آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد؟

کمبود فضا یکی از معضلات اکثر خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی است. در پی این معضل، افراد مجبورند وسایل منزل خود را کنار یکدیگر قرار دهند و در نتیجه، گاهی اوقات ممکن است تلویزیون در نزدیکی شوفاژ قرار بگیرد. سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد؟ امروز این مسئله را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم تا به یک نتیجه روشن در مورد آن دست پیدا کنیم.

آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون مضر است؟

یک تلویزیون نصب شده روی دیوار در اتاق نشیمن شیک و مرتب
گرمای شوفاژ نه تنها باعث کاهش عمر مفید تلویزیون می‌شود، بلکه ممکن است پیکسل‌های صفحه آن را بسوزاند.

پیش از هر چیز، بررسی می‌کنیم که آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد یا این فقط یک باور اشتباه است؟ رادیاتورها منبع تولید گرما هستند و اگر تلویزیون بیش از حد به آن‌ها نزدیک باشد، آسیب می‌بیند. درواقع، گرمای تولید شده، روی طول عمر و عملکرد تلویزیون تاثیر منفی می‌گذارد. 

قطعات الکترونیکی به‌کاررفته داخل تلویزیون، به تغییرات مداوم یا شدید دما حساس هستند و گرمای بیش از حد، در طولانی‌مدت منجر به اختلال در عملکرد یا حتی آسیب دائمی به آن‌ها می‌شود. 

علاوه‌براین، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرمای شدید، بر پیکسل‌های تلویزیون اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که توانایی تغییر رنگ را از دست بدهند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات، باید فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون را رعایت کنید. 

گرمای رادیاتور، می‌تواند به سیم‌ها، کابل‌ها و مدارهای داخل تلویزیون آسیب برساند و حتی عایق محافظی که دور سیم‌ها پیچیده شده را ذوب کند.

مناسب‌ترین فاصله تلویزیون تا رادیاتور

فاصله مناسب تلویزیون از رادیاتور در فضای یک نشیمن
فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است.

مناسب‌ترین فاصله تلویزیون تا رادیاتور حداقل ۶ اینچ یا ۱۵ سانتی‌متر است؛ اما در صورتی که خود تلویزیون هم گرمای نسبتا زیادی تولید می‌کند، بهتر است این فاصله را به ۲۰ سانتی‌متر افزایش دهید. این فاصله، باعث دفع گرما می‌شود و خطر آسیب رسیدن به تلویزیون را به حداقل می‌رساند. رعایت فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون یکی از راحت‌ترین راه‌های جلوگیری از آسیب رساندن گرمای زیاد به اجزاء و قطعات داخل آن است. 

وضعیت تلویزیونفاصله توصیه شده از رادیاتور
تلویزیون با تولید گرمای نرمالحداقل ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر)
تلویزیون با تولید گرمای زیادحداقل ۲۰ سانتی‌متر
جدول فاصله های مناسب بین تلویزیون و رادیاتور

اقدامات قابل انجام جهت محافظت از تلویزیون در برابر گرمای شوفاژ

اگر هیچ راهی ندارید و مجبورید که تلویزیون خود را کنار رادیاتور یا شوفاژ قرار دهید، با توجه به نکات زیر می‌توانید آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل برسانید.

۱. نصب براکت دیواری متحرک 

تصویری از یک مرد با پیراهن آبی در حال نصب کردن تلویزیون روی براکت دیواری متحرک
با استفاده از براکت دیواری، ضمن بیشتر کردن فاصله شوفاژ تا تلویزیون، از فضای موجود هم بیشترین بهره را خواهید برد.

براکت‌های متحرک تلویزیون، گزینه‌ای عالی برای استفاده حداکثری از فضای آپارتمان‌های کوچک هستند. آن‌ها همه جا و به‌راحتی در دسترس هستند، قیمت مناسبی دارند و نصبشان هم ساده است. با نصب براکت دیواری، از فضای دیوار خود استفاده می‌کنید و می‌توانید تلویزیون خود را بالای رادیاتور قرار دهید. 

البته، در این حالت هم باید مناسب‌ترین فاصله تلویزیون تا رادیاتور را رعایت کنید تا از افزایش گرما که منجر به آسیب رساندن به تلویزیون می‌شود، جلوگیری کنید. مزیت دیگر نصب براکت دیواری متحرک، این است که اگر گرما شدید شد، به‌راحتی می‌توانید فاصله بین تلویزیون و رادیاتور را افزایش دهید.

۲. دفترچه راهنمای تلویزیون خود را مطالعه کنید

برای اینکه بدانید آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد و تا چه دمایی مقاومت می‌کند، باید دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید. معمولا، حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل تلویزیون در دفترچه راهنمای آن قید می‌شود؛ اما اکثر آن‌ها می‌توانند تا حداقل دمای -۲۰ درجه و حداکثر ۵۰ درجه سانتی‌گراد کار کنند. با این حال، مقدار دقیق دمای قابل تحمل تلویزیون به برند و مدل آن بستگی دارد. 

در جدول زیر می‌توانید محدوده دمای امن برخی از مدل‌های تلویزیون را مشاهده کنید:

برند تلویزیونبهترین محدوده دما
تلویزیون سامسونگ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد
تلویزیون‌های سونی۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد
تلویزیون‌های ‌ال‌جی۵ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد
تلویزیون‌های پاناسونیک۰ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد

مقادیر ذکر شده در جدول فوق، بهترین محدوده دمایی برای کار کردن مدل‌های اشاره‌شده است و با حداقل و حداکثر دمای قابل تحمل آن‌ها متفاوت است.

۳. نصب شیر ترموستاتیک

تصویری از یک عروسک خرگوش کنار رادیاتور دارای شیر ترموستاتیک
با نصب شیر ترموستاتیک روی شوفاژ، هر زمانی که بیش از حد داغ شود، دمای آن به‌طور خودکار کاهش می‌یابد.

اقدام بعدی برای جلوگیری از آسیب دیدن تلویزیون در صورت عدم رعایت فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون، نصب شیر ترموستاتیک است. شیر ترموستاتیک دمای رادیاتور را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بیش از حد گرم شود. خوشبختانه، شیر ترموستاتیک به‌راحتی قابل تهیه است و همه جا می‌توان آن را پیدا کرد. همچنین، قیمت کمی دارد و نصب آن هم کاملا راحت است؛ تنها کاری که باید انجام دهید، این است که یک شیر مناسب برای رادیاتور منزل خود تهیه کنید. 

۴. استفاده از کاور رادیاتور

تصویری از یک رادیاتور کاورشده و چند مجسمه بر روی آن
روکش رادیاتور نه‌تنها باعث پخش شدن گرمای آن می‌شود، بلکه می‌تواند در زیبایی دکور منزل نیز تاثیرگذار باشد.

اگر نمی‌خواهید برای نصب شیر ترموستاتیک یا براکت تلویزیون هزینه کنید، می‌توانید از کاورهای مخصوص رادیاتور استفاده کنید که گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند. این روکش‌ها نه تنها خروجی شوفاژ را مسدود نمی‌کنند، بلکه گرمای رادیاتور را به جهت‌های مختلف پخش می‌کنند و به این ترتیب، حرارت کم‌تری به تلویزیون می‌رسد. تنها اشکال کوچکی که وجود دارد، این است که گرمای رادیاتور تا حدودی کاهش می‌یابد.

۵. نصب شلف معلق برای تلویزیون

یکی دیگر از راه‌های مقابله با گرمای ایجاد شده توسط شوفاژ و محافظت از تلویزیون، ساخت و نصب یک شلف دیواری است که تلویزیون بتواند روی آن قرار بگیرد. شلف، به جلوگیری از هدر رفتن بخشی از گرمای رادیاتور هم کمک می‌کند، بدون اینکه اثربخشی آن در گرم کردن فضا کاهش یابد. در عین حال، مانع از آسیب رسیدن به تلویزیون در اثر گرما می‌شود.

نصب شلف معلق، نسبت به استفاده از روکش هزینه بیشتری دارد، اما باعث بزرگ‌تر شدن فضا می‌شود و می‌توان از آن برای قرار دادن وسایل دکوری و تزئینی هم استفاده کرد.

۶. استفاده از محافظ حرارتی

یک تلویزیون در اتاق نشیمن کوچک کنار شوفاژ
محافظ حرارتی در جلوگیری از رسیدن گرما به تلویزیون موثر است، اما باید دقت کنید که محکم آن را نصب کنید.

نصب محافظ حرارتی پشت تلویزیون، مانع از رسیدن حرارت و گرما به آن می‌شود. سپرهای محافظ حرارت، از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که از این دست می‌توان به ورق‌های فویل بازتابنده و صفحات فلزی اشاره کرد. 

در صورت استفاده از محافظ حرارتی جهت جلوگیری از رسیدن گرما به تلویزیون، حتما مطمئن شوید که کاملا محکم نصب شود تا در صورت سقوط، به تلویزیون آسیب نرساند.

۷. استفاده از پنکه یا فن کوچک

یک رادیاتور کنار مبل سفید رنگ
اگر هیچ یک از راهکارها موثر واقع نشد و مجبور شدید تلویزیون را نزدیک شوفاژ قرار دهید، از پنکه استفاده کنید.

آخرین راهکار جهت محافظت از تلویزیون در برابر گرمای شوفاژ در صورت عدم امکان رعایت فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون، این است که از یک پنکه یا فن کوچک استفاده کنید. اگرچه این بدیهی‌ترین روش مقابله با گرمای شوفاژ و روش خوبی برای پراکنده کردن بخشی از گرمای حاصل از رادیاتور است، اما به اندازه سایر راهکارهایی که در این مطلب پیشنهاد دادیم، اثربخش نیست. زیرا هوای گرم محیط را فقط پخش می‌کند و نقشی در کاهش گرما ندارد.

کلام آخر

به‌طور کلی، قرار دادن تلویزیون کنار رادیاتور ایرادی ندارد؛ به شرطی که فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون را رعایت کنید. مناسب‌ترین فاصله تلویزیون تا رادیاتور حداقل ۱۵ سانتی‌متر است که اگر رعایت نشود، منجر به آسیب رسیدن به اجزای داخل تلویزیون، ذوب شدن سیم‌های داخل آن و آسیب دیدن پیکسل‌ها می‌شود. 

در نهایت، پاسخ این سوال که آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد، مثبت است؛ اما با انجام اقداماتی نظیر نصب براکت متحرک، شیر ترموستاتیک، ساخت شلف برای تلویزیون یا استفاده از کاور شوفاژ، محافظ حرارتی و پنکه، می‌توان از تلویزیون در برابر گرمای شوفاژ محافظت کرد. جهت جستجوی شیر ترموستاتیک، براکت تلویزیون یا هر وسیله دیگری که نیاز دارید، به سایت ترب مراجعه کنید تا هر آنچه می‌خواهید را با بهترین قیمت خریداری کنید.

پرسش های متداول در مورد فاصله تلویزیون تا رادیاتور

آیا می‌توان تلویزیون را نزدیک رادیاتور قرار داد؟

از نظر فنی بله، می‌توان تلویزیون را نزدیک رادیاتور گذاشت؛ اما در این صورت، حتما باید فاصله مناسب شوفاژ با تلویزیون را رعایت کنید. در غیر این صورت، گرمای حاصل از شوفاژ، به تلویزیون آسیب می‌رساند.

اگر تلویزیون را نزدیک رادیاتور قرار دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

حرارت زیاد ناشی از رادیاتور یا هر وسیله گرمایشی دیگری، می‌تواند به سیم‌ها، کابل‌ها و مدارهای داخل تلویزیون آسیب برساند.

مناسب‌ترین فاصله تلویزیون تا رادیاتور چقدر است؟

توصیه می‌شود که تلویزیون ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر از رادیاتور فاصله داشته باشد.

تلویزیون چقدر گرما می‌تواند تحمل کند؟

میزان تحمل تلویزیون در برابر گرما، به برند و مدل آن بستگی دارد؛ اما اکثر تلویزین‌ها معمولا تا دمای حداقل -۲۰ درجه و حداکثر ۵۰ درجه دوام می‌آورند.

آیا نصب تلویزیون بالای شوفاژ کار درستی است؟

خیر، نصب تلویزیون بالای شوفاژ می‌تواند به دلیل گرما به تلویزیون آسیب برساند.

🔗 منابع: pointerclicker | ukradiators

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *