راهنمای خرید یخچال دوقلو؛ از انتخاب تا نحوه نگهداری صحیح

یخچال‌های دوقلو یکی از محبوب‌ترین نوع یخچال فریزرها هستند که به دلیل داشتن فضای بزرگ‌تر از سایر مدل‌های یخچال و امکانات کاربردی، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. این نوع یخچال‌ها دو محفظه با کمپرسورهای مجزا برای یخچال و فریزر دارند که به شما اجازه می‌دهد یخچال و فریزر را کنار یا جدا از هم قرار دهید. با توجه به محبوبیت بالای این مدل‌ها، تصمیم گرفتیم راهنمای خرید یخچال دوقلو را برای شما تهیه کنیم تا هم به نکات قابل توجه هنگام خرید آن‌ها بپردازیم و هم شما را با مزایا و معایب این نوع یخچال فریزر کاملا آشنا کنیم.

تفاوت یخچال دوقلو با سایدبای‌ساید

یخچال دوقلوی مشکی در آشپزخانه دارای کابینت‌های کرم رنگ
یخچال‌های دوقلو و سایدبای‌ساید در شکل ظاهری، ظرفیت، قیمت و جنبه‌های دیگر با هم تفاوت دارند.

قبل از هر چیز، شاید بهتر باشد ابتدا تفاوت یخچال دو قلو با سایدبای‌ساید را توضیح دهیم تا تصویر کاملا واضح و روشنی از آن‌ها و کاربردهایشان پیدا کنید. یخچال و فریزر دوقلو از دو یخچال و فریزر مجزا تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌طور مشترک یک فضای ذخیره‌سازی بزرگ برای مواد غذایی را فراهم می‌کنند.

از جمله تفاوت‌های آن با مدل‌های سایدبای‌ساید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل ظاهری: یخچال فریزر دوقلو از دو بخش مجزا و هم‌شکل تشکیل شده، در حالی‌که یخچال‌های سایدبای‌ساید دارای یک بدنه واحد هستند و یخچال و فریزر در کنار یکدیگر قرار دارند. همچنین، یخچال‌های دوقلو به‌طور کلی عریض‌تر و کوتاه‌تر از یخچال‌های سایدبای‌ساید هستند.
  • ظرفیت: با وجود اینکه یخچال‌های سایدبای‌ساید عمق بیشتری دارند،‌ اما به‌طور کلی فضا و ظرفیت یخچال‌های دوقلو نسبت به یخچال‌های ساید بزرگ‌تر است.
  • قیمت: یخچال‌های سایدبای‌ساید به دلیل برخورداری از امکانات و فناوری‌های بیشتر و جدیدتر، معمولا گران‌تر از مدل‌های دوقلو هستند.
  • مصرف انرژی: یخچال‌های دوقلو دارای موتورها و کمپرسورهای مجزا برای یخچال و فریزر هستند، در صورتی‌که مدل‌های ساید، از یک موتور برای هر دو محفظه استفاده می‌کنند که باعث می‌شود مصرف انرژی کم‌تری داشته باشند.
  • فضای مورد نیاز: در مدل‌های دوقلو، شما می‌توانید محفظه یخچال را در جای دیگری و کاملا جدا از محفظه فریزر قرار دهید که باعث می‌شود برای فضاهای کوچک مناسب‌تر باشند. اما در یخچال‌های سایدبای‌ساید نمی‌توانید یخچال و فریزر را در دو مکان مختلف قرار دهید. به همین دلیل، برای مدل‌های ساید به فضای بیشتری نیاز دارید.
  • سهولت جابجایی: با توجه به مجزا بودن یخچال و فریزر در مدل‌های دوقلو، جابجایی آن‌ها راحت‌تر از یخچال سایدبای‌ساید است که می‌تواند در مواقعی مانند اسباب‌کشی بسیار مفید باشد. ضمن اینکه یخچال‌های دوقلو، وزن کم‌تری هم از یخچال‌های ساید دارند.

اگر قصد خرید یخچال و فریزر دو قلو را دارید، ما بهترین یخچال دوقلو ایرانی و خارجی را در مطالب قبلی وبلاگ ترب معرفی کرده‌ایم که قطعا در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند.

نکات قابل توجه هنگام خرید یخچال دوقلو

یخچال دوقلوی نقره‌ای برند ال جی در یک آشپزخانه مدرن
هنگام خرید یخچال دوقلو باید فضای آشپزخانه خود، ظرفیت یخچال، مصرف انرژی آن و عوامل مختلف دیگر را مد نظر بگیرید.

مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید یخچال دوقلو باید به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر است:

  • فضای آشپزخانه: اگرچه محفظه یخچال و فریزرِ یخچال‌های دو قلو را می‌توان به صورت جدا از هم قرار داد، اما حتما لازم است قبل از خرید، اندازه آشپزخانه خود را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن آن را دارید.
  • ظرفیت یخچال: این نکته، تا حدی وابسته به مورد قبلی است. شما باید متناسب با اندازه آشپزخانه خود، ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. اگر از نظر فضا محدودیت خاصی ندارید، باید متناسب با تعداد اعضای خانواده خود ظرفیت یخچال را انتخاب نمایید.
  • مصرف انرژی: یخچال، یکی از پرمصرف‌ترین لوازم خانگی در منازل است. بنابراین، با انتخاب یخچالی با برچسب انرژی بهینه، در هزینه قبض برق خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
  • امکانات یخچال: برخی از یخچال‌های دوقلو دارای ویژگی‌ها و امکانات کاربردی مانند یخساز، آبریز، فیلتر آب، کشو مخصوص میوه و سبزیجات، محفظه لبنیات و بسیاری از امکانات کاربردی دیگر هستند. این ویژگی‌ها می‌توانند کارایی و راحتی استفاده از یخچال را افزایش دهند. اما باید توجه داشته باشید که هرچه یخچال امکانات بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. در نهایت، شما باید بسته به بودجه و نیازهای خود، یخچالی را انتخاب کنید که امکانات مورد نظرتان را داشته باشد.
  • بودجه: شاید این مهم‌ترین نکته در خرید یخچال دوقلو باشد. یخچال‌های دوقلو در طیف قیمتی مختلفی عرضه می‌شوند و شما باید قبل از خرید، بودجه خود را تعیین کنید و به دنبال یخچالی باشید که در محدوده قیمتی مد نظر شما باشد.

پس از خرید یخچال، از پر کردن بیش از حد آن جلوگیری کنید. این کار باعث مسدود شدن دریچه‌های هوا و بالا رفتن درجه یخچال می‌شود.

بهترین برند یخچال فریزر دوقلو

یخچال دوقلوی سفید رنگ دیپوینت
هیمالیا و سامسونگ دو تا از بهترین برندهای یخچال فریزر دو قلو در بازار هستند.

برندهای معتبر ایرانی و خارجی مختلفی در بازار یخچال فریزر دوقلو فعالیت می‌کنند که در جدول زیر می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید:

برندهای ایرانیبرندهای خارجی
هیمالیا (Himalia)سامسونگ (Samsung)
دیپوینت (Depoint)ال جی (LG)
اسنوا (Snowa)ویرپول (Whirlpool)
دوو (Daewoo)بوش (Bosch)
کلور (Clever)آ ا گ (AEG)
جدول معرفی بهترین برندهای ایرانی و خارجی یخچال دوقلو

ما ۷ مدل از پرفروش ترین یخچال دوقلو ایرانی در سایت ترب را در مطالب قبلی خود معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

نحوه نگهداری صحیح از یخچال فریزر دوقلو

یخچال فریزر دو قلوی مشکی رنگ از برند سامسونگ
برای افزایش عمر یخچال خود، دمای آن را به درستی نظیم نمایید و داخل و خارج از آن را تمیز نگه دارید.

برای اینکه عمر یخچال فریزر دوقلو شما بیشتر شود و به‌طور بهینه کار کند، لازم است نکاتی را در مورد نگهداری از آن رعایت کنید. برخی از مهم‌ترین نکاتی در نگهداری صحیح از یخچال فریزر به شما کمک می‌کنند به شرح زیر هستند:

  • تنظیم دمای مناسب: دمای ایده‌آل برای یخچال بین ۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد و دمای فریزر بین -۱۸ تا -۲۰ درجه سانتی‌گراد است. با رعایت دمای مناسب، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری خواهد شد.
  • نظافت و بهداشت فضای داخلی و خارجی یخچال: به‌طور مرتب داخل و خارج یخچال فریزر را بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی یا ساینده تمیز کنید. همچنین، بعد از هربار ریختن مایعات در داخل یخچال، آن را بلافاصله تمیز کنید.
  • جایگذاری صحیح مواد غذایی: گوشت و مرغ را در قفسه‌های پایینی یخچال قرار دهید. میوه، سبزیجات و لبنیات را در کشوهای مخصوص نگهداری کنید (در صورتی‌که یخچال‌تان محفظه مخصوص برای این نوع مواد غذایی را دارد) و غذاهای پخته‌شده را در قفسه‌های بالایی یخچال قرار دهید. با رعایت این موارد یخچال به‌صورت بهینه انرژی را مصرف خواهد کرد.
  • سرویس دوره‌ای: بهتر است هر شش‌ ماه یک‌بار از یک متخصص یا تعمیرکار مجرب یخچال فریزر بخواهید که سرویس یخچال‌تان را انجام دهد تا از نبود هرگونه عیب و ایراد در عملکرد یا اجزای آن مطمئن شوید.

دمای یخچال باید متناسب با هر فصل تغییر کند. در تابستان بهتر است دمای آن را کم‌تر کنید و در فصول سرد هم توصیه می‌شود که دمای یخچال را کمی افزایش دهید.

مزایا و معایب یخچال دوقلو

یخچال و فریزر دو قلوی نقره‌ای رنگ در یک آشپزخانه اوپن دارای کابینت‌های سفید
آیا حاضرید در ازای مزایای یخچال دوقلو، معایب آن را بپذیرید؟

در رابطه با مزایا و معایب یخچال دوقلو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت زیاد
  • مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت
  • سهولت حمل و جابجایی
  • مجهز به دو موتور و کمپرسور مجزا
  • تنوع مدل
  • دارای فناوری‌ها و امکانات روز دنیا
  • قیمت مناسب
  • مصرف انرژی بیشتر از مدل‌های سایدبای‌ساید
  • صدای زیاد به دلیل استفاده از دو موتور
  • اشغال فضای زیاد در صورت کنار هم بودن محفظه یخچال و فریزر

اگر می‌خواهید با بهترین یخچال دوقلو ایرانی آشنا شوید، ما ۱۰ مدل از آن‌ها را در مطالب قبلی وبلاگ ترب معرفی کرده‌ایم که در انتخاب مدل مناسب به شما کمک می‌کند.

از کجا یخچال دوقلو بخریم؟

یخچال فریزر دو قلو در یک آشپزخانه بزرگ با طراحی شیک و مدرن
بیشترین تنوع یخچال و فریزر دوقلو را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

برای خرید یخچال دوقلو با بهترین قیمت، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید که به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجوی محصول در ایران شناخته می‌شود. ترب، امکان مقایسه قیمت و مشخصات محصولات مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین شما را قادر می‌کند تا خرید خود را به صورت حضوری یا آنلاین انجام دهید.

برای استفاده از امکان خرید حضوری از طریق ترب، ابتدا باید شهر محل سکونت خود را از قسمت ترب من انتخاب کنید و وارد صفحه محصول مورد نظرتان شوید تا پس از لیست فروشندگان آنلاین، فروشندگان حضوری کالای مورد نظر خود را نیز مشاهده نمایید.

اگر امکان خرید حضوری برایتان فراهم نیست و به فروشندگان آنلاین هم اعتماد ندارید، از فروشندگانی که نشان ضمانت ترب دارند، خرید کنید. این فروشندگان سابقه طولانی و بسیار خوبی در ترب دارند و میزان رضایت کاربران هم از آن‌ها بسیار بالا است. ضمن اینکه ترب از آن‌ها ضمانت هم دریافت می‌کند. به این ترتیب، اگر کالا مشکل خاصی داشت که به فرض محال فروشنده زیر بار آن نرفت، شما می‌توانید وجه پرداختی را از خود ترب پس بگیرید.

کلام آخر

یخچال‌های دوقلو به دلیل داشتن فضای زیاد، سهولت حمل و جابجایی می‌توانند گزینه مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت یا کسانی‌که به فضای زیادی برای نگهداری مواد غذایی نیاز دارند، باشند. این نوع یخچال فریزرها از دو موتور مجزا استفاده می‌کنند که علاوه‌بر مزایایی همچون مجزا کردن محفظه یخچال و فریزر، معایبی نظیر صدای بیشتر و مصرف انرژی بالاتر هم دارند.

اگرچه به نظر می‌رسد یخچال‌های دوقلو شباهت زیادی به مدل‌های سایدبای‌ساید دارند، اما شکل ظاهری، ظرفیت، قیمت و سایر ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. اگر قصد خرید یخچال و فریزر دوقلو را دارید، می‌توانید برندهای ایرانی و خارجی مختلفی نظیر هیمالیا، دیپوینت، سامسونگ یا ال جی را انتخاب کنید. زمان خرید نیز باید نکات مختلفی نظیر فضای آشپزخانه، ظرفیت یخچال، امکانات آن و بودجه خود را در نظر داشته باشید.

پرسش های متداول در مورد راهنمای خرید یخچال دوقلو

یخچال دوقلو برای چه کسانی مناسب است؟

یخچال دوقلو برای خانواده‌های پرجمعیت، افرادی‌که به فضای زیادی در یخچال نیاز دارند و کسانی‌که می‌خواهند محفظه یخچال و فریزر آن‌ها به دلیل سهولت جابجایی یا هر دلیل دیگری از هم مجزا باشد، مناسب است.

یخچال دوقلو بهتر است یا سایدبای‌ساید؟

هر دو نوع یخچال دوقلو و سایدبای‌ساید، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. به‌عنوان مثال، یخچال‌های دوقلو هم محفظه یخچال و هم فریزر بزرگ‌تری از یخچال‌های ساید دارند، اما عمق مدل‌های ساید بیشتر است. همچنین، یخچال‌های دوقلو مصرف انرژی و صدای بیشتری از سایدبای‌ساید دارند، اما قیمتشان به مراتب کم‌تر است.

یخچال دوقلو امکانات بیشتری دارد یا سایدبای‌ساید؟

امروزه امکاناتی که در یخچال‌های دوقلو به کار می‌رود،‌ هیچ دست کمی از یخچال‌های سایدبای‌ساید ندارد. اما قبلا امکانات یخچال‌های ساید بیشتر بود.

بهترین برند یخچال دوقلو کدام است؟

در بین برندهای ایرانی، می‌توان به هیمالیا، دیپوینت، اسنوا، دوو و کلور اشاره کرد و در بین برندهای خارجی هم می‌توان سامسونگ، ال جی، ویرپول، بوش و AEG را نام برد. شما می‌توانید بسته به بودجه و امکاناتی که از یک یخچال انتظار دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

کدام مدل یخچال دوقلو برای من مناسب است؟

شما ابتدا باید بودجه خود و سپس امکانات و قابلیت‌هایی که از یک یخچال انتظار دارید را مشخص کنید. در اولویت‌های بعد، باید ظرفیت یخچال را متناسب با نیازها و فضای آشپزخانه خود در نظر بگیرید. در نهایت، می‌توانید برند دلخواه‌تان را نیز مدنظر داشته باشید.

چطور عمر یخچال دوقلو را افزایش دهیم؟

با رعایت چند نکته ساده نظیر تنظیم دمای مناسب، رعایت نظافت و بهداشت فضای داخلی و خارجی یخچال و انجام سرویس‌های دوره‌ای، می‌توانید عمر یخچال دوقلوی خود را افزایش دهید.

یخچال دوقلو بخریم یا نه؟

پاسخ این سوال بسته به نیازها و اولویت‌های شما متفاوت است. اگر بودجه‌تان نسبتا محدود است، فضای کافی برای قرار دادن آن در آشپزخانه خود دارید و با مصرف برق یا صدای زیاد آن مشکلی ندارید، می‌توانید یخچال دوقلو بخرید.

🔗 منابع: consumerreports | lowes

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *