راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن؛ سالم‌تر سرخ کنید!

سرخ کردن به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب پخت غذا، به دلیل استفاده از روغن زیاد برای سلامتی ضرر دارد. اما خبر خوب این است که راه‌حل‌های جایگزین هم وجود دارد! سرخ کن‌های بدون روغن به شما اجازه می‌دهند از طعم و مزه دلچسب غذاهای سرخ‌شده بدون نگرانی از مضرات روغن لذت ببرید. در راهنمای جامع خرید سرخ کن بدون روغن، به شما کمک می‌کنیم تا با این دستگاه‌های کاربردی و مزایای آن‌ها آشنا شوید. همچنین، نکات مهمی را که باید در هنگام خرید سرخ کن بدون روغن به آن‌ها توجه کنید، به شما ارائه خواهیم داد.

سرخ کن بدون روغن چطور کار می‌کند؟

سرخ کن بدون روغن دایره‌ای شکل، به تنهایی روی یک میز ساده
گردش هوای داغ که توسط المنت تولید می‌شود، مکانیزم اصلی سرخ کن‌های بدون روغن است.

سرخ کن بدون روغن، دستگاه‌هایی شبیه سرخ کن‌های معمولی هستند که هوای گرم و خشک را برای تهیه یک غذای سرخ‌شده و ترد در اطراف آن به گردش در می‌آورند. غذاهایی که در سرخ کن بدون روغن تهیه می‌شوند، باید مرتب چرخانده یا تکان داده شوند تا به‌طور یکنواخت طلایی شوند.

این نوع سرخ کن با استفاده از فناوری گردش هوای گرم که به وسیله فن پخش می‌شود، غذاها را به روشی سالم‌تر و کم‌چرب‌تر از سرخ کن‌های سنتی سرخ می‌کند. در واقع این دستگاه‌ها به جای غوطه‌ور کردن غذا در روغن داغ، از هوای گرم با سرعت بالا برای پخت و پز و ترد کردن آن استفاده می‌کنند.

اگر قصد خرید سرخ کن بدون روغن را دارید، اما نمی‌دانید کدام مدل را انتخاب کنید، ما بهترین سرخ کن بدون روغن را در مطالب قبلی وبلاگ ترب معرفی کرده‌ایم که قطعا در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند.

نکات قابل توجه هنگام خرید سرخ کن بدون روغن

هنگام خرید سرخ کن بدون روغن، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. فضای آشپزخانه

چند نوع غذای سوخاری شامل کراکت، مرغ و پیاز سوخاری در سرخ کن بدون روغن
آیا برای قرار دادن سرخ کن بدون روغن، فضای کافی در آشپزخانه خود دارید؟

ابتدا مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن سرخ کن بدون روغن در آشپزخانه خود دارید. این دستگاه‌ها شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند و برخی از مدل‌های آن‌ها واقعا بزرگ هستند. اگر می‌خواهید زیاد از سرخ کن خود استفاده کنید، باید یک فضای مناسب برای آن در نظر بگیرید که همیشه در همان نقطه قرار بگیرد. همچنین مقداری فضای خالی هم باید در اطراف دستگاه وجود داشته باشد تا هوا به خوبی جریان پیدا کند.

۲. ظرفیت سرخ کن

نکته مهمی که در مورد ظرفیت سرخ کن‌ها باید در نظر داشته باشید، این است که حجم و ظرفیت واقعی آن‌ها با چیزی که شرکت سازنده ادعا می‌کند، یکسان نیست. یعنی برندها، به جای ظرفیت کلی قابل استفاده، کل فضای موجود در محفظه داخلی سرخ کن را به‌عنوان ظرفیت آن بیان می‌کنند، در صورتی‌که ظرفیت واقعی، کم‌تر است.

بنابراین، یک سرخ کن ۱۰ لیتری، ممکن است فقط ظرفیت کافی برای تهیه ۵۰۰ گرم سیب زمینی را داشته باشد. یا مدلی که گفته می‌شود ۲۵۰۰ گرم ظرفیت دارد، نمی‌تواند در واقعیت هم همین میزان غذا را در خودش جای دهد. شما باید بر اساس تعداد اعضای خانواده خود و میزان غذایی که معمولا می‌پزید، ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

۳. قدرت سرخ کن

یک آشپز در حال استفاده از سرخ کن بدون روغن در آشپزخانه منزل خود
سرخ کن‌های زیر ۱۷۰۰ وات برای مصارف خانگی مناسب هستند.

قدرت سرخ کن‌ها با وات (W) سنجیده می‌شود. هرچه قدرت دستگاه بیشتر باشد، غذا سریع‌تر پخته می‌شود. اما باید دقت کنید که اگر قدرت دستگاه بیش از حد زیاد باشد، غذا خشک می‌شود یا می‌سوزد. همچنین، قدرت سرخ کن باید متناسب با اندازه و ظرفیت آن باشد. برای پخت و پز معمولی، ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ وات قدرت کفایت می‌کند.

۴. برنامه‌های پخت

همه سرخ کن‌های بدون روغن، به صورت پیش‌فرض تعدادی برنامه پخت خودکار دارند. تعداد و نوع برنامه‌های پخت در سرخ کن‌های مختلف متفاوت است. اما همه آن‌ها قادرند با تنظیم دما و زمان پخت به صورت خودکار، غذا را ترد و طلایی‌شده آماده کنند. همچنین برنامه‌های پخت، تنوع بیشتری در تهیه غذاهای بیشتر و متنوع‌تر در اختیار شما قرار می‌دهند.

معمولا غذاهایی مانند سیب زمینی، مرغ سوخاری، گوشت، همبرگر، کیک، پیتزا و سبزیجات جزو برنامه‌های پخت رایجی هستند که در اکثر سرخ کن‌ها وجود دارد. بسته به برند و مدل سرخ کن، ممکن است برنامه‌های کم‌تر یا بیشتری وجود داشته باشد.

۵. تمیز کردن

سرخ کن بدون روغن روی یک میز کنار یک بشقاب شیرینی که با آن درست شده
سرخ کن، باید به راحتی قابل شست‌وشو باشد.

سهولت نظافت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سرخ کن بدون روغن است. نحوه قرارگیری اجزاء و قطعات مختلف سرخ کن باید به‌گونه‌ای باشد که بعد از هربار استفاده از آن، به راحتی بتوانید آن‌ها را جدا کنید و بشویید.

این موضوع معمولا در مشخصات سرخ کن‌های بدون روغن ذکر می‌شود که آیا قطعات داخلی آن قابلیت شست‌وشو دارند یا خیر. اکثر قطعات را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی قرار داد، اما اجزایی که دارای پوشش نچسب باشند را با آب هم به راحتی می‌توان تمیز کرد.

اگر لکه‌های چربی یا غذا روی سطح داخلی دستگاه باقی مانده است، از یک برس نرم برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. برای جرم‌گیری عمیق‌تر، از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید. در هر صورت، هرگز به سراغ سیم ظرفشویی یا اسکاج‌های زبر برای تمیز کردن دستگاه خود نروید، زیرا ممکن است به سطح آن آسیب برسانند.

۶. دکمه‌ها

در سرخ کن‌های بدون روغن، دو نوع دکمه برای کنترل تنظیمات مختلف آن‌ها وجود دارد:

  • فشاری: ابتدایی‌تر هستند و دقت کم‌تری هم دارند. معمولا شامل یک دکمه چرخشی برای تنظیم دما و تایمر می‌شوند که می‌توان مدت زمان پخت را با آن تنظیم کرد.
  • لمسی: تایمر دقیق‌تری دارند و دارای یک نمایشگر دیجیتال هستند که میزان دما، زمان و برنامه پخت را نشان می‌دهد.

۷. مصرف انرژی

یک مرغ درسته در سرخ کن بدون روغن
مصرف انرژی به‌طور مستقیم با قدرت دستگاه رابطه دارد.

با خرید دستگاهی که مصرف انرژی بهینه‌ای دارد، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد. مصرف انرژی، یکی از فاکتورهایی است که به قدرت سرخ کن بستگی دارد. به این صورت که هرچه قدرت دستگاه بیشتر باشد، مصرف انرژی آن نیز بیشتر خواهد شد و این، در نهایت به ضرر شما است. به همین دلیل باید تمامی جوانب را به خوبی بسنجید و ببینید که داشتن قدرت بیشتر، ارزش هزینه بیشتر را دارد یا خیر.

۸. برند

اگر کمی در بازار جستجو کرده باشید، می‌دانید که برندهای معتبر زیادی وجود دارند که در این بازار فعالیت می‌کنند. شما باید بر اساس علاقه، بودجه و نیازهای خود یکی از این برندها را برای خرید سرخ کن بدون روغن انتخاب کنید. چراکه برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها فقط در برخی برندهای خاص وجود دارد و از این دست می‌توان به تکنولوژی Twin TurboStar اشاره کرد که فقط در سرخ کن‌های برند فیلیپس (Philips) استفاده می‌شود.

اگر با برندهای ایرانی معتبر سرخ کن بدون روغن آشنا نیستید، می‌توانید مقاله بهترین سرخ کن بدون روغن ایرانی را مطالعه کنید.

۹. بودجه

سیب زمینی سرخ شده در محفظه سرخ کن بدون روغن
اینکه چه ویژگی‌هایی به دست می‌آورید، به بودجه شما بستگی دارد.

بودجه، یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب و خرید سرخ کن بدون روغن محسوب می‌شود که مشخص می‌کند دستتان تا چه اندازه برای خرید این دستگاه باز است. همچنین، مشخص می‌کند که از چه برندهایی می‌توانید خرید کنید و چه ویژگی‌هایی را به دست می‌آورید. با توجه به اهمیت بالای این فاکتور، باید توجه اساسی و ویژه‌ای به آن داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۱۰. ویژگی‌های مازاد

تعدادی ویژگی دیگر نیز وجود دارد که به‌عنوان گزینه مازاد، می‌توانید زمان خرید سرخ کن به آن‌ها توجه کنید:

  • پنجره شفاف: به وسیله آن می‌توانید روند پخت و طلایی شدن غذا را به خوبی و بدون نیاز به باز کردن درب سرخ کن، کنترل کنید. به این ترتیب، گرما هم به هدر نمی‌رود.
  • دستورالعمل: این نوع راهنما به شما کمک می‌کند تا حداکثر بهره را از سرخ کن بدون روغن خود ببرید.
  • اپلیکیشن اختصاصی: تعداد مدل‌های دارای اپلیکیشن اختصاصی روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود. این یک ویژگی واجب و ضروری نیست، اما تجربه لذت‌بخشی از کار کردن با سرخ کن بدون روغن در اختیارتان قرار می‌دهد. برخی از مدل‌ها، با بلوتوث به گوشی شما متصل می‌شوند و می‌توانید از طریق آن سرخ کن را کنترل کنید. برخی از مدل‌ها نیز اپلیکیشن دارند، اما به سرخ کن متصل نمی‌شود و فقط برای ارائه اطلاعات در مورد دستگاه کاربرد دارد یا می‌توان دستور پخت غذاهای مختلف را در آن مشاهده کرد.
  • شیوه‌های پخت: برخی از سرخ کن‌های بدون روغن می‌توانند غذا را به شیوه‌های مختلفی مانند گریل، برشته‌شده و بخار پز تهیه کنند. اگر به دنبال دستگاهی چندکاره هستید، به این قابلیت‌ها توجه کنید.

بهترین برند سرخ کن بدون روغن

کراکت سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن
عرشیا و تفال، دو برند معتبر سرخ کن بدون روغن هستند.

در جدول زیر برخی از معتبرترین برندهای ایرانی و خارجی بازار سرخ کن بدون روغن را معرفی می‌کنیم.

برندهای ایرانیبرندهای خارجی
عرشیا (Arshia)تفال (Tefal)
پارس خزر (Pars Khazar)فیلیپس (Philips)
سام (Sam)گوسونیک (Gosonic)
ناسا الکتریک (Nasa Electric)نینجا (Ninja)
میگل (Migel)سیلور کرست (Silver Crest)
بهترین برندهای ایرانی و خارجی بازار سرخ کن بدون روغن

مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن

مهم‌ترین و پرتکرارترین مواردی که کاربران و مصرف‌کنندگان سرخ کن‌های بدون روغن به‌عنوان نقاط قوت و ضعف این دستگاه‌ها بیان کرده‌اند، به شرح زیر هستند.

  • کاهش مصرف روغن تا ۸۰ درصد
  • سهولت استفاده
  • تنوع برند و مدل زیاد با قیمت‌های مختلف
  • پخت سریع انواع غذا شامل گوشت و سبزیجات
  • عملکرد چندگانه برای یخ‌زدایی و طبخ غذا
  • کارکرد آسان
  • ایمنی بالا
  • بوی کم
  • ظرفیت کم‌تر از مقدار اعلام‌شده
  • صدای زیاد
  • قیمت بیشتر از سرخ کن‌های سنتی

ما پیش از این در مقالات قبلی وبلاگ ترب توضیحات جامع و کاملی در مورد هر یک از مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن ارائه کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

آیا سرخ کن بدون روغن دوقلو ارزش خرید دارد؟

دست یک مرد در حال تنظیم پخت غذا در سرخ کن بدون روغن دو قلوی جیپاس
در سرخ کن‌های دوقلو، می‌توانید دو نوع غذای مختلف را به طور همزمان تهیه کنید.

پاسخ این سوال که سرخ کن‌های بدون روغن دوقلو ارزش خرید دارند یا خیر، به تعداد اعضای خانواده و حجم غذایی که می‌پزید بستگی دارد. این نوع سرخ کن‌ها حاوی دو سبد مجزا هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و کمک با آن‌ها می‌توانید دو نوع ماده غذایی مختلف با دماهای متفاوت را به‌صورت همزمان تهیه کنید. حتی مدت زمان پخت دو سبد را هم می‌توانید به صورت همزمان یا مجزا تنظیم کنید.

ایده و هدف کلی از ساخت سرخ کن دوقلو، این است که بتوانید یک وعده غذایی کامل با حجم زیاد را فقط در یک نوبت آماده کنید. اگر فقط برای خانواده خود آشپزی می‌کنید و قصد دارید از هر دو سبد برای یک نوع ماده غذایی استفاده کنید، بهتر است به جای سرخ کن دوقلو، یک مدل تک‌قلو با ظرفیت زیاد خریداری کنید. اما اگر هربار چند نوع ماده غذایی تهیه می‌کنید، سرخ کن دوقلو برایتان مناسب است.

سرخ کن بدون روغن را از کجا بخریم؟

سه مدل سرخ کن بدون روغن از برندهای مختلف کنار هم
بیشترین تنوع سرخ کن بدون روغن را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

با مراجعه به سایت ترب می‌توانید انواع و اقسام مدل‌های سرخ کن بدون روغن از برندهای معتبر ایرانی و خارجی را با بهترین قیمت تهیه کنید. ترب امکان مقایسه محصولات مختلف را فراهم می‌کند و همچنین، به شما اجازه می‌دهد به صورت حضوری خرید کنید. برای این منظور، شهر محل سکونت خود را در بخش ترب من انتخاب و به صفحه محصول مراجعه کنید.

با این کار می‌توانید پس از فروشندگان آنلاین، لیست فروشندگان حضوری کالای مورد نظرتان را در اطراف خود مشاهده کنید. اگر نمی‌توانید به صورت حضوری خرید کنید و به فروشندگان آنلاین هم اعتماد ندارید، فروشندگانی که نشان ضمانت ترب دارند را انتخاب کنید تا اگر به فرض محال مشکلی پیش آمد که فروشنده قبول نکرد، بتوانید وجه خود را از ترب پس بگیرید.

کلام آخر

در سال‌های اخیر سرخ کن‌های بدون روغن به دلیل پخت غذاهای سالم، کاهش مصرف روغن تا ۸۰ درصد، تنوع بالا و سایر مزایایی که ارائه می‌کنند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. البته معایبی همچون صدای زیاد، قیمت بیشتر از سرخ کن‌های سنتی و ظرفیت کم‌تر از مقدار اعلام‌شده هم دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

در این مقاله با ارائه راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن، بهترین برندهای ایرانی و خارجی سازنده این دستگاه‌ها و نکاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی کردیم. فضای آشپزخانه، ظرفیت سرخ کن، قدرت آن، ویژگی‌های اضافی نظیر پنجره شفاف، اپلیکیشن اختصاصی و عوامل متعدد دیگر برخی از این نکات هستند.

پرسش های متداول در مورد راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

چه غذاهایی را می‌توان در سرخ کن بدون روغن درست کرد؟

سیب‌زمینی سرخ‌شده، ناگت مرغ یا سبزیجات، میگو، قارچ سوخاری، پیاز سوخاری، مرغ و ماهی گریل‌شده، همبرگر، سوسیس، لازانیا پیتزا و انواع دسر ازجمله کیک و شیرینی، کلوچه و دونات را می‌توان با سرخ کن بدون روغن تهیه کرد.

چه نوع مواد غذایی را نمی‌توان در سرخ کن بدون روغن درست کرد؟

غذاهای خمیری، دارای پنیر، برش‌های بزرگ و استخوان‌دار گوشت، غذاهای کنسرو شده، برنج خام و غلات دیگر یا هر نوع مواد غذایی در حجم زیاد را نباید در سرخ کن بدون روغن بپزید.

آیا سرخ کن بدون روغن، اصلا روغن مصرف نمی‌کند؟

برای تهیه یک کیلوگرم غذای تازه در سرخ کن بدون روغن، تنها به یک قاشق غذاخوری روغن نیاز دارید. برای غذاهای نیمه‌آماده یخ‌زده، اصلا به روغن نیاز نیست.

آیا با سرخ کن بدون روغن می‌توان چیپس درست کرد؟

بله، با برش دادن سیب‌زمینی به صورت نازک و پخش کردن آن کف سینی سرخ کن، می‌توانید چیپس آماده کنید.

سرخ کن بدون روغن چه مارکی خوبه؟

عرشیا، پارس خزر و سام چند برند معتبر ایرانی و فیلیپس، تفال و نینجا هم چند برند معتبر خارجی سرخ کن بدون روغن هستند. اما برندهای معتبر و شناخته‌شده زیاد دیگری هم در این بازار فعالیت می‌کنند که سرخ کن‌های باکیفیت و بادوامی تولید می‌کنند.

برای خرید سرخ کن بدون روغن چقدر باید هزینه کرد؟

سرخ کن‌های زیادی از برندهای مختلف وجود دارد که قیمت آن‌ها از حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۲۰ میلیون تومان ادامه دارند. شما می‌توانید بسته به بودجه و نیازهای خود، هرچقدر که می‌توانید برای خرید سرخ کن بدون روغن هزینه کنید.

از کجا بفهمم سرخ کن بدون روغن مناسب برای من کدام است؟

ابتدا باید بودجه و سپس ظرفیت مناسب برای خود را مشخص کنید. پس از آن، به قدرت سرخ کن توجه کنید و در نهایت، ویژگی‌های اضافه نظیر برنامه‌های پخت،سهولت شست‌وشو، نوع دکمه‌ها و امکان کنترل از طریق اپلیکیشن را در نظر داشته باشید.

سایز مناسب سرخ کن برای یک خانواده دو نفره چقدر است؟

سرخ کن‌های ۰.۸ تا ۱.۲ لیتری برای زوج‌های جوان و خانواده‌های دونفره مناسب هستند. خانواده‌های سه‌نفره بهتر است از سرخ کن‌های ۳ تا ۴ لیتری استفاده کنند. اگر هم قصد خرید سرخ کن برای خانواده‌های ۴ تا ۶ نفره را دارید، باید به سراغ مدل‌های ۶ لیتری به بالا بروید.

آیا هر روز می‌توان از سرخ کن بدون روغن استفاده کرد؟

در حال حاضر هنوز تحقیقات علمی که ثابت کند استفاده روزمره از سرخ کن بدون روغن مضر خواهد بود، انجام نشده است. اما کارشناسان عقیده دارند تا زمانی‌که غذا نسوزد و روغن زیادی مصرف نشود، مشکل خاصی ندارد.

🔗 منبع: choice

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *