تمیز کردن یخچال ساید در ۶ مرحله ساده

شاید از نظر خیلی افراد تمیز کردن یخچال ساید به دلیل فضای نسبتا بزرگی که دارد کار سختی باشد؛ اما به دلیل نگهداری حجم زیادی از مواد غذایی درون چنین یخچال‌هایی، بر لزوم تمیزکاری آن‌ها تاکید بیشتری می‌شود. پس لازم است به زمانی را برای تميز كردن يخچال سايد بای سايد را کنار بگذارید و با آگاهی از ضرورت انجام این کار آن را به موقع و به درست‌ترین شکل ممکن انجام دهید. در حالی که یک پاک کردن ساده و روزانه به کمک یک دستمال مرطوب برای رفع کثیفی و لکه‌های کوچک کافی است، اما یخچال فریزر هر خانه‌ای نیاز به تمیز کردن عمیق دارد.

ما در این مقاله در مورد روش‌های تمیز کردن یخچال ساید به شکلی اصولی صحبت کرده‌ایم. همچنین تفاوت یک تمیزکاری عادی و روزانه را با تمیزکاری عمیق یخچال ساید توضیح داده‌ایم. شما در این مقاله یاد می‌گیرید که هر چند وقت یک‌بار باید یخچال را تمیز کنید و چگونه آن را به شکل مرحله به مرحله پیش ببرید.

چه تفاوتی بین تمیز کردن عادی و عمیق یخچال ساید وجود دارد؟

فردی در حال تمیز کردن محیط داخلی یخچال به‌طور کامل توسط مواد شوینده‌
تمیز کردن محیط داخلی یخچال به‌طور کامل توسط مواد شوینده‌ بی‌بو توصیه می‌شود.

تمیز کردن عمیق با تمیز کردن سطحی هم از نظر کامل بودن و هم از نظر زمانی که از فرد می‌گیرد متفاوت است. تمیز کردن هفتگی یا روزانه یخچال باید شامل ضدعفونی کردن دستگیره‌های در و پاک کردن سطوح داخلی یخچال باشد. همچنین باید برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی آن‌ها را بررسی و‌ بر حسب تاریخ انقضا مصرف کرده یا دور بریزید.

در مقابل برای تمیز کردن عمیق یخچال باید آن را به‌طور کامل خالی کنید و سپس فضای داخلی از جمله قفسه‌ها را کامل بشویید. همچنین باید تمامی درز‌ها، سطوح بیرونی و حتی مخزن آب یخچال را هم در این نوع تمیزکاری یخچال ساید مورد شست‌وشو قرار دهید.

هر چند وقت یکبار یخچال ساید را تمیز کنیم؟

فردی در حال تمیزکاری و خشک کردن یخچال با دستکش و دستمال مخصوص
برای تمیزکاری و خشک کردن یخچال باید از دستمال‌های مخصوص استفاده کرد.

توصیه می‌شود که تمیز کردن عمیق یخچال را چند بار در سال انجام دهید. به‌طور متوسط تمیز کردن عمیق ‌و اصولی یخچال هر ۳ تا ۴ ماه یکبار توصیه می‌شود.

با این حال تمیز کردن مخزن آب و یخ‌ساز به‌طور مداوم ضروری بوده و باید آن را جدی گرفت.

ما در مطلب دیگری، ۸ ترفند تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد آن را گفته‌ایم که برای هر نوع یخچالی کاربردی است.

اقدامات لازم پیش از شروع تمیزکاری یخچال ساید بای ساید

مواد غذایی با نظم و دسته‌بندی مشخص درون یخچال
برای نظم دادن به محیط یخچال در زمان تمیزکاری مواد غذایی را با نظم و دسته‌بندی مشخص درون یخچال قرار دهید.
  • قبل از شروع مراحل تمیز کردن یخچال ساید، محلی مناسب برای سرد نگه داشتن مواد غذایی را در نظر بگیرید.
  • یخچال را از برق جدا کرده و تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را از قفسه‌ها و محفظه‌های درون یخچال خارج کنید.
  • بررسی تاریخ انقضای تمامی محتویات یخچال و دور انداختن اقلامی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است.
  • پاک کردن بسته‌بندی و ظروف مواد غذایی و دور انداختن بطری‌ها و شیشه‌های خالی.
  • استفاده از مواد تمیز کننده مانند مایع ظرفشویی، سرکه سفید و جوش شیرین برای تمیز کردن محیط یخچال و فریزر بدون خطر آلودگی های شیمیایی.

از مصرف مواد سفیدکننده و سایر پاک‌کننده‌های شیمیایی برای پاک كردن يخچال سايد بای سايد اجتناب کنید. این‌ مواد می‌توانند به مواد غذایی آسیب برسانند و سموم مضری را آزاد کنند. این شرایط سلامت مواد غذایی و‌ از آن مهم‌تر سلامت فرد مصرف‌کننده این مواد را به‌طور جدی به خطر می‌اندازد.

چه مواد و ابزاری برای پاک کردن یخچال ساید نیاز دارید؟

مواد شوینده مختلف، دستکش، فرچه، اسفنج و دستمال پارچه‌ای در تشتی طوسی رنگ
مواد شوینده مختلف، دستکش، فرچه، اسفنج و دستمال پارچه‌ای از جمله وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن یخچال هستند.

آنچه شما برای تمیز کردن یخچال ساید خانه خود به آن نیاز دارید عبارت است از:

  • آب تمیز
  • جوش شیرین
  • پارچه
  • اسفنج
  • سرکه سفید
  • بطری اسپری
  • مایع ظرفشویی
  • حوله یا پارچه‌های میکروفایبر
  • پاک‌کننده فولاد ضد زنگ یا استیل (برای تمیز کردن یخچال استیل توصیه می‌شود.)

اگر احتمال رو‌به‌رو شدن با مواد غذایی فاسد یا کپک در یخچال وجود دارد، توصیه می‌شود که از دستکش‌های مخصوص و همچنین ماسک N95 در زمان‌‌ تمیز کردن یخچال استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید ۱۰ محصول ضروری برای خانه‌تکانی چه مواردی هستند، مطلب لینک‌شده را از دست ندهید.

صفر تا صد مراحل تمیز کردن یخچال ساید

سوال این است که چطور یخچال ساید خانه خود را خود را به شکلی اصولی تمیز کنیم؟ پاسخ را در ادامه خواهید خواند. ما در ادامه برای شما از تمامی مراحل تمیز کردن یخچال ساید صحبت کرده‌ایم:

۱. یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید

فردی در حال کشیدن دوشاخه از پریز برق
به‌عنوان اولین مرحله تمیز کردن یخچال آن را خاموش کرده و‌ از برق بکشید.

در اکثر موارد منظور از خاموش کردن یخچال، جدا کردن دستگاه از برق است. شما باید پیش از شروع تمیزکاری یخچال از متصل نبودن دستگاه به برق مطمئن شوید. این‌ کار برای کاهش خطرات احتمالی ‌و حفظ امنیت شما ضروری است.

۲. همه مواد غذایی را از قفسه‌ها و کشوها بیرون آورید

فردی در حال کشیدن کشوی حاوی مواد غذایی یخچال به بیرون
برای تمیز کردن یخچال لازم است تمامی مواد غذایی درون کشوها خارج شوند.

در مرحله بعد لازم است تمام مواد غذایی را از درون یخچال خارج کنید. قفسه‌ها و کشوها باید به‌طور کامل خالی شوند و مواد غذایی به محیط مناسبی منتقل شود؛ به‌خصوص موادی که نباید دچار تغییر دما شوند.

۳. شست‌وشوی فضای داخلی با آب، سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین

خانمی در حال تمیز کردن کشوهای یخچال
اگر کشوهای یخچال قابل جداسازی هستند، لازم است برای تمیز کردن آن‌ها را بیرون بیاورید و به‌طور دقیق تمیز کنید.

مخلوطی از آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی یک محلول تمیزکننده ملایم و در عین حال موثر برای داخل یخچال به شما می‌دهد. یک پارچه تمیز یا یک اسفنج نرم را در محلول خیس کرده و به کمک آن داخل یخچال را پاک کنید. 

برای ضدعفونی کردن داخل یخچال بدون استفاده از سفیدکننده یا مواد شیمیایی هم کافیست مقداری سرکه سفید را با دو برابر آن مقدار آب داغ در یک بطری اسپری مخلوط کنید. این محلول را به تمام نقاط درون یخچال اسپری کنید و سپس آن را با یک دستمال خشک پاک کنید.

هنگامی که داخل یخچال به‌طور کامل تمیز شد، می‌توانید کشوها و قفسه‌ها را به حالت قبلی خود بازگردانید.

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید یک ظرف حاوی جوش شیرین را درون یخچال به مدت چند ساعت نگه دارید.

۴. تمیز کردن واشر لاستیکی بین درب را از یاد نبرید

فردی در حال بررسی واشر یخچال
واشر یخچال را برای اطمینان از سالم بودن و تمیزی بررسی نمایید.

درزگیر لاستیکی یا واشر قاب داخلی درب یخچال بیشتر مواقع در زمان تمیز کردن یخچال نادیده گرفته می‌شود؛ در صورتی که این نقطه یکی از جاهایی است که کثیفی و آلودگی زیادی را در خود جمع می‌کند. اگر به‌طور دوره‌ای تمیز نشود، ممکن است باعث ایجاد کپک هم بشود.

برای تمیز کردن آن کافیست واشر را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا ذرات غذا و گرد و غبار از بین درزها خارج و پاک شود. دقت کنید که برای تمیز کردن واشرها نباید از هیچ ماده پاک‌کننده‌ای به غیر از آب گرم و تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید.

استفاده از سرکه یا سفیدکننده‌های قوی می‌تواند به واشر آسیب برساند و توانایی یخچال در خنک کردن محیط را کاهش دهد.

۵. از اهمیت تمیز کردن بدنه یخچال غافل نشوید

فردی در حال تمیز کردن بدنه و دستگیره‌های بیرونی یخچال با دستمال و اسپری
تمیز کردن بدنه و دستگیره‌های بیرونی یخچال باعث درخشندگی و زیبایی آن می‌شود.

تمیز کردن بیرون یخچال را جدی بگیرید؛ چراکه باعث زیبایی بیشتر دستگاه و همین‌طور محیط آشپزخانه شما می‌شود. بدنه یخچال را می‌توان به کمک پارچه‌ای که با آب گرم و مایع ظرفشویی مرطوب شده است، شست. پس از آن هم باید آن را با یک پارچه میکروفایبر به‌طور کامل خشک کرد.

تمیز کردن بالای یخچال را فراموش نکنید؛ ما اغلب اوقات از این قسمت چشم‌پوشی می‌کنیم، اما بد نیست بدانید که گرد و غبار زیادی در این ناحیه  جمع می‌شود که باید به‌طور کامل پاک شوند.

در تمیز کردن یخچال ساید بای ساید، دیواره‌ها، سقف و کف یخچال خود را با مخلوطی از آب گرم و مایع ظرفشویی کاملاً پاک کنید. با یک اسفنج یا پارچه تمیز گوشه‌ها و درزها را پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از سرکه یا جوش شیرین کمک بگیرید.

۶. جارو کشیدن کویل‌ها، زیر و اطراف یخچال اهمیت زیادی دارد

کندانسور پشت یخچال
کندانسور پشت یخچال ساید باید کاملا تمیز و عاری از غبار و گرد و خاک باشد.

آخرین مرحله قبل از روشن کردن مجدد یخچال، جارو کشیدن و پاک کردن کویل‌ها (کندانسورهای خنک‌کننده‌ای هستند که معمولاً در پشت یخچال قرار دارند) است. نکته مهم دیگر اطمینان از صاف بودن سطحی است که یخچال روی آن قرار دارد. شما می‌توانید برای رهایی از ذرات غذا، گرد و غبار و سایر زباله‌های موجود در فضای کف، اطراف، زیر و پشت یخچال از تی یا جاروبرقی و همین‌طور دستمال‌های میکروفایبر کمک بگیرید.

شما می‌‌توانید پارچه میکروفایبر را با قیمتی مناسب و مقرون‌به‌صرفه از فروشندگان ترب خریداری کنید.

می‌خواهید یخچال‌تان برای سال‌ها بدون عیب و با بازدهی بالا برای شما کار کند؟ پس با این ترفند ها طول عمر یخچال خود را افزایش دهید!

نتیجه‌گیری

یخچال از جمله لوازم برقی ضروری در هر خانه و حتی محیط‌های اداری و کاری است یا به بیان ساده‌تر جزء اولین لوازم برقی است که هر فردی برای یک فضای زندگی خریداری می‌کند. به دلیل سر و کار داشتن زیاد با این وسیله و از همه مهم‌تر ارتباط مستقیم آن با مواد غذایی که ما در طول شبانه‌روز مصرف می‌کنیم، بهداشت و تمیزی این دستگاه اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر ما در این مقاله شما را با اصول تمیز کردن یخچال ساید آشنا کردیم.

در طول این مقاله از نحوه جرم‌گیری یخچال فریزر گرفته تا راهی برای حذف کپک و از بین بردن بوی بد ناشی از آن صحبت کرده‌ایم. پس از آن هم از اهمیت تمیز بودن مداوم بدنه یخچال به منظور حفظ زیبایی دستگاه و محیط اطراف و همچنین تمیز کردن کویل‌های کندانسور برای بهبود عملکرد یخچال حرف زده‌ایم. شما با رعایت این موارد نه‌تنها از یک یخچال تمیز و مرتب لذت می‌برید، بلکه سلامت بدن خود و سایر افرادی که با این وسیله ارتباط دارند را هم تضمین می‌کنید.

پرسش های متداول در مورد تمیز کردن یخچال ساید

چرا باید فضای داخلی یخچال ساید را تمیز کنیم؟

هر دو بخش یخچال و فریزر به‌طور خودکار یخ‌زدایی شده و هوا در آن‌ها جریان دارد و گردش می‌کند. به همین دلیل هر بویی که در یک قسمت ایجاد شود، به قسمت دیگر منتقل می‌شود. پس علاوه‌بر احتمال ریختن مواد غذایی درون قفسه‌ها و به جهت تمیز کردن آثار آن‌ها، برای از بین بردن بو باید نقاط مختلف یخچال را به‌صورت دوره‌ای به‌طور کامل تمیز کنید.

قفسه‌های یخچال را چگونه تمیز کنیم؟

در بیشتر مواقع جنس قفسه‌های یخچال شیشه‌ای است. شیشه سکوریت به گونه‌ای طراحی شده است که وزن زیادی داشته و باید مراقب شکستن آن‌ها باشید. می‌توانید آن‌ها را به آرامی درآورید و با آب داغ و مایع در سینک بشویید و بعد از خشک کردن، مجددا درون یخچال جای دهید.

چگونه بدنه و اطراف یخچال ساید را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن یخچال ساید خود به شکلی اساسی مراحل زیر را انجام دهید:
۱. یخچال را خاموش و از برق بکشید.
۲. تمامی مواد غذایی، قفسه‌ها و کشوهای قابل جداسازی را از یخچال خارج کنید.
۳. فضای داخلی را به کمک آب، سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین بشویید.  
۴. واشر لاستیکی را با یک دستمال ظرفشویی و آب گرم پاک کنید.
۵. تمامی نقاط را با یک دستمال خشک به‌طور کامل خشک کنید.
۶. بدنه و دستگیره‌های خارجی را با یک پارچه نرم و مایع پاک‌کننده تمیز کنید.
۷. سطح کف یخچال و کندانسورها را تمیز کنید و جارو بکشید.
۸. یخچال را به حالت اولیه خود برگردانید و مجددا به برق بزنید تا روشن شود.

🔗 منابع: producthelp.whirlpool | southernliving | today

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *