راهنمای خرید هندزفری بلوتوثی؛ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اکثر ما هندزفری سیمی را ترجیح می‌دهیم، اما نمی‌توان انکار کرد که آن‌ها به مراقبت زیادی نیاز دارند. از طرف دیگر، بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی جک هدفون ندارند و این باعث می‌شود که هدفون‌های سیمی کنار بروند. مجموع این دلایل، باعث شد تا امروز به سراغ راهنمای خرید هندزفری بلوتوثی برویم و نکاتی که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید را بررسی کنیم.

نکات قابل توجه برای خرید هندزفری بلوتوثی

یک جفت هدفون بلوتوث کنار باکس خود در نور قرمز و آبی
هدفون‌های بی‌سیم، به دلیل ارائه آزادی حرکت، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

هندزفری بلوتوثی، آزادی عمل بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. با این نوع هندزفری، شما به سیم آزاردهنده‌ای که حرکت شما را محدود کند، بسته نشده‌اید. هنگام خرید هندزفری بلوتوثی، موارد و نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در ادامه، ما یک راهنمای خرید ایده‌آل برای هندزفری و هدفون بی‌سیم آماده کرده‌ایم که در انتخاب بهترین هدفون بی‌سیم مناسب برای شما کمک می‌کند.

۱. کیفیت صدای هندزفری

اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید یک هدفون بی‌سیم روی آن تمرکز کنید، کیفیت صدا است. هندزفری مورد نظر شما، باید یک صدای خالص و کامل فراهم کند. بنابراین مطمئن شوید هدفون بی‌سیمی که انتخاب می‌کنید، از فناوری بلوتوث پیشرفته برای ارائه بهترین کیفیت صدای ممکن به شما استفاده می‌کند.

البته، لازم است توجه داشته باشید که کیفیت صدا فقط به گوش دادن به موسیقی محدود نمی‌شود، بلکه هنگام برقراری و دریافت تماس نیز باید هم صدای طرف مقابل و هم صدای شما با وضوح و کیفیت کافی منتقل شود. بررسی نظرات کاربران و سایت‌های تخصصی، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین مدل‌ها را پیدا کنید.

۲. ویژگی‌های هندزفری بلوتوثی

چند نوع هدفون بلوتوث مختلف کنار هم
چه ویژگی‌هایی در یک هدفون برای شما اولویت دارد؟

هندزفری‌های بلوتوثی زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام با ارائه قابلیت‌ها، سرعت پاسخ‌گویی و ویژگی‌های مختلف دیگر، باعث گیج شدن کاربران می‌شوند. پیشنهاد ما در راهنمای خرید هندزفری بلوتوثی این است که فقط به ویژگی‌هایی توجه کنید که در استفاده روزمره به آن‌ها نیاز دارید. چرا که بسیاری از ویژگی‌های موجود در هندزفری‌های امروزی، کاربرد خاصی برای اکثر مردم ندارند.

برای یافتن ویژگی‌هایی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید، می‌توانید چند سوال از خودتان بپرسید. مثلا اینکه از هدفون خود برای چه مصارفی استفاده می‌کنید؟ اگر قصد خرید هدفون بی‌سیم برای مکالمه دارید، باید مدلی را انتخاب کنید که میکروفون‌های قوی دارد. یا اگر می‌خواهید در باشگاه از آن استفاده کنید، باید مدلی را انتخاب کنید که در برابر تعریق و آب مقاوم باشد. بنابراین، نوع استفاده خود را در نظر بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید حتما مشکلات رایج هندزفری‌های بلوتوثی و راه‌حل‌های آن‌ها را بررسی کنید.

۳. توانایی کنترل هندزفری

در هدفون‌های سیمی، به راحتی می‌توانید با دکمه‌های روی خود سیم، موسیقی را کنترل کنید و به تماس‌ها پاسخ دهید. هنگام خرید هدفون بی‌سیم نیز باید توجه کنید که مدل مورد نظرتان کنترل کافی را برای انجام این کارها به شما بدهد.

نوع کنترل‌های ارائه شده، در مدل‌های مختلف هدفون متفاوت است. برخی از آن‌ها فقط امکان قطع و وصل موسیقی یا پاسخ‌دهی به تماس را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما برخی دیگر با ارائه گزینه‌های بیشتر، به شما اجازه می‌دهند که صدا را هم کم یا زیاد کنید.

۴. شارژدهی باتری هندزفری بلوتوثی

هدفون بلوتوث از برند qcy
یک هندزفری بلوتوثی خوب، باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت شارژدهی داشته باشد.

بدون شک میزان شارژدهی باتری، یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید هندزفری بلوتوثی است که باید دقت و توجه زیادی به آن داشته باشید. در رابطه با طول عمر باتری، هم باید به شارژدهی خود هدفون‌ها توجه کنید و هم به شارژدهی کیس آن‌ها. 

همچنین، مدلی که انتخاب می‌کنید باید قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع داشته باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، انرژی کافی را حداقل برای چند ساعت گوش دادن به موسیقی فراهم نماید. نکته حائز اهمیت، این است که ادعای سازندگان در رابطه با شارژدهی هندزفری، معمولا غیرواقعی است. 

به عنوان مثال، اگر یک مدل ادعا می‌کند که ۱۰ تا ۱۲ ساعت شارژدهی دارد، انتظار داشته باشید که عملکرد واقعی آن، یک یا دو ساعت کم‌تر از این باشد. همچنین، بسیار رایج است که ظرفیت و دوام باتری هندزفری‌های بلوتوثی معمولا بعد از چند ماه افت کند و حداقل ۳ تا ۴ ساعت از شارژدهی اولیه خود، کم‌تر شارژ نگه دارد.

۵. راحتی استفاده

هدفون بی‌سیمی که انتخاب می‌کنید، باید در گوش شما راحت قرار بگیرد و احساس ناراحتی با آن نداشته باشید. برای اینکه بدانید هدفون مورد نظرتان به اندازه کافی راحت هست یا خیر، باید به سری آن توجه کنید. سری‌های هدفون، دارای شکل‌ها و اندازه‌های مختلف هستند.

مدل‌هایی که سری سیلیکونی دارند، معمولا به اندازه کافی راحت هستند. مدل‌های فاقد سری سیلیکونی، ضمن خطر افتادن از گوش، نشتی صدا هم دارند. به این معنی که صدای آن‌ها به بیرون هم می‌رسد.

۶. حدف نویز

چند نوع هدفون بلوتوث در اطراف یک گوشی آیفون
اگرچه حذف نویز یک ویژگی کاربردی است و اهمیت زیادی دارد، اما فریب شگردهای تبلیغاتی را هم نباید بخورید.

حذف نویز یا نویز کنسلینگ (Noise cancellation) یک تکنولوژی کاربردی است که برای کاهش یا حذف صداهای مزاحم محیط اطراف استفاده می‌شود. این فناوری، با ایجاد یک موج صوتی برابر و مخالف با صدای مزاحم کار می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هدفون‌ها با استفاده از میکروفون‌های داخلی، صدای محیط اطراف را شناسایی کرده و سپس یک موج صوتی دقیقا عکس آن را تولید می‌کنند. 

این دو موج صوتی با هم تداخل پیدا کرده و یکدیگر را خنثی می‌کنند و در نتیجه، صدای مزاحم کاهش می‌یابد و شما می‌توانید به صدای اصلی (مثلا موسیقی یا مکالمه) به صورت واضح‌تر گوش دهید. تا چند سال پیش، ویژگی حذف نویز فقط به چند هدفون سیمی محدود بود. اما اکنون هندزفری‌های بلوتوثی زیادی وجود دارند که دارای حذف نویز هستند. 

دو نوع حذف نویز وجود دارد:

  • حذف نویز فعال (Active Noise Cancellation یا ANC): این نوع حذف نویز از طریق ایجاد یک موج صوتی مخالف، صداهای مزاحم را کاهش می‌دهد.
  • حذف نویز غیرفعال (Passive Noise Isolation): این نوع حذف نویز به صورت فیزیکی و با استفاده از عایق صدا در هدفون‌ها، صداهای محیط را کاهش می‌دهد.

اکثر هدفون‌های بلوتوثی امروزی دارای حذف نویز، قابلیت ویژه‌ای به اسم Hear through دارند که به شما اجازه می‌دهد بدون درآوردن هدفون از گوش خود، به صدای افرادی که در اطراف شما در حال صحبت هستند، گوش دهید. حذف نویز، تجربه شنیداری شما را بهبود می‌دهد، اما به همان اندازه مصرف شارژ باتری را نیز افزایش می‌دهد.

۷. طراحی هندزفری بلوتوثی

شاید طراحی هندزفری بلوتوثی، اهمیت کم‌تری نسبت به سایر ویژگی‌ها داشته باشد، اما همچنان باید به آن توجه کافی داشته باشید. هندزفری بلوتوثی که انتخاب می‌کنید، باید طراحی مناسبی داشته باشد. 

منظور از طراحی مناسب، سایز، اندازه، رنگ و شکل هندزفری است که قصد دارید خریداری کنید. اما علاوه‌بر زیبایی، باید به راحت بودن آن در چند ساعت استفاده نیز توجه کنید.

۸. قیمت هندزفری

چهار مدل هندزفری بلوتوث از بهترین برندهای بازار
چقدر می‌خواهید برای خرید هندزفری هزینه کنید؟

هندزفری‌های بلوتوثی زیادی در بازار وجود دارد که اکثر آن‌ها ادعا می‌کنند از کیفیت بالایی برخوردارند و نیاز شما به یک هدفون باکیفیت را برطرف می‌کنند. اما در واقعیت، کیفیت آن‌ها وحشتناک است. یک هدفون خوب، باید یک تراشه بلوتوث خوب برای اتصال قوی داشته باشد.

هدفون‌های ارزان، از تراشه‌های بلوتوث بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که باعث ایجاد تاخیر زیادی در انتقال صدا می‌شود. چنین تاخیرهایی، هنگام تماشای ویدیو و بازی کردن، آزاردهنده است. علاوه‌بر‌این، مدل‌های ارزان اغلب از میکروفون‌های ضعیفی استفاده می‌کنند.

برقراری یا دریافت تماس با چنین هدفون‌هایی می‌تواند یک فاجعه باشد. بنابراین، هیچ ارزانی بی علت نیست؛ مخصوصا در هدفون‌های بی‌سیم و بلوتوثی که تاثیر چشمگیری در تجربه شنیداری ایفا می‌کنند.

۹. کیفیت اتصال

کیفیت اتصال بلوتوث در هدفون‌های بی‌سیم یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده تجربه کاربری است. این کیفیت به عواملی همچون نسخه بلوتوث، فاصله دستگاه‌ها، تداخلات و نوع تراشه بلوتوث بستگی دارد. یک اتصال پایدار به این معنی است که صدا قطع و وصل نمی‌شود و شما می‌توانید بدون وقفه به موسیقی یا تماس خود گوش دهید.

هدفون‌هایی با نسخه بلوتوث ۵.۰ یا بالاتر، معمولا اتصال با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند. همچنین، برای داشتن اتصال پایدار، دستگاه پخش‌کننده را نزدیک به هدفون‌ها نگه دارید. موانع بزرگ مثل درب، دیوار، اجسام فلزی و بدن انسان نیز می‌توانند در اتصال اختلال ایجاد کنند.

۱۰. برند هندزفری بلوتوثی

یک مدل هندزفری بلوتوث از برند سونی
بر اساس علاقه و بودجه خود، می‌توانید به سراغ یک برند به‌خصوص بروید.

هر چند که قیمت و مشخصات فنی محصول نیز بسیار مهم هستند، اما برند می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت ساخت و طول عمر آن باشد. برندهای معتبر معمولا از مواد باکیفیت و استانداردهای ساخت بالاتری استفاده می‌کنند. این به معنای دوام بیشتر، مقاومت در برابر ضربه و تعریق و ظاهر بهتر محصول است. همچنین برندهای معتبر، با مهندسان صدا کار می‌کنند تا بهترین کیفیت را در محصولات خود ارائه دهند. 

به تنظیم دقیق صدا، ایجاد تعادل بین فرکانس‌ها و ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش برای کاربر اهمیت می‌دهند. آخرین نسخه بلوتوث، سیستم‌های حذف نویز پیشرفته و ویژگی‌های هوشمند نیز قابلیت‌هایی هستند که در محصولات برندهای معتبر می‌توان تجربه کرد. برخی از برندهای معروف و محبوب در زمینه هندزفری بلوتوثی عبارتند از:

نام برندویژگی‌های برجستهمدل‌های محبوب
Sonyحذف نویز فعال پیشرفته، کیفیت صدای بالانس شده، طراحی راحت و عمر باتری طولانیWH-1000XM5 و WF-1000XM4
Boseحذف نویز فعال قدرتمند، کیفیت صدای واضح و شفاف، طراحی کلاسیکQuietComfort Earbuds و QuietComfort ۴۵
Sennheiserکیفیت صدای دقیق و طبیعی، طراحی با دوام، مناسب برای استفاده حرفه‌ایMomentum True Wireless ۳ و HD 450BT
Audio-Technicaکیفیت صدای گرم و با جزئیات، طراحی ارگونومیک، مناسب برای استودیو و شنونده‌های حرفه‌ایATH-M50xBT2 و ATH-CKR7TW
JBLصدای باس قوی، طراحی جوان‌پسند، مناسب برای ورزش و فعالیت‌های روزانهLive Free NC+ ۳ و Tune 230NC
Beatsطراحی شیک و جوان‌پسند، صدای باس قوی، یکپارچگی با محصولات اپلPowerbeats Pro و Studio Buds

انواع هندزفری بلوتوثی

انواع مختلفی از هندزفری بلوتوثی وجود دارد که در ادامه، بررسی می‌کنیم.

۱. هندزفری‌های روی گوشی

یک مدل هندزفری بلوتوث دور گوشی
هندزفری‌های دور گوش، بهترین گزینه برای ورزش و سایر فعالیت‌های حرکتی شدید هستند.

این نوع هندزفری‌ها به طور کامل روی گوش قرار می‌گیرند و به دلیل قرارگیری کامل سری آن‌ها در داخل گوش، عایق‌بندی صوتی خوبی ارائه می‌دهند و معمولا کیفیت صدای مناسبی هم دارند. سری آن‌ها از جنس سیلیکون یا فوم ساخته می‌شود تا به خوبی در گوش جای بگیرند و نشتی صدا نداشته باشند. هندزفری بلوتوثی درون گوش، برای افرادی که به دنبال کیفیت صدای بالا و عایق‌بندی صدا هستند، مناسب است و در شدیدترین فعالیت‌های ورزشی هم از گوش بیرون نمی‌آید.

۲. هندزفری‌های گردنی

یک خانم با هندزفری بلوتوث دور گردنی
اگر هندزفری خود را زیاد گم می‌کنید، این بار یک مدل دور گردنی را امتحان کنید.

هندزفری‌های گردنی، دارای یک بند هستند که از پشت گردن رد می‌شود دو گوشی هندزفری به آن متصل شده‌اند. راحتی و پایداری آن‌ها مناسب است و معمولا شارژدهی بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های بلوتوثی دارند.

۳. هندزفری‌های کاملا بی‌سیم

هدفون بلوتوث کاملا بی‌سیم داخل گوش
امروزه با هر بودجه‌ای می‌توان یک هندزفری بلوتوثی کاملا بی‌سیم تهیه کرد.

هندزفری‌های کاملا بی‌سیم، جدیدترین و محبوب‌ترین نوع هندزفری‌های بلوتوثی هستند. در برخی از مدل‌های آن‌ها، هر یک از گوشی‌ها به صورت مستقل به دستگاه شما متصل می‌شوند و هیچ سیم فیزیکی بین آن‌ها وجود ندارد. این هندزفری‌ها آزادی عمل بسیار بالایی را ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب هندزفری بلوتوثی

هندزفری سامسونگ گلکسی بادز پرو ۲
مزایای هدفون‌های بلوتوثی، کاملا به معایب آن‌ها برتری دارد.

مهم است که قبل از خرید هندزفری بلوتوثی، با ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها آشنا باشید تا بهتر بتوانید نسبت به خریدشان تصمیم بگیرید. موارد قابل اشاره در رابطه با مزایا و معایب هندزفری بلوتوثی به شرح زیر است:

  • آزادی حرکت
  • طراحی ارگونومیک
  • راحتی استفاده
  • کیفیت صدای مناسب
  • عدم نیاز به جک هدفون
  • تنوع بالای مدل‌ها با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلف
  • احتمال قطع و وصل شدن
  • نیاز به شارژ داشتن
  • احتمال گم شدن

برای خرید هدفون، هدست و هندزفری با بهترین قیمت، پیشنهاد ما ترب است؛ جایی که می‌توانید تنوع زیادی از محصولات را با قیمت‌های متنوع ببینید و پس از بررسی و مقایسه، محصول موردنظرتان را با بهترین قیمت تهیه کنید.

کلام آخر

هندزفری بلوتوثی، به یکی از کاربردی‌ترین لوازم جانبی دنیای امروز تبدیل شده که به دلیل حذف تدریجی جک هدفون در بسیاری از گوشی‌های موبایل، نیاز آن‌ها بیشتر احساس می‌شود. در این مقاله، نکات قابل توجه هنگام خرید هندزفری را بررسی کردیم، با انواع آن‌ها آشنا شدیم و مزایا و معایبشان را نیز نام بردیم.

هندزفری‌های بلوتوثی، عمدتا به سه دسته روی گوشی، دور گردنی و کاملا بی‌سیم تقسیم می‌شوند که علاوه‌بر آزادی حرکت و تنوع بالا، معایبی نظیر قطع و وصل شدن و شارژ محدود دارند. هنگام خرید یک هندزفری بلوتوثی، باید به کیفیت صدا، ویژگی‌های هدفون، سهولت کنترل، قیمت، برند و نکات دیگر توجه داشته باشید.

ویژگی‌هاهندزفری روی گوشیهندزفری دور گردنیهندزفری کاملا بی‌سیم
آزادی حرکت✔ مناسب✔ بیشتر✔ بسیار زیاد
تنوع مدل❌ کم✔ بیشتر✔ بسیار زیاد
کیفیت صدای بالا✔ بهتر در برخی مدل‌ها✔ خوب✔ خوب تا عالی
راحتی استفاده✔ راحت‌تر❌ راحت✔ بسیار راحت
احتمال گم شدن✔ متوسط❌ کم‌تر ✔ زیاد
عمر باتری✔ طولانی‌تر✔ متوسط❌ معمولا کم
جدول جمع‌بندی راهنمای خرید هندزفری بلوتوثی

پرسش های متداول در مورد هندزفری بلوتوثی

آیا همه هندزفری‌های بلوتوثی کیفیت صدای یکسانی دارند؟ 

خیر، کیفیت صدای هندزفری‌های بلوتوثی بسته به برند، مدل و قیمت آن‌ها متفاوت است. بدیهی است که هندزفری‌های حرفه‌ای و گران، کیفیت صدای بهتری نسبت به مدل‌های ارزان قیمت دارند.

چگونه کیفیت صدای یک هندزفری بلوتوثی را ارزیابی کنیم؟

برای ارزیابی کیفیت صدا به‌خصوص هنگام خرید آنلاین، به مشخصاتی مانند درایورها، پاسخ فرکانسی و تکنولوژی‌های بهبود صدا مانند کدک‌های صوتی با کیفیت بالا توجه کنید. همچنین، بررسی نظرات کاربران و بررسی‌های تخصصی نیز در این رابطه به شما کمک می‌کند.

عمر باتری هندزفری بلوتوثی چقدر است؟

عمر باتری هندزفری‌های بلوتوثی بسته به مدل و نحوه استفاده متفاوت است. معمولا بین ۳ تا ۸ ساعت با یک بار شارژ کار می‌کنند.

کاهش نویز فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

کاهش نویز فعال، تکنولوژی است که صدای محیط اطراف را حذف می‌کند و به شما امکان می‌دهد در محیط‌های شلوغ به موسیقی گوش دهید. همچنین، هنگام مکالمه نیز صدای شما با وضوح بیشتری به طرف مقابل می‌رسد.

چگونه عمر هندزفری بلوتوثی را بیشتر کنیم؟

برای افزایش طول عمر هندزفری، آن را در جای مناسب و بدون رطوبت نگهداری کنید، زیاد در شارژ نگه ندارید، از ضربه زدن به آن خودداری کنید و مرتب آن را تمیز کنید.

چرا هندزفری بلوتوثی به گوشی متصل نمی‌شود؟

دلایل مختلفی مانند فاصله زیاد از دستگاه، اختلال در سیگنال بلوتوث و مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند باعث عدم اتصال هندزفری شود. این دلایل ممکن است باعث قطع و وصل شدن صدا هم بشود.

🔗 منبع: govo

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *