چرا جارو برقی مکش ندارد؟ چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟

مهمترین ویژگی جاروبرقی این است که قدرت مکش بالایی داشته باشد و بتواند ذرات گرد و غبار را به‌خوبی جمع‌آوری کند. ممکن است جاروبرقی هنگام مکش با اختلال روبرو شود؛ در چنین شرایطی باید از خود بپرسیم که چرا جاروبرقی مکش ندارد؟ این اتفاق دلایل مختلفی دارد و با بررسی آن‌ها می‌توان قدرت مکش را دوباره افزایش داد.

دلیل مکش نداشتن جارو برقی چیست؟

جاروبرقی یکی از وسیله‌های مهمی است که هر خانه‌ای برای حفظ پاکیزگی به آن نیاز دارد. یکی از مشکلات رایج جاروبرقی‌، کم شدن سرعت و قدرت مکش آن است و عوامل بسیاری در به وجود آمدن این مشکل سهم دارند. برای پیدا کردن دلایل کم شدن مکش باید جاروبرقی را بررسی کرد. در ادامه مهم‌ترین دلایل این‌ که چرا جاروبرقی مکش ندارد را به شما خواهیم گفت تا بتوانید برای رفع این مشکل راه حل مناسبی در نظر بگیرید.

۱. خراب شدن موتور جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای این سوال که چرا جاروبرقی مکش ندارد، خراب شدن موتور آن است. موتور جاروبرقی به دلایل مختلفی مانند فشار زیاد می‌تواند دچار مشکلات فنی شود و مکش جاروبرقی را کاهش داده یا متوقف کند. در این صورت باید قطعات آن مانند بلبرینگ‌ را بررسی کرده و برای تعمیر موتور اقدامات لازم را انجام داد.  موتور با ایجاد فشار، به مکش ذرات گرد و غبار کمک می‌کند و در صورت خرابی آن، قدرت مکش جاروبرقی با مشکل روبرو می‌شود. همچنین ممکن است جاروبرقی قدیمی باشد و موتور آن در اثر استفاده فراوان فرسوده شده باشد. در چنین شرایطی باید موتور را تعویض کنید یا به فکر خرید یک جاروبرقی جدید باشید. 

۲. پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقی

یکی از دلایل مهم این‌که چرا جاروبرقی مکش ندارد، پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقی است. زمانی که این کیسه پر شده باشد، دیگر فضای خالی برای جریان هوا باقی نمی‌ماند؛ به همین علت بهتر است مرتب کیسه را خالی کنید یا اگر از کیسه‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنید، آن را با یک کیسه نو تعویض کنید. با پاره یا سوراخ شدن کیسه جاروبرقی نیز جریان هوا به‌راحتی از شکاف‌ها خارج شده و قدرت مکش جاروبرقی را کاهش می‌دهد.

اگر به مشکل روشن نشدن جارو برقی برخوردید، این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم: چرا جارو برقی روشن نمیشه؟ برای همیشه از خرابی جارو برقی خلاص شوید!

در چنین شرایطی باید جاروبرقی را خاموش کرده و کیسه را تعویض کنید. کیسه‌های یک‌بار مصرف به سلامت جاروبرقی و موتور آن کمک بسیاری می‌کنند؛ چرا که پس از هربار استفاد از جاروبرقی و پر شدن آن می‌توانید کیسه را دور بیندازید تا دیگر مشکلی مانند پارگی یا فرسودگی که در کیسه‌های دائمی وجود دارد را تجربه نکنید. اگر مشکل کاهش مکش جاروبرقی مربوط به کیسه داخل آن باشد، با انجام این کارها می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

۳. خراب یا مسدود شدن برس پارویی جاروبرقی

اقای تعمیرکار در حال تعمیر یک جاروبرقی

تمام ذراتی که از سطوح مختلف به داخل جاروبرقی مکیده می‌شود، ابتدا از برس پارویی عبور کرده، سپس وارد کیسه جاروبرقی می‌شود. هرگونه مو، پرز یا زباله‌ای به دور این برس چرخان پیچیده شده باشد می‌تواند قدرت و سرعت مکش را کاهش دهد. قبل از روشن کردن جاروبرقی حتما برس را تمیز کنید تا مسیر ذرات و گرد و غبار مسدود نشود. اگر این برس دچار خرابی شده باشد نیز فرایند مکش را با مشکل همراه می‌کند. بهتر است چند وقت یک‌بار برس جاروبرقی را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید سالم است و زباله‌ای دور آن وجود ندار 

۴. کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

زمانی که جاروبرقی قدرت مکش خود را از دست می‌دهد، بهتر است فیلتر آن را بررسی کنید تا بفهمید چرا جاروبرقی مکش ندارد. ممکن است فیلتر جاروبرقی کثیف شده یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد. این امر باعث می‌شود که جریان هوا در جاروبرقی مسدود شود و قدرت مکش آن کاهش یابد. زمانی که به این مشکل برخوردید، باید فیلتر را عوض کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شستشو نیست، ۶ ماه یا هر یک‌سال یک‌بار آن را تعویض کنید. اگر فیلتر جاروبرقی که از آن استفاده می‌کنید قابل شست‌وشو است، چند وقت یک‌بار آن را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

۵. گرفتگی یا پاره شدن  لوله خرطومی جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل این‌که چرا جاروبرقی مکش ندارد، مربوط به لوله خرطومی می‌شود. هرگونه گرفتگی ناشی از تجمع ذرات بزرگ یا اشیاء مختلف در لوله، مانع جریان هوا در جاروبرقی شده و قدرت مکش را کاهش می‌دهد. هنگامی که متوجه کاهش مکش جاروبرقی شدید، حتما داخل لوله خرطومی را نگاه کنید که اگر چیزی در آن گیر کرده بود، جاروبرقی را خاموش کرده و مانع را از داخل لوله خارج کنید. مشکل دیگری که ممکن است به وجود آمده باشد پارگی لوله خرطومی است. اگر این لوله پاره شده باشد، جریان هوا از قسمت‌ پارگی خارج شده و مانع مکش ذرات و گرد و غبار می‌شود. در صورت بروز این مشکل، باید لوله خرطومی را تعویض کنید.

۶. استفاده مداوم از جاروبرقی

می‌خواهید بدانید چرا جارو برقی مکش ندارد؟ یکی از دلایلش این است که از جاروبرقی به‌طور مداوم استفاده کرده‌اید. این امر باعث می‌شود به مرور زمان موتور یا دیگر قطعات جاروبرقی آسیب دیده و از کار بیفتد. تمامی قطعات جاروبرقی تاثیر مستقیمی روی قدرت مکش آن دارند و هر کدام آسیب ببینند یا خللی در عملکرد آن‌ها ایجاد شود، مکش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. سعی کنید از جاروبرقی به‌درستی استفاده کنید و کیسه، لوله، فیلتر و تمامی قطعات آن را هر چند وقت یک‌بار یررسی کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

اگر به این نتیجه رسیدید که عمر جارو برقی شما تمام شده و باید به فکر یک مدل جدید باشید، ما در مطلبی دیگر ۵ تا از بهترین جارو برقی موجود در بازار را معرفی کرده‌ایم.

بهترین جارو برقی را از کجا بخریم؟

جاروبرقی وسیله‌ای بسیار کاربردی و مهم برای هر خانه‌ای است. اگر برای خرید بهترین جاروبرقی با چالش مواجه شده‌اید و به دنبال خریدی امن با قیمت مناسب هستید، سایت ترب انتخاب درستی خواهد بود. سایت ترب با داشتن برندهای معتبر و توضیحات کامل در مورد تمامی محصولات به خوبی نیازهای شما را برای خرید آنلاین بهترین جاروبرقی برطرف می‌کند. با وجود فروشگاه‌های فعال زیادی که در ترب وجود دارد، به راحتی می‌توانید جاروبرقی را در دسته‌بندی لوازم خانگی پیدا کرده و با توجه به بودجه‌ای که دارید محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفارش دهید.

سخن پایانی

لوازم خانگی برقی مانند جاروبرقی با مشکلات فراوانی همراه‌اند. یکی از این مشکلات کاهش قدرت مکش است که عملکرد جاروبرقی را مختل می‌کند. در پاسخ به این سوال که چرا جاروبرقی مکش ندارد، دلایلی مانند خرابی موتور جاروبرقی را بررسی کردیم که می‌تواند قدرت مکش جاروبرقی را کاهش داده یا آن را متوقف کند. دانستن این دلایل کمک بسیاری به استفاده صحیح ما از جاروبرقی می‌کند و باعث می‌شود در صورت مشاهده هرگونه مشکل، برای رفع آن به درستی اقدام کنیم. برای خرید اینترنتی امن، راحت و با قیمت مناسب بهترین جاروبرقی، پیشنهاد می‌کنیم به سایت ترب مراجعه کنید و جاروبرقی مورد نظرتان را سفارش دهید.

علت کاهش مکش جاروبرقینحوه تشخیصروش رفع مشکل
خراب شدن موتورکاهش قدرت مکش، ایجاد صدای غیرعادی، جاروبرقی قدیمیتعمیر یا تعویض موتور، بررسی و تعویض بلبرینگ‌ها
پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقیکاهش قدرت مکش، عدم جمع‌آوری ذرات، پارگی کیسهخالی کردن یا تعویض کیسه، استفاده از کیسه یک‌بار مصرف
مسدود یا خراب شدن برس پاروییتجمع مو، پرز یا زباله در برس، کاهش قدرت مکشتمیز کردن برس، بررسی منظم و تعمیر در صورت خرابی
کثیف شدن فیلترکاهش مکش، تاریخ مصرف گذشته یا کثیفی فیلترتعویض فیلتر هر ۶ ماه، شستشوی فیلتر در صورت امکان
گرفتگی یا پارگی لوله خرطومیمسدود شدن توسط اشیاء، پارگی لوله، کاهش جریان هواخارج کردن مانع از داخل لوله، تعویض لوله در صورت پارگی
استفاده مداوم از جاروبرقیداغ شدن جاروبرقی، آسیب به موتور و قطعاتاستراحت دادن به جاروبرقی بین استفاده‌های طولانی مدت, بررسی و نگهداری مرتب
جدول دلایل عدم مکش جارو برقی

پرسش های متداول در مورد علت مکش ضعیف جاروبرقی

چه دلایلی باعث می‌شود جاروبرقی مکش نداشته باشد؟

خراب شدن موتور جاروبرقی، پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقی، خراب یا مسدود شدن برس پارویی جاروبرقی، کثیف شدن فیلتر جاروبرقی، گرفتگی یا پاره شدن لوله خرطومی جاروبرقی و استفاده مداوم از جاروبرقی.

چگونه می‌توان مکش جاروبرقی را افزایش داد؟

اگر موتور جاروبرقی خراب شده‌است آن را تعمیر کنید. کیسه جاروبرقی را زود به زود خالی کنید. برس پارویی را بررسی کرده و در صورت وجود مو، نخ یا تجمع هر زباله‌ای آن را از برس جدا کنید. فیلتر جاروبرقی را تعویض کنید.

چگونه می‌توان از کاهش مکش جاروبرقی جلوگیری کرد؟

از ورود اشیاء تیز و سوزنی به داخل جاروبرقی که موجب پارگی لوله خرطومی و کیسه می‌شوند، خودداری کنید. قبل از آن که کیسه پر یا پاره شود آن را خالی یا تعویض کنید.

شقایق گیگلو
شقایق گیگلو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *