا سعی کرده که کیفیت تصویر، اندازه صفحه نمایش و امکانات هوشمند تلویزیون‌های خود را بالا ببرد. بنابراین این محصول توجه کاربرانی را که به تلویزیونی با ظاهر ساده اما تکنولوژی‌های پیشرفته و قیمت مناسب نیاز داشته‌اند، به خود جلب کرده‌است.

مزایای تلویزیون‌های سونیا

چندین تلویزیون سونیا
چرا باید تلویزیون سونیا بخریم؟

باوجود نوپا بودن تلویزیون‎‌های سونیا، شاهد پیشرفت و فروش بالا این محصولات در مدت کوتاهی بوده‌ایم. پس بهتر است با هم نگاهی به ویژگی‎‌های مثبت این محصولات بیاندازیم.

۱. خرید مقرون‌به‌صرفه

گرچه بسیاری از رقبای پیشرو در صنعت ساخت تلویزیون کاربران زیادی را جذب خود کرده‌اند، اما قیمت بالای این محصولات بسیاری را نیز منصرف می‌کند. تلویزیون‌های نسل نو سونیا با توجه استاندارد‌های قابل قبولی که به مخاطب ارائه می‌دهند، قیمت مناسبی دارند. برای خرید مدلی با ویژگی‌های هوشمند و هزینه مقرون‌به‌صرفه، تلویزیون سونیا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

۲. کیفیت تصویر در تلویزیون سونیا

تلویزیون‌های برند سونیا با بهره‌گیری از تکنولوژی LED ، LCD و اخیرا در برخی محصولات نسل نو QLED، تصاویر Full-HD و 4k ارائه می‌‎دهند. این امکان تلویزیون‎‌های سونیا را با سایر برند‌های معروف‌تر قابل رقابت کرده‎ ‌است.

در تلویزیون‌های نسل نو سونیا مانند مدل S-۵۵QU۹۶۰۵ شاهد پنل QLED هستیم که تصویری روشن و واضح با رنگ‌های دقیق‌تر ارائه می‌دهد.

تنوع رنگ در تلویزیون‌های نسل جدید که دارای صفحه نمایش بزرگی هستند، اهمیت ویژه‎‌ای دارد. در سری‎‌های اولیه تلویزیون‌های سونیا از تکنولوژی HDR پشتیبانی نمی‎‌شد. بنابراین کیفیت تصاویر آن‌ها نسبت به رقبای دیگر پایین بود. در سری جدید تلویزیون‎‌های سونیا با تکنولوژی HDR غنای رنگ در صفحه نمایش قابل مشاهده است. کیفیت رنگ‌ها در قسمت‌های روشن‌تر و تاریک‌تر صفحه نمایش بالا است و تصاویر واقعی‌تر و طبیعی‌تر دیده خواهد شد.

در کنار این تکنولوژی، پنل A+ نیز به منظور بالا بردن کیفیت تصویر در طراحی و ساخت تلویزیون‌های جدید سونیا استفاده شده‌ است. این پنل با بهره‌گیری از یک میلیارد رنگ، کیفیت تصویر را بالا می‌برد. از دیگر ویژگی‌های مهم صفحه نمایش تلویزیون‌های سونیا، به کارگیری محافظ نور آبی است. این امکان حدود ۹۰ درصد نور آبی که برای چشم انسان مضر است را فیلتر می‌کند.

۳. سونیا؛ تلویزیون هوشمند

صفحه تلویزیون هوشمند با اپلیکیشن‌ها
کاربر می‌‎تواند اپلیکیشن‌های اندروید تی‌وی را از طریق گوگل‌پلی روی دستگاه نصب کند.

تلویزیون‎‌های سری هوشمند سونیا مجهز به سیستم عامل اندروید هستند. بنابراین کاربر می‌‎تواند اپلیکیشن‌های اندروید تی‌وی (Android TV) را از طریق گوگل‌پلی روی دستگاه نصب یا از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی دستگاه استفاده کند. با کمک این ویژگی امکان تماشای فیلم و سریال در پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو، نماوا و غیره و همچنین نصب بازی‌های اندروید تی‎‌وی برای کاربر فراهم خواهد بود. مدل‌های هوشمند تلویزیون سونیا مجهز به وای‌فای (WiFi) داخلی و پورت LAN هستند. این ویژگی‌ها به کاربر کمک می‌کند به اینترنت متصل شود و به وب‎‌گردی بپردازد.

Personal Video Recorder یا (PVR) از دیگر امکانات تلویزیون هوشمند سونیا است که قابلیت ضبط تصاویر در حافظه داخلی را فراهم می‎‌کند. حافظه داخلی نه‌تنها ذخیره‌سازی فایل‌های تصویری را برای کاربر فراهم می‌‎کند، بلکه جهت نصب اپلیکیشن نیز کاربرد دارد.

۴. پردازشگر ۴ هسته‌‎ای (QUAD core)

سرعت بالا، یکی دیگر از مزایای تلویزیون‎‌های سونیا محسوب می‌‏‎شود. این شرکت مدعی شده‌ است که در نسل نو تلویزیون‌های سونیا کیفیت خروجی تصاویر و سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات ارتقا یافته‌‎اند. دلیل این ویژگی پردازنده ۴ هسته‌ای این تلویزیون‎‌ها است که در مقایسه با نسخه‌های قدیمی سرعت و قدرت بالاتری دارد.

۵. ورودی HDMI و USB

تلویزیون هوشمند سونیا به ورودی HDMI مجهز هستد. این ورودی قابلیت اتصال کنسول‌های بازی، دستگاه‌های DVR، سیستم‌های صوتی، رایانه‌ها و دستگاه‌های پخش زنده را به تلویزیون ممکن می‌‎سازد. این امکانات تلویزیون را به وسیله‌ای عالی برای سرگرمی کاربر تبدیل خواهند کرد.

با کمک USB موجود در این محصولات کاربر می‌تواند تلفن همراه یا فلش خود را به تلویزیون متصل کند. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد که به فیلم، عکس و موسیقی بیشتری دسترسی داشته باشد.

۶. E-share

در برخی از تلویزیون‌های سونیا قابلیت اتصال موبایل (Smart View) به گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ، شیائومی و آیفون فراهم است. برای این منظور لازم است کاربر اپلیکیشن E-share را از طریق گوگل‌پلی روی تلفن همراه خود نصب کند تا امکان انتقال تصویر بر تلویزیون فراهم شود. تلویزیون‌های هوشمند سونیا از اپلیکیشن E-share پشتیبانی می‌کنند که به‌طور پیش‌فرض روی تلویزیون نصب و پیکربندی شده است.

ویژگی اتصال گوشی هوشمند به تلویزیون، با عنوان Mirror کردن گوشی در تلویزیون شناخته می‌شود. در تلویزیون‌‎های برند سونیا این ویژگی با عنوان E-share شناخته می‌شود. گرچه تفاوتی در کارکرد آن وجود ندارد، اما لازم است کاربر اپلیکیشن E-share را روی تلفن همراه خود نصب کند.

۷. گیرنده دیجیتال داخلی (DVBT2 HEVC)

کاربرانی که به کیفیت تصویر اهمیت می‌‎دهند، می‌‎توانند مطمئن باشند که نسل جدید تلویزیون‌های سونیا تصاویر را به خوبی نمایش می‌دهد، زیرا دارای تکنولوژی گیرنده دیجیتال DVBT۲ HEVC است. این گیرنده دیجیتال با رابط کاربری آسان، امکان تماشای تمامی برنامه‌های صداو‎سیما را فراهم می‎‌کند.

۸. EPG؛ راهنمای زمان‌بندی پخش برنامه‌ها

فناوری جدید راهنمای الکترونیک، به کاربر کمک می‌کند تا از زمان پخش برنامه‌های مختلف، مدت زمان پخش و زمان باقی‌مانده برنامه مطلع شود. اطلاعات این راهنما از طریق فرستنده‎‌های مرجع تهیه می‌‎شوند.

۹. پشتیبانی و خدمات پس از فروش

یکی از مشکلات کاربران در خصوص تلویزیون‌های هوشمند، عدم وجود نمایندگی معتبر و خدمات پس از فروش
است. این ویژگی در طولانی‌مدت باعث کلافگی و دردسر کاربر خواهد داشت. نمایندگی‌های معتبر تلویزیون‌های سونیا در اکثر نقاط کشور فعال هستند. در صورت هرگونه مشکل می‌توان به سادگی و با کمک متخصصان، آن را کشف و رفع کرد.

اگر می‌خواهید بهترین تلویزیون ایرانی در بازار را بشناسید، خواندن این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم.

مشکلات تلویزیون سونیا چه هستند؟

تعمیرکار در حال تعمیر تلویزیون
تلویزیون‌های سونیا در دسته تلویزیون‌های درجه دوم قرار می‌‎گیرند.

شرکت سونیا جزء شرکت‌هایی است که آن را در دسته تولید‌کنندگان لوازم خانگی درجه دوم قرار می‌دهند. این شرکت با اینکه به صورت نوپا فعالیت خود را شروع کرده‌ است، در مدتی کوتاه به سرعت پیشرفت کرده و فروش تلویزیون‌های خود را افزایش داده است. در این میان برخی مشکلاتی از سمت کاربران گزارش می‌شود که بد نیست نگاهی به آن‎ها بیاندازیم.

۱. عدم قابلیت ارتقاء کیفیت تصویر

یکی از ویژگی‌های قابل توجه نسل نو تلویزیون‌ها، قابلیت ارتقاء تصویر‌هایی است که رزولوشن‌های کمتر از 4K دارند. به این معنی که اگر کیفیت محتوا 4K باشد، تصویر را با کیفیت و جزئیات بالا خواهید دید. اما در صورتی‌که محتوای اصلی 4K نباشد، تکنولوژی ارتقا تصویر کمک می‌کند تا تصاویر با کیفیت بالاتر مشاهده شوند. این ویژگی در تلویزیون‌های سونیا کمتر مشاهده می‌شود.

۲. بک‌لایت حساس تلویزیون سونیا

در تلویزیون‌های جدید لامپ‌های LED جایگزین فلورسنت شده‌اند و بک‌لایت را ایجاد کرده‌اند. خرابی بک‌لایت از مشکلات رایجی است که یا به‌دلیل نگهداری نادرست از تلویزیون، یا به دلیل بی‌کیفیت بودن قطعات ایجاد می‌‎شود. کم نور شدن صفحه تلویزیون و تیره بودن بخشی از آن می‌‎تواند نشان‌‎دهنده‌ خرابی بک‌لایت باشند. برای جلوگیری از این مشکل تلویزیون‌های سونیا را در معرض نور و گرمای مستقیم قرار ندهید و در مواقعی که از آن استفاده‌ای ندارید، خاموشش کنید.

قرار دادن تلویزیون در معرض نور و گرمای مستقیم و استفاده از تلویزیون برای ساعات متوالی مهم‎ترین دلایل سوختن بک‌لایت تلویزیون هستند.

۳. رابط کاربری پیچیده

برخی از کاربران تلویزیون‌های سونیا مشکلات در رابط کاربری را پس از خرید این محصولات گزارش کرده‌اند. این مشکلات در به‌روز‌رسانی سیستم، گیرنده دیجیتال، هنگ کردن سیستم عامل هنگام وصل شدن به اینترنت و عدم اتصال به پلی‌استور بوده‌ است.

۴. مشکل در اتصال وای‌فای

مردی که کنترل را به سمت تلویزیون گرفته است
گاهی کاربران در اتصال تلویزیون به وای‌فای با مشکل مواجه می‌شوند.

برخی مدل‎‌های تلویزیون سونیا از سیستم وای‌فای پشتیبانی نمی‌کنند و در برخی موارد دیگر کاربران در اتصال تلویزیون به وای‌فای با مشکل مواجه می‌شوند. این مشکل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند اتصال ضعیف ارائه‌دهنده، خدمات اینترنت (ISP)، یا تاریخ و زمان‌‎بندی اشتباه تلویزیون باشد.

۵. قطع شدن تصویر در تلویزیون سونیا

برخی کاربران تلویزیون‌های سونیا از قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی‌که صدای تلویزیون هنوز فعال است، گزارش داده‌اند. این مشکل می‌تواند به بخش‌های مختلفی مانند نور بک‌لایت، برد اصلی دستگاه، هنگ کردن تلویزیون مربوط شود که لازم است یک کارشناس آن را بررسی کند.

برخی کاربران نیز شاهد تصویر نگاتیو یا خطوط عمودی و افقی روی صفحه نمایش تلویزیون هستند. این موضوع در تلویزیون‌های سونیا عموما به بورد تلویزیون مربوط است که بعد از مدتی خراب می‌شود. در برخی موارد بورد مربوطه تعمیر شده و گاهی نیاز است بعضی از قطعات داخلی تعویض شوند.

در تعمیر تلویزیون سونیا معمولا نگرانی از عدم وجود قطعات اصلی در بازار بسیار زیاد است.

۶. ویروسی شدن تلویزیون‌های هوشمند

ویروسی شدن تلویزیون مشکلی است که امکان دارد اکثر افراد با آن مواجه شوند. در صورت نگهداری نادرست تلویزیون‌های هوشمند با اتصال به اینترنت ویروسی می‌شوند. این موضوع مختص برند سونیا نیست؛ در تمامی برندها احتمال ویروسی شدن تلویزیون وجود دارد.

تلویزیون‌های سونیا را از کجا بخریم؟

در صورتی‌که مزایای تلویزیون‎‌های سونیا شما را متقاعد کرد که از معایب آن چشم‌پوشی کنید، به دسته‌بندی تلویزیون‌های سونیا در سایت ترب مراجعه کنید. در این دسته‌بندی برای خرید تلویزیون، امکان مرتب کردن محصولات بر اساس اولویت‌های شما وجود دارد. بر اساس قیمت، محبوبیت و کیفیت، مدل مورد نظر خود را راحت‌تر پیدا کنید.

پس از انتخاب محصول مورد نظر، لیست فروشندگان آنلاین و فروشندگان حضوری را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده فروشندگان حضوری در شهر محل سکونت خود فقط کافی‌ است شهر خود را از قسمت ترب من انتخاب کنید.

کلام آخر

شرکت سونیا تلاش کرده‌ است در مدتی کوتاه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و قیمتی کمتر از دیگر برند‌ها، تلویزیون‌های خود را روانه بازار کند. این محصولات علاوه‌بر مزایای بسیار، معایبی هم دارند که در مقاله به‌طور کامل درباره آن‎ها صحبت کردیم.

  • کیفیت بالا تصویر | Ultra HD – 4K
  • دارای رابط هوشمند | مجهز به سیستم عامل Android
  • Wi-Fi داخلی / ورودی LAN
  • سرعت بالا | پردازشگر ۴ هسته‌ای
  • قابلیت اتصال به تلفن همراه | E-share
  • دارای گیرنده دیجیتال داخلی
  • راهنمای زمان‌بندی پخش برنامه‌ها | EPG
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  • قیمت مناسب
  • عدم قابلیت ارتقاء کیفیت تصویر
  • مشکلات رابط کاربری
  • بک‌لایت حساس و قطع شدن تصویر تلویزیون سونیا
  • مشکل در اتصال وای‌فای
  • ویروسی شدن تلویزیون هوشمند

پرسش های متداول در مورد تلویزیون سونیا

تلویزیون‌های سونیا چند اینچ هستند؟

برند سونیا تلویزیون‌های متنوعی با اندازه‌های ۳۲، ۴۳، ۵۰، ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ تولید می‌کند.

تکنولوژی E-share در تلویزیون سونیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

E-Share امکان انتقال تصویر را روی صفحه تلویزیون فراهم می‌کند. همچنین تلویزیون هوشمند سونیا Suniya دارای چهار انتخاب دیگر است که TV Mirror یکی از آنها و سایر امکانات E-Share شامل Mirroring, Camera, Remote می‌شود.

آیا امکان استفاده از Camera و Remote نرم افزار E-Share تلویزیون‎‌های سونیا وجود دارد؟

خیر؛ متاسفانه به دلیل تحریم‌ها استفاده از Camera و Remote نرم افزار E-Share در ایران مقدور نیست.

مرال حسین‌زاده
مرال حسین‌زاده

من مرال‎ هستم؛ فارغ‌التحصیل صنایع‌دستی و نویسندگی رادیو. بیشتر از ده ساله که می‌نویسم، می‌سازم و تماشا می‌کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *