روش پاک كردن يخچال فریزر با سركه چگونه است؟

چیزی درباره تمیز کردن یخچال با سرکه شنیده‌اید؟ یا تجربه استفاده از این ماده کاربردی برای تمیزکاری لوازم آشپزخانه خود را داشته‌اید؟ شاید برای شما هم دانستن نکات و ترفندهایی درباره تمیز کردن یخچال با سرکه جالب باشد؛ پس تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید؛ چراکه می‌خواهیم از فواید تمیز کردن یخچال با سرکه، وسایل مورد نیاز، مراحل آن و تمام فوت‌وفن‌های کاربردی در این روش تمیزکاری عالی برای‌تان صحبت کنیم.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن یخچال با سرکه

اسپری حاوی محلول آب و سرکه برای تمیز کردن یخچال
داشتن لوازم تمیزکاری مناسب، کیفیت کار را تا چند برابر بیشتر می‌کند.

برای شروع تمیز کردن یخچال با سرکه اول از همه مطمئن شوید که لوازم تمیزکننده مناسب را در دسترس دارید و پس از آن کار را شروع کنید. پس ابتدا موارد زیر را آماده کنید تا به سراغ یک تمیزکاری اصولی و به دور از عوارضی مانند حالت تهوع و‌ مسمومیت ناشی از استفاده از مواد شیمیایی برویم:

  • پارچه تمیزکننده میکروفایبر
  • بطری اسپری
  • سرکه
  • دستکش
  • مقداری آب گرم

روش پاک كردن يخچال فرزیر با سركه؛ از یک تا پنج

فردی در حال تمیز کردن بدنه یخچال استیل با اسپری سرکه و دستمال
تمیز کردن اصولی بدنه یخچال استیل، برای از بردن عمیق و موثر لکه‌ها ضروری است.

یخچال‌ها، قفسه‌ها و کشوهای زیادی دارند و صرف نظر از اندازه آن‌ها تمیز کردن‌شان کار زمان‌بری است. خوشبختانه برخی از تکنیک‌ها با تاثیر سریع و آنی، به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کنند که استفاده از سرکه یکی از آن‌هاست. در اینجا مراحل تمیز کردن یخچال با سرکه را می‌خوانید:

۱. قطع کردن برق یخچال

فردی در حال کشیدن دوشاخه برق یخچال از پریز
پیش از هر اقدامی یخچال را خاموش کرده و از پریز بکشید.

در زمان تمیز کردن یخچال با سرکه شما در حال استفاده از مایعات زیادی هستید؛ بنابراین لازم است که برای جلوگیری از هر گونه حادثه، پیش از شروع کار یخچال را خاموش و از پریز جدا کنید.

۲. ساختن محلول پاک‌کننده

اسپری سرکه، برس و دستمال میکروفایبر روی سطح سنگی
استفاده از برچسب برای محلول تمیزکننده، امری ضروری است تا از استفاده اشتباه آن در آینده جلوگیری شود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بطری اسپری را با مقدار مساوی آب گرم و سرکه سفید پر کنید. خاصیت اسیدی سرکه باعث پاک شدن کثیفی‌های یخچال می‌شود.

برای اینکه یخچال خود را دائما تمیز نگه دارید، بهتر است که همیشه یک بطری حاوی محلول آب و سرکه آماده داشته باشید. برای مشخص شدن محلول و کاربرد آن پیشنهاد می‌شود که روی بطری برچسب بزنید.

۳. خالی کردن یخچال از هرگونه مواد غذایی

فردی در حال بیرون آوردن کشوی حاوی سبزیجات از یخچال

بیرون آوردن همه مواد غذایی از درون یخچال مرحله بعدی است. مواد غذایی که نیاز به سرما دارند را به جایی مناسب منتقل کنید. مابقی را هم برای مرتب کردن و بررسی تاریخ انقضا گوشه‌ای قرار دهید تا بعدا به سراغ تفکیک آن‌ها بروید.

بعد از این مرحله به سراغ بیرون آوردن قفسه‌ها و کشوها بروید و آن‌ها را درون سینک بگذارید. می‌توانید برای شستن قفسه‌ها و کشوها از اسفنج آشپزخانه، آب ولرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. مراقب قفسه‌های شیشه‌ای باشید؛ چراکه ممکن است به دلیل تغییر دمای ناگهانی خرد شوند. قبل از شست‌وشو کمی زمان دهید تا به دمای اتاق برسند.

۴. شروع تمیز کردن یخچال

فردی در حال تمیز کردن درب یخچال فریزر با دستمال صورتی
در تمیزکاری، سطوح بالایی درب یخچال و فریزر و همین‌طور سقف یخچال را فراموش نکنید.

زمان رسیدگی به کار اصلی رسیده؛ مقدار زیادی محلول سرکه را روی تمام سطوح داخلی یخچال و فریزر اسپری کنید. 

با یک دستمال مرطوب، قفسه‌ها و دیوارها را پاک کنید تا همه کثیفی‌ها از بین بروند. اگر لکه سخت‌تری وجود دارد، سعی کنید مقدار کمی سرکه رقیق‌نشده را روی آن نقطه بریزید و زمان دهید تا چند دقیقه باقی بماند. پس از آن تمامی نقاط را با یک دستمال پاک و بعد از آن با یک حوله، خشک کنید. حالا یخچال آماده قراردهی مجدد مواد غذایی است.

اگر دوست دارید روش های دیگر پاک کردن یخچال را یاد بگیرید، حتما نگاهی به مقاله ترفند های تمیز کردن یخچال بیندازید.

واشر درب را فراموش نکنید! یکی از مراحل تمیزکاری اصولی یخچال، تمیز کردن لاستیک درب یخچال است. تمیز بودن این قسمت باعث می‌شود تا درب یخچال به‌خوبی بسته شود.

اگر بوی سرکه شما را آزار می‌دهد از اسانس‌ها در محلول خود استفاده کنید. کافیست به محلول آب و سرکه به‌دست‌آمده چند قطره اسانس با بوی دلخواه‌تان اضافه کنید.

۵. قرار دادن مجدد مواد غذایی درون یخچال

خانمی در حال قرار دادن مواد غذایی در یخچال تمیز
در قرار دادن مجدد مواد غذایی درون یخچال، به نظم و ترتیب وسایل توجه کنید و مواد با تاریخ اتقضای نزدیک‌تر را در دسترس قرار دهید تا زودتر مصرف کنید.

قبل از اتمام کار لازم است با پاک کردن نهایی همه قسمت‌ها به کمک یک پارچه تمیز، رطوبت یخچال را پاک کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود. پس از آن می‌توانید همه چیز را بعد از کنترل تاریخ انقضا درون یخچال قرار دهید.

وقت تميز كردن يخچال با جوش شيرين و سرکه رسیده!

سرکه، جوش شیرین، لیمو و برس زرد و بطری اسپری روی سطح سنگی
لیمو در کنار سرکه و جوش شیرین از مواد تمیزکننده طبیعی به شمار می‌رود.

حتما تابه‌حال درباره ترکیب جوش شیرین و سرکه و معجزه خاصیت پاک‌کنندگی آن شنیده‌اید. به دلیل خاصیت سفیدکنندگی و ضدمیکروبی این ترکیب فوق‌العاده، از آن برای تمیز کردن وسایل مختلف آشپزخانه و به‌خصوص یخچال استفاده می‌شود. کافیست برای آماده کردن آن ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه و ۲ فنجان آب گرم مخلوط کنید و به هم بزنید. محلول به‌دست‌آمده را روی نواحی داخلی و خارجی مورد نظرتان اسپری کنید و با یک برس یا اسفنج روی کثیفی‌ها بکشید تا کاملا پاک شوند. بعد از چند دقیقه هم به‌خوبی با یک دستمال خشک و تمیز آن‌ نقاط را خشک کنید. 

در مقاله «ترفندهایی برای تميز كردن يخچال با جوش شيرين» درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

ابزار و پاک‌کننده‌های قوی را از کجا بخریم؟

دستکش برای محافظت از دست و اسفنج مناسب برای تمیز کردن یخچال
دستکش برای محافظت از دست و اسفنج مناسب برای تمیز کردن یخچال در کنار محلول شوینده لازم است.

برای تمیز کردن یخچال با سرکه به سه چیز مهم نیاز دارید؛ دستکش، دستمال میکروفایبر و بطری اسپری. هر سه مورد را می‌توانید با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در ترب پیدا کرده و از فروشندگان معتبر خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از نکات مهم در رابطه با تمیز کردن یخچال با سرکه صحبت کردیم. تمیز کردن یخچال با سرکه یکی از روش‌های موثر و بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای است. برخلاف تمیزکاری با مواد شیمیایی، سرکه هیچ خطری برای سلامتی شما نخواهد داشت.

مراحل اصلی که در تمیز کردن یخچال با سرکه مهم بوده و باید انجام شوند، عبارتند از: 

مرحلهتوضیحات
۱خاموش کردن یخچال و کشیدن آن از برق
۲ترکیب کردن و ساختن محلول مورد نیاز
۳خالی کردن تمامی خوراکی‌ها و مواد درون یخچال
۴شروع تمیزکاری و پاک کردن تمام قسمت‌های یخچال، پاک کردن نهایی و خشک کردن تمام نقاط برای جلوگیری از رشد کپک
۵قرار دادن مجدد مواد غذایی درون یخچال
مراحل تمیز کردن یخچال با سرکه

پرسش های متداول در مورد تمیز کردن یخچال با سرکه

آیا سرکه به بدنه یخچال استیل آسیب می‌زند؟

سرکه این قابلیت را دارد که کثیفی و چربی را بدون ایجاد آسیب به بدنه یخچال‌ تجزیه کند؛ اما این موضوع همیشگی نیست و در برخی موارد ممکن است حالت اسیدی سرکه، فلز را حل کند؛ به‌خصوص اگر با نمک مخلوط شود. توصیه می‌شود که در زمان استفاده از سرکه برای تمیز کردن یخچال آن را برای مدت طولانی روی سطح نگه ندارید و زود پاک کنید.

آیا می‌توان سرکه را درون یخچال اسپری کرد؟

برای تمیز کردن داخل یخچال، محلول سرکه و آب را روی قسمت‌های کثیف اسپری کنید و بگذارید خیس بخورد. بعد از پنج دقیقه یا بیشتر، یخچال را با یک پارچه تمیز پاک و خشک کنید.

آیا سرکه بوی یخچال را از بین می‌برد؟

برای مبارزه با بوی بد یخچال، داخل آن را به‌آرامی با مخلوطی از آب و سرکه سفید تمیز کنید. سرکه به دلیل خواص طبیعی خود، می‌تواند بوهای شدید و تند را خنثی کند.

🔗 منابع: Allshecooks | cleaningforcecompany

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *