راهنمای خرید یخچال؛ مهم‌ترین نکات در انتخاب مدل مناسب

با تنوع گسترده‌ای که در بازار یخچال وجود دارد، بسیاری از مردم نمی‌دانند کدام مدل را انتخاب کنند. به همین دلیل، راهنمای خرید یخچال را تهیه کردیم تا ضمن بررسی انواع آن، به مهم‌ترین نکات در خرید یخچال فریزر بپردازیم و در نهایت، پرفروش‌ترین یخچال‌های بازار ایران را معرفی کنیم. 

انواع یخچال فریزر

اینفوگرافی انواع یخچال
در هنگام خرید یخچال بسته به سلیقه، نیاز و بودجه خود، می‌توانید یکی از انواع یخچال را انتخاب کنید. 

در سال‌های قبل، یخچال فریزرها یکی از وسایل جعبه‌مانند و دست‌وپاگیر آشپزخانه به شمار می‌رفتند که ظاهر بسیار ساده و خسته‌کننده‌ای هم داشتند. اما امروزه با نوآوری‌هایی که در طراحی و قابلیت‌های آن‌ها ایجاد شده، به یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه تبدیل شده‌اند. 

اکنون مدل‌های متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. شما می‌توانید بر اساس سلیقه و نیازهای خود، مدل مناسب را انتخاب کنید. در ادامه، ضمن معرفی انواع یخچال فریزر، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوانید در خرید یخچال فریزر برای جهیزیه تصمیم بگیرید. 

۱. یخچال درب فرانسوی

اولین نوع یخچال که در راهنمای خرید یخچال فریزر معرفی می‌کنیم، یخچال‌های درب فرانسوی هستند. در این محصولات، محفظه یخچال در بالا و قسمت فریزر، در پایین قرار دارد. یخچال‌های درب فرانسوی، طراحی متنوعی دارند. اما در رایج‌ترین شکل طراحی آن‌ها، دو درب در قسمت بالا وجود دارد که به محفظه یخچال باز می‌شوند، به‌علاوه یک کشوی فریزر عمیق‌تر که در پایین قرار دارد.

مدل چهار درب یخچال فرانسوی نیز هم در بازار وجود دارد که در مدل ها، دسترسی به کشوها مخصوصا برای بچه‌ها راحت‌تر است.

  • طراحی شیک، جذاب و کاربردی
  • اشغال فضای کم
  • هزینه نصب بالا
  • قیمت نسبتا زیاد در مقایسه با یخچال‌های دو درب

۲. یخچال ساید‌بای‌ساید

یخچال‌های سایدبای‌ساید، جزو محبوب‌ترین انواع یخچال برای تهیه جهیزیه و مصارف مختلف هستند. در این نوع یخچال، محفظه فریزر در سمت چپ قرار دارد و محفظه یخچال در سمت راست. یکی از شاخص‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی یخچال‌های ساید‌بای‌ساید، این است که دسترسی به هر دو سمت آن‌ها کاملا راحت است و به سادگی می‌توان به عمیق‌ترین قسمت‌های یخچال فریزر نیز دسترسی پیدا کرد. در برخی از مدل‌های ساید‌بای‌ساید، فضای بار هم وجود دارد که از طریق آن می‌توانید بدون باز کردن درب اصلی و بزرگ یخچال، به مواد غذایی که در این قسمت قرار داده‌اید، دسترسی پیدا کنید.

  • درب‌های کم پهنا و مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک
  • وجود بار و آب‌سردکن در اکثر مدل‌ها
  • دسترسی راحت به عمق فضای یخچال و فریزر
  • به دلیل کم پهنا بودن درب‌ها، قرار دادن وسایل پهن مانند جعبه پیتزا دشوار است
  • فضای فریزر حتی در بزرگ‌ترین مدل‌ها، چندان زیاد نیست
  • معمولا چندان کم‌مصرف نیستند

۳. یخچال‌های فریزر بالا یا فریزر پایین

سومین مدلی که در راهنمای خرید یخچال فریزر معرفی می‌کنیم، یخچال‌هایی است که درب فریزر آن‌ها بالا یا پایین قرار دارد. در مدل‌هایی که درب فریزر از بالا باز می‌شود، معمولا دسترسی به فضای یخچال مخصوصا برای بچه‌ها راحت‌تر است. مدل‌هایی که درب فریزر آن‌ها در پایین قرار دارد، معمولا فضای فریزر بیشتری دارند و کمی هم شبیه یخچال‌های درب فرانسوی هستند؛ اما با قابلیت‌های کم‌تر و فضای کوچک‌تر.

  • مصرف کم‌تر نسبت به یخچال‌های درب فرانسوی و ساید‌بای‌ساید
  • قیمت کم‌تر نسبت به یخچال‌های درب فرانسوی و ساید‌بای‌ساید
  • قابلیت‌های کم‌تر نسبت به یخچال‌های درب فرانسوی و ساید‌بای‌ساید
  • قیمت مدل‌هایی که درب فریزر آن‌ها در پایین قرار دارد، از مدل‌هایی که درب فریزر از بالا باز می‌شود بیشتر است

۴. یخچال‌های توکار زیر پیشخوان

این گزینه بیشتر برای آشپزخانه‌هایی که طراحی مدرن دارند، مناسب است. یخچال‌های توکار زیر پیشخوان، حالت تقریبا مخفی دارند و طراحی آن‌ها خلاقانه‌تراست. یخچال های توکار جز گران ترین یخچال فریزرهای بازار شناخته می‌شنود که به همین دلیل انتخاب محبوبی برای جهیزیه نیستند و بیشتر برای نگهداری نوشیدنی و تنقلات سرد مناسب هستند، زیرا ظرفیت چندان زیادی ندارند؛ به همین دلیل، بیشتر به‌عنوان یخچال دوم کاربرد دارند.

  • مصرف کم
  • جمع‌وجور و کوچک
  • طراحی شیک، زیبا و جدید
  • ظرفیت کم
  • قیمت زیاد نسبت به ظرفیت و قابلیت‌ها
  • قابلیت‌های نه چندان زیاد

در خرید یخچال فریزر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

نمای داخلی یک یخچال به همراه فضای مواد غذایی مختلف و زنی که در حال گذاشتن نوشیدنی در درب یخچال است
امکانات یخچال و بودجه خود، مهم‌ترین نکات قابل توجه در خرید یخچال هستند. 

زمانی که قصد دارید یک یخچال جدید خریداری کنید، باید به سایز یخچال، نوع آن و امکاناتی که دارد توجه کنید و همچنین بودجه خود، تعداد اعضای خانواده و مواد غذایی را که معمولا استفاده می‌کنید نیز در نظر بگیرید. در نهایت، به رنگ یخچال موردنظر خود هم دقت کنید تا با سایر وسایل آشپزخانه شما یا سبک طراحی آن هماهنگ باشد. در ادامه، توضیحات بیشتری درمورد هر یک از این موارد ارائه می‌دهیم. 

۱. بودجه

اولین نکته‌ای که در راهنمای خرید یخچال فریزر به آن اشاره می‌کنیم، بودجه‌ای است که برای این کار در نظر دارید. طبیعتا باید مدلی انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد. یخچال‌های فرانسوی و ساید‌بای‌ساید، قیمت بیشتری نسبت به یخچال‌های فریزر بالا یا پایین دارند؛ اما اگر می‌خواهید هرطور‌شده یک یخچال سایدبای‌ساید یا درب فرانسوی خریداری کنید و از طرفی هم بودجه خیلی زیادی ندارید، می‌توانید سایز‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید که ارزان‌تر از مدل‌های بزرگ هستند.

۲. سایز یخچال

باید یخچالی انتخاب کنید که سایز آن متناسب با فضای موجود در آشپزخانه شما باشد. یخچال‌های درب فرانسوی و ساید‌بای‌ساید، معمولا فضای بیشتری در مقایسه با یخچال‌های فریزر بالا یا پایین اشغال می‌کنند. زیرا درب آن‌ها به فضای بیشتری برای باز شدن نیاز دارد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید، یخچال‌های فریزر بالا یا پایین، گزینه بهتری برای شما هستند.

۳. نوع یخچال

پس از اینکه سایز آشپزخانه خود را برای خرید یخچال در نظر گرفتید، می‌توانید نوع مدلی که ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید. اگر مشکل کمبود فضا ندارید، یخچال‌های درب فرانسوی انتخاب مناسبی هستند. این مدل یخچال‌ها ظاهر شیک و مدرن‌تری نسبت به یخچال‌های فریزر بالا یا فریزر پایین دارند و حتی از یخچال‌های ساید‌بای‌ساید هم زیباتر هستند که بخش زیادی از آن به دلیل طراحی نوآورانه آن‌ها است. 

۴. امکانات یخچال

نکته بعدی در راهنمای خرید یخچال، امکاناتی است که از یخچال و فریزر خود انتظار دارید. یخچال‌های ساید‌بای‌ساید و درب فرانسوی، معمولا امکانات بیشتری نسبت به یخچال‌های فریزر بالا یا فریزر پایین دارند. این امکانات شامل آب‌سردکن، فضای بار با امکان دسترسی بدون باز کردن درب اصلی یخچال، یخ‌ساز، قفل کودک، نمایشگر لمسی و امکانات مختلف دیگر هستند. برخی از این امکانات نیز برای عملکرد یخچال در نظر گرفته شده‌اند که در این خصوص، می‌توانیم به خنک‌کننده دوگانه اشاره کنیم. 

۵. تعداد اعضای خانواده

زمان خرید یخچال جدید، تعداد اعضای خانواده خود را در نظر داشته باشید. تعداد اعضای خانواده، در انتخاب سایز یخچال تاثیرگذار است. اگر خانواده کم جمعیتی دارید، نیاز نیست یخچال فریزر بزرگ بخرید. با این کار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید و فضای بیشتری هم برایتان باقی می‌ماند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید به شکل بهینه‌تری از فضای موجود در آشپزخانه خود استفاده کنید. 

۶. مواد غذایی مورد استفاده

یکی دیگر از نکات مهمی که در خرید یخچال جدید باید در نظر بگیرید، مواد غذایی است که در خانواده شما مصرف می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر عادت به مصرف محصولات تازه دارید، بهتر است یخچالی بخرید که دارای کشوهای مخصوص برای تازه نگه داشتن مواد غذایی باشد. این نوع یخچال‌ها، دارای محفظه‌های مخصوص هستند که میوه و سبزیجات را در محیط ایده‌آل نگه می‌دارند. محصولات لبنی و گوشت نیز شرایط نگهداری متفاوتی نیاز دارند که در برخی از یخچال‌ها به آن توجه شده است. 

۷. رنگ یخچال

آخرین نکته در راهنمای خرید یخچال، رنگ آن است که نسبت به سایر نکات، اهمیت کم‌تری هم دارد. اهمیت آن فقط در زیبایی و هماهنگی با سایر وسایل آشپزخانه یا طراحی محیط است. اکثر یخچال‌ها در رنگ سفید، مشکی و نقره‌ای موجود هستند؛ اما به‌ندرت، در رنگ‌های زرد، سبز، آبی، قرمز و صورتی هم به فروش می‌روند که برای سلیقه‌های خاص و متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. 

پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای بازار ایران

زنی در حال دادن غذا های داخل یخچال به دختر خود
با توجه به فروش بالای برندهایی نظیر اسنوا و دوو، می‌توان گفت انتخاب‌های مطمئنی هستند. 

در بین پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای بازار ایران، نام برندهای معتبری همچون اسنوا (Snowa) و دوو (Deawoo) به چشم می‌خورد. هر یک از این برندها، حداقل یک مدل یخچال فریزر در بین پرفروش‌ترین یخچال‌های ایران دارند که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم. 

۱. یخچال فریزر ۲۴ فوت اسنوا مدل SN4-2023

یخچال فریزر ۲۴ فوت اسنوا مدل SN4-2023 که درب آن باز است و پر از میوه است

یکی از اقتصادی‌ترین یخچال فریزرهای برند اسنوا، یخچال مدل ۲۴ فوت SN4-2023 است که گنجایش مناسبی هم دارد.

این مدل با برچسب انرژی +A جزو بهینه‌ترین و کم‌مصرف‌ترین یخچال فریزرها نیز به شمار می‌رود.

در فضای داخلی این مدل، چهار طبقه یخچال و چهار طبقه فریزر وجود دارد که فضای کافی را برای قراردهی مواد غذایی مختلف ارائه می‌دهد. آب‌سردکن و دمای قابل تنظیم نیز جزو قابلیت‌های دیگر این یخچال فریزر مقرون به صرفه هستند؛ همچنین به لطف قابلیت نوفراست، ضد برفک است. 

۲. یخچال فریزر ۲۴ فوت دوو مدل DB-2210

یخچال فریزر ۲۴ فوت دوو مدل DB-2210TI به رنگ سفید و با آب سرد کن

یخچال فریزر دوو مدل DB-2210 با ۲۴ فوت گنجایش، فضای نسبتا مناسبی دارد. این مدل، جزو بهترین یخچال های ایرانی است که با باز کردن آن، می‌توانید مواد غذایی خود را در طبقات چهارگانه آن نگهداری کنید. فناوری به کار رفته برای مقاومت در برابر برفک در این مدل مانند مدل قبلی که معرفی کردیم، نوفراست است و برچسب انرژی +A دارد.

یخچال فریزر ۲۴ فوت دوو مدل DB-2210TI برای افرادی که دنبال یک گزینه مقرون به صرفه اقتصادی هستند، گزینه بسیار مناسبی است.

۳. یخچال فریزر ۴۰ فوت دوو مدل DLR-2030 / DLF-2030

یخچال فریزر ۴۰ فوت دوو مدل DLR-2030 / DLF-2030 رنگ سفید

یخچال فریزر ساید بای ساید دوو مدل DLR-2030 / DLF-2030، پرفروش‌ترین یخچال فریزر ساید‌بای‌ساید در بازار ایران به شمار می‌رود که کاملا هم شایسته این عنوان است. شاخص‌ترین ویژگی این محصول، گنجایش ۴۰ فوتی آن است که آن را به یک گزینه مناسب برای منازل و حتی رستوران‌ها تبدیل می‌کند. 

اما بهترین ویژگی این محصول، قیمت بسیار مناسب آن است. یخچال فریزر ۴۰ فوت دوو مدل DLF-2030 با قابلیت‌های پیشرفته و کاربردی نظیر یخ‌ساز اتومات و نمایشگر لمسی آینه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که قصد خرید یک یخچال فریزر ساید‌بای‌ساید برای جهیزیه دارند، اما نمی‌خواهند هزینه خیلی زیادی پرداخت کنند. 

از کجا قیمت یخچال فریزر را ببینیم؟

یخچال سیلور با درب های باز در آشپزخانه ای مدرن
برای خرید یخچال فریزر، علاوه بر فروشگاه‌های فیزیکی می‌توان به فروشگاه‌های با امتیاز بالا در ترب هم اعتماد کرد.

شما با مراجعه به سایت در ترب، می‌توانید انواع و اقسام برندها و مدل‌های یخچال فریزر در بازار ایران را مشاهده کنید و مدل موردنظر خود را با بهترین قیمت پیدا و به صورت آنلاین و حتی از فروشگاه های حضوری خرید کنید. در این دسته‌بندی، امکان مرتب کردن محصولات مختلف براساس محبوب‌ترین، گران‌ترین، ارزان‌ترین و جدیدترین محصولات وجود دارد.

نتیجه نهایی

زمانی که می‌خواهید یک یخچال فریزر جدید خریداری کنید، باید بودجه و سایز آشپزخانه خود را در نظر داشته باشید. پس از آن، می‌توانید به امکانات آن، تعداد اعضای خانواده خود، مواد غذایی که معمولا مصرف می‌کنید و در نهایت، رنگ آن دقت کنید.

طبق راهنمای خرید یخچال، انواع مختلفی از یخچال و فریزر در بازار وجود دارد که از این دست می‌توان به یخچال‌های درب فرانسوی، ساید‌بای‌ساید، زیر پیشخوان و فریزر بالا یا فریزر پایین اشاره کرد.

در بازار ایران مدل‌های دوو DLR-2030 / DLF-2030، اسنوا SN4-2023 و دوو DB-2210TI جزو پرفروش‌ترین یخچال‌ها هستند که در ترب می‌توانید آن‌ها را با پایین‌ترین قیمت پیدا کنید.

پرسش های متداول در مورد خرید یخچال

عمر مفید یخچال چقدر است؟ 

میانگین عمر مفید یخچال معمولا ۱۰ الی ۱۵ سال است. بعد از این مدت، نیاز به تعویض یا حداقل سرویس اساسی پیدا می‌کند. 

زمان خرید یخچال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اول از همه، به بودجه خود توجه کنید. سپس، در بین مدل‌هایی که در محدوده بودجه شما هستند، بر اساس نیاز خود بهترین یخچال فریزر را انتخاب کنید. 

محبوب‌ترین برند یخچال فریزر برای خرید چیست؟

ال جی، دوو و اسنوا معمولا پرفروش‌ترین برندهای یخچال فریزر در ایران هستند که برندهای معتبر و باکیفیتی هم به شمار می‌روند.

تفاوت‌های بین انواع مختلف یخچال‌ها چیست؟

یخچال‌های با فریزر بالا یا پایین فضای ذخیره‌سازی متفاوتی دارند، یخچال‌های کنار به کنار دسترسی آسان‌تری به مواد غذایی فراهم می‌کنند و یخچال‌های با درب فرانسوی ترکیبی از ظاهر زیبا و فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند.

در هنگام خرید یخچال فریزر به دنبال چه ویژگی‌هایی باشیم؟

هنگام خرید یخچال فریزر، به دنبال ویژگی هایی مانند بهینه بودن مصرف انرژی، اندازه، قفسه های قابل تنظیم، فناوری بدون برفک و گزینه های اتصال هوشمند (اینترنت اشیاء) باشید.

🔗 منابع: whirlpool | consumerreports 

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *