بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز؛ معجزه طولانی تر شدن عمر دستگاه!

طعم قهوه به املاح و مواد معدنی موجود در آب بستگی دارد. به همین خاطر اطلاع از بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز می‌تواند به شما در درست کردن یک قهوه خوشمزه و دلچسب کمک کند. مهم‌ترین ویژگی‌ بهترین آب برای اسپرسوساز شامل pH مناسب است.

اهمیت آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

برای اینکه یک قهوه خوش‌طعم، دلچسب و غلیظ را بچشید، باید از بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز کمک بگیرید! تقریبا ۸۰ درصد یک قهوه خوب را آب تشکیل می‌دهد، به همین خاطر برای تهیه یک نوشیدنی گرم و خوشمزه، باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده کنید. آب و دانه قهوه اسپرسو، دو ماده اصلی برای درست کردن یک فنجان قهوه با طعم مطلوب و ایده‌آل است.

حتما مطالعه کنید:‌ راهنمای خرید اسپرسو ساز خانگی برای تهیه اسپرسو مثل کافه

به این ترتیب آب باکیفیت، نه تنها طعم قهوه را خوب می‌کند، بلکه مانع از ایجاد رسوب در دستگاه اسپرسوساز می‌شود. پس، آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز می‌تواند به استخراج عطر و طعم دانه‌های قهوه کمک کند! از سوی دیگر برای اینکه قهوه‌ای غنی داشته باشید و عمر دستگاه اسپرسوساز خود را تضمین کنید، باید به سراغ آب معدنی یا آب باکیفیت بالا و املاح کم بروید.

ویژگی بهترین آب برای اسپرسوساز

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر طعم و عطر قهوه، آب دستگاه اسپرسوساز است. به این ترتیب، انتخاب بهترین آب برای درست کردن یک قهوه غنی و فوق‌العاده، علاوه بر خوشمزه‌تر کردن طعم نوشیدنی، عمر دستگاه اسپرسوساز را افزایش می‌دهد.

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز باید عاری از املاح، آلودگی، طعم و بوی نامطبوع باشد؛ زیرا املاح و مواد معدنی موجود در آب، به مرور باعث ایجاد رسوب در دستگاه اسپرسوساز می‌شود. از این رو برای اطلاعات بیشتر در این‌باره، به جدول ویژگی بهترین آب برای اسپرسوساز مراجعه کنید:

ویژگیمقدار لازمتوضیحات
pH۷-۶معمولا pH خنثی باعث بهتر شدن طعم قهوه می‌شود.
کلرکمترین مقدارکلر به‌طور کلی برای انسان مضر است و طعم قهوه را تغییر می‌دهد.
سختی آب۱۷۵-۵۵سختی آب باید در حد نرمال باشد تا از رسوب املاح جلوگیری کند.
فلزات سنگینکمترین مقدارهرچقدر سرب، مس و املاح موجود در آب کمتر باشد، طعم قهوه بهتر است.
مواد آلیکمترین مقدارمواد آلی آب باید کم باشد تا از رشد باکتری‌ها و تغییر نامطلوب طعم قهوه جلوگیری کند.
جدول ویژگی‌های بهترین آب برای اسپرسو

انواع آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

انتخاب بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز به اندازه انتخاب دانه‌های قهوه، اهمیت دارد. حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد اسپرسو از آب است و هیچ مواد اضافی به جز دانه قهوه و آب برای درست کردن یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی وجود ندارد! به این ترتیب آب، تنها اسانس و حلال قهوه است و روی استخراج عطر و طعم این نوشیدنی گرم تاثیر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید قهوه اسپرسو شما خوش‌طعم درست مثل قهوه‌های بیرونی باشد، از آب تصفیه شده یا آب معدنی که املاح(آهک و روی) کمی دارد، استفاده کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر به انواع آب برای اسپرسوساز اشاره خواهیم کرد.

۱. آب تصفیه شده شهری

اگر آبی خالص، هم‌زمان کم هزینه و باکیفیت می‌خواهید، به سراغ آب تصفیه شده شهری بروید! معمولا آب‌های شهری، عاری از املاح زیاد مثل سرب و آهک است و می‌تواند برای دم کردن یک قهوه خوشمزه با دستگاه اسپرسوساز، گزینه ایده‌آلی باشد. در ضمن آب شهری، طعم خالص و بهتری دارد.

۲. آب معدنی یا مقطر

آب معدنی یا مقطر(دیونیزه شده)، عاری از املاح، یون و ناخالصی است. همچنین طعم ملایم‌تری به یک فنجان قهوه اسپرسو شما می‌دهد. در ضمن برای کسانی که به طعم‌های غلیظ و نامطلوب عادت ندارند، درست کردن قهوه با آب معدنی یا مقطر بهتر است.

۳. آب چشمه یا رود

متاسفانه آب چشمه یا رود به دلیل املاح و مواد قلیایی در لیست بهترین آب‌ها برای دستگاه اسپرسو ساز قرار نمی‌گیرد. این نوع آب می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد رسوب در اطراف قطعه‌های دستگاه قهوه‌ساز شود. در ضمن طعم خوب و لذیذی، به اندازه درست کردن اسپرسو با آب تصفیه شده و مقطر نمی‌دهد!

۴. آب مخزن اسپرسوساز

برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز برای راحتی بیشتر مشتریان، دارای مخزن تصفیه است تا سختی و ناخالصی‌های آب را از بین ببرد و قهوه‌ای باکیفیت تحویل دهد. البته به‌طور کلی آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز باید تصفیه شده، با کمترین آهک و کربن باشد.

بهترین آب برای دستگاه اسپرسوساز

اسپرسو ساز سفید در حال ریختن قهوه در لیوان سفید
ترکیب دانه قهوه با آب تصفیه نشده می‌تواند طعم شوری، تلخی زیاد، آهکی یا کربنی ایجاد کند.

همانطور که گفتیم، بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز می‌تواند مزه قهوه را به کلی دگرگون کند! در واقع ترکیب دانه قهوه با آب تصفیه نشده می‌تواند طعم شوری، تلخی زیاد، آهکی یا کربنی بدهد. البته همه این موارد به سختی آب بستگی دارد. سختی آب شامل میزان کربن، آهک، کلسیم و منیزیم می‌شود.

 پس اگر pH و املاح موجود در آب متعادل نباشد، طعم خوشایند قهوه از بین می‌رود. بهترین آب مناسب برای دستگاه اسپرسو ساز، اول آب مقطر و بعد آب شهری تصفیه شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در دو آب معدنی و شهری، عبارتند از:

  • سختی آب معدنی و آب شهری که عاری از ناخالصی است، باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم و pH آن، ۶ الی ۷ درصد اندازه‌گیری شده باشد.
  • البته اگر میزان سختی آب تصفیه شده شهری و یا مقطر لب مرز باشد، ممکن است به مرور زمان باعث از کار افتادن دستگاه اسپرسوساز شود.

آیا آب جوشیده شده به دستگاه اسپرسوساز آسیب می‌رساند؟

آب جوشیده شده و سرد شده باعث تجمع املاح در دستگاه اسپرسوساز می‌شود. به همین خاطر بهتر است به‌طور مرتب از آب جوشیده شده برای درست کردن قهوه اسپرسو استفاده نکنید و به جای آن، به سراغ آب شهری و یا آب مقطر بروید. می‌توانید هنگام خرید دستگاه اسپرسوساز با بهترین قیمت از ترب، درباره ویژگی‌های محصول مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات بهتری در خصوص آب مناسب برای اسپرسوساز خود اطلاعات بیشتری به دست اورید.

آب جوشیده به دلیل تغییر pH آب، به فلزات و قطعات موجود در دستگاه اسپرسوساز آسیب می‌رساند. همچنین با جوشیدن آب، مواد معدنی مفید از بین می‌رود و طعم قهوه تغییر پیدا می‌کند. در صورتی که می‌خواهید به صورت مرتب قهوه نوش‌جان کنید، فیلترهای تصفیه آب در خانه بگذارید یا به سراغ دستگاه‌های اسپرسوسازی بروید که مخزن مجزا برای آب دارند. اکنون برای خرید دستگاه اسپرسوساز با قیمت مناسب، وارد وب‌سایت ترب شوید و سفارش خود را به ثبت برسانید.

برای خرید انواع دستگاه اسپرسوساز می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید و با مقایسه قیمت‌های فروشندگان مختلف، محصول مد نظر خود را با بهترین قیمت سفارش دهید.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت مفصل درباره بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز توضیحاتی ارائه دادیم تا برای نوشیدن یک فنجان قهوه باکیفیت، به کافی‌شاپ نروید! ویژگی‌های مهم آب باکیفیت، خالص و بدون کربن و آهک، pH مناسب، کلر و فلزات سنگین کم است. از آنجایی که فقط آب باعث رقیق شدن و استخراج طعم و عطر قهوه می‌شوند، انتخاب آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز اهمیت زیادی دارد.

پرسش های متداول در مورد بهترین آب برای اسپرسوساز

بهترین آب برای اسپرسوساز کدام است؟

بهترین آب برای دستگاه اسپرسوساز، آب تصفیه شده با فیلتر یا آب مقطر است.

چرا آب مناسب در طعم قهوه تاثیرگذار است؟

زیرا اگر آب حاوی املاح زیاد، آلودگی و ناخالصی باشد، به عنوان تنها ماده رقیق‌کننده دانه‌های قهوه، طعم اسپرسو را عوض می‌کند.

مهم‌ترین ضرر آب ناخالص بر روی دستگاه اسپرسوساز چیست؟

همانطور که بهترین آب برای دستگاه اسپرسو ساز دارای فوایدی است، آب آلوده و حاوی آهک می‌تواند باعث از کار افتادن دستگاه قهوه‌ساز شود.

شقایق گیگلو
شقایق گیگلو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *