اسپرسو چیست؟ همه چیز درباره نوشیدنی محبوب این روزها

اگر قهوه نوشیدنی محبوب شما است، حتماً درباره اسپرسو نیز اطلاعات کافی دارید. جالب است بدانید که این قهوه نوشیدنی محبوب میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بوده و طعم و مزه بی‌نظیری دارد. در این مطلب از سایت ترب برایتان دربارهٔ قهوه اسپرسو، خواص، مزایا و معایب آن خواهیم گفت.

قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو در یک فنجان با غلظت بالا
نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو قبل از شروع ورزش انرژی شما را چندین برابر می‌کند.

در ابتدا لازم می‌دانیم به معنی اسپرسو بپردازیم. واژه Espresso در زبان ایتالیایی به معنای سریع است. اسپرسو نوعی قهوه نیست، بلکه روش تهیه قهوه محسوب می‌شود‌‌. در واقع تفاوت قهوه اسپرسو با سایر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، روش تهیه آن است. برای تهیه اسپرسو آب جوش با فشار زیاد از بین دانه‌های آسیاب‌‌شده قهوه عبور می‌کند و قهوه‌ای با غلظت بالا آماده می‌شود.

زمانی‌که یک شات قهوه اسپرسو می‌نوشید، به‌وضوح متوجه طعم و بوی آن می‌شوید. درباره رنگ قهوه اسپرسو باید بگوییم که سیاه خالص است، یک قهوه اسپرسو درجه یک ضمن داشتن غلظت مناسب، رنگ غلیظ و بدون لکه سیاه دارد. طعم آن نیز به‌هیچ‌عنوان تلخ و زننده نیست. طعمی نزدیک به شوری ندارد و باتوجه‌ به مقدار کافئینی که دارد، یک نوشیدنی بی‌نظیر است. اگر طعم این قهوه موردپسند شما نیست، حتماً آن را با خامه اسپرسو امتحان کنید‌.

لازم به ذکر است که با قهوه جوش(ظرف مخصوص قهوه اسپرسو) یا موکاپات نیز می‌توانید قهوه اسپرسو آماده کنید و رضایت از غلظت و طعم آن، به نوع قهوه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

انواع اسپرسو

چندین فنجان قهوه اسپرسو متنوع
مقدار شات قهوه اسپرسو، خامه و شیر در مدل‌های مختلف اسپرسو متغیر است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه اسپرسو تنوع بالای آن است. بدون شک تنوع قهوه اسپرسو تأثیر به‌سزایی در محبوبیت این نوشیدنی داشته است. موارد زیر  ۷ نوع از پرطرفدارترین انواع قهوه اسپرسو محسوب می‌شوند:

۱. اسپرسو ساده (Classic Espresso)

دو لیوان قهوه اسپرسو ساده
به اسپرسو ساده، اسپرسو کلاسیک نیز گفته می‌شود.

ساده‌ترین نوع قهوه اسپرسو با عبور دادن آب جوش با فشار و سرعت بالا از بین دانه‌های قهوه تهیه می‌شود و طعم تلخ و قوی دارد‌. تهیه هر شات از قهوه اسپرسو ساده، به ۲۵ تا ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد و باید از ۶ تا ۸ گرم پودر قهوه آسیاب شده استفاده کنید.

برای آن دسته از افرادی‌که عادت به نوشیدن اسپرسو‌ دارند، خرید اسپرسوساز یک ضرورت محسوب می‌شود‌. به این منظور توصیه می‌کنیم، مطالعه مطلب بهترین مدل اسپرسو ساز بوش‌ را از دست ندهید.

۲. اسپرسو ریستریتو (Ristretto)

یک فتجان قهوه با شوکورول در نعلبکی
برای کاهش مزه تلخ قهوه ریستریتو می‌توانید از تکه‌ای شکلات برای سرو آن استفاده کنید.

اگر مقدار آب را نسبت به اسپرسو کلاسیک کاهش دهید و به نصف برسانید، خروجی کار قهوه‌ای با غلظت بالا خواهد بود که نهایتا طعم دانه‌های قهوه را آزادانه حس می‌کنید.

۳. اسپرسو دوپیو‌ (Doppio)

یک فنجان اسپرسو نیمه در دستگاه اسپرسوساز
رنگ قهوه دوپیو تیره بوده و نسبتاً غلیظ است.

برای تهیه این اسپرسو نیز از دو شات قهوه استفاده می‌شود. در نتیجه غلظت و تلخی آن نیز بیشتر است. لایه خامه‌ای اسپرسو دوپیو‌ نیز رنگ تیره‌ای دارد و برای تهیه آن به ۱۰ تا ۱۲ گرم قهوه نیاز دارید‌.

۴. کاپوچینو (Cappuccino)

یک فنجان کاپوچینو در فنجان و نعلبکی به سبک انگلیسی
کاپوچینو طعم شیرینی در مقایسه با سایر اسپرسوها دارد و کالری آن نیز بیشتر است.

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو به ترتیب باید از یک‌سوم فنجان قهوه اسپرسو، یک‌سوم کف شیر و شیر استفاده کرد. کاپوچینو تلخی کمتری در مقایسه با سایر انواع اسپرسو دارد.

۵. اسپرسو موکا (Mocha)

دو لیوان موکا با کف بالا آمده از لبه لیوان
لذت دلچسب طعم سیروپ شکلات، شیر و اسپرسو برای اکثر دوستداران قهوه خوشایند است.

اگر از طعم تلخ قهوه چندان خوشتان نمی‌آید، توصیه می‌کنیم موکا را تست کنید. برای تهیه این قهوه از ترکیب اسپرسو، شیر بخاردیده و سیروپ شکلات استفاده می‌شود و طعم منحصربه‌فردی دارد.

۶. اسپرسو ماکیاتو (Macchiato)

یک فنجان قهوه اسپرسو ماکیاتو و نعلبکی روی سطح چوبی
همان‌طور که مشاهده می‌کنید قهوه ماکیاتو دارای شیر، فوم شیر و اسپرسو است.

در معرفی اسپرسو ماکیاتو تصور کنید یک‌پنجم فنجان شیر داغ به قهوه اسپرسو ساده افزوده می‌شود و در پایان یک لایه فوم نیز به آن اضافه می‌گردد. ترکیب طعم تلخ و شیرین در لایه‌های ماکیاتو آن را به نوشیدنی محبوب اکثر کافه‌ها تبدیل کرده است.

۷. اسپرسو لاته (Latte)

یک لیوان قهوه لته اسپرسو با خامه سرریز
اگر از طعم تلخ قهوه خوشتان نمی‌آید، بهتر است لاته را تست کنید.

به‌منظور تهیه اسپرسو لاته، شات‌های اسپرسو با شیر بخاردیده ترکیب و سپس کف شیر جوشیده به آن افزوده می‌شود. لاته را معمولاً در فنجان‌ها و لیوان نسبتاً بلند سرو می‌کنند تا لایه‌های آن به‌خوبی قابل مشاهده باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم تنوع قهوه اسپرسو بسیار بالا است و بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ مدل قهوه اسپرسو وجود دارند. شما می‌توانید متناسب با ذائقه و دلخواه خود هرکدام از این قهوه‌های اسپرسو را تست کنید و از طعم و مزه آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

ترکیبات اسپرسو

انواع قهوه اسپرسو در فنجان و لیوان‌های متنوع
باتوجه‌ به فنجان قهوه اسپرسو و مقدار محتویات آن می‌توان به نوع قهوه اسپرسو پی برد.

برای آشنایی بیشتر با طعم و ترکیبات انواع قهوه اسپرسو لازم می‌دانیم که در جدول زیر به‌صورت خلاصه ترکیبات ۱۰ مدل از قهوه اسپرسو را برایتان شرح دهیم و درباره میزان کافئین، طعم و مزه و قیمت آنها اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم.

نوع قهوه اسپرسوترکیبات اسپرسومقدار کافئینکیفیت طعم و مزهقیمت
اسپرسو دوبل  دو شات اسپرسو + آب
ریستریتو        اسپرسو + آب در مقدار کمتر
کاپوچینو        اسپرسو + شیر بخارداده + کاکائومتوسط
لاته    اسپرسو + شیر بخارداده + شکر  متوسط
آمریکانو        اسپرسو + آب    متوسطمتوسطمتوسط
اسپرسو ماکیاتواسپرسو + شیر کف‌کرده و بخارداده        متوسطمتوسطمتوسط
لاته ماکیاتو        اسپرسو + شیر بخارداده + عسل متوسط
لانگو  اسپرسو + آب در مقدار بیشترمتوسطمتوسطمتوسط
فلت وایت        اسپرسو + شیر ساده        متوسطمتوسطمتوسط
موکااسپرسو + شیر شکلاتی        
جدول ترکیبات اسپرسوهای مختلف و مقایسه آنها

بررسی مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو

فنجان اسپرسو در دستگاه در حال پر شدن
قهوه اسپرسو خواص منحصربه‌فردی برای سلامت افراد دارد.

بعد از بررسی پاسخ سؤال «اسپرسو چیست؟» حتماً برایتان جای سؤال است که نوشیدن قهوه اسپرسو چه فوایدی دارد؟ در این بخش لازم می‌دانیم که کلیه خواص قهوه اسپرسو را برایتان شرح دهیم. این خواص عبارت‌اند از:

۱. کاهش خطر ابتلا به دیابت

از آنجایی‌که قهوه اسپرسو سرشار از آنتی‌اکسیدان است، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعه انجام‌شده به اثبات رسیده است که ۵۴ درصد از مردان و ۳۰ درصد از زنانی که روزانه یک یا چند شات قهوه اسپرسو می‌نوشند، کمتر به دیابت نوع دو دچار می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که اسپرسو سالم‌ترین نوع قهوه است و با تنوعی بالایی که دارد، از طعم و مزه آن خسته نمی‌شوید.

اگر مصرف قهوه اسپرسو شما بالا است، توصیه می‌کنیم هر چه زودتر برای خرید اسپرسو ساز اقدام کنید‌. قبل از اقدام برای خرید حتماً مطلب فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز را مطالعه کنید تا آگاهی شما برای خرید سودمند افزایش یابد.

۲. بهبود عملکرد بدنی

سه دست با سه نوع لیوان قهوه کنار هم
برخی از افراد تمایل دارند که با قهوه اسپرسو را به‌صورت گرم یا سرد سرو کنند.

جالب است بدانید که نوشیدن یک شات قهوه اسپرسو سطح آدرنالین، قدرت و سرعت شما را افزایش می‌دهد. در روزهای پرتنش و سخت، نوشیدن اسپرسو سطح انرژی شما را بهبود می‌بخشد.‌ از این‌رو اکثر ورزشکاران حرفه‌ای صبح خود را با نوشیدن یک شات اسپرسو یا دوبل اسپرسو شروع می‌کنند.

۳. افزایش سطح تمرکز و توجه

از دیگر خواص قهوه اسپرسو‌ می‌توان به بهبود عملکرد مغز، افزایش قدرت تمرکز و توجه اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام‌شده اسپرسو برای تقویت حافظه مفید است و از این جهت افرادی‌که به‌ خوبی قادر به تمرکز نیستند، تمایل به نوشیدن قهوه اسپرسو دارند.

داشتن دستگاه اسپرسو ساز در خانه‌تان شما را از معطلی در کافه و تی‌بار نجات می‌دهد. البته اگر قصد خرید اسپرسو ساز دارید توصیه می‌کنیم به مطالعه راهنمای خرید اسپرسو ساز بپردازید و‌ سپس اقدام به خرید کنید.

۴. کاهش خطر سکته مغزی

یک قنجان اسپرسو که کف روی آن شبیه مغز است
مصرف روزانه اسپرسو درصد ابتلا به سکته مغذی را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید کسانی‌که قهوه اسپرسو می‌نوشند، کمتر از افراد عادی در معرض سکته مغزی قرار دارند. این خاصیت نیز به‌واسطه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه است. از طرفی نوشیدن قهوه اسپرسو تأثیر به‌سزایی در تقویت حافظه بلندمدت دارد.

۵. کمک به هضم غذا و افزایش طول عمر

از دیگر فواید قهوه اسپرسو می‌توانیم به کاهش نفخ، گوارش و هضم آسان غذا اشاره کرد. در نتیجه مصرف قهوه اسپرسو برای افرادی که سوءهاضمه دارند نیز مانعی ندارد. از طرفی بر اساس بررسی‌های انجام شده افرادی که روزانه قهوه اسپرسو می‌نوشند، مدت‌زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند.

از کجا قهوه اسپرسو بخریم؟

فنجان‌های متعددی از قهوه اسپرسو
شما می‌توانید دانه‌های قهوه اسپرسو یا پودر فوری آن را از سایت ترب با قیمت مناسب خریداری کنید.

اگر اسپرسو جزء نوشیدنی‌های محبوب شما است و دلتان می‌خواهد صبح خود را با در دست گرفتن ظرف مخصوص قهوه اسپرسو و چشیدن طعم بی‌نظیر آن شروع کنید، پیشنهاد ما برایتان خرید قهوه از سایت ترب است. در بخش زیر می‌توانید تنوع بالایی از پودر قهوه اسپرسو فوری، انواع قهوه اسپرسو آسیاب‌نشده از برندهای مختلف را در بسته‌بندی متفاوت مشاهده کنید و سفارش دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت ترب به شرح مفصل برایتان گفتیم که اسپرسو چیست و انواع قهوه‌ اسپرسو را نیز برایتان معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. حتماً برایمان بنویسید که قهوه اسپرسو محبوب شما کدام قهوه است و از چه برندی قهوه خریداری می‌کنید؟ در پایان نیز به‌صورت خلاصه مزایا و معایب قهوه اسپرسو را برایتان شرح می‌دهیم.

  • بهبود حافظه و تمرکز
  • منبع غنی آنتی‌اکسیدان
  • کالری کم قهوه اسپرسو
  • کاهش ابتلا به سکته مغذی
  • افزایش سطح انرژی
  • مؤثر در هضم غذا، گوارش و کاهش وزن

  • مصرف بیش از حد آن مثلاً ۸۰ تا ۱۰۰ شات در روز خطر مرگ به همراه دارد.
  • منجر به بی‌خوابی می‌شود.
  • زیاده‌روی در نوشیدن قهوه اسپرسو برای قلب مضر است.
  • نوشیدن بیشتر از یک شات برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • اگر دانه‌های قهوه اسپرسو بی‌کیفیت باشد، احتمال مسمومیت وجود دارد.

پرسش های متداول در مورد قهوه اسپرسو

آیا اسپرسو همان قهوه است؟

دربارهٔ اینکه اسپرسو یک قهوه است یا نه باید بگوییم که اسپرسو روش خاصی از تهیه قهوه غلیظ به شمار می‌رود که در اوایل قرن ۲۰ در تورین ایتالیا ابداع شد. قهوه اسپرسو با عبور دادن آب (با دمایی نزدیک به نقطه جوش)، با فشار نسبتاً زیاد از میان قهوه آماده می‌شود‌. شما می‌توانید با قهوه عربیکا یا روبوستا نیز اسپرسو تهیه کنید.

هر شات اسپرسو چقدر کافئین دارد؟

به‌صورت تقریبی هر شات از قهوه اسپرسو‌ معادل ۳۰ الی ۵۰ میلی‌لیتر بوده و میزان کافئین آن نیز حدوداً ۶۳ میلی‌گرم است. از آنجایی‌که طعم قهوه اسپرسو نسبت به سایر قهوه‌ها قوی‌تر است، افراد بر این تصورند که کافئین بیشتری دارد. در صورتی‌که یک شات دوبل اسپرسو تقریباً معادل ۱۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد.

یک شات قهوه چند گرم است؟

هر شات از قهوه به‌صورت تقریبی بین ۷ تا ۸ گرم است.

اسپرسو دوبل چقدر کافئین دارد؟

مقدار کافئین تقریبی قهوه دوبل اسپرسو برابر با ۱۲۵ میلی‌گرم در هر شات است.

چند نوع قهوه اسپرسو داریم؟

تنوع قهوه بر پایه اسپرسو بسیار بالا است. در این راستا می‌توان به اسپرسو، ریستریتو، آمریکانو، لته، کاپوچینو، موکا، کارامل ماکیاتو، آفوگاتو، اسپرسو کن‌پانا، آیس کافی، گالو، فلت وایت، دوپیو و‌… اشاره کرد.

تفاوت آمریکانو و اسپرسو در چیست؟

اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است. اگرچه آمریکانو نیز نوعی اسپرسو محسوب می‌شود، اما به دلیل داشتن مقداری آب جوش، رقیق و سبک‌تر است. از طرفی آمریکانو قابلیت سفارشی‌سازی شدن دارد و می‌توان آن را با یخ، خامه، شیر و… نیز ترکیب کرد. به‌صورت کلی تفاوت این دو قهوه در دستور تهیه و مقدار و میزان مواد مصرفی است.

منابع: euromercato.ae

زینب آذرگشب
زینب آذرگشب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *