چرا یخچال اتوماتیک نمیکند؟ بررسی ۷ دلیل با راهکار آن‌ها

علت اتومات نکردن یخچال فریزر به عوامل مختلفی بستگی داشته و برای عیب‌یابی دقیق باید به تمامی این عوامل توجه داشت. ما در این مطلب از بلاگ ترب به بررسی رایج‌ترین دلیل اتومات نکردن یخچال فریزر می‌پردازیم. اگر از یخچال‌های قدیمی سامسونگ و هیمالیا استفاده می‌کنید، احتمال مواجهه با این مشکلات برای شما بالا است. مطالعه این مطلب و کسب آگاهی دربارۀ پاسخ سؤال «چرا یخچال اتوماتیک نمیکند؟» به شما در راستای اقدام دقیق و درست برای تعمیرات یخچال کمک بسزایی می‌کند.

۷ دلیل اتوماتیک نکردن یخچال فریزر

مردی در حال نگاه کردن به درون یخچال ساید
دلیل اتوماتیک نکردن یخچال فریزر به عوامل متعددی مرتبط است.

در پاسخ چرا یخچال اتوماتیک نمیکند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. هر کدام از مشکلاتی که در ادامه شرح می‌دهیم یکی از علت اتومات نکردن یخچال محسوب می‌شوند. حتماً به علائم این موارد نهایت دقت را داشته باشید تا به شیوه دقیق و درست برای رفع ایرادهای یخچال قدیمی اقدام کنید. رایج‌ترین دلایل اتومات نکردن یخچال فریزر سامسونگ، هیمالیا و سایر برندها عبارت‌اند از:

۱. تراز نبودن یخچال و بی‌دقتی در نصب آن

یکی از دلایل اصلی اتومات نکردن یخچال به تراز نبودن، راه‌اندازی و نصب اشتباه مرتبط است. در شرایط مشابه یخچال یکسره کار می‌کند و به‌هیچ‌عنوان اتومات نمی‌کند. اگر یخچال فریزری را به‌تازگی خریده‌اید، اما یکسره کار می‌کند، به احتمال زیاد علت اتومات نکردن یخچال به این مورد ربط دارد. برای نصب صحیح یخچال فریزر توجه به نکات زیر ضروری است:

  • نصب یخچال فریزر در محیطی به‌دور از نور مستقیم خورشید؛
  • رعایت حد فاصله مجاز بین دیوار و یخچال؛
  • مطمئن شدن از بابت تراز بودن یخچال در زمان نصب؛
  • و نصب نکردن یخچال در مجاورت اجاق گاز.

اگر از یخچال هیمالیا استفاده می‌کنید و اختلالاتی در عملکرد آن می‌بینید، توصیه می‌کنیم مطلب مشکلات یخچال هیمالیا را مطالعه کنید. با راهکارهای ارائه شده در این مطلب، بدون شک ایرادهای جزئی رفع می‌شود.

۲. معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال

در جواب اینکه چرا یخچال اتوماتیک نمیکند، بهتر است بعد از تراز بودن آن، از بابت سالم بودن لاستیک دور درب یخچال مطمئن شوید. با گذر زمان احتمال اینکه لاستیک دور درب یخچال کارایی سابق را از دست داده و فرسوده شود، افزایش می‌یابد. برای تست اینکه لاستیک دور درب معیوب شده است یا نه، از راهکار و مراحل زیر استفاده کنید:

  • چندین برگه تهیه کرده و از شخصی برای تست کردن کمک بگیرید.
  • درب یخچال را باز کرده و سپس برگه‌ها را بین بدنه و درب نگه دارید.
  • حال باید درب یخچال را ببندید. البته به نحوی که برگه‌ها بین در و بدنه باقی بمانند.
  • سپس برگه‌ها را به سمت بیرون بکشید. چنانچه ورقه‌های کاغذ به راحتی از بین در یخچال خارج شدند، یعنی لاستیک دور درب یخچال خراب شده است.

در شرایط مشابه می‌توانید با تعویض لاستیک دور درب یخچال علت اتومات نکردن آن را از بین ببرید. البته توصیه می‌کنیم از شخصی متخصص برای عیب‌یابی دقیق و سرویس یخچال قدیمی کمک بگیرید.

معمولاً مشکل خراب شدن لاستیک درب یخچال موجب بو گرفتن یخچال و فاسد شدن مواد غذایی موجود در آن می‌شود. با مطالعه ۸ ترفند تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد آن می‌توانید این قبیل از مشکلات را رفع کنید.

۳. آلودگی کویل و لوله‌های کندانسور یخچال

در برخی مواقع دلیل اتومات نکردن یخچال فریزر سامسونگ و هیمالیا به مسئله بی‌توجهی نسبت به کویل و لوله‌های کندانسور یخچال مرتبط است. چنانچه مشکل به این قطعات و کثیفی آن‌ها مرتبط باشد، یخچال فریزر، مشابه سابق مواد غذایی را سرد و خنک نمی‌کند. برای نظافت این لوله‌ها می‌توانید از براش یا برس نرم استفاده کرده و گرد و غبار روی آن‌ها را پاک کنید. چنانچه مشکل رفع نشد، از افراد متخصص کمک بگیرید.

۴. انباشته و پر بودن یخچال قدیمی

یخچال ساید بای ساید با درهای باز و پر از مواد غذایی
با نظم دادن به مواد موجود در یخچال از دلیل اتومات نکردن یخچال جلوگیری کنید.

جالب است بدانید اگر یخچال فریزر هیمالیا یا سامسونگ را به‌صورت به‌هم‌ریخته و بی‌نظم پر کنید، یخچال قادر به اتومات کردن نخواهد بود. در این شرایط هوای خنک قادر به در جریان بودن نیست و یخچال یکسره می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم مواد غذایی را منظم کرده و به‌صورت انباشته روی هم قرار ندهید.

توجه به نظافت یخچال نیز تأثیر به‌سزایی در رفع علت اتومات نکردن یخچال دارد. با مطالعه ترفندهای تميز كردن يخچال با جوش شيرين می‌توانید گام مؤثری در راستای نظافت و مراقبت از سلامت یخچال فریزر بردارید.

۵. کمبود و یا نشت گاز مبرد دلیل اتومات نکردن یخچال فریزر

احتمال اینکه یخچال گاز خالی کرده باشد نیز بسیار بالا است. در پاسخ سؤال چرا یخچال اتوماتیک نمیکند، سنجیدن مقدار گاز موجود در سیستم یخچال ضرورت دارد. این اقدام صرفاً توسط تکنسین تعمیرات یخچال و به کمک تجهیزاتی نظیر فشارسنج انجام می‌شود. ناگفته نماند که در برخی مواقع نیز دلیل اتومات نکردن یخچال هیمالیا و سایر برندها به معیوب بودن سایر قطعات یخچال مربوط می‌شود.

۶. خرابی موتور فن کندانسور علت اتومات نکردن یخچال

در برخی مواقع خاص هم‌زمان با اتومات نکردن یخچال، مشکل خنک نکردن مواد غذایی نیز وجود دارد. در شرایط مشابه احتمال خرابی موتور فن کندانسور بسیار بالا است. به‌واسطه موتور فن کندانسور، سیم‌پیچ این قطعه چرخیده و هوای سرد را به بخش‌های مختلف انتقال می‌دهد. حال اگر این قطعه خراب شود، هوای سرد با قدرت کم وارد یخچال شده و منجر به اتومات نکردن آن می‌شود. جالب است بدانید که شکستگی فن نیز موجب تولید سروصدا در یخچال می‌شود.

البته اگر یخچال شما سروصدای نسبتاً زیادی تولید می‌کند، این مشکل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتماً مطلب چرا یخچال صدا میده را مطالعه کنید.

۷. فرسودگی و خراب شدن سایر قطعات یخچال

آخرین علت اتومات نکردن یخچال‌ های قدیمی و امروزی مرتبط به خراب بودن سایر قطعات یخچال است. در این راستا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خرابی کمپرسور؛
  • معیوب بودن ترموستات؛
  • خرابی موتور فن اواپراتور؛
  • خراب شدن هیتر یخچال؛
  • و معیوب بودن تایمر یخ‌زدایی یخچال.

اگر یخچال شما دچار هر یک از مشکلات و خرابی‌های عنوان‌شده باشد، قادر به اتومات کردن نبوده و احتمال آسیب‌دیدگی سایر قطعات را نیز افزایش می‌دهد. در شرایط مشابه توصیه می‌کنیم که بعد از عیب‌یابی دقیق مشکل، برآوردی از هزینه تعمیر به دست آورید. گاهی اوقات هزینه خرید یخچال جدید به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر از پرداخت هزینه بابت تعمیرات است.

یخچال از کجا بخریم؟

یخچال فریزر سه در در آشپزخانه با کابینت سفید و نارنجی
اگر علت اتومات نکردن یخچال فریزر با تعمیر رفع نشد، خرید یخچال بهترین انتخاب است.

جالب است بدانید اگر در زمان خرید یخچال فریزر به‌اندازه کافی تحقیق و بررسی کنید، با این قبیل از مشکلات نظیر اتومات نکردن یخچال، کمتر مواجه خواهید شد. در نتیجه بهتر است از مراکز معتبر و شناخته‌شده برای خرید یخچال فریزر اقدام کنید. شما می‌توانید تنوع بالایی از محصولات باکیفیت را در وب‌سایت ترب مشاهده کرده و متناسب با بودجه و نیازتان بهترین‌ یخچال را خریداری کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ ترب برایتان گفتیم که چرا یخچال اتوماتیک نمیکند؟ در پایان باید بگوییم که اتومات نکردن یخچال قدیمی و امروزی اصلاً نشانه خوبی نیست و بهتر است که این هشدار را جدی بگیرید. در اکثر مواقع علت اتومات نکردن یخچال به  ۷ دلیل نام‌برده در این مطلب از جمله تراز نبودن یخچال، معیوب بودن لاستیک دور درب یخچال و یا آلودگی کویل و لوله‌های کندانسور مرتبط است. در بدترین شرایط نیز می‌توان با تعمیر یا تعویض قطعات معیوب یخچال مشکلات احتمالی را رفع کرد. برایمان بنویسید که شما در شرایط مشابه چه کار می‌کنید؟ خرید یخچال جدید عاقلانه است یا تعمیر یخچال قدیمی؟

پرسش های متداول در مورد علت اتومات نکردن یخچال

آیا استفاده نکردن از یخچال برای مدت طولانی منجر به اتومات نکردن موتور یخچال می‌شود؟

بله، اگر یخچالی را به‌تازگی خریده‌اید یا برای مدتی است که از یخچال استفاده نکرده‌اید، اجازه دهید که برای مدتی کار کند و سپس عملکرد آن را بسنجید. چنانچه مجدد اتومات نکرد، یعنی مشکلی در عملکرد یخچال وجود دارد.

چرا یخچال اتوماتیک نمیکند؟

این مشکل به عوامل مختلفی نظیر پر بودن یخچال بیش از ظرفیت آن، نصب در محیط نامناسب، خرابی قطعات، گاز خالی کردن موتور و سایر عوامل دیگر مرتبط است.

مدت زمان اتومات یخچال چقدر است؟

مدت زمان اتومات کردن یخچال‌های قدیمی و جدید باتوجه‌به برند و مدل متفاوت است. معمولاً موتور یخچال بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه یک مرتبه اتومات می‌کند.

زینب آذرگشب
زینب آذرگشب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *