راهنمای خرید بخاری؛ نکات مهم خرید بخاری برای خانه

داشتن یک بخاری خوب در فصل سرما، نقش تعیین کننده در کیفیت زندگی افراد دارد. اما از کجا بفهمیم کدام بخاری بهتر است؟ هنگام خرید بخاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چند نوع بخاری وجود دارد و هر کدام، چه مزایا و معایبی دارند؟ این سوالات موارد مهمی هستند که ما امروز در راهنمای خرید بخاری بررسی می‌کنیم. پس لطفا با ما همراه باشید.

در هنگام تهیه بخاری باید به چه نکات مهمی توجه کنیم؟

اولین موردی که در راهنمای خرید بخاری به آن می‌پردازیم، نکات انتخاب بخاری است. توجه به این نکات به شما کمک می‌کنند تا یک خرید هوشمندانه و ایده‌آل داشته باشید. زمان خرید بخاری باید علاوه‌بر بودجه‌ای که برای این کار در نظر دارید، به راحت بودن جابجایی مدل‌های مختلف نیز توجه کنید و همچنین، قابلیت‌های اضافی بخاری مانند ترموستات هوشمند، تایمر و ریموت کنترل را نیز در نظر بگیرید.

یکی دیگر از نکات مهم خرید بخاری برای خانه این است که مدلی که قصد دارید تهیه کنید، باید گواهینامه‌های معتبر و تاییدیه‌های لازم را داشته باشد تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید. همچنین در نهایت، به اندازه اتاقی که قصد دارید بخاری را در آن قرار دهید، سهولت نصب بخاری مورد نظر و مصرف انرژی آن دقت کنید. در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد هر یک از این موارد ارائه می‌کنیم.

۱. بودجه

چند نوع بخاری برقی کنار یکدیگر
بسته به نوع بخاری، باید مدلی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه‌تان باشد.

اولین مورد از نکات مهم خرید بخاری برای خانه این است که بدانید چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت بخاری، نوع و برند سازنده آن است؛ بخاری‌ها قیمت‌های بسیار متغیری دارند که از ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان شروع و قیمت بهترین مارک های بخاری برقی ایرانی تا بالای ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان نیز خواهد رفت که بیشتر، مدل های بخاری‌های صنعتی را شامل می‌شوند که برای فضاهای بزرگ مناسب هستند.

همچنین، بخاری گازی برقی یا بخاری بدون دودکش یا بخاری شومینه هم هر کدام قیمت متفاوتی دارند که بسته به بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در صورتی که از سیستم شوفاژ به جای بخاری استفاده می‌کنید، حتما دوست دارید بدانید آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد یا خیر؟

۲. سهولت جابجایی

شاید زیاد به این نکته توجه نکرده باشید، اما سهولت جابجایی هم یکی از نکات مهم خرید بخاری برای خانه است که در راهنمای خرید بخاری باید به آن اشاره کرد. اگر یک بخاری بزرگ و سنگین بخرید، نمی‌توانید هر زمانی که خواستید آن را جابجا کنید تا هوای سایر اتاق‌های منزل را هم گرم کند.

اما در صورتی که یک بخاری سبک و قابل‌حمل تهیه کنید، هر زمانی که بخشی از منزل نیاز به سیستم گرمایش اضافی داشت، می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای خرید بخاری سبک، ارزان‌قیمت‌تر بودن آن‌ها نسبت به بخاری‌های بزرگ و سنگین است؛ به این ترتیب، در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

۳. قابلیت‌های اضافی بخاری

یکی دیگر از نکات انتخاب بخاری این است که باید دقت کنید بخاری مورد نظر شما علاوه‌بر توانایی تولید گرما، چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی دیگری دارد. به عنوان مثال، اگر بخاری که تهیه می‌کنید دارای ترموستات قابل برنامه‌ریزی یا تایمر باشد، به راحتی هر زمانی که خواستید، می‌توانید آن را روشن یا خاموش کنید.

ریموت کنترل هم یکی دیگر از این قابلیت‌های اضافی است که با داشتن آن، می‌توانید بخاری را از راه دور کنترل کنید. وجود این قابلیت‌ها جذاب و کاربردی است، اما این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که هر چه مدل مورد نظرتان قابلیت‌های اضافی بیشتری داشته باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت و این، ممکن است فراتر از بودجه‌ای باشد که برای خرید بخاری در نظر گرفته‌اید.

۴. ایمنی

یک نفر در حال زیاد کردن درجه گرمای بخاری برقی
با تهیه مدل‌های دارای سوئیچ محافظ یا سیستم قطع‌کن در صورت سقوط، می‌توان از آتش‌سوزی یا خطرات دیگر بخاری‌ها در امان ماند.

ماهیت بخاری گازی برقی یا بخاری بدود دودکش یا بخاری شومینه این است که گرما تولید کند؛ پس طبیعی است که بدنه آن داغ باشد. اما نباید آنقدر داغ شود که شما را بسوزاند یا خطر آتش‌سوزی داشته باشد.

در زمان انتخاب بخاری، دنبال مدلی باشید که سنسور هشدار دارد تا در صورت داغ شدن بیش از حد بخاری، آن را خاموش کند.

یا سعی کنید مدلی که انتخاب می‌کنید، یک سوئیچ داشته باشد که در صورت واژگون شدن بخاری آن را خاموش کند. این مورد از نکات انتخاب بخاری، برای بخاری‌های ایستاده که بیشتر خطر افتادن دارند، ضروری‌تر است؛ مخصوصا اگر بخاری در جایی قرار دارد که قابل دسترس کودکان یا حیوانات خانگی است.

برخی از ویژگی‌های ایمنی که باید در یک بخاری وجود داشته باشد، به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ محافظ در برابر گرمای بیش از حد: این سوئیچ وقتی اجزای داخلی بخاری به دمای ناایمن و خطرناکی می‌رسند، بخاری را خاموش می‌کند.
  • سوئیچ محافظ در برابر ضربه و سقوط: این سوئیچ در صورتی که ضربه خیلی محکمی به بخاری وارد شود یا روی زمین سقوط کند، به طور خودکار آن را خاموش می‌کند تا خطر آتش‌سوزی نداشته باشد.
  • بدنه مقاوم در برابر گرما: خیلی از مواقع، به طور تصادفی دستمان بدنه بخاری را لمس می‌کند و دچار سوختگی می‌شویم. اما برخی از بخاری‌ها طوری ساخته شده‌اند که بدنه آن‌ها در برابر گرما مقاوم است و هر چقدر شعله آن زیاد باشد، باز هم بدنه داغ نمی‌شود. این نوع بخاری‌ها، خطر آسیب‌های سوختگی ناشی از لمس بخاری را کاملا از بین ببرند.
  • گواهینامه‌های ایمنی: یکسری گواهینامه‌های ایمنی نظیر CSA، UL و ETL در بخاری‌ها وجود دارد که در راهنمای خرید بخاری باید به آن‌ها توجه کنید. وجود این گواهینامه‌ها نشان می‌دهد مدل مورد نظر، از نظر عدم وجود اجزای الکتریکی معیوب و خطرناک آزمایش شده و کاملا ایمن است.

۵. اندازه اتاق

اندازه اتاق یا محیطی که می‌خواهید آن را گرم کنید، چقدر است؟ یکی از نکات مهم خرید بخاری برای خانه این است که باید مدلی انتخاب کنید که متناسب با اندازه محیط باشد. اگر بخاری بیش از حد بزرگ باشد، انرژی بیشتری از آنچه که باید، مصرف می‌کند و در نهایت، باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود. از طرفی دیگر اگر نسبت به اندازه محیط بیش از حد کوچک باشد، توان کافی برای گرم کردن نخواهد داشت.

در جدول زیر می‌توانید سایز مناسب بخاری را برای اندازه‌های مختلف اتاق مشاهده کنید:

اندازه اتاقاندازه بخاری (بر حسب وات)
۷ متر مربع۷۵۰ وات
۹ متر مربع۱۰۰۰ وات
۱۲ متر مربع۱۲۵۰ وات
۱۴ متر مربع۱۵۰۰ وات
۱۹ متر مربع۲۰۰۰ وات
۲۳ متر مربع۲۵۰۰ وات
۲۸ متر مربع۳۰۰۰ وات
۳۲ متر مربع۳۵۰۰ وات
۳۷ متر مربع۴۰۰۰ وات
سایز مناسب بخاری (بر حسب وات) برای اندازه‌های مختلف اتاق

۶. سهولت نصب

برخی از مدل‌های بخاری گازی برقی نیاز به نصب و راه‌اندازی دارند. بنابراین، به سهولت نصب و راه‌اندازی مدل مورد نظر خود نیز باید توجه کنید. این نوع بخاری‌ها بعد از نصب، به راحتی قابل جابجایی نیستند و معمولا باید جای ثابتی داشته باشند. پس اگر می‌خواهید هر زمانی که خواستید آن را جابجا کنید یا به اتاق دیگری ببرید، گزینه مناسبی نیستند.

برای افرادی که می‌خواهند بخاری خود را به راحتی جابجا کنند، برخی از مدل‌های بخاری پاییزان مانند مدل ۷۰۰۰ یا بخاری‌های فن دار و بخاری بدون دودکش گزینه بهتری هستند. مورد بعدی درخصوص این نوع بخاری‌ها که شامل برخی از مدل‌های بخاری شومینه هم می‌شوند، این است که برای نصب آن‌ها باید هزینه جدا بپردازید. پس برای افرادی که بودجه محدودی دارند هم مناسب نیستند.

۷. مصرف انرژی

بخاری ون هاوس بزرگ و پرمصرف
زمان خرید بخاری، به برچسب انرژی آن دقت کنید و حتما مدل‌های کم مصرف را بخرید که به محیط زیست هم آسیب نرسد.

آخرین مورد از نکات مهم خرید بخاری برای خانه این است که به مصرف انرژی مدل مورد نظر خود دقت کنید. اکثر مدل‌های برندهای معتبر و شناخته‌شده، دارای برچسب انرژی هستند که میزان انرژی مصرفی آن‌ها را نشان می‌دهد. برخی از مدل‌ها نظیر برخی از مدل‌های بخاری بدود دودکش و بخاری شومینه دارای حالت eco هستند که نشان از پایین بودن مصرف انرژی آن‌ها است.

راهنمای خرید انواع بخاری

انواع بخاری
بخاری‌ها به انوع و اقسام مدل‌های مختلف تقسیم می‌شوند که بسته به بودجه و نیازهای خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای منزل خود تهیه کنید.

بخاری گازی برقی، تابشی، ستونی، پنلی، سرامیکی، فن دار یا سیستم تهویه مطبوع اسپلیت، کدام یک برای منزل شما بهتر است؟ هر یک از انواع بخاری، برای شرایط خاصی مناسب است و افراد بسته به نیازهای خود، می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

در ادامه راهنمای خرید بخاری هر یک از انواع بخاری را به همراه مزایا و معایبی که دارند، به شما معرفی می‌کنیم تا ضمن آشنایی با ویژگی‌های کلیدی آن‌ها، بدانید کدام یک از آن‌ها برای محیطی که در نظر دارید بهتر است.

بخاری گازی

بخاری گازی ایستاده طرح شومینه
بخاری‌های گازی جزو محبوب‌ترین و البته، قدیمی‌ترین وسایل گرمایشی در ایران هستند که امروزه به دلیل تحول در صنعت لوازم گرمایشی، خرید و فروش آن‌ها کمی از رونق افتاده است.

علی‌رغم اینکه بخاری گازی برقی محبوب‌ترین نوع بخاری در ایران است، اما بخاری‌های گازی معمولا طرفدار بیشتری دارند و به همان اندازه هم پرفروش‌تر از بخاری‌های برقی هستند. مزیت رقابتی بخاری گازی نسبت به بخاری برقی این است که فقط به اتصال گاز نیاز دارد و با توجه به اینکه امروزه اکثر نقاط کشور گازکشی شده‌اند، همه جا قابل استفاده است. به این ترتیب، حتی زمان قطع بودن برق هم می‌توان بدون هیچ مشکلی از آن‌ها استفاده کرد.

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد بخاری گازی در ایران، برندها و مدل‌های شناخته‌شده زیادی هم در این بازار فعالیت می‌کنند که از این دست می‌توان به بخاری پاییزان یا مروارید سوز و برندهای معتبر دیگر اشاره کرد. علاوه‌بر امکان کار کردن بدون نیاز به برق، یکی دیگر از مزایای بخاری گازی این است که اکثر آن‌ها برای گرم کردن فضاهای بزرگ، بسیار موثر هستند و جزو بهترین انواع بخاری برای اتاق نشیمن و فضاهای بزرگ دیگر محسوب می‌شوند.

شایان ذکر است که بخاری‌های گازی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دارای دودکش: این دسته از بخاری‌های گازی از طریق یک لوله دودکش که در فضای باز قرار می‌گیرد، گاز مونوکسید کربن را از محیط منزل خارج می‌کنند. برخی از مدل‌های بخاری شومینه نیز جزو بخاری‌های گازی دارای دودکش محسوب می‌شوند.
  • بخاری بدون دودکش: این دسته از مدل‌های بخاری بدون دودکش معمولا قابل حمل و جابجایی هستند. نکته قابل توجه درمورد بخاری بدون دودکش این است که حتما باید در فضاهای دارای تهویه مناسب قرار بگیرند تا آلاینده‌ها کاملا از محیط خارج شوند.
  • گرمایش سریع و کارآمد
  • ارزان‌تر بودن گاز طبیعی نسبت به سایر منابع انرژی مانند برق
  • تنوع مدل‌های مختلف با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های متنوع
  • نصب آسان
  • خطرات ایمنی
  • گرمایش ناموزون
  • اثرات زیست محیطی در پی مصرف سوخت فسیلی

هنگام استفاده از بخاری گازی دارای دودکش، از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید و حتما از کلاهک H استفاده کنید. چرا که در صورت مسدود شدن مسیر دودکش، خطر برگشت گاز مونوکسید کربن به داخل محیط و گازگرفتگی، مسمومیت و حتی مرگ وجود دارد.

بخاری برقی

بخاری برقی کوچک
با وجود اینکه بیشتر برای گرم کردن فضاهای کوچک از بخاری برقی استفاده می‌شود، اما بخاری برقی‌های بزرگ و قدرتمندی هم وجود دارد که در فضاهای بزرگ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بخاری‌های برقی بیشتر، قابل حمل هستند و نیازی به تهویه ندارند؛ بنابراین برای مناطق بسته مناسب هستند. اگر در انتخاب بین بخاری گازی برقی دچار تردید هستید، می‌توانیم این‌چنین راهنمایی کنیم که اگر می‌خواهید هوای اتاق نشیمن یا فضاهای نسبتا بزرگ را گرم کنید، از بخاری گازی استفاده کنید. اما اگر قصد دارید برای یک اتاق یا دیگر فضاهای کوچک بخاری بخرید و مشکلی هم با گرمای متمرکز بخاری برقی ندارید، به سراغ همین مدل بروید.

البته، لازم به ذکر است با وجود اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند هیچ کدام از بخاری‌های برقی قدرت و گرمای کافی برای گرم کردن محیط‌های بزرگ را ندارند، اما برخی از مدل‌های آن‌ها حتی برای گرم کردن یک سالن بزرگ هم مناسب هستند. به‌طورکلی، معمولا افراد برای محیط‌های بسته و کوچک به سراغ بخاری برقی می‌روند. اگر بخواهیم یکی دیگر از جنبه‌های بخاری گازی و برقی را با هم مقایسه کنیم،‌ می‌توانیم بگوییم معمولا، مدل‌های برقی ارزان قیمت‌تر از مدل‌های گازی هستند و تنوع قیمت بالاتری هم دارند.

  • نداشتن خطر نشت گاز یا مسمومیت با مونوکسید کربن
  • نصب آسان
  • تنوع مدل‌های مختلف با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های متنوع
  • قابلیت حمل آسان
  • عدم تولید دود و آلاینده
  • تنوع قیمتی زیاد
  • گرمایش موضعی و ناموزون در یک نقطه خاص
  • نیازمند بودن به برق برای کار کردن
  • خطرات سوختگی و آتش‌سوزی در صورت عدم استفاده صحیح

اگر دوست دارید با انواع مدل های بخاری برقی آشنا شوید، حتما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله بهترین بخاری برقی بازار را در بلاگ ترب مطالعه کنید.

بخاری تابشی

بخاری تابشی کوچک
بخاری‌های تابشی یا مادون قرمز، به دلیل نداشتن شعله ایمنی بالایی دارند.

شاید بتوان بخاری تابشی را یکی از انواع بخاری برقی به شمار آورد، اما بررسی این نوع بخاری به‌طور مستقل و جدا از بخاری‌های برقی هم خالی از لطف نیست. این نوع بخاری‌ها سازوکار منحصر‌به‌فردی دارند و با تابش اشعه مادون قرمز، اشیاء و افراد در مسیر خود را گرم می‌کنند. به همین دلیل، بخاری مادون قرمز هم به آن‌ها گفته می‌شود.

اگر بخواهیم مثال بزنیم، سازوکار عملکرد آن‌ها شبیه خورشید است که با تابش اشعه، گرما را به زمین می‌تاباند. برخی از مدل‌های بزرگ بخاری تابشی برای استفاده در فضاهای باز و مکان‌های بزرگ مانند انبارها و کارخانه‌ها ایده‌آل هستند. اما بخاری‌های تابشی کوچک زیادی هم وجود دارد. بخاری‌های تابشی از یک عنصر گرم کننده تشکیل شده‌اند که توسط یک رفلکتور احاطه شده است؛ این عنصر گرم کننده می‌تواند الکتریکی، گازی یا مادون قرمز باشد. کار رفلکتور هم این است که با تابش گرما در یک جهت خاص، به گرم شدن کمک کند.

این نوع بخاری‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند؛ برخی از آن‌ها برای نصب روی دیوار یا سقف طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر قابل حمل هستند و می‌توان آن‌ها را در هر جایی قرار داد. از نظر ایمنی هم بخاری‌های تابشی تا حد زیادی مطمئن هستند. زیرا از شعله استفاده نمی‌کنند و خطر سوختگی یا آتش‌سوزی ندارند. با این حال، هنوز هم باید موارد ایمنی را هنگام استفاده از آن‌ها رعایت کنید و آن ها را از مواد قابل اشتعال دور نگه دارید.

بخاری‌های تابشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • لوله‌ای: معمولا بزرگ‌تر هستند و از عنصری شبیه به مشعل برای تولید گرما استفاده می‌کنند.
  • مادون قرمز: معمولا کوچک‌تر هستند و از لامپ‌های مادون قرمز برای تولید گرما استفاده می‌کنند.
  • کارآمد در گرم کردن فضاهای بزرگ
  • ایمنی بالا
  • تنوع شکل و اندازه‌های مختلف
  • قیمت زیاد
  • برای استفاده در خانه مناسب نیستند

بخاری ستونی

بخاری ستونی
بخاری‌های ستونی معمولا کشیده و بلند هستند و در دسته بخاری‌های تابشی قرار می‌گیرند.

بخاری‌های ستونی درواقع، نوعی بخاری تابشی هستند که مانند آن‌ها، از المنت‌های گرمایشی مادون قرمز برای گرم کردن استفاده می‌کنند. اما تفاوتی که با بخاری‌های تابشی لوله‌ای و مادون قرمز دارند، این است که برخی از مدل‌های آن‌ها، برای استفاده در فضاهای کوچک و منزل نیز مناسب هستند. با این حال، نوع عملکرد آن‌ها شبیه بخاری تابشی است؛ یعنی از طریق تابش اشعه، گرما تولید می‌کنند.

بخاری‌های ستونی از نظر ایمنی هم کاملا مطمئن هستند. با این حال، هنوز هم باید دقت کنید که اشعه آن‌ها نزدیک مواد قابل اشتعال نباشد. تفاوت اصلی بخاری‌های ستونی و تابشی، این است که مدل‌های ستونی دارای ارتفاع‌های مختلفی هستند. درواقع، بسته به ارتفاع آن‌ها، می‌توان در منزل یا حتی فضای باز از آن‌ها استفاده کرد.

  • مناسب برای گرم کردن محیط‌های بزرگ
  • ایمنی بالا
  • مناسب برای استفاده در منزل و محیط‌های بزرگ
  • تنوع زیاد ارتفاع
  • قیمت زیاد
  • تابش مستقیم گرما ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد

بخاری پنلی

بخاری پنلی در راهروی پذیرایی
یکی از ایمن‌ترین نوع بخاری‌های بدون شعله که خطر آتش‌سوزی در آن‌ها بسیار کم است، بخاری‌های پنلی هستند که هیچ نوع دود یا آلاینده‌ای هم ندارند.

بخاری پنلی که به آن‌ها بخاری همرفتی هم گفته می‌شود، یکی دیگر از انواع بخاری برقی است از طریق گرمایش همرفتی، باعث گرم شدن محیط می‌شود. اما این به چه معناست؟ بخاری‌های پنلی، دارای یک عنصر گرم کننده الکتریکی هستند که توسط یک محفظه فلزی احاطه شده است. این محفظه فلزی، به گرم شدن کمک می‌کند و با انتقال گرما به هوای اطراف، محیط را گرم می‌کند.

بخاری‌های پنلی از یک صفحه فلزی یا سرامیکی برای گرم کردن هوا استفاده می‌کنند. با عبور جریان الکتریسیته، پنل گرم می‌شود و سپس گرمای تولید شده را به محیط می‌تاباند. دلیل اینکه به این نوع بخاری، همرفتی گفته می‌شود، این است که گرما را از طریق همرفت یا حرکت هوای گرم در سراسر اتاق به گردش درمی‌آورند.

بخاری‌های پنلی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توانند روی زمین قرار بگیرند یا روی دیوار نصب شوند. همچنین، دارای مدل‌های ثابت و قابل حمل هستند. درمجموع، برای گرم کردن انواع محیط‌های مختلف از کوچک گرفته تا متوسط، مناسب هستند.

  • تنوع بالای مدل‌های مختلف با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های متنوع
  • ایمنی بالا و نداشتن خطر نشت گاز یا مسمومیت با مونوکسید کربن
  • عدم تولید دود و آلاینده‌های دیگر
  • عملکرد قوی و توانایی گرم کردن سریع
  • مصرف برق
  • قیمت زیاد
  • گرمایش ناموزون

بخاری سرامیکی

بخاری سرامیکی هوشمند دارای نمایشگر
بخاری‌های سرامیکی شباهت زیادی به بخاری‌های تابشی کوچک دارند؛ اما تفاوت بزرگ آن‌ها این است که از یک المنت سرامیکی استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از انواع بخاری که در راهنمای خرید بخاری باید معرفی کنیم، بخاری‌های سرامیکی هستند که از یک المنت گرمایشی در پشت یک پوشش سرامیکی برای گرم کردن فضاها استفاده می‌کنند. قابل حمل بودن و سهولت جابجایی، یکی از اهداف اصلی طراحی و ساخت این نوع بخاری بوده است. به همین دلیل، گزینه‌ای عالی برای فضاهای کوچک نظیر اتاق خواب محسوب می‌شوند و همچنین، به دلیل عدم تولید دود و آلاینده‌های دیگر و نداشتن شعله، برای اتاق کودکان هم کاملا ایمن و مناسب هستند.

المنت به کار رفته در بخاری‌های سرامیکی، از جنس مواد سرامیکی است که با عبور جریان الکتریسیته، گرم می‌شود و گرما را در محیط پخش می‌کند. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که سازوکار بخاری‌های سرامیکی برای پخش گرما در محیط، شبیه بخاری‌های تابشی است. اما همانطور که اسم این نوع بخاری نیز نشان می‌دهد، به دلیل وجود پنل سرامیکی کاملا از بخاری‌های تابشی قابل تفکیک است. بخاری‌های سرامیکی در سایزها و مدل‌های بسیار متنوعی ساخته شده‌اند و در هر فضایی با هر اندازه‌ای می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  • ایمنی بالا و نداشتن خطر نشت گاز مونوکسید کربن
  • تنوع بالای مدل‌ها با قابلیت‌های گسترده
  • عدم تولید دود و آلاینده‌های دیگر
  • مناسب برای فضاهای کوچک و حتی اتاق کودکان
  • قیمت نسبتا زیاد
  • مصرف برق

بخاری فن دار

بخاری فن دار کوچک سبز
بخاری‌های فن دار، یکی از انواع بخاری برقی هستند که به واسطه برخورداری از فن، گرما را تا فاصله زیادی پرتاب می‌کنند.

بخاری فن دار را می‌توان جزو بخاری‌های برقی دسته‌بندی کرد. در این نوع بخاری از المنت گرمایشی برای تولید گرما و فن برای پخش کردن گرما در محیط استفاده می‌شود. به دلیل برخورداری از فن، پرتاب گرما در آن‌ها بیشتر از انواع دیگر بخاری نظیر سرامیکی و پنلی است. اما این ویژگی، در عین حال که یک نقطه قوت محسوب می‌شود، ممکن است برای برخی از افراد نقطه ضعف باشد. زیرا پرتاب گرما باعث احساس سوختگی می‌شود و ناخوشایند است. البته، با کم کردن سرعت فن یا درجه گرما، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

یکی از نکات انتخاب بخاری فن دار این است که حتما دقت کنید مدلی که انتخاب می‌کنید، متناسب با اندازه محیطی باشد که قصد دارید بخاری را در آن قرار دهید. زیرا به دلیل پرتاب گرما در این نوع بخاری‌ها، معمولا نمی‌توان در مسیر مستقیم آن‌ها قرار گرفت و باید فضای کافی وجود داشته باشد تا گرما به خوبی در کل محیط پخش شود. در کل، ماهیت بخاری‌های فن دار این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. بخاری‌های فن دار همچنین می‌توانند با ویژگی‌های مختلفی مانند ترموستات، تایمر و کنترل از راه دور عرضه شوند.

  • گرمایش سریع
  • نداشتن دود و آلاینده‌های دیگر
  • قیمت مناسب
  • عملکرد موثر
  • قابلیت حمل و جابجایی آسان در اکثر مدل‌ها
  • پرتاب مستقیم گرما می‌تواند آزاردهنده باشد
  • گرمایش ناموزون
  • صدای بیشتر نسبت به انواع دیگر بخاری‌های خانگی به دلیل وجود فن

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت

یک اسپلیت در پذیرایی منزل بالای مبل راحتی
سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت یک گرمای یکنواخت بدون تابش مستقیم اشعه تولید می‌کنند که بسیار خوشایند است.

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت، یک گزینه بسیار محبوب و پرطرفدار است که در عین حالی که می‌تواند برای سرمایش منزل به کار برود، برای گرمایش هم کاربرد دارد و بسیار موثر است. درواقع، جزو قدرتمندترین انواع بخاری به شمار می‌روند. با وجود اینکه مصرف انرژی برخی از آن‌ها زیاد است، اما مدل‌های کم مصرفی هم از آن‌ها وجود دارد که برق کم‌تری مصرف می‌کنند. یکی از ویژگی‌های بسیار موثر و مفید سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت این است که قابلیت کنترل دما دارند.

همچنین، مشکل تابش مستقیم هوای داغ که در بخاری‌های تابشی و برخی دیگر از انواع بخاری وجود دارد نیز در این مدل‌ها یافت نمی‌شود. اسپلیت‌ها به‌طورکلی، از دو یونیت مجزا تشکیل شده‌اند که شامل یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی هستند. یونیت داخلی که هواساز یا اواپراتور هم به آن گفته می‌شود، روی دیوار نصب می‌شود و شبیه کولر گازی است؛ اما به جای باد سرد، باد گرم بیرون می‌دهد. یونیت خارجی هم در خارج از خانه نصب می‌شود.

  • موثر و کارآمد
  • سازگار با محیط زیست
  • قابلیت استفاده هم به عنوان سیستم سرمایشی و هم سیستم گرمایشی
  • سروصدای کم
  • قابلیت کنترل دما
  • قیمت زیاد
  • مصرف انرژی زیاد در برخی از مدل‌ها
  • نیازمند بودن به تعمیر و نگهداری

نکات ایمنی ای که در هنگام خرید بخاری باید به آنها توجه کنید!

مهم‌ترین نکات انتخاب بخاری، رعایت موارد ایمنی هنگام استفاده از این نوع وسایل گرمایشی است. در صورت رعایت مواد ایمنی و نکات مهم خرید بخاری برای خانه می‌توانید با خیال راحت از هر نوع وسیله گرمایشی استفاده کنید.

  • بخاری را روی یک سطح سخت، هموار و غیرقابل اشتعال قرار دهید. بخاری‌ها برای قرار گرفتن روی زمین در نظر گرفته شده‌اند و نباید آن‌ها را روی میز، پیشخوان یا جاهای نامطمئن دیگر قرار داد که خطر سقوط بخاری در آن‌ها زیاد است.
  • حداقل ۵ متر فاصله بین بخاری گازی برقی و محل استراحت یا بازی کودکان و حیوانات خانگی در نظر بگیرید و سعی کنید از وسایل گرمایشی ایمن‌تر نظیر بخاری بدون دودکش یا بخاری سرامیکی در اتاق کودکان استفاده کنید.
  • بخاری گازی برقی و سایر مدل‌های خطرناک نظیر بخاری شومینه را حداقل ۵ متر از مواد قابل احتراق مانند مبلمان، ملحفه و پرده دور نگه دارید. برای بخاری‌های بزرگ، این فاصله حتی باید بیشتر باشد.
  • در کارگاه یا گاراژ منزل خود از بخاری گازی برقی یا سایر مدل‌های خطرناک استفاده نکنید، یا حداقل آن را کنار مواد قابل اشتعال نظیر قوطی رنگ، بنزین، تینر و سایر مواد اشتعال‌زا قرار ندهید.
  • هر زمانی که از منزل خارج می‌شوید، صرف‌نظر از مدت آن، بخاری را خاموش کنید.
  • هنگامی که از اتاق خارج می‌شوید یا به رخت خواب می‌روید، بخاری را خاموش کنید و لباس گرم بیشتری بپوشید.
  • هرگز برای خشک کردن لباس از بخاری استفاده نکنید و هیچ وسیله‌ای که خروجی هوای گرم را مسدود کند، روی آن قرار ندهید.
  • اگر از بخاری دارای سیم استفاده می‌کنید، به هیچ وجه سیم آن را زیر مبل یا فرش قرار ندهید که باعث گرم شدن بیش از حد یا آسیب رسیدن به آن شود.
  • هر وقت از بخاری برقی یا سایر انواع بخاری که به برق متصل می‌شوند استفاده نمی‌کنید، دو شاخه آن‌ها را از پریز بکشید.
  • اگر بخاری شما سیم دار است، هرازگاهی سیم آن را چک کنید که آسیب خاصی ندیده باشد و اگر آسیب دیده یا فرسوده شده بود، از بخاری استفاده نکنید.
  • از وصل کردن دستگاه‌های الکترونیکی دیگر به پریزی که بخاری به آن متصل هست، خودداری کنید. زیرا باعث گرم شدن بیش از حد سیم بخاری می‌شود.
  • در هر قسمت منزل از جمله هال و پذیرایی، آشپزخانه و اتاق‌ها، سیستم هشدار دود نصب کرده و هر ماه آن را چک کنید.
  • بخاری را در حمام یا سایر محیط‌های مرطوب قرار ندهید.
  • قبل از استفاده از بخاری گازی برقی و بخاری شومینه از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید.

با رعایت نکات ایمنی بخاری گازی می‌توانید با خیال راحت از این نوع بخاری‌ها در هر فضایی که دوست دارید، استفاده کنید.

جدول مقایسه انواع بخاری

نوع بخاریمزایامعایب
بخاری گازیگرمایش سریع و اقتصادی، تنوع مدل‌ها، نصب آسانخطرات ایمنی، گرمایش ناموزون، اثرات زیست محیطی
بخاری برقیامنیت بالا، قابل حمل، تنوع قیمتی و مدلگرمایش موضعی، نیاز به برق، خطر سوختگی
بخاری تابشیایمن، کارآمد برای فضای بزرگ، تنوع مدلقیمت بالا، نامناسب برای خانه
بخاری ستونیمناسب برای فضاهای بزرگ، ایمنی بالا، تنوع ارتفاعقیمت بالا، تابش مستقیم گرما
بخاری پنلیتنوع مدل، ایمنی بالا، عدم تولید آلایندهمصرف برق، گرمایش ناموزون، قیمت بالا
بخاری سرامیکیایمنی بالا، مناسب برای فضاهای کوچک، عدم تولید آلایندهقیمت بالا، مصرف برق
بخاری فن دارگرمایش سریع، قیمت مناسب، قابل حملگرمایش ناموزون، صدای فن
اسپلیتکارآمد و سازگار با محیط زیست، کم صدا، قابلیت کنترل دمانیاز به نگهداری، مصرف انرژی بالا در برخی مدل‌ها

از کجا بخاری خوب بخریم؟

برای خرید بخاری گازی برقی، بخاری بدون دودکش، بخاری شومینه و هر نوع سیستم گرمایشی دیگری که در نظر دارید، می‌توانید به دسته‌بندی بخاری در سایت ترب مراجعه کنید. ترب، امکان مقایسه قیمت فروشندگان مختلف را فراهم کرده تا شما هر محصولی که نیاز دارید را با بهترین قیمت به دست بیاورید.

یکی دیگر از امکانات ترب، مشاهده فروشندگان حضوری است. به این صورت که شما در بخش ترب من شهری که در آن زندگی می‌کنید را انتخاب کرده و سپس با انتخاب محصول مورد نظرتان، می‌توانید فروشندگان حضوری که این محصول را ارائه می‌دهند، در اطراف خود پیدا کنید.

کلام آخر

استفاده از بخاری در فصل سرما، ضروری است. اما با دقت به نکات مهم خرید بخاری برای خانه می‌توانید انتخابی هوشمندانه انجام دهید. اولین مورد از نکات انتخاب بخاری، این است که بودجه خود را مشخص کنید، سپس به سهولت جابجایی و قابلیت‌های اضافی بخاری نظیر تایمر یا ترموستات هوشمند توجه کنید. ایمنی و سهولت نصب مدل مورد نظر خود را نیز نادیده نگیرید. در نهایت، مدلی را انتخاب کنید که متناسب با اندازه محیط باشد.

با توجه به نکاتی که در راهنمای خرید بخاری اشاره کردیم، می‌توانید بر اساس بودجه و نیازهای خود یکی از انواع بخاری گازی، برقی، تابشی، ستونی، پنلی، سرامیکی، فن دار یا اسپلیت را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر یک از این نوع بخاری‌ها، برای نیاز خاصی در نظر گرفته شده‌اند و مزایا و معایب خاص خودشان را هم دارند. برای تهیه انواع مدل‌های بخاری که در این مطلب معرفی کردیم، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید.

پرسش های متداول در مورد خرید بخاری

چه نوع بخاری برای هال و پذیرایی مناسب است؟

اسپلیت، بخاری گازی برقی و بخاری شومینه به دلیل قدرت زیاد، برای هال و پذیرایی مناسب هستند.

کدام نوع بخاری برای اتاق بهتر است؟

بخاری برقی، بخاری بدون دودکش یا بخاری سرامیکی و همینطور بخاری فن دار برای فضاهای کوچک نظیر اتاق خواب مناسب هستند.

برای رستوران چه نوع بخاری خوب است؟

بخاری ستونی و تابشی بهترین نوع بخاری برای رستوران هستند که حتی در محیط‌های باز هم می‌توان از آن‌ها برای گرم کردن محدوده مشخصی استفاده کرد.

چطور یک بخاری مناسب برای خودم را پیدا کنم؟

قبل از هر چیز، بودجه خود را مشخص کنید. سپس، اندازه اتاقی که قصد دارید بخاری را در آن قرار دهید مد نظر بگیرید و متناسب با آن، یک بخاری کوچک یا بزرگ انتخاب کنید. همچنین، به مصرف انرژی، قابلیت‌های اضافی، سهولت نصب و جابجایی مد مورد نظر دقت کنید. در نهایت، موارد ایمنی و توصیه‌های سازنده را رعایت کنید.

از کجا بفهمیم بخاری چند هزار است؟

توان بخاری گازی بر روی یک پلاک فلزی درج می‌شود که بر روی بخاری قرار دارد. این اطلاعات شامل توان بخاری به واحد وات است که معمولاً به عدد هزار وات نمایش داده می‌شود.

🔗 منابع: retravision | consumerreports | sylvane

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *