راهنمای خرید اسپرسو ساز نیمه صنعتی؛ پاسخ به همه سوالات شما

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی، با طراحی حرفه‌ای و عملکردی قدرتمند، نزدیک‌ترین تجربه ممکن به دستگاه‌های صنعتی حرفه‌ای را ارائه می‌دهند. قیمت بسیار مناسب این نوع اسپرسو ساز در مقایسه با مدل‌های صنعتی، آن‌ها را به گزینه مناسبی برای استفاده در منزل و محیط کار تبدیل کرده‌اند. از طرفی دیگر قدرت و امکانات بالای آن‌ها باعث شده‌اند که برای کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مناسب باشند. به دلیل عملکرد چندکاره، تصمیم به تهیه راهنمای خرید اسپرسو ساز نیمه صنعتی گرفتیم تا نکاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید را بررسی نماییم.

نکات قابل توجه هنگام خرید اسپرسو ساز نیمه صنعتی

یک خانم در حال تهیه قهوه با دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی
با توجه به چند نکته ساده، می‌توانید انتخاب بهتری انجام دهید.

چه قصد تهیه یک شات اسپرسوی معمولی ولی با عطر و طعم دلچسب داشته باشید و چه بخواهید برای تهیه سایر نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه، یک دستگاه قدرتمند تهیه کنید، راهنمای ما به شما نشان خواهد داد که هنگام خرید یک دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی چه چیزهایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

اگر در انتخاب اسپرسو ساز نیمه صنعتی شک دارید و نمی‌دانید چه مدلی را باید انتخاب کنید، ما در مطالب قبلی وبلاگ ترب بهترین اسپرسو ساز نیمه صنعتی را معرفی کرده‌ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

۱. پرتافیلتر

پرتافیلتر دستگاه اسپرسو ساز
بهترین نوع پرتافیلتر، ۵۸ میلی‌متری است.

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی، دارای پرتافیلترهای متفاوتی هستند. تقریبا اکثر دستگاه‌های اسپرسو ساز ارزان، از فیلترهای تحت فشار در پورتافیلترهای خود استفاده می‌کنند. این نوع فیلترها، کرمای مصنوعی تولید می‌کنند و این تصور اشتباه را به شما می‌دهند که یک شات عالی تهیه کرده‌اید. در صورتی که اصلا طعم خوبی ارائه نمی‌کنند.

فیلترهای تحت فشار در پرتافیلتر، برای افراد مبتنی مناسب است که فقط به دنبال یک فنجان قهوه قوی هستند و اهمیت چندان زیادی به طعم واقعی قهوه نمی‌دهند. یکی دیگر از روش‌های طبقه‌بندی پرتافیلتر، بر اساس قطر فیلتر است. قطرهای مختلفی برای فیلتر وجود دارد، اما به تجربه افراد حرفه‌ای، برای کسانی که به دنبال اسپرسوی عالی هستند، پورتافیلتر ۵۸ میلی‌متری بهترین گزینه است.

۲. بویلر

یک شات اسپرسو که توسط یک دستگاه اسپرسو ساز دارای بویلر دوگانه درست شده
بهتر است دستگاه‌های دارای بویلر برنجی را انتخاب کنید.

بهترین مدل‌های اسپرسو ساز نیمه صنعتی، دارای بویلرهایی هستند که از جنس برنج ساخته شده‌اند. هرچه بویلر دستگاه بزرگ‌تر باشد، آب گرم بیشتری در اختیار دارید. بنابراین، می‌توانید تعداد بیشتری شات پشت سر هم تهیه کنید. برخی از دستگاه‌ها دارای بویلر دوگانه هستند که به شما اجازه می‌دهند هم قهوه را عصاره‌گیری کنید و هم با استفاده از بخار، فوم شیر تهیه کنید؛ کاری که با دستگاه‌های تک بویلر نمی‌توان انجام داد.

شما باید به ظرفیت بویلر نیز توجه داشته باشید. اگر باید چند شات اسپرسو پشت سر هم تهیه کنید، باید دستگاهی را انتخاب نمایید که ظرفیت بویلر آن بالای ۱۰ اونس باشد. برخی از دستگاه‌ها نیز به جای بویلر، از سیستم گرمایشی ترموبلاک استفاده می‌کنند. اگرچه ترموبلاک به خودی خود سیستم بدی نیست، اما در این نوع دستگاه برای اینکه نتیجه‌ای مشابه یک دستگاه دارای بویلر به دست بیاورید، باید هزینه بیشتری کنید.

به جای اسپرسو ساز نیمه صنعتی، می‌توانید اسپرسو ساز صنعتی تک گروپ را هم انتخاب کنید. ما در مطالب قبل، بهترین دستگاه اسپرسو ساز صنعتی تک گروپ را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

۳. کنترل دما

یک شات اسپرسو که توسط دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی تهیه شده
دستگاهی را انتخاب کنید که کنترل دمای PID داشته باشد.

اسپرسو، یک روش دم آوری بسیار دقیق است که در آن، دمای استخراج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دستگاه‌های ارزان قیمت دارای ترموستات داخلی هستند که وقتی آب در بویلر به دمای مطلوب می‌رسد، عنصر گرمایش را متوقف می‌کند.

مشکل این راه‌حل این است که اجزای دستگاه دارای اینرسی حرارتی هستند. آن‌ها حتی زمانی که ترموستات عنصر گرمایش را خاموش می‌کند، گرما را منتقل می‌کنند. این بدان معنی است که بویلر بیش از حد گرم می‌شود و از دمای مطلوب فراتر می‌رود.

این مشکل با استفاده از فناوری PID حل می‌شود. PID یک راه‌حل بهتر از ترموستات برای کنترل دما است که با نزدیک شدن به دمای هدف، مقدار گرمایش را به صورت افزایشی تنظیم می‌کند. به این ترتیب، بویلر بیش از حد گرم نمی‌شود.

۴. پیش دم آوری

پودر اسپرسو در پرتافیلتر دستگاه اسپرسو ساز
قهوه در دستگاه‌های دارای سیستم پیش دم آوری، عطر و طعم بهتری دارد.

پیش دم آوری، باعث اشباع بهتر پودر قهوه با آب می‌شود و در نتیجه، کیفیت استخراج را بهبود می‌بخشد. این ویژگی که معمولا در دستگاه‌های گران قیمت وجود دارد، درواقع پودر قهوه را قبل از عصاره‌گیری به صورت ملایم مرطوب می‌کند که باعث خوش طعم‌تر شدن قهوه نیز می‌شود.

۵. نازل بخار

باریستا در حال تهیه فوم شیر با استفاده از نازل بخار
نازل بخار برای تهیه نوشیدنی‌های ترکیبی شیر و قهوه اهمیت زیادی دارد.

نازل بخار، یک لوله فلزی کوچک است که مانند یک بازو، از دستگاه بیرون زده و معمولا در نزدیکی گروپ هد قرار دارد. کار این بازوی فلزی، اضافه کردن بخار به شیر است تا آن را به آرامی گرم کند. همچنین، هوا را به شیر اضافه می‌کند که باعث کف کردن شیر و تولید فوم می‌شود. محدوده و شعاع حرکت نازل بخار، محدود است. اما میزان این محدودیت، در هر دستگاه با دستگاه دیگر تفاوت دارد. به گونه‌ای که شعاع حرکتی نازل بخار یک دستگاه ممکن است بیشتر یا کم‌تر از یک دستگاه دیگر باشد.

نازل بخار برخی از دستگاه‌ها شعاع حرکتی بسیار کمی دارد که باعث می‌شود کار کردن با آن دشوار باشد. بنابراین، لازم است به میزان آزادی حرکت نازل بخار دستگاه مورد نظر خود به اندازه کافی دقت کنید. بسته به نوع نوشیدنی‌هایی که می‌خواهید با دستگاه خود تهیه کنید، می‌توانید نازل‌های بخار معمولی یا پانارلو را انتخاب کنید. پانارلو، یک سیستم تقویت فوم است که هوای بیشتری را به شیر تزریق می‌کند تا به افراد مبتدی کمک کند تا شیر دارای قوام بیشتر برای کاپوچینو یا سایر نوشیدنی‌ها تهیه کنند.

۶. آسیاب قهوه

یک دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی در کنار یک آسیاب قهوه
تهیه آسیاب به صورت جداگانه، بیشتر از خرید اسپرسو ساز دارای آسیاب هزینه دارد.

برای تهیه بهترین اسپرسوی ممکن، فقط باید از قهوه تازه آسیاب‌شده استفاده کنید. آسیاب قهوه، معمولا در دستگاه‌های اتوماتیک و فوق اتوماتیک وجود دارد. کیفیت و عملکرد این آسیاب، به شدت در کیفیت شات اسپرسو تاثیرگذار است؛ به شکلی که به تنهایی می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده یا بسیار بد از نوشیدنی اسپرسو برای شما به وجود بیاورد. معمولا آسیاب‌های قهوه دارای تیغه سرامیکی نسبت به آن‌هایی که مجهز به تیغه‌های مخروطی فولادی هستند، صدای کم‌تری تولید می‌کنند.

۷. پمپ

فشار پمپ یک دستگاه اسپرسو ساز که روی ۹ بار قرار دارد
اسپرسو ساز باید پمپ دارای فشار حداقل ۹ بار داشته باشد.

پمپ، یکی از اجزای اسپرسو ساز است که زیاد نمی‌توانید کنترل زیادی روی آن داشته باشید. امروزه میزان فشار استاندارد، ۹ بار است. اکثر دستگاه‌ها دارای یک شیر فشار اضافی هستند که اگر فشار از ۹ بار فراتر رفت، باز می‌شود. همانطور که احتمالا دیده‌اید، اکثر سازندگانِ دستگاه‌های اسپرسو ساز، در تبلیغات خود از دستگاه‌های دارای پمپ‌های ۱۵ بار صحبت می‌کنند.

اما دستگاه‌های ۱۵ بار، شاید به جز قابلیت اطمینان، مزیت چندان بیشتری نسبت به دستگاه‌های ۹ بار نداشته باشند. کار کردن با یک پمپ دارای ظرفیت ۱۵ بار در فشار ۹ بار، شاید فشار کم‌تری بر پمپ وارد کند. اما اگر کیفیت پمپ بد باشد، این اهمیتی ندارد. بنابراین شاید بهتر است به جای انتخاب یک پمپ بزرگ‌تر، به دنبال یک دستگاه باکیفیت‌تر و قابل اطمینان بگردید.

۸. گروپ هد

پرتافیلتر و تمپر دستگاه اسپرسو ساز
گروپ هد، محل عصاره‌گیری قهوه است.

گروپ هد که معمولا در دستگاه‌های نیمه خودکار مورد بحث قرار می‌گیرد، ترکیبی از قطعاتی است که اسپرسو در آن‌ها استخراج می‌شود، از جمله سر دم، پورتافیلتر و گاهی اوقات نیز سایر اجزای کنترل دما.

۹. مخزن آب

مخزن آب دستگاه اسپرسو ساز
هر چه مخزن آب بزرگ‌تر باشد، نوشیدنی‌های بیشتری می‌توانید با دستگاه خود تهیه کنید.

اگرچه مخزن آب مهم‌ترین قسمت یک دستگاه اسپرسو ساز نیست و معمولا اهمیت زیادی به آن داده نمی‌شود، اما اندازه آن به خصوص اگر نوشیدنی‌های زیادی درست می‌کنید مهم است. شما ترجیح می‌دهید دستگاهی را انتخاب کنید که هر روز باید مخزن آن را پر کنید یا دستگاهی که هر دو تا سه روز یک بار هم نیازی به پر کردن نداشته باشد؟ به هر حال، اگرچه در عملکرد دستگاه تاثیر نمی‌گذارد، اما برای راحتی شما اهمیت دارد. برخی از دستگاه‌های نیمه صنعتی، مخزن آب ندارند و مستقیما به لوله آب شهری وصل می‌شوند که بسیار راحت‌تر است.

۱۰. بودجه

دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی از برند breville
پیش از هر چیز، بودجه‌ای که برای خرید اسپرسو ساز در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید.

هرچند داشتن یک دستگاه با بالاترین مشخصات فنی جذابیت بسیار زیادی دارد، اما همیشه با بودجه همه سازگار نیست. دستگاه‌های اسپرسو ساز نیمه صنعتی در طیف وسیعی از قیمت‌ها موجود هستند و هرچه بودجه شما بیشتر باشد، انتخاب‌های بیشتری پیش رویتان خواهد بود.

دستگاه‌های گران‌تر، اغلب ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند سیستم کنترل دمای دقیق‌تر، پمپ‌های قدرتمندتر و قابلیت‌های بیشتر دارند. اما علاوه‌بر هزینه اولیه خرید دستگاه، هزینه‌های جانبی مانند تعمیر و نگهداری، تعویض قطعات و مصرف انرژی دستگاه نیز باید در نظر گرفته شود.

مقایسه اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی

یک دستگاه اسپرسو ساز نیمه صنعتی از برند دلونگی
اسپرسو سازهای خانگی و نیمه صنعتی تفاوت‌های اساسی با هم دارند.

در جدول زیر به مقایسه اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی پرداخته‌ایم:

ویژگی‌هااسپرسو ساز خانگیاسپرسو ساز نیمه صنعتی
ظرفیت❌ کم‌تر✅ بیشتر
قدرت❌ کم‌تر✅ بیشتر
قیمت❌ پایین‌تر✅ بالاتر
ویژگی‌های اضافی❌ محدود✅ زیاد
حجم تولید قهوه در واحد زمان❌ کم‌تر✅ بیشتر
فشار آب❌ کم‌تر✅ بیشتر
قابلیت تنظیم دما و فشار❌ محدود✅ دقیق
سیستم گرم نگه داشتن آب❌ ندارد یا محدود✅ دارد
مناسب برای مصارف خانگی✅ مناسب✅ مناسب
مناسب برای محیط‌های تجاری❌ نامناسب✅ مناسب
جدول مقایسه اسپرسو ساز خانگی و نیمه صنعتی

اسپرسو ساز نیمه صنعتی را از کجا بخریم؟

چند نوع نوشیدنی روی یک میز و همینطور در دست یک آقا که توسط یک اسپرسو ساز نیمه صنعتی تهیه شده‌اند
بیشترین تنوع اسپرسو سازهای نیمه صنعتی ایرانی و خارجی را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

برای خرید انواع اسپرسو ساز نیمه صنعتی با بهترین قیمت، به سایت ترب مراجعه کنید. اگرچه اکثر مردم فقط برای خرید آنلاین به ترب مراجعه می‌کنند، اما برای خرید حضوری نیز می‌توانید از سایت ترب کمک بگیرید. برای خرید حضوری از طریق ترب، ابتدا باید شهر محل سکونت خود را از بخش ترب من انتخاب کنید.

سپس به صفحه محصول مورد نظر خود مراجعه کنید تا پس از فروشندگان آنلاین، بتوانید فروشندگان حضوری کالای مورد نظرتان را نیز در اطراف خود پیدا کنید. همچنین، ترب از نشان ضمانت اختصاصی خود نیز رونمایی کرده تا با خیال راحت از فروشندگان آنلاین خرید کنید و تجربه یک خرید مطمئن را به دست بیاورید.

کلام آخر

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی، جزو پرکاربردترین دستگاه‌ها هستند که می‌توان برای کارهای مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. این نوع دستگاه‌ها به واسطه قدرت بالا و قابلیت‌های مناسب، هم برای مصارف تجاری و هم خانگی مناسب هستند.

این در حالی است که از نظر ظرفیت، قدرت، حجم تولید قهوه در واحد زمان و بسیاری از جنبه‌های دیگر، با اسپرسو سازهای خانگی تفاوت دارند.

در راهنمای خرید اسپرسو ساز نیمه صنعتی اشاره کردیم که برای خرید این دستگاه‌ها باید به نکات مختلفی از جمله پرتافیلتر، بویلر، سیستم کنترل دما، قابلیت پیش دم آوری و نکات مختلف دیگر توجه کنید تا بهترین گزینه را بر اساس نیازها و بودجه خود تهیه نمایید.

  • ظرفیت بالا
  • قدرت بیشتر از دستگاه‌های اسپرسو ساز خانگی
  • ویژگی‌های حرفه‌ای در اکثر مدل‌ها نظیر آسیاب قهوه، سیستم کف شیر اتوماتیک، قابلیت تنظیم دما و فشار
  • طراحی مدرن و حرفه‌ای
  • قیمت بیشتر، اشغال فضای بیشتر و مصرف برق بالاتر نسبت به اسپرسو سازهای خانگی

پرسش های متداول در مورد راهنمای خرید اسپرسو ساز نیمه صنعتی

آیا اسپرسو ساز نیمه صنعتی برای استفاده در منزل مناسب است؟

اگر فضای کافی دارید و به دنبال تهیه قهوه با کیفیت بالا و در حجم زیاد هستید، می‌توانید از اسپرسو ساز نیمه صنعتی در منزل استفاده کنید. اما این دستگاه‌ها به دلیل قیمت بالا و ابعاد نسبتا بزرگ، معمولا برای استفاده خانگی توصیه نمی‌شوند.

در چه صورت می‌توان از اسپرسو ساز نیمه صنعتی در خانه استفاده کرد؟

در صورتی که می‌خواهید کامل‌ترین و بهترین عصاره‌گیری ممکن را تجربه کنید یا خانواده پرجمعیتی دارید که در روز به چندین شات اسپرسو نیاز دارند، می‌توانید از اسپرسو ساز نیمه صنعتی در منزل خود استفاده کنید.

چه تفاوتی بین اسپرسو ساز نیمه صنعتی و خانگی وجود دارد؟

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی نسبت به مدل‌های خانگی قدرتمندتر، با دوام‌تر و دارای ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری هستند. آن‌ها ظرفیت بالاتری دارند و برای استفاده در محیط‌های تجاری مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و ادارات مناسب‌ترند. تفاوت‌های اصلی شامل قدرت موتور، فشار آب، دقت تنظیم دما و کیفیت ساخت است.

قیمت اسپرسو ساز نیمه صنعتی چقدر است؟

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی بسته به برند و قابلیت‌های خود، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. اما به طور کلی، از حدود ۱۰ میلیون تومان می‌توان یک اسپرسو ساز نیمه صنعتی باکیفیت تهیه کرد تا حدود ۱۵ میلیون تومان.

بهترین برند اسپرسو ساز نیمه صنعتی کدام است؟

اسپرسو سازهای نیمه صنعتی توسط برندهای معتبر زیادی ساخته می‌شود که از این دست می‌توان به مباشی، دلونگی، نوا و بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی معتبر بازار اشاره کرد.

🔗 منبع: brewespressocoffee

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

یک دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون ، بهتر بود از اسامی فارسی بجای پرتافیلتر و فیلتر…… استفاده میکردید،سپاسگزارم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *