انواع سایه چشم بر اساس بافت، مدل و نمای نهایی روی پلک

سایه چشم به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای خلق میکاپ‌های متنوع و جذاب شناخته می‌شود که با استفاده صحیح از آن می‌توانید به چشمانتان جلوه‌ای خاص و گیرا ببخشید و اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید. در ادامه این مقاله از ترب همراه ما بمانید تا ضمن بررسی انواع مدل سایه چشم، با نکات کاربردی برای استفاده از این محصول آرایشی پرطرفدار نیز بیشتر آشنا شویم. 

انواع سایه چشم بر اساس بافت و ساختار

چندین مدل سایه مختلف کنار براش های گوناگون
سایه ها برای پوشش نیازهای متفاوت مشتریان در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

سایه چشم در دنیای رنگارنگ و جذاب آرایش تنوع بی‌نظیری دارد و در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود تا نیازها و سلیقه‌های مختلف مشتریان را پوشش دهد. این تنوع، قدرت انتخاب را به دست خریداران می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا سایه‌ای را انتخاب کنند که به بهترین شکل با نیازها و خواسته‌هایشان هم‌خوانی داشته باشد. انواع سایه چشم از نظر بافت و ساختار در مدل‌های زیر تولید می‌شوند: 

۱. سایه چشم پودری فشرده

سایه پودری فشرده در رنگ های مختلف
سایه پودری فشرده ماندگاری بالایی دارد.

سایه پودری، بی‌شک پرکاربردترین و محبوب‌ترین نوع سایه چشم در میان مدل‌های مختلف است. این نوع سایه به دلیل مزایای متعددی که دارد، جایگاه ویژه‌ای در کیف آرایش خانم‌ها پیدا کرده است. این مدل سایه در رنگ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند و به همین دلیل برای هر سلیقه و رنگ پوستی، سایه‌ای مناسب وجود دارد.

سایه‌های پودری به‌راحتی روی پلک پخش می‌شوند و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از آنها برای داشتن میکاپ‌ زیبا استفاده کنند. سایه‌های پودری باکیفیت، ماندگاری بالایی دارند و تا ساعت‌ها بدون تغییر روی پلک باقی می‌مانند و در مقایسه با سایر مدل‌ها، از قیمت مناسب‌تری برخوردارند.

اگر چشم‌های قهوه‌ای دارید، برای زیبایی بیشتر می‌توانید از سایه‌های سبز، بنفش یا آبی استفاده کنید.

۲. سایه چشم کرمی

سایه های کرمی در رنگ های مختلف
سایه کرمی بهترین انتخاب برای پوست خشک است.

از دیگر انواع سایه چشم می‌توان به سایه‌های چشم کرمی اشاره کرد که اغلب در یک ظرف کاسه‌ای کوچک به بازار عرضه می‌شوند. این مدل سایه‌ها بافتی لطیف و کره‌ای‌ دارند و به‌راحتی روی پلک می‌نشینند که این ویژگی، آن‌ها را برای افرادی‌ که پلک خشک یا حساس دارند، مناسب می‌کند. سایه‌های کرمی، به دلیل چسبندگی بالا از ماندگاری بسیار طولانی برخوردارند و تا ساعت‌ها بدون تغییر روی پلک باقی می‌مانند.

رنگدانه‌های غلیظ و شفاف موجود در این سایه باعث می‌شود با مقدار کمی از آن نیز پوششی کامل و یکدست روی پلک ایجاد گردد. از این محصول می‌توان برای هاشور زدن ابرو و کشیدن خط چشم نیز استفاده کرد و طیف وسیعی از میکاپ‌، از ساده و طبیعی تا دودی و غلیظ را انجام داد. 

۳. سایه چشم مایع

سایه چشم مایع در رنگ های مختلف از برند الف
سایه چشم مایع برای آرایش براق و درخشان مناسب است.

سایه چشم مایع با جلوه‌ای درخشان و براق، گزینه‌ای ایده‌آل برای خانم‌هایی است که به دنبال آرایشی خاص و چشمگیر هستند. این نوع سایه با انعکاس نور، جلوه‌ای درخشان و براق به چشمان شما می‌بخشد و زیبایی آنها را دوچندان می‌کند. سایه‌های چشم مایع، رنگدانه‌های غلیظی دارند و به‌سرعت خشک می‌شوند، به همین دلیل، پخش رنگ آن‌ها روی پلک کمتر اتفاق می‌افتد.

از برخی از سایه‌های چشم مایع می‌توان به‌عنوان خط چشم نیز استفاده کرد و زیبایی چشم‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش داد. بنابراین اگر به دنبال آرایشی خاص و متفاوت هستید، این محصول را حتما امتحان کنید.

۴. سایه چشم پودری شل

سایه پودری شل در رنگ های مختلف
سایه پودری انتخاب افراد حرفه‌ای است.

سایه‌های چشم پودری شل نیز از دیگر انواع سایه چشم موجود در بازار محسوب می‌شوند که کاملاً بافت جدا و به‌صورت دانه‌ای دارند، به‌طوری که ممکن است در هنگام استفاده به‌صورت پراکنده زیر چشم بریزند. به همین دلیل استفاده دشواری دارند و برای افراد باتجربه و حرفه‌ای توصیه می‌شوند. این محصول برای افراد با پوست‌های خشک گزینه مناسبی نیست، هرچند استفاده از پرایمر زیر این سایه می‌تواند، ماندگاری آن را افزایش دهد و از ریختن آن به زیر چشم‌ها جلوگیری کند. 

برای پاک کردن سایه پودری، از پاک‌کننده آرایش مخصوص چشم استفاده کنید.

۵. سایه چشم پخته‌شده یا سنگی

پالت سایه چشم سنگی در ۱۲ رنگ به همراه براش
سایه چشم سنگی در حالت مرطوب ماندگارتر و پررنگ‌تر است.

از دیگر انواع سایه چشم که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و برای آرایش‌های ترکیبی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود، سایه چشم پخته‌شده یا سنگی است. این مدل سایه دوام بسیار بالایی دارد و می‌توان در دو شکل کاملاً خشک یا مرطوب (با استفاده از براش مرطوب) از آن استفاده کرد. در حالت مرطوب، پیگمنت رنگ‌ها و ماندگاری سایه بیشتر است و جلوه‌ای بی‌نظیر و زیبا روی پلک ایجاد می‌کند. 

۶. سایه چشم مدادی

سایه های مدادی در رنگ های قرمز آبی زرد سبز
سایه مدادی مناسب افراد مبتدی است.

سایه‌های چشم مدادی نیز در دنیای آرایش بسیار محبوب هستند و همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، شکلی شبیه به مداد دارند که استفاده از آن‌ها را بسیار آسان می‌کند. بافت این سایه‌ها چرب و سبک است و برای افراد با چشم‌های حساس نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این محصول در رنگ‌های مختلف و در دو مدل براق و مات تولید می‌شود و برای انواع سبک‌های آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماندگاری و دوام بالا دیگر مزیت سایه‌های مدادی به شمار می‌آید که آنها را به انتخابی ایده‌آل برای آرایش طولانی‌مدت روزانه تبدیل می‌کند. 

برخی افراد ممکن است به مواد تشکیل‌دهنده سایه چشم، به‌خصوص سایه‌های پودری، حساسیت داشته باشند. علائم حساسیت می‌توانند شامل قرمزی، خارش، تورم و سوزش چشم باشند.

انواع سایه چشم بر اساس نمای نهایی روی پلک

یک خانم با سایه چشم طلایی اکلیلی
فینیش نهایی سایه روی پلک را بافت سایه تعیین می‌کند.

انواع سایه چشم را بر اساس نما یا فینیش نهایی روی پلک نیز می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد تا خریداران بر اساس نیاز و علاقه خود بتوانند محصول مناسب را انتخاب و خریداری کنند. در واقع جلوه و نمای متفاوت سایه‌ها امکان اجرای سبک‌های مختلف آرایش را برای روز و شب فراهم می‌کند تا زیبایی چشم‌ها بیشتر نمایان شود. سایه‌های چشم بر اساس نمای نهایی روی پلک شامل موارد زیر می‌شوند: 

۱. سایه چشم مات

در دنیای لوازم آرایش سایه‌های مات معمولاً به‌عنوان بیس و پایه آرایش چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل سایه، نور را منعکس نمی‌کند، هیچ‌گونه درخششی ندارد و نمایی کاملاً مات روی پلک ایجاد می‌کند و به همین دلیل برای آرایش روزانه و ساده بهترین انتخاب محسوب می‌شود. بنابراین اگر علاقمند به آرایش‌های شیک و ساده، ولی در عین‌حال خاص و زیبا هستید، سایه‌های مات می‌توانند بهترین انتخاب باشند. 

۲. سایه چشم شاین یا براق

از دیگر انواع سایه چشم که طرفداران بیشماری نیز دارد، می‌توان به مدل شاین اشاره کرد که از جلوه‌ای درخشان و براق برخوردار است و معمولاً برای برجسته کردن چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل سایه بین چین‌وچروک‌های پوست جمع نمی‌شود، روی پلک نمی‌ماسد و برای آرایش‌های شب بهترین انتخاب محسوب می‌شود. 

۳. سایه چشم نیمه‌مات

سایه‌های چشم نیمه‌مات بین مدل شاین و مات قرار می‌گیرند و جلوه‌ای که روی چشم‌ها ایجاد می‌کنند، نه درخشدگی سایه‌های شاین را دارد، نه به اندازه سایه‌های مات، ساده و بی‌جلوه است. این مدل در مقایسه با مدل‌های شاین نور را کمتر منعکس می‎کند؛ اما درعین‌حال می‌تواند جلوه خاصی به آرایش ببخشد و جذابیت چشم‌ها را افزایش دهد. 

انواع مدل سایه چشم

یک خانم با سایه شاین نقره ای و اکلیل روی صورت
سایه‌های شاین انتخابی مناسب برای آرایش شب هستند.

در دنیای آرایش سبک‌های بسیار متنوع و گوناگونی ‌وجود دارند که با استفاده از سایه‌های مختلف می‌توان جذابیت و گیرایی چشم‌ها را به میزان قابل‌ توجهی افزایش داد. مدل‌های مختلفی در انواع سایه چشم لایت، اسموکی، عربی و… وجود دارند که هرکدام از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردارند و دارای تکنیک‌های متفاوتی برای اجرا هستند و در ادامه به تعدادی از اسم انواع مدل سایه چشم اشاره خواهیم کرد: 

۱. سایه چشم لایت

در دنیای امروز سایه‌های غلیظ برای آرایش چشم طرفداران چندانی ندارند، به همین دلیل انواع سایه چشم لایت بسیار ترند شده‌اند و زیبایی خارق‌العاده‌ای به چشم‌ها می‌بخشد. این نوع سایه به معنای آرایش ساده چشم است و برای خانم‌ها در هر رده سنی انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در این مدل، بیشتر از رنگ‌های ملایم و مات نظیر خاکستری، قهوه‌ای روشن و تیره، کرم و… استفاده می‌شود و نقش به‌سزایی در افزایش جذابیت چشم‌ها ایفا می‌کند. 

۲. سایه چشم اسموکی

یک خانم با سایه اسموکی
سایه اسموکی چشم ها را درشت تر نشان میدهد.

سایه اسموکی از دیگر انواع مدل سایه چشم به شمار می‌آید که از زمان قدیم و سبک آرایش مردم مصر باستان الهام گرفته است. در این مدل معمولاً از رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و خاکستری تیره استفاده می‌شود و جلوه‌ای جذاب، دراماتیک و رویایی به چشم‌ها هدیه می‌کند. انجام سایه چشم اسموکی به دقت و مهارت زیادی احتیاج دارد و خط چشم و ریمل نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش جذابیت آن داشته باشد. 

برای آموزش استفاده از سایه تیره مطلب چگونه سایه چشم مشکی بزنیم؟ را بخوانید.

۳. سایه چشم عربی

از زیباترین انواع مدل سایه چشم، مدل عربی است که به آن سایه چشم خلیجی نیز گفته می‌شود. رنگ‌های تیره در این مدل کاربرد بیشتری دارند تا چشم‌ها را فریبنده و زیبا جلوه دهند، رنگ‌هایی از جمله دودی، قهوه‌ای و خاکستری که به سمت بیرون و بالا کشیده می‌شوند و استفاده از آن‌ها می‌تواند چشم‌ها را بزرگتر نشان دهد. این مدل سایه در دنیای آرایش طرفداران زیادی دارد و برای مجالس خاص و عروسی‌ها انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. 

۴. سایه چشم فشن

یک خانم با موهای صورتی و سایه چشم فشن
سایه فشن انتخابی جسورانه برای زیبایی چشم به شمار می‌رود.

در میان انواع سایه چشم، مدل فشن یکی از جدیدترین و عجیب‌ترین مدل‌هایی است که هیچ قانون و قاعده خاصی برای انجام آن وجود ندارد. شما می‌توانید در اجرای این مدل از انواع رنگ‌ها که هیچ هماهنگی و سنخیتی با هم ندارند، استفاده کنید و برای جذابیت بیشتر نیز سایه چشم‌های براق و اکلیلی را به آن اضافه کنید. در مدل فشن علاوه بر نبود قانون خاص برای انتخاب رنگ‌ها، مرز بین رنگ‌ها نیز کاملاً مشخص است و برای اغراق‌آمیزتر جلوه دادن آن، معمولاً همراه با مژه‌های مصنوعی غیرطبیعی دیزاین می‌شود. 

نکات و اصول کاربردی در استفاده از انواع سایه چشم

چهره نیم‌رخ یک خانم در حال میکاپ چشم هایش با سایه اکلیلی آبی
پرایمر ماندگاری سایه را افزایش می‌دهد.

شناخت انواع سایه چشم، تنوع رنگ‌، بافت‌ و کاربردهای هرکدام، اولین قدم در مسیر میکاپ چشم است. با آگاهی از این موارد می‌توانید سایه‌ای متناسب با رنگ پوست، رنگ و فرم چشم و نوع آرایش خود انتخاب کنید. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود! استفاده درست و اصولی از سایه چشم، رمز نهایی برای خلق میکاپ‌های بی‌نظیر و چشمگیر است. بنابراین هنگام استفاده از سایه برای دستیابی به بهترین نتیجه نکات مهم و ظریف زیر را به خاطر بسپارید: 

  • هر نوع سایه، براش مخصوص به خود را دارد. استفاده از براش‌های باکیفیت، کلید پخش یکنواخت و محو شدن ظریف سایه روی پلک است. 
  • قبل از استفاده از سایه چشم، حتماً از پرایمر سایه استفاده کنید. پرایمر سایه، سطح پلک را صاف و یکدست کرده و به ماندگاری بیشتر و افزایش پیگمنت سایه کمک شایانی می‌کند.
  • محو کردن سایه ظاهری طبیعی‌تر و لطیف‌تر به میکاپ شما می‌بخشد و می‌توانید از براش‌های مخصوص محو کردن سایه برای این منظور استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ‌های بسیار روشن مانند استخوانی در زیر ابروها می‌تواند در بهتر شدن فرم چشم و ابرو تاثیرگذار باشد. 
  • با استفاده از براش‌های تخت و کوچک می‌توانید از سایه چشم تیره به‌عنوان خط چشم نیز استفاده کنید. 
  • رنگ سایه چشم را با توجه به رنگ پوست، رنگ چشم و نوع آرایش خود انتخاب کنید. برای مثال، اگر پوست روشنی دارید، می‌توانید از سایه‌های روشن و نباتی و اگر پوست تیره‌ای دارید، از سایه‌های تیره و دودی استفاده کنید.

حتما بخوانید: بهترین مارک سایه چشم مخملی کدام مدل است؟

انواع سایه چشم را از کجا بخریم؟ 

یک خانم در حال فکر کردن با علامت های سوال
قیمت انواع سایه چشم در رنگ های مختلف را در ترب پیدا کنید!

انتخاب سایه چشم مناسب، تجربه‌ای لذت‌بخش و در عین‌حال حساس است؛ چراکه این محصول به‌طور مستقیم با پوست ظریف پلک شما در تماس است و کیفیت آن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در سلامت و زیبایی چشمانتان داشته باشد. به همین دلیل، خرید سایه چشم از یک منبع معتبر و قابل‌ اعتماد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترب، به‌عنوان یک مرجع جامع برای مقایسه قیمت‌ها و بررسی محصولات به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده، انواع سایه چشم را برای خود انتخاب و خریداری کنید. در ترب می‌توانید به طیف گسترده‌ای از سایه چشم‌ها از برندهای مختلف، در رنگ‌ها و مدل‌های متنوع دسترسی داشته باشید و با مطالعه نظرات و تجربیات سایر خریداران، اطلاعات دقیق‌تری از کیفیت و کارایی هر محصول به دست آورید.

سخن پایانی

سایه چشم یکی از محصولات آرایشی پرطرفدار است که انتخاب و استفاده صحیح از آن، نقشی اساسی در زیبایی و جذابیت چشمان شما ایفا می‌کند. شناخت انواع سایه چشم، اعم از پودری، کرمی، مایع و… به شما کمک می‌کند تا متناسب با نیاز و سلیقه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. هرکدام از این مدل‌ها، مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و می‌توانند در خلق میکاپ‌های متنوع و اجرای انواع مدل سایه چشم، از ساده و طبیعی تا دودی و غلیظ، به کار گرفته شوند.

به‌کارگیری تکنیک‌های صحیح سایه‌زنی، توجه به تناسب رنگ‌ها با رنگ پوست و چشم و در نظر گرفتن نوع آرایش، از جمله نکات مهمی هستند که باید در هنگام آرایش چشم به آنها توجه کرد. در ادامه هم خلاصه‌ای از خصوصیات انواع سایه چشم را مشاهده می‌کنید.

نوع سایهویژگی‌ها
پودری فشردهمتداول‌ترین نوع سایه چشم، ماندگاری بالا، پیگمنت قوی، تنوع رنگی زیاد
کرمی بافت نرم و کرمی، آسان برای استفاده و محو کردن، ایده‌آل برای ایجاد سایه‌های ظریف و طبیعی، ماندگاری متوسط
مایعبافت مرطوب و سبک، آسان برای اعمال و ترکیب، ایجاد ظاهری درخشان، ماندگاری کمتر نسبت به سایه‌های پودری
پودری شلپیگمنت بسیار قوی، قابل ترکیب و محو کردن، نیازمند به استفاده از پرایمر، استفاده دشوار
پخته شدهبافت مخملی و نرم، ماندگاری بالا، پیگمنت متوسط ​​تا قوی، قابل‌استفاده به‌صورت خشک و مرطوب
مدادی استفاده آسان و راحت، مناسب برای خط چشم و سایه، قابل محو کردن، ماندگاری متوسط، تنوع رنگی محدود
جدول خصوصیات انواع سایه چشم

پرسش های متداول در مورد انواع سایه چشم

بهترین سایه چشم برای پلک‌های چرب چیست؟

سایه‌های پودری یا کرمی با پایه مات برای پلک‌های چرب بهترین انتخاب هستند. توجه داشته باشید سایه‌های مایع یا دارای اکلیل می‌توانند روی پلک‌های چرب چین‌وچروک ایجاد کنند.

چگونه می‌توان از سایه برای بزرگتر نشان دادن چشم‌ها استفاده کرد؟

برای بزرگتر نشان دادن چشم‌ها، از سایه چشم روشن در تمام پلک و سایه چشم تیره در گوشه بیرونی چشم استفاده کنید.

بهترین سایه چشم برای مبتدی‌ها کدام است؟

سایه‌های پودری و مدادی به علت استفاده بسیار آسان، بهترین گزینه برای مبتدی‌ها محسوب می‌شوند.

🔗 منبع: de-lanci

سمیرا کهریزی
سمیرا کهریزی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *