۵ ماده غذایی که هرگز نباید در یخچال نگهداری کنید!

شاید نگهداری برخی از مواد غذایی در یخچال مهم باشد، اما در مقابل بسیاری از مواد خوراکی را نباید در یخچال قرار داد. نگهداری مناسب غذا برای حفظ کیفیت و طعم آن ضروری است. به همین منظور باید با روش نگهداری مواد غذایی آشنا باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن آن‌ها را برای مدت طولانی مورد استفاده قرار دهید. 

ما در ادامه به بررسی نکات مهم در مورد نگهداری مواد غذایی پرداخته و برخی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که نباید در یخچال نگهداری شوند را معرفی کرده‌ایم. با رعایت این‌ موارد علاوه‌بر حفظ سلامت خود، طول عمر مواد غذایی را نیز افزایش خواهید داد.

ضرورت نگهداری برخی مواد غذایی در یخچال و نگهداری برخی دیگر در دمای محیط

مواد غذایی در یخچال فریزر
برخی از مواد غذایی از جمله گوجه فرنگی، سیب و خیار را نباید در یخچال نگهداری کرد.

برخی از غذاها به خصوص مواد خام، حاوی میکروب‌هایی هستند که ممکن است باعث بیماری شوند. خوشبختانه این میکروب‌ها در حین پخت و پز از بین می‌روند. از آنجایی که رشد میکروب‌ها در دماهای پایین‌تر آهسته‌تر است، گوشت خام، ماهی و مرغ را باید در ظروف دربسته در قفسه پایین یخچال نگهداری کرد. چرا که قسمت پایینی یخچال معمولا خنک‌ترین قسمت آن است. 

در مقابل برخی دیگر از مواد غذایی وجود دارند که نباید در یخچال نگهداری شوند. این مواد در دمای پایین (محیط سرد) از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهند که برای سلامت بدن خطرناک است. علاوه‌براین برخی از این مواد غذایی در سرما شکل خود را نیز از دست می‌دهند. این موضوع باعث غیر قابل مصرف شدن چنین موادی می‌شود.

از نگهداری چه غذاهایی در یخچال باید اجتناب کرد؟

انواع مختلفی از مواد غذایی
نگهداری برخی مواد غذایی از جمله سیب زمینی، در خارج از یخچال و به منظور حفظ کیفیت آن ضروری است.

برای برخی مواد غذایی بهترین فضای نگهداری، محیط آشپزخانه یا انبار با دمای طبیعی آن است. به عنوان مثال بهتر است که برخی از میوه‌ها، سبزیجات و چاشنی‌ها در محلی به جز درون یخچال نگهداری شوند. همچنین برای کمک به نگهداری درست مواد غذایی می‌توان دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را چک کرد که آیا باید در یخچال نگهداری شوند یا خیر.

همیشه یخچال بهترین مکان برای نگهداری صحیح غذا و برخی مواد غذایی نیست.

با این حال ما در ادامه به معرفی برخی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی پرداخته‌ایم که لازم است بیرون از محیط یخچال نگهداری شوند. همچنین دلیل این موضوع را برای هر یک از این محصولات بیان کرده‌ایم. این محصولات عبارتند از:

  • سیب زمینی
  • نان
  • پیاز
  • عسل
  • گوجه فرنگی

توجه داشته باشید که غیر از این ۵ مورد، مواد غذایی دیگری مثل سیب و خیار هم باید خارج از یخچال و در دمای محیط نگهداری شوند.

۱. سیب زمینی را در یخچال نگهداری نکنید

یک کاسه سیب زمینی بر روی میز چوبی در کنار پارچه ای قرمز
محیط انبار و آشپزخانه از جمله مناسب‌ترین فضاها برای نگهداری سیب زمینی است.

سیب زمینی خام بهتر است دور از یخچال نگهداری شود. محیط یخچال برای نگهداری سیب‌ زمینی خیلی سرد است. اگر سیب‌ زمینی خام را درون یخچال بگذارید، چند اتفاق می‌افتد؛ وقتی سیب زمینی خیلی سرد است، شروع به تبدیل نشاسته به قند می‌کند. این اتفاق منجر به تغییر رنگ در قسمت بیرونی سیب زمینی و همچنین ایجاد بافتی بد و نامناسب می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نگهداری سیب زمینی در یخچال همچنین منجر به آزاد شدن آکریل آمید در طول فرآیند پخت می‌شود. این ماده شیمیایی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان عامل ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی شناخته شده است. مانند سایر سبزیجات ریشه‌دار از جمله شلغم و هویج، سیب زمینی می‌تواند تا سه ماه در انباری تاریک و خنک در دمای 50 درجه فارنهایت دوام بیاورد.

همچنین نگهداری سیب زمینی شیرین در یخچال ترکیب شیمیایی آن را تغییر می‌دهد و بافت و طعم آن را از بین می‌برد. سیب زمینی شیرین را باید در کمد یا انباری خنک، تاریک و دارای تهویه مناسب نگهداری کرد.

۲. از نان خارج از یخچال نگهداری کنید

چند نوع متفاوت نان در کنار یک شاخه گندم
فریز کردن نان بهترین روش برای حفظ تازگی این ماده غذایی است.

اگر قرار است پس از خرید نان در چند روز آن را مصرف کنید، این ماده غذایی را در یخچال قرار ندهید. دمای سرد باعث تغییر ساختار نان و کهنگی طعم آن می‌شود. علت این‌ موضوع این‌ است که نشاسته‌های موجود در نان در دمای سرد به حالت متبلور باز می‌گردند و در نتیجه یک نان سفت و کهنه ایجاد می‌شود.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید نان را در طول چند هفته استفاده کنید، می‌توانید آن را فریز کنید. قرار دادن و گرم کردن نان یخ‌زده در توستر یا فر باعث بازگشت طراوت آن می‌شود. برای نگهداری نان در فریزر می‌توانید آن را در جعبه نان، کیسه کاغذی یا کیسه فریزر قرار دهید. اگر درون کیسه یا پاکت کاغذی تکه‌ای نان دارید، آن را درون پلاستیک دربسته در محیط اتاق بگذارید تا کیفیت آن حفظ شود.

۳. پیاز را در محیطی خنک به غیر از یخچال نگهداری کنید

کاسه ای چوبی که پر از پیاز های قرمز است
به دلیل رطوبت پیاز، باید آن را در مکانی خشک قرار داد.

پیاز باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. این ماده حاوی نشاسته بوده و دارای رطوبت است. در نهایت اگر برای مدت طولانی در یخچال بماند خراب می‌شود.

پس از برش پیاز، آن را درون ظرف دربسته و در داخل یخچال نگهداری کنید.

اما در مورد پیازی که هیچ‌گونه برشی نخورده، وقتی در معرض رطوبت بیش از حد در یخچال قرار گیرد، مستعد کپک زدن است. به همین‌خاطر توصیه می‌شود که پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. همچنین باید آن را از سیب زمینی دور نگه دارید. با رعایت این‌ موارد پیازها برای مدتی طولانی تازه باقی می‌مانند.

۴. جای عسل درون یخچال نیست

طرف پر از عسل و قاشق پر از عسل در بالای آن
تاکید بر نگهداری عسل در دمای محیط به منظور جلوگیری از ایجاد قندک و سفت شدن این ماده است.

عسل یک ماده شیرین‌کننده طبیعی است که در پخت و پز، وعده صبحانه و حتی به عنوان شیرین‌کننده نوشیدنی‌هایی مانند چای استفاده می‌شود. این ماده خاصیت دارویی هم‌ دارد. مهم نیست که برای چه چیزی از عسل استفاده می‌کنید؛ اما باید بدانید که بهتر‌ است عسل را  در مکانی خنک و نه سرد و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. عسل را در یک ظرف دربسته مانند نمونه‌های کارخانه‌ای آن نگهداری کنید. این ماده غذایی اگر به درستی نگهداری شود، ماندگاری نامحدودی دارد.

از آنجایی که عسل به طور طبیعی بسیار اسیدی است (در نتیجه ضد باکتری محسوب می‌شود)، بسیاری از عوامل بیماری‌زا از آن دور هستند. این ماده طبیعی همچنین دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است. به همین خاطر برای نگهداری صحیح آن و جلوگیری از ایجاد سفتی و بلور در این ماده غذایی، تاکید می‌شود که آن را درون یخچال قرار ندهید.

۵. گوجه فرنگی را از محیط یخچال دور نگه دارید

تعداد زیادی گوجه فرنگی بر روی میز
گوجه فرنگی را درون ظرف دلخواه خود و خارج از یخچال نگه دارید.

قانون استاندارد این است که گوجه فرنگی را خارج از یخچال نگه دارید. گوجه فرنگی حاوی آنزیمی است که به دمای سرد واکنش نشان می‌دهد و باعث از بین رفتن غشای سلولی می‌شود. این اتفاق، میوه‌ای نامناسب و بد شکل باقی می‌گذارد.

اگر گوجه‌فرنگی‌ها هنوز نرسیده‌اند، بهتر است آن‌ها را برای چند روز روی میز نگهداری کنید تا رسیده شوند (وقتی خوشبو هستند متوجه می‌شوید که رسیده‌‌اند). پس از رسیدن گوجه‌ها آن‌ها را مصرف کنید یا در محیطی با دمای مناسب از آن‌ها نگهداری کنید. اگر برای شما مقدور است در خرید گوجه فرنگی رسیده زیادی‌روی‌ نکنید؛ گزینه ایده‌ آل خرید گوجه فرنگی در حد نیاز است. با این کار نیازی به نگهداری آن‌ در یخچال نخواهید داشت.

نکاتی در مورد نگهداری مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند

حالا که با برخی از مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند آشنا شده‌اید، بد نیست که با برخی نکات مهم در نگهداری این مواد نیز آشنا شوید. این موارد عبارتند از:

  • در صورت لزوم غذاها را در ظروف دربسته نگهداری کنید؛
  • برای اطمینان از نوع نگهداری مناسب، برچسب راهنمای نگهداری روی بسته‌بندی مواد غذایی را بخوانید؛
  • غذاها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید؛
  • مطمئن شوید که جعبه و ظروف نگهداری بعد از هر بار استفاده محکم بسته شده‌اند؛
  • تاریخ انقضا را دو مرتبه، یکی قبل از خرید در فروشگاه و دیگری قبل از پخت غذا بررسی کنید؛
  • انبار یا محل نگهداری غذا را مرتب نگه دارید تا اقلام مورد نظرتان را گم نکنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی  برخی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی پرداختیم که برخلاف تصور بسیاری از افراد، نباید در یخچال نگهداری شوند. نگهداری هر یک‌ از این محصولات در یخچال، نتیجه و واکنش متفاوتی به همراه خواهد داشت که برای سلامت بدن مضر است. سیب زمینی، پیاز، نان، گوجه فرنگی و عسل جز مواد غذایی هستند که  در بیشتر وعده‌های غذایی ما جای دارند. به همین خاطر نگهداری اشتباه آن‌ها خطرات زیادی برای بدن به همراه خواهد داشت.

امیدواریم پس‌از خواندن این مقاله خیلی زود به سمت یخچال فریزر خود بروید و تغییری در محل نگهداری این مواد غذایی ایجاد کنید. با این کار علاوه‌بر افزایش طول عمر این مواد، به حفظ سلامت اعضای خانواده خود نیز کمکی بزرگ کرده‌اید.

پرسش های متداول در مورد عدم نگهداری برخی مواد غذایی در یخچال

آیا نباید سیر و پیاز را در یخچال نگهداری کرد؟

خیر، بهتر است سیر و‌ پیاز در دمای محیط نگهداری شوند تا دچار گندیدگی نشوند.

بهتر است خیار در یخچال نگهداری شود یا خارج از آن؟

نگهداری خیار در یخچال ممکن است باعث آبکی و له شدن آن شود. بهتر است خیار را در یک ظرف دربسته در انبار یا روی میز نگهداری کنید.

آجیل را در یخچال نگهداری کنیم؟

توصیه می‌شود آجیل‌هایی مانند بادام هندی و بادام را درون یک ظرف دربسته و در دمای اتاق به جای یخچال نگهداری کنید.

آب مرغ چند روز در یخچال می ماند؟

آب مرغ حدود ۳ تا ۴ روز در یخچال ماندگاری دارد.

آش رشته چند روز در یخچال می‌ماند؟

آش رشته به طور معمول، تا ۳ تا ۵ روز در یخچال ماندگاری دارد.

🔗 منابع: kitchenaid | lovefood | tastingtable

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *