نحوه پاک کردن تلویزیون با ترفندهای سریع و بی‌ضرر

تجمع گرد و غبار موجب خرابی زودتر قطعات الکترونیکی درون تلویزیون می‌گردد؛ از این رو، تمیز کردن تلویزیون به‌صورت مرتب و صحیح، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی نکات مهم در خصوص چگونگی تمیز کردن تلویزیون های خانگی، با استفاده از وسایل مناسب و بدون آسیب رسیدن به آن خواهیم پرداخت؛ همچنین در مورد زمان‌بندی مناسب برای تمیز کردن دوره‌ای تلویزیون بحث خواهیم کرد.

تمیز کردن تلویزیون‌های LED، LCD و OLED: آیا تفاوتی وجود دارد؟

زنی با لباس آبی در حال تمیز کردن تلویزیون
آشنایی با نحوه تمیز کردن صفحه‌ تلویزیون ال ای دی و ال سی دی (LED، LCD و OLED) بسیار اهمیت دارد.

باید بدانید که روش تمیز کردن تلویزیون LED، LCD و OLED متفاوت است که در این بخش به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

تمیز کردن تلویزیون‌های LED و LCD

تلویزیون‌های LED و LCD دارای صفحه نمایش‌های مشابهی هستند. برای تمیز کردن آن‌ها می‌توان از یک دستمال نرم و خشک استفاده کرد. ابتدا باید تلویزیون را خاموش کرده و سپس با حرکات ملایم و آرام، گرد و غبار روی صفحه را پاک کرد. هرگز نباید از مواد شیمیایی یا حلال‌ها برای تمیز کردن استفاده کرد، زیرا ممکن است باعث ایجاد آسیب به صفحه تلویزیون شود؛ از همین رو باید اصولی بودن نحوه پاک کردن تلویزیون را در نظر گرفت.

تمیز کردن تلویزیون‌های OLED

اما تلویزیون‌های OLED حساس‌تر هستند. صفحه نمایش OLED از ترکیبات آلی ساخته شده که بسیار شکننده است. بنابراین باید بسیار مراقب بود که فشار یا نیرویی به صفحه وارد نشود. بهتر است قبل از هر اقدامی، دستورالعمل‌های سازنده را برای تمیز کردن مطالعه کنید. به‌طور کلی توصیه می‌شود که صفحه را با یک دستمال نرم میکروفایبر آغشته به آب ملایم تمیز کنید؛ سپس سطح صفحه را خشک کنید تا قطرات آب باقی‌مانده پاک شود. هرگز نباید از مواد شوینده، الکل یا حلال استفاده کرد.

چگونه فریم و پایه تلویزیون بدون آسیب تمیز کنیم؟

زنی با لباس سبز در حال تمیز کردن فریم و پایه تلویزیون
برای تمیز کردن قاب پشت دستگاه نیز باید مانند پایه تلویزیون و صفحه نمایشگر آن عمل کنیم.

تمیز کردن تلویزیون در قسمت فریم و پایه نیازمند رعایت نکاتی است که باید این موارد را بدانید:

  • برای تمیز کردن فریم و پایه تلویزیون از دستمال تمیز و نرم استفاده کنید. پارچه زبر و ساینده می‌تواند باعث خراشیدگی سطح شود.
  • از پاشیدن مستقیم آب یا مواد شوینده روی سطح خودداری کنید. بهتر است دستمال را مرطوب کرده و سپس سطح را پاک کنید. این کار از نفوذ رطوبت به قطعات الکترونیکی جلوگیری می‌کند.
  • هرگز از موادی مانند پودرهای لباسشویی که باعث ایجاد سایش و خراش می‌شوند، استفاده نکنید؛ چون منجر به خرابی رنگ و ظاهر می‌شود.

نحوه پاک کردن تلویزیون برای لک‌های روغنی و اثر انگشت به این شکل است که می‌توان از الکل ایزوپروپیل استفاده کرد. الکل به‌راحتی چربی و کثیفی را از بین می‌برد، بدون اینکه به سطح آسیب برساند. پس از اعمال الکل، سطح را با دستمال تمیز خشک کنید تا هیچ اثری از رطوبت باقی نماند.

برای تمیزکاری پایه پلاستیکی و فلزی، می‌توان از محلول ملایم آب و جرم‌گیر استفاده نمود و پس از شستشو باید سطح را کاملاً خشک کرد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان فریم و پایه تلویزیون را بدون هیچ خطر آسیب‌دیدگی، تمیز و عاری از گرد و غبار و لک نگه داشت.

برای آشنایی با هفت مدل از بهترین تلویزیون ۶۵ اینچ موجود بازار ایران، مطلب بهترین تلویزیون ۶۵ اینچ را از دست ندهید.

شیوه پاک کردن پورت‌ها و کانکتورهای تلویزیون به چه صورت است؟

تمیز کردن پورت‌ تلویزیون با دستمالی زرد
برای تمیز کردن پورت تلویزیون از برخورد مستقیم آب به این قسمت خودداری کنید.

تمیز کردن پورت‌ها و کانکتورهای تلویزیون به‌طور ایمن باید با رعایت اصول صورت گیرد. مهم است که هنگام تمیز کردن پورت‌ها و اتصالات، تلویزیون را از برق بکشید؛ این کار از برق‌گرفتگی احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین از پاشیدن یا ریختن مستقیم آب یا مواد شوینده به داخل پورت‌ها خودداری کنید، چون ممکن است باعث اتصالی قطعات الکترونیکی شود.

برای تمیزکاری پورت ها، حتما ابتدا دو سر کابل را از پورت جدا کنید، سپس با استفاده از وسایل نرم و خشک مانند برس یا دستمال نرم، داخل و خارج پورت را تمیز نمایید.

برای تمیز کردن تلویزیون در قسمت پورت‌ها هم می‌توان از یک دستمال نرم و خشک استفاده کرد. البته اگر لکه‌های چربی یا اثرانگشت وجود داشته باشد، می‌توان از ترکیب آب و الکل استفاده نمود؛ الکل به خوبی چربی‌ها را از بین می‌برد و پس از پاک کردن چربی‌ها، سطح را با دستمال خشک تمیز کنید.

دقت داشته باشید که رطوبت اضافی می‌تواند منجر به زنگ‌زدگی قطعات فلزی شود؛ بنابراین حتماً پس از تمیزکاری، سطوح را کاملاً خشک کنید. با رعایت این نکات می‌توانید به‌طور ایمن پورت‌ها و کانکتورهای تلویزیون را تمیز نگه دارید.

در پاک کردن تلوزیون از این اشتباهات جلوگیری کنید!

تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون با دستمالی زرد و دستکش سبز
صفحه تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی بسیار حساس هستند و باید در هنگام تمیز کردن،‌ به نکات پاک کردن آن‌ها توجه شود.
  • استفاده از مواد شوینده ساینده و خشن مانند پودر ظرف‌شویی، پودر لباس‌شویی، سرکه و جوش‌شیرین برای تمیزکاری تلویزیون
  • استفاده از حجم زیاد آب یا مایعات برای شستشو که ممکن است باعث نفوذ به قطعات الکترونیکی شود
  • عدم استفاده از دستمال‌های نرم و محلول‌های الکلی ملایم برای پاک کردن تلویزیون
  • عدم خشک کردن کافی سطح تلویزیون پس از شستشو که ممکن است به زنگ‌زدگی، رشد قارچ و حتی خوردگی قطعات الکترونیکی منجر شود
  • عدم استفاده از دستمال خشک برای پاک کردن رطوبت بعد از تمیز کردن تلویزیون

روش‌های پیشگیری از جذب گردوغبار بر روی صفحه تلویزیون

تمیز کردن تلویزیون با دستمالی صورتی و دستکش زرد
جلوگیری از نشستن گرد و خاک روی تلویزیون بسیار مهم است که در این راستا می‌توان از روش‌های ساده مانند پرده‌های ضخیم استفاده کرد.

برای پیشگیری از جذب گرد و غبار بر روی صفحه تلویزیون می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا کمتر به تمیز کردن تلویزیون نیاز پیدا کنید.

  • اولین پیشنهاد، نصب یک کاور محافظ برای تلویزیون به‌منظور جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی صفحه آن است. کاورهای مخصوص تلویزیون از جنس‌های متفاوتی مانند پارچه، چرم و پلاستیک ساخته می‌شوند که با اندازه‌های گوناگون در دسترس هستند. استفاده از این کاورها هنگامی که از تلویزیون استفاده نمی‌شود، سطح صفحه را در برابر گرد و خاک محافظت می‌کند.
  • قرار دادن تلویزیون در محل مناسب، بسیار مهم است؛ بهتر است تلویزیون در فضایی دور از رفت‌وآمد و جریان هوا قرار گیرد تا کمتر در معرض گرد و غبار باشد. همچنین الزامی است محل نصب تلویزیون به‌طور مرتب تمیز و بدون آلودگی شود تا احتمال نشستن گرد و خاک بر روی تلویزیون به حداقل برسد.

نکات ایمنی برای تمیز کردن تلویزیون‌های هوشمند

پاک کردن صفحه نمایش تلویزیون با دستمالی سبز
مراقبت و تمیز کردن تلویزیون هوشمند علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه تعمیر تلویزیون و تعویض قطعات، باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که تلویزیون هوشمند از برق جدا شده باشد قبل از هرگونه تمیزکاری.
  • استفاده از دستمال نرم مرطوب برای پاک کردن سطح تلویزیون به جای مایعات مستقیم.
  • اطمینان از کامل خشک شدن سطح تلویزیون پس از تمیزکاری تا جلوگیری از ورود رطوبت به داخل.
  • جدا کردن کابل‌ها از پورت‌ها قبل از تمیزکاری برای جلوگیری از ورود مایعات به داخل پورت‌ها.
  • استفاده از دستمال نرم و محلول‌های الکلی ملایم برای پاک کردن تلویزیون.
  • پس از اتمام کار، اطمینان حاصل کنید که تلویزیون کاملاً خشک شده و سپس مجدداً به برق متصل کنید.
  • اجتناب از استفاده از مواد شوینده و خراشنده برای تمیزکاری تلویزیون.

برای آشنایی با بهترین مارک‌های تلویزیون در بازار، مطلب پرفروش ترین برند تلویزیون را از دست ندهید.

چند وقت یکبار تلویزیون را تمیز کنیم؟

مردی در حال تمیز کرد تلویزیون خانه خود
بهتر است هنگام تمیز کردن، تلویزیون خاموش و خنک باشد. 

بهترین زمان برای تمیز کردن تلویزیون، زمانی است که تلویزیون برای مدت طولانی استفاده نشده باشد. زمانی که تلویزیون برای چندین ساعت یا روز روشن نبوده، مواد زائد و گرد و غبار روی صفحه می‌نشینند و خشک می‌شوند.

تمیز کردن آن‌ها در این زمان ساده‌تر است تا زمانی که هنوز مرطوب و چسبنده هستند. بنابراین هنگامی که قصد مسافرت یا ترک خانه برای چند روز را دارید، خوب است قبل از خروج، تلویزیون را خاموش کرده و پس از برگشت از روش تمیز کردن تلویزیون بهره ببرید.

همچنین زمان مناسب دیگر برای تمیز کردن صفحه، زمان تغییر فصل است. معمولا در تغییر فصل‌ها از بهار به تابستان یا تابستان به پاییز، میزان گرد و غبار معلق در هوا تغییر کرده و روی صفحه تلویزیون می‌نشیند. تمیز کردن در این زمان‌های انتقالی، سطح صفحه را برای فصل بعد آماده می‌کند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار و به خصوص قبل از خروج از منزل برای مدت طولانی یا هنگام تغییر فصل، تلویزیون را خاموش کرده و پاکسازی صفحه نمایش را انجام دهید.

انتخاب مواد تمیزکننده مناسب برای انواع صفحه نمایش تلویزیون

تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون با محلول پاک‌کننده
هرگز از الکل در پاک کردن تلویزیون و مانیتور استفاده نکنید، چرا که تماس الکل با صفحه نمایشگر موجب پدید آمدن لکه‌های سیاه می‌شود.

انتخاب مواد تمیزکننده مناسب برای انواع مختلف صفحه نمایش بسیار مهم است. باید توجه داشت که صفحه ‌نمایش‌های مختلف از جنس‌ها و مواد ساخت متفاوتی بهره می‌برند. برای مثال، صفحه‌ نمایش‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی نسبت به صفحه‌نمایش‌های سی‌آر‌تی حساس‌تر هستند. بنابراین نباید از مواد شوینده‌ خشن و ساینده برای تمیزکردن آن‌ها استفاده کرد و باید بهترین روش تمیز کردن تلویزیون را به کار گرفت.

از دستمال‌های نرم و محلول‌های تمیزکننده‌ الکلی مخصوص همراه با آب، برای تمیز کردن تلویزیون استفاده شود؛ البته باید از خیس‌شدن بیش از حد صفحه‌نمایش جلوگیری کرد.

انتخاب محلول تمیزکننده بسته به نوع کثیفی و آلودگی موجود روی صفحه‌نمایش متفاوت خواهد بود. برای لک‌های روغنی و اثر انگشت از الکل ایزوپروپیل می‌توان استفاده کرد. برای حذف گرد و غبار روی صفحه‌نمایش، آب مقطر یا دستمال خشک و نرم کفایت می‌کند؛ اما در مواردی مانند وجود لکه قهوه یا نوشیدنی، بهتر است از ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی ملایم استفاده کرد. البته پس از تمیزکاری باید سطح صفحه‌نمایش را به طور کامل خشک نمود. انتخاب صحیح مواد تمیزکننده بسته به نوع صفحه‌نمایش و نوع کثیفی حائز اهمیت فراوان است.

استفاده از مواد نامناسب برای تمیز کردن تلویزیون، می‌تواند باعث آسیب دیدن سطح صفحه‌نمایش شود که خسارتی جبران‌ناپذیر ایجاد می‌کند.

مقایسه محلول‌های پاک کننده خانگی در مقابل محصولات تجاری

تمیز کردن تلویزیون با دستمالی سبز
آب به‌تنهایی می‌تواند برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ‌تاپ، تلویزیون، کامپیوتر و حتی موبایل مورد استفاده قرار بگیرد.

در تمیز کردن تلویزیون، هر دو گزینه محلول‌های خانگی و محصولات تجاری مزایا و معایبی دارند.

مزایا و معایب محلول‌های خانگی برای پاک کردن تلویزیون

  • در دسترس هستند
  • هزینه کمی دارند
  • دارای خاصیت سایندگی
  • ایجاد خراش و آسیب رسیدن به تلویزیون
  • باعث زنگ‌زدگی و خرابی می‌شوند

مزایا و معایب تجاری برای پاک کردن تلویزیون

  • ساخت به‌صورت اختصاصی برای محصولات الکترونیکی
  • آسیب‌رسانی کم
  • گران‌ بودن به نسبت محلول خانگی
  • دارای دسترسی کمتر

دستمال میکروفایبر؛ راز درخشندگی بدون خط و خش صفحه تلویزیون

تمیز کردن تلویزیون با دستمال میکروفایبر سبز
دستمال میکروفایبر بهترین ابزار برای پاک کردن نمایشگر تلویزیون شماست.

دستمال‌های میکروفایبر یکی از بهترین وسایل برای تمیز کردن تلویزیون به شمار می‌روند. دلیل اصلی محبوبیت این دستمال‌ها، توانایی آن‌ها در ایجاد درخشندگی بدون خط و خش بر روی صفحه است.

دستمال‌های میکروفایبر از الیاف بسیار نرم و نازکی تهیه شده‌اند که کمترین خراش را بر روی سطوح حساس ایجاد می‌کنند. همچنین این الیاف با جذب چربی و گردوغبار، به‌سادگی لک‌های روغنی و اثر انگشت را بدون اینکه هیچ خط و خشی بر روی صفحه به جا بگذارند، از روی صفحه تلویزیون پاک می‌کنند. در نتیجه بهتر است که نحوه پاک کردن تلویزیون و استفاده از دستمال میکروفایبر را بدانید و آن را پیش ببرید.

دستمال‌های میکروفایبر به سبب دارا بودن بار الکتریکی کم، گردوغبار را به‌سادگی جذب سطح خود کرده و با یک بار تمیز کردن، صفحه تلویزیون را براق و درخشان می‌کنند.

این ویژگی سبب شده دستمال میکروفایبر تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین ابزار تمیزکاری صفحه تلویزیون‌ها شود.

دستمال میکروفایبر را از کجا بخریم؟

دستمال میکروفایبر در چند رنگ

دستمال‌های میکروفایبر به دلیل کارایی بالا در تمیزکاری و مراقبت از سطوح حساس بسیار محبوب هستند. برای خرید این دستمال‌ها، سایت‌های مختلفی وجود دارند، اما یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن و خرید دستمال میکروفایبر، استفاده از سایت ترب است. در این سایت می‌توانید فروشندگان مختلفی که این محصول را عرضه می‌کنند، پیدا کنید.

پس از دسترسی به لیست فروشندگان مختلف در سایت ترب، شما می‌توانید قیمت‌ها، کیفیت محصولات و سایر مشخصات را با یکدیگر مقایسه کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا با توجه به بودجه و نیازهای خود، بهترین خرید را انجام دهید. مزیت اصلی استفاده از ترب، دسترسی آسان و مقایسه بی‌طرفانه بین گزینه‌های مختلف است، بنابراین اطمینان حاصل می‌کنید که انتخابی آگاه و هوشمندانه داشته باشید.

شما می‌توانید در سایت ترب به مقایسه فروشندگان مختلف دستمال میکروفایبر بپردازید و این محصول را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

سخن پایانی

تمیز کردن تلویزیون نه‌تنها باعث حفظ کیفیت تصویر می‌شود، بلکه از آسیب‌دیدگی احتمالی آن جلوگیری می‌کند. استفاده از وسایل مناسب مثل دستمال‌های میکروفایبر و رعایت نکات ایمنی هنگام تمیزکاری، اهمیت زیادی دارد، پس برای حفظ سرمایه گران‌قیمت خود، صفحه تلویزیون و سایر بخش‌های آن را به‌طور مرتب و با دقت لازم پاکسازی کنید.

پرسش های متداول در مورد تمیز کردن تلویزیون

آیا ریختن شیشه پاک کن روی تلویزیون کار درستی است؟

خیر، استفاده از پاک‌کننده‌های شیشه یا هر ماده حاوی الکل و آمونیاک می‌تواند به صفحه نمایش آسیب برساند. بهتر است از یک دستمال میکروفایبر نمناک با آب یا محلول مخصوص تمیز کردن صفحه نمایش استفاده کنید.

چگونه می‌توانم لکه‌ها یا اثر انگشت را از صفحه تلویزیون پاک کنم؟

ابتدا تلویزیون را خاموش کرده و اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس یک دستمال میکروفایبر نمناک را به آرامی بر روی لکه‌ها بکشید. از فشار دادن زیاد به صفحه خودداری کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

آیا می‌توانم برای تمیز کردن تلویزیون از آب استفاده کنم؟

بله، اما باید به‌طور مستقیم آب را بر روی صفحه نمایش نریزید. به جای آن، یک دستمال میکروفایبر را نمناک کنید و به آرامی بر روی صفحه بکشید تا تمیز شود.

چگونه باید دستمال میکروفایبر را تمیز کنم؟

دستمال میکروفایبر را می‌توانید در ماشین لباسشویی با آب سرد و بدون استفاده از نرم‌کننده لباس بشویید. از خشک‌کن استفاده نکنید، زیرا حرارت می‌تواند الیاف میکروفایبر را آسیب بزند.

برای تمیز کردن فریم و پایه تلویزیون چه باید کرد؟

برای تمیز کردن بخش‌های پلاستیکی یا فلزی، می‌توانید از دستمال میکروفایبر نمناک‌شده با آب استفاده کنید. از به کار بردن مواد شیمیایی سخت که می‌توانند به اجزای تلویزیون آسیب برسانند، خودداری کنید.

🔗 منبع: realsimple

مبینا قراباغی
مبینا قراباغی

من مبینا هستم؛ دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه خوارزمی. حالا بعد از چند سال تجربه می‌تونم بگم که مهارت رهبری و مشاوره و تخصص‌های متنوع مارکتینگ، سئو ، طراحی سایت، کپی‌رایتینگ و، بازاریابی محتوا و ... دارم. ضمنا این وجه از خودم رو هم شناختم که در عین علاقه به کار تیمی، از تنهایی کارکردن هم لذت می‌برم.
اطرافیانم میگن حس مسئولیت‌پذیری و همدلی بالایی دارم و اگر کاری بهم سپرده شه، تا کاملش نکنم دست برنمی‌دارم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *