تميز كردن يخچال با جوش شيرين؛ این پاک‌کننده طبیعی معجزه می‌کند!

محلی که از آن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کنید باید دارای شرایطی باشد که تازگی مواد حفظ شود و در عین حال جلوی رشد باکتری‌هایی که دشمن سلامتی بدن هستند را بگیرد. به همین دلیل بسیار مهم است که هر از چند گاهی یخچال را تمیز کنید تا مواد غذایی به بهترین شکل نگهداری شوند و همچنین شما و دیگر اعضای خانواده مبتلا به بیماری‌های باکتریایی نشوید.

اگر نمی‌دانید نحوه تمیز کردن درست یخچال به کمک جوش شیرین چگونه است، این مقاله برای شما است. ما به شما اطلاعاتی جامع درباره چگونگی تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و همچنین روش‌های ترکیبی این ماده با سایر تمیزکننده‌های طبیعی و خانگی خواهیم داد. همچنین از تاثیر این ماده جادویی در از بین بردن بوی بد یخچال هم صحبت خواهیم کرد.

چرا جوش شیرین برای تمیز کردن یخچال خوب است؟

جوش شیرین به سه دلیل طبیعی، غیرسمی بودن و خاصیت پاک‌کنندگی عالی خود از بهترین مواد برای تمیز کردن یخچال به شمار می‌رود.

  • این ماده به‌سادگی بوها را جذب کرده و‌ محیطی خوشبو به جا می‌گذارد.
  • دوم این که یک ساینده ملایم و در عین حال بسیار موثر است.
  • سومین دلیل خاصیت فوق‌العاده آن برای از بین بردن چربی‌ها است.

پاک کردن یخچال با جوش شیرین

لیمو ‌و جوش شیرین با پیمانه شیشه‌ای برای تمیزکاری
لیمو ‌و جوش شیرین موادی بسیار کاربردی در تمیزکاری هستند.

داخل یخچال خود را به‌صورت فصلی و با استفاده از جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) تمیز کنید. اگر در کنار جوش شیرین از یک مایع ظرفشویی معطر هم استفاده کنید بهتر است؛ چراکه اگرچه جوش شیرین توانایی بالایی در جذب دارد، اما مایع ظرفشویی می‌تواند در کنار آن، به خوشبو کردن محیط کمک کند. برای حذف بوی بد محیط یخچال مخلوطی از دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک فنجان آب داغ آماده کرده و به کمک آن داخل یخچال را پاک کنید. در نهایت هم مخلوط را با یک پارچه مرطوب پاک و با یک حوله تمیز خشک کنید.

اگر لکه‌ای سفت‌تر و چسبنده‌تر درون یخچال مشاهده کردید، همان مخلوط آب و جوش شیرین را در مقدار زیاد با یک حوله مرطوب روی ناحیه مورد نظر بمالید. در یخچال را باز بگذارید و اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه روی کثیفی باقی بماند. اگر با این کار هم از بین نرفت، آن را چند مرتبه تکرار کنید.

برای آشنایی با همه روش‌های تمیز کردن یخچال فریزر، مطلب ۸ ترفند تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد آن را از دست ندهید.

احتمالا که تا اینجا متوجه شده‌اید که جوش شیرین علاوه‌بر خاصیت تمیزکنندگی، با لکه‌های سفت و سخت مبارزه کرده و همچنین بوی بد محیط را هم از بین می‌برد. در ادامه درباره نحوه تمیز کردن اصولی یخچال به کمک جوش شیرین بیشتر صحبت کرده‌ایم:

روش تمیز کردن یخچال فریزر با جوش شیرین؛ گام به گام

تمیز کردن قفسه‌های شیشه‌ای درون یخچال با اسفنج و دستکش زرد
تمیز کردن قفسه‌های شیشه‌ای درون یخچال با اسفنج نرم و نم‌شده با محلول آب، جوش شیرین و سرکه، بسیاری از لکه‌ها را ناپدید خواهد کرد.

با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که قفسه‌های یخچال و همچنین کشوهای درون آن که اغلب سبزیجات و سایر مواد غذایی تازه را در خود جای می‌دهند، کثیف‌ و کثیف‌تر می‌شوند. اما ساده‌ترین راه برای تمیز کردن آن‌ها با جوش شیرین چیست؟

  1. پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن یخچال با جوش شیرین در ابتدا تمامی قفسه‌ها و کشوها را خارج کنید.
  2. آن‌ها را درون سینک قرار دهید و‌ پس از هم‌دما شدن با محیط با محلول زیر شروع به شست‌وشو کنید.
  3. برای هر لیتر آب گرم از دو قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده کنید و محلول به‌دست‌آمده را به کشوها و قفسه‌ها اسپری کنید. اجازه دهید کمی روی سطح باقی بمانند و‌ بعد از آن با آب یا یک دستمال تمیز آن‌ها را پاک کنید. (کشوها و قفسه‌های یخچال را برای شست‌وشو در ماشین ظرفشویی قرار ندهید).
  4. بعد از آن به سراغ بدنه داخلی یخچال بروید و آن را پس از اسپری کردن محلول، با دستمال کاملا تمیز و خشک کنید. در نهایت هم کشوها و‌ قفسه‌ها را به شکل کاملا خشک‌‌شده مجددا درون یخچال جای دهید؛ کار تمام است!

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد یخچال

مردی در حال بوییدن فضای داخل یخچال و انزجار از بوی بد آن
در صورت خارج نکردن به‌موقع مواد غذایی گندیده از یخچال، بوی بد آن‌ها به بدنه یخچال نفوذ کرده و رفع آن را سخت می‌کند.

احتمالاً گاهی اوقات با بوی بد یخچال مواجه شده‌اید. بدترین قسمت یک یخچال بدبو این است که آن بوها می‌توانند به غذاهای دیگر نفوذ کرده و طعم آن‌ها را خراب کنند. حتی با تمیز کردن منظم یخچال، بوها می‌توانند به اجزای پلاستیکی یخچال هم نفوذ کنند و باقی بمانند؛ پس بد نیست از تاثیر جوش شیرین در رفع بوی بد یخچال آگاه شوید و از آن به‌طور مکرر استفاده کنید.

برای شروع روند از بین بردن بوی بد، منبع اصلی بو را در یخچال پیدا کنید و دور بریزید. پس از آن از یک روش خانگی ساده برای خلاص شدن از شر بوی بد محیط استفاده کنید. یک ظرف جوش شیرین خشک را آماده کنید و درون یکی از قفسه‌های یخچال قرار دهید. نگه‌ داشتن این‌ ظرف به خنثی شدن بوهای تند و تیز و‌ برگشتن بوی طبیعی به فضای درون یخچال کمک می‌کند.

هر ظرف حاوی جوش شیرین باید بعد یک تا سه روز  تاثیر خود را به‌طور واضح نمایان کند. این نکته را هم‌ در نظر داشته باشید که جوش شیرین درون یخچال باید حداقل هر سه ماه یک‌بار تعویض شود. اگر ظرف جوش شیرین شروع به جذب بیش از حد بوی بد کند، ممکن است خیلی زودتر از این زمان نیاز به تعویض داشته باشد. اگر پس از باز کردن درب یخچال بوی بدی احساس کردید، وقت آن رسیده که محتوای ظرف را با جوش شیرین جدید و‌ تازه پر کنید.

اگر می‌خواهید دستی به سر و روی یخچال ساید خود بیندازید، ما در مطلبی دیگر پاک کردن یخچال ساید بای ساید را هم گفته‌ایم.

فرمول تمیز کردن یخچال با سرکه و جوش شیرین

سرکه، جوش شیرین و لیمو روی زمینه‌ای سبز با پارچه میکروفایبر برای تمیزکاری
یک ترفند نسبتا معروف و شناخته‌شده برای تمیز کردن یخچال، استفاده از سرکه و جوش شیرین است. این روش فاقد مواد شیمیاییی مضر است.

ترکیب جوش شیرین و سرکه به دلیل خاصیت جاذب، سفیدکنندگی و ضدمیکروبی، به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و از بین برنده چربی استفاده می‌شود.

در روش تمیز کردن یخچال فریزر با جوش شیرین و سرکه، پیش از همه باید یخچال را خالی کنید، کشوها و قفسه‌ها را بردارید و آن را از جریان برق جدا کنید. به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و روند تمیزکاری برای شما راحت‌تر‌می‌شود.

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۲ قاشق غذاخوری سرکه و ۲ فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. آن‌ها را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. برای این مرحله به یک برس و یک اسفنج نیاز دارید. ابتدا مخلوط را روی پرزهای فرچه بمالید و گوشه‌های یخچال را به‌خوبی تمیز کنید تا آلودگی از هر طرف پاک شود. سپس یک اسفنج را در مایع آغشته کنید و آن را روی دیواره‌ها و قسمت‌های مختلف یخچال بمالید. این کار را دو بار تکرار کنید.

هنگامی که فضای داخلی تمیز شد، قسمت بیرونی را با یک پارچه میکروفایبر پاک کنید. قسمت پشتی یخچال را هم با یک پارچه میکروفایبر خشک تمیز کنید. پس از اتمام تمیزکاری و ضدعفونی کردن، باید در را باز بگذارید تا یخچال کاملا خشک شود. این مخلوط برای چربی‌زدایی، ضدعفونی کردن، سفید کردن و تمیز کردن عمیق، راحت و بدون برجای گذاشتن اثری از بوی بد، فوق‌العاده کاربردی است.

برای آشنایی با ۱۰ محصول که در خانه تکانی عید به شما کمک می‌کنند کلیک کنید.

لوازم مورد نیاز خود برای تمیز کردن یخچال با جوش شیرین را به‌راحتی در ترب پیدا کنید و از فروشندگان معتبر خریداری نمایید. شما همچنین می‌توانید فروشگاه‌های نزدیک به محل زندگی یا کار خود را که امکان خرید حضوری از آن‌ها وجود دارد، در ترب بیابید.

نتیجه‌گیری

جوش شیرین در ترکیب با آب و حتی سرکه، ماده تمیزکننده قوی، اما در عین حال بی‌خطر و بی‌بو را برای پاک کردن یخچال ارائه می‌دهد. همچنین با خاصیت قلیایی خود اثری شگفت‌انگیز در از بین بردن بوی بد درون یخچال به جا می‌گذارد. استفاده از این ماده کار سختی نیست و اتفاقا تمیز کردن یخچال را بسیار ساده می‌کند؛ چراکه حلال خوبی برای کثیفی‌های سخت و همچنین ماده‌ای موثر برای رفع بوی تند و بد محیط است.

استفاده از جوش شیرین به‌طور معجزه‌آسایی در تمیز کردن یخچال عمل می‌کند؛ این‌ خلاصه تمام چیزی است که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم. پس این روش فوق‌العاده را حداقل برای یک بار امتحان کنید.

پرسش های متداول در مورد تميز كردن يخچال با جوش شيرين

آیا جوش شیرین برای تمیز کردن یخچال و ‌حذف بوهای تند مناسب است؟

بله، یکی‌ از کاربردهای جوش شیرین رفع بوی بد یخچال است. اگر فضای درونی یخچال را بوهای تند پر کرده که مقدار زیادی جوش شیرین آن را از بین نمی‌برد، داخل دستگاه را با خمیر جوش شیرین و آب بشویید. این کار می‌تواند به رهایی از بوهای تند در زمانی کوتاه به شما کمک کند.

آیا استفاده از جوش شیرین در یخچال بی‌خطر است؟

برای از بین بردن بوی درون یخچال بدون هیچ نگرانی از جوش شیرین استفاده کنید. این ماده تنها به‌عنوان یک جاذب بو استفاده می‌شود و مادامی که شما از آن در غذا استفاده نکنید، بی‌خطر است.

آیا جوش شیرین بوهای اسیدی را از بین می‌برد؟

از آن‌جایی که جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد، برای از بین بردن بوهای اسیدی بهترین گزینه است. در واقع، بوهای کمی وجود دارند که جوش شیرین نتواند با آن‌ها مبارزه کند. جوش شیرین همچنین روغن‌ها و چربی زیاد را هم جذب می‌کند و در نتیجه بوی آن‌ها را از بین می‌برد.

انقضای جوش شیرین برای تاثیر در تمیز کردن یخچال چقدر است؟

می‌توانید جوش شیرین را پیش از باز کردن در دمای اتاق به مدت ۱۸ ماه نگهداری کنید. پس از باز کردن هم به مدت ۶ ماه در دمای اتاق قابل نگهداری است.

آیا می‌توان جوش شیرین را برای مدت طولانی روی سطوح نگه داشت؟

جوش شیرین را معمولاً می‌توان روی بسیاری از سطوح فلزی استفاده کرد، اما در مورد آلومینیوم احتیاط کنید. اگر سریع آن را روی سطح بزنید و بشویید، شاید اتفاق بدی نیفتد؛ اما با این حال به علت اکسید شدن توصیه می‌شود که آن را روی سطوح آلومینیومی استفاده نکنید.

🔗 منابع: thespruce | irishexaminer | orchidcs

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *