چرا داخل یخچال یخ می‌زند؟! بررسی ۸ دلیل همراه با راهکار

 یخ زدن داخل یخچال یکی از مشکلات متداولی است که اکثر افراد با آن مواجه شده‌اند. بروز این مشکل ضمن اینکه منجر به فاسد شدن و اُفت کیفیت مواد غذایی می‌شود، تأثیر منفی بر عملکرد قطعات مختلف یخچال دارد. ما در این مطلب از بلاگ ترب به بررسی علت یخ زدن داخل یخچال می‌پردازیم و اطلاعات دقیقی برای رفع این مشکل در اختیارتان می‌گذاریم.

علت یخ زدن داخل یخچال چیست؟

مردی در حال بررسی لاستیک دور درب یخچال
در برخی مواقع علت یخ زدن داخل یخچال به خرابی لاستیک دور درب آن است.

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک به عوامل و دلایل متعددی مرتبط است. اگر یخچال شما نیز دچار این اختلال می‌شود، باید بدانید که عیب یابی دلیل یخ زدن یخچال بدون برفک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم از جمله رایج‌ترین علت یخ زدن داخل یخچال محسوب می‌شوند:

۱. تنظیمات نادرست درجه یخچال؛ علت یخ زدن داخل آن

دست خانمی که در حال تنظیم کردن درجه دمایی یخچال است.
در برخی مواقع دلیل یخ زدن صفحه داخل یخچال به بهم‌ ریختگی درجه یخچال مرتبط است.

 زمانی که با مشکل یخ‌زدگی در داخل کابین یخچال مواجه می‌شوید، در وهله اول بهتر است که درجه دمایی آن را مورد بررسی قرار دهید. در اکثر مواقع دست‌کاری تنظیمات دمایی منجر به این یخ‌زدگی می‌شود. درجه استاندارد دمای یخچال‌های مختلف، متناسب با نوع و برند در دفترچه راهنمای آن‌ها ذکر می‌شود. حتماً در شرایط مشابه تنظیمات را به روی حالت استاندارد، قرار دهید.

 لازم به ذکر است که درجه استاندارد اکثر یخچال‌ها بین۳ تا ۵ درجه سانتیگراد است. البته توصیه می‌کنیم دفترچه راهنما را نیز مطالعه کنید.

علت یخ زدن داخل یخچال اگر به کم یا زیاد شده درجه یخچال مرتبط باشد، این احتمال وجود دارد که سنسور اتوماتیک تنظیمات یخچال معیوب و فرسوده شده باشد. در شرایط مشابه کمک گرفتن از افراد متخصص برایعيب يابي دلیل یخ زدن داخل یخچال بدون برفک بهترین راهکار ممکن است.

 اگر دربارۀ درجه مناسب یخچال اطلاعات دقیقی ندارید، مطالعه مطلب درجه یخچال روی چند باشد؟ راز اصلی تازگی مواد غذایی! کمک بسزایی به شما می‌کند.

۲. اشغال کردن کلیۀ فضاهای داخل کابین یخچال

یخچالی که پر از مواد غذایی متنوع است.
اگر یخچال را بیشتر از ظرفیت آن پر کنید، با مشکل یخ زدن صفحه داخل یخچال مواجه می‌شوید.

زمانی که مواد غذایی را بدون نظم در داخل یخچال قرار می‌دهید، هیچ فضای خالی در داخل یخچال نمانده و هوای سرد قابلیت گردش در محیط را ندارد. با این اوصاف هوای سرد صرفاً در یک بخش خاص محبوس می‌شود و در آن قسمت شاهد یخ زدگی بدنه یخچال خواهید بود. برای رفع این مشکل و جلوگیری از علت یخ زدن صفحه داخل یخچال توصیه می‌کنیم که مواد غذایی را با نظم و پراکندگی دقیق در داخل کابین بچینید.

برای مثال میوه و سبزیجات را با کیسه‌های فریز داخل یخچال نگذارید. قراردادن غذا با قابلمه‌های بزرگ نیز گردش هوا را مختل می‌کند. بهترین راه‌حل ممکن استفاده از ظروف مخصوص نظم‌دهنده است.

۳. وجود اختلال در سیستم یخ‌زدایی یخچال

 یخچال‌های بدون برفک مجهز به سیستم یخ‌زدا هستند. یکی از شایع‌ترین عيب يابي دلیل یخ زدن داخل یخچال بدون برفک، به خرابی و اختلال در عملکرد این قطعه مرتبط است. برای رفع این مشکل کمک گرفتن از افراد متخصص و تکنسین ضروری است. در شرایط مشابه می‌توانید با نمایندگی یخچال نیز تماس بگیرید.

۴. مسدود شدن کویل‌های کندانسور با گردوغبار و آلودگی

شخصی در حال نظافت یخچال خالی
تمیز نکردن به موقع یخچال منجر به شکل‌گیری برفک در داخل صفحه یخچال می‌شود.

 از دیگر علت یخ زدن داخل یخچال می‌توانیم به آلوده شدن کویل‌ها اشاره کنیم. برای رفع این مشکل نظافت کویل‌ها مؤثر و کارساز است. به این منظور می‌توانید از برس نرم و تمیز استفاده کرده و آلودگی‌های روی کویل را رفع کنید.

 اگر یخچال شما از جنس استیل است، مطالعه ترفندهای معجزه‌آسا برای تمیز کردن یخچال استیل برایتان مفید و کاربردی خواهد بود.

۵. معیوب شدن هیتر دیفراست یخچال

خرابی هیتر دیفراست یکی از اصلی‌ترین دلیل یخ زدن داخل یخچال بدون برفک است. هیتر دیفراست وظیفه دارد که یخ‌های جمع‌شده روی اواپراتور را ذوب کرده و به این ترتیب جریان هوای سرد را حفظ کند. اگر این قطعه خراب شود، یخچال قادر به از بین بردن یخ‌ها نبوده و این مشکل به داخل کابین نیز راه می‌یابد.

یکی از علائم خرابی هیتر دیفراست، تجمع بیش از حد از یخ در فریزر و روی اواپراتور است. این مشکل منجر به ناپایداری دمای یخچال شده و به‌صورت کامل عملکرد آن را مختل می‌کند. در شرایط مشابه کمک گرفتن از افراد متخصص و تکنسین است. برای عیب یابی دلیل یخ زدن داخل یخچال بدون برفک بررسی المنت هیتر دیفراست ضروری است.

شخصی که در حال تعمیر یخچال است.
برای عیب یابی دلیل یخ زدن داخل یخچال بدون برفک باید از افراد متخصص کمک گرفت.

۶. قدیمی شدن فیوز حرارتی یخچال

در برخی مواقع سیستم یخ‌زدا مشکل ندارد؛ اما فیوز حرارتی معیوب و فرسوده شده است. بی‌توجهی نسبت به این مشکل منجر به بروز اختلالات بزرگ‌تر شده و در نوسانات شدید برقی، احتمال آتش‌سوزی را نیز افزایش می‌دهد. با تعویض فیوز حرارتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. اگر سایر قطعات یخچال شما فرسوده شده و نیازمند تعویض است، حتماً برآورد دقیقی از هزینه تعمیر یخچال گرفته و بررسی کنید که آیا خرید یخچال جدید به‌صرفه‌تر است یا تعویض قطعات؟

۷. اختلال در سیستم دیفراست یخچال

سیستم دیفراست در یخچال موظف به نرم کردن برفک‌های ایجاد شده است. اگر این قطعه به درستی عمل نکند، برفک‌ها ذوب نشده و مقدار آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. افزایش حجم برفک، علاوه بر ایجاد اختلال در جریان هوای سرد منجر به تغییرات دمایی شده و خرابی قطعاتی نظیر المنت، سنسور دیفراست، ترمودیسک، ترموفیوز و برد الکترونیکی را به دنبال دارد. عیب یابی مشکل و تشخیص خرابی سیستم دیفراست صرفاً توسط تکنسین‌های تعمیر میسر است.

 ۸. مسدود شدن دریچه هوا دلیل یخ زدن صفحه داخل یخچال

مردی که با تعجب به برفک داخل یخچال نگاه می‌کند.
مشاهده برفک در داخل صفحه یخچال نیازمند بررسی دقیق و عیب یابی است.

گاهی اوقات به دلیل مسدود شدن دریچه هوای یخچال، با مشکل یخ زدن صفحه داخل آن روبه‌رو می‌شویم. این قبیل از اختلالات به دلیل بی‌توجهی نسبت به نظافت یخچال رخ می‌دهند. اگر به‌صورت مرتب دریچه هوا و سایر بخش‌های یخچال را نظافت کنید، احتمال بروز این مشکلات نیز به حداقل ممکن می‌رسند. برای نظافت دریچه هوا یخچال می‌توانید از جاروبرقی نیز استفاده کنید.

 در برخی مواقع خاص، علاوه‌بر یخ‌زدن صفحه یخچال، شاهد یخ‌زدن مواد غذایی نیز هستید. این مشکل نیز به دلایل متعددی مرتبط است. برای کسب اطلاعات در این زمینه مطلب علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال را مطالعه کنید.

یخچال باکیفیت از کجا بخریم؟

مردی در حال برداشتن آب میوه از یخچال
با خرید یخچال باکیفیت نگرانی از بابت یخ زدن داخل کابین آن نخواهید داشت.

 بدون شک اگر در انتخاب یخچال باکیفیت توجه کافی داشته باشید با مشکلاتی نظیر یخ زدن صفحه داخل آن مواجه نخواهید شد. در نتیجه توصیه ما برایتان خرید آگاهانه است. در این راستا با مقایسه یخچال فریزرها از برندهای متنوع، قادر به انتخاب بهترین‌ها خواهید بود. پیشنهاد ما برایتان بررسی تنوع بالای یخچال در موتور جستجوی ترب است. شما عزیزان می‌توانید بهترین یخچال‌های ساید بای ساید، دوقلو، فریزر و سایر مدل‌های متنوع را در ترب مشاهده کرده و متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارید یخچال باکیفیتی را از فروشندگان معتبر بخرید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب علت یخ زدن داخل یخچال را مورد بررسی قرار دادیم. حال می‌دانید که دلیل یخ زدن صفحه داخل یخچال از تنظیمات نادرست درجه یخچال یا خرابی قطعات آن نشات می‌گیرد. در هر صورت با مشاهده یخ زدن صفحه داخل یخچال باید برای عیب‌یابی دقیق مشکل اقدام کرده و قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض کرد.

علت یخ زدنتوضیحاتراه‌حل‌ها
تنظیمات نادرست دماتنظیم ترموستات خیلی پایین، منجر به سرمایش بیش از حد می‌شود.ترموستات را روی دمای توصیه‌شده تنظیم کنید.
ترموستات معیوب را بررسی کنید.
پر کردن بیش از حدقرار دادن بیش از حد مواد غذایی در یخچال، مانع جریان هوا می‌شود.خوراکی‌ها را طوری بچینید که جریان هوا بتواند به گردش درآید.
از مسدود کردن دریچه‌ها خودداری کنید.
اختلال در سیستم یخ‌زداییمشکلات در سیستم طراحی‌شده برای جلوگیری از یخ‌زدگی.با یک تکنسین تماس بگیرید تا سیستم یخ‌زدایی را بررسی و تعمیر کند.
مسدود شدن کویل‌های کندانسورگرد و غبار و آلودگی که کویل‌ها را مسدود می‌کنند، راندمان خنک‌کنندگی را کاهش می‌دهند.کویل‌های کندانسور را به‌طور منظم تمیز کنید.
هیتر یخ‌زدای معیوبنقص در قطعه هیتر یخ‌زدا که باعث آب شدن یخ‌ها می‌شود.قطعه معیوب را تعویض کنید.
فیوز حرارتی قدیمیفیوز حرارتی فرسوده می‌تواند از چرخه یخ‌زدایی جلوگیری کند.فیوز حرارتی را تعویض کنید.
اختلال در سیستم دیفراستمشکلات در سیستم برفک‌زدای یخچال.با یک تکنسین تماس بگیرید تا سیستم دیفراست را بررسی و تعمیر کند.
مسدود شدن دریچه‌های هواجریان هوای مسدود شده به دلیل دریچه‌های مسدود شده.دریچه‌ها را به‌طور منظم تمیز کنید.
جدول خلاصه دلایل یخ زدن داخل یخچال و راهکارها

پرسش های متداول در مورد علت یخ زدن داخل یخچال

چرا فریزر یخچال به درستی کار می کند ولی قسمت یخچال یخ می‌زند؟

این مشکل معمولاً به خرابی سیستم دیفراست یا مسدود شدن جریان هوا مرتبط است. به احتمال زیاد یخ‌های اضافی مانع از جریان هوای سرد در یخچال می‌شوند.

 چه زمانی باید از تکنسین برای رفع مشکل یخ زدن داخل یخچال کمک گرفت؟

چنانچه مطمئن شدید که دیفراست یخچال، المنت‌ها و سایر قطعات آن خراب شده‌اند، حتماً از افراد متخصص برای عیب‌ یابی دلیل یخ زدن یخچال بدون برفک کمک بگیرید.

چه قطعاتی از یخچال باعث یخ زدن داخل آن می‌شوند؟

قطعات داخلی می‌توانند علت یخ زدن داخل یخچال باشند. این قطعات رایج شامل المنت دیفراست، سنسور دیفراست، ترمودیسک و برد الکترونیکی می‌شوند. هر یک از این قطعات اگر دچار مشکل شوند، سیستم دیفراست مختل شده و برفک به مرور زمان افزایش می‌یابد.

زینب آذرگشب
زینب آذرگشب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *