طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن؛ یک راهنمای کامل

لذت خوردن غذاهای سرخ‌شده و سوخاری غیرقابل‌انکار است؛ اما آیا همه افراد می‌توانند به سراغ این قبیل غذاها بروند؟ بدون شک مصرف مواد غذایی چرب و سرخ‌کردنی برای همه افراد مجاز نیست؛ ولی با وجود سرخ کن بدون روغن، این مسئله ممکن شده است. ما در این مطلب از وبلاگ ترب برایتان درباره طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن خواهیم گفت. با آموزش استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن، به راحتی و با خیالی آسوده می‌توانید سیب‌زمینی سرخ‌شده و انواع غذاهای سوخاری را نوش ‌جان کنید.

معرفی سرخ کن بدون روغن

پخت پیراشکی در سرخ کن برقی بدون روغن
از سرخکن‌های Air Fryer می‌توان برای پخت انواع پیراشکی و حتی شیرینی و کیک استفاده کرد.

قبل از اینکه به راهنمای استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن بپردازیم، لازم می‌دانیم که اطلاعاتی درباره این محصول در اختیارتان بگذاریم. در حال حاضر تنوع بالایی از سرخ کن در بازار لوازم خانگی وجود دارد. در این راستا می‌توانیم به مدل‌های زیر اشاره کنیم:

  • سرخ کن برقی
  • سرخ کن پروپان
  • سرخ کن برقی بدون روغن

موضوع بحث ما در این مطلب، سرخ کن برقی بدون روغن است. این محصول با عنوان «air fryer» نیز شناخته می‌شود. محبوبیت سرخ کن بدون روغن، قابلیت استفاده از آن برای ورزشکاران و افراد محدود به رژیم‌های غذایی خاص است. ناگفته نماند که برخی از افراد سرخ کن بدون روغن را با هوا پز اشتباه می‌گیرند یا بر این تصور هستند که تفاوت چندانی باهم ندارند.

شما می‌توانید با مطالعه ۸ فرق هوا پز با سرخ کن بدون روغن با آگاهی کامل برای خرید سرخ کن برقی بدون روغن اقدام کنید. البته توصیه می‌کنیم قبل از خرید به مزایا و معایب این محصول توجه داشته باشید.

آموزش استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن

برش زدن سیب‌زمینی در قطعات خلالی برای سوخاری شدن در سرخ کن برقی بدون روغن
توجه به شیوه برش زدن مواد غذایی برای طبخ در سرخ کن برقی بدون روغن ضرورت دارد.

پخت غذا در سرخ کن برقی بدون روغن چندان دشوار نبوده و از طرفی نیازمند صرف وقت طولانی‌ مدت نیست. اگر تجربه استفاده از این محصول را ندارید کافی است طبق راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن و طبق مراحل زیر پیش بروید:

۱. آماده کردن مواد غذایی

در مرحله اول باید مواد غذایی که تمایل به طبخ آن دارید را آماده کنید. دقت داشته باشید که مواد غذایی باید کاملاً خشک باشند. اگر ابعاد آنها درشت بود، حتماً آنها را تکه‌تکه کرده و برش دهید. در این مرحله می‌توانید علاوه بر مزه‌دار کردن مواد غذایی از مقدار کمی اسپری روغن نیز استفاده کنید.

۲. قرار دادن مواد غذایی در سرخ کن بدون روغن

حال باید مواد غذایی را داخل محفظه سرخ کن قرار دهید. شما می‌توانید برای نظافت و مراقبت بیشتر از دستگاه، از ظروف مخصوص استفاده کنید. دقت داشته باشید که مواد غذایی نباید فشرده و روی هم انباشته شوند. حتماً متناسب با ظرفیت دستگاه در آن مواد غذایی قرار دهید.

۳. تنظیم دقیق دستگاه سرخ کن بدون روغن

دمای دستگاه و مدت زمان پخت باتوجه‌ به نوع مواد غذایی مشخص می‌شود. به این منظور می‌توانید از دفترچه راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن استفاده کنید.

۴. بررسی شیوه پخت غذا در مدت زمان مشخص

هر از چندگاهی در زمان پخت، چراغ دستگاه را روشن و روند طبخ غذا را بررسی کنید. چنانچه لازم بود محفظه کشویی را خارج کرده و مواد غذایی را تکان دهید تا به‌صورت یکنواخت و کامل سوخاری شوند. بعد از خاموش شدن خودکار دستگاه، یعنی غذای شما آماده شده و بعد از گذشت چند دقیقه می‌توانید آن را سرو کنید.

بایدها و نبایدهای استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن

پخت غذاهای متنوعی مانند سیب‌زمینی و مرغ سوخاری در سرخ کن برقی
با سرخ کن بدون روغن برقی می‌توان انواع غذاهای مختلف را طبخ کرد.

بعد از بررسی راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن لازم می‌دانیم که درباره اشتباهات رایج استفاده از سرخ کن بدون روغن نیز صحبت کنیم. موارد زیر از جمله مهم‌ترین بایدها و نبایدهای استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن محسوب می‌شوند:

۱. استفاده از اسپری روغن

اگر چه سرخ کن برقی بدون روغن نیز قادر به سوخاری کردن مواد گوشتی و سبزیجات است، اما برخی از افراد تمایل دارند از مقدار کمی روغن استفاده کنند. از آنجایی‌که در بافت گوشت، مرغ و ماهی مقدار کمی چربی وجود دارد، توصیه می‌کنیم از کمترین مقدار روغن استفاده کرده یا حتی از اسپری کردن روغن نیز صرف نظر کنید. البته می‌توانید برای ترد شدن سبزیجاتی نظیر قارچ، بادمجان، سیب‌زمینی و… مقدار کمی اسپری روغن روی آن بپاشید.

۲. مناسب‌ترین ظرف برای سرخ کن بدون روغن

برای نظافت آسان محفظه سرخ کن توصیه می‌کنیم از ظروف مخصوص استفاده کنید. بهترین انتخاب ممکن ظروف سیلیکونی و یک‌بار مصرف است. بدین طریق مواد غذایی به محفظه اصلی سرخ کن نمی‌چسبند و با چالشی برای نظافت مواجه نمی‌شوید.

۳. پرهیز از اسپری کردن روغن به محفظه دستگاه سرخ کن برقی

اگرچه محفظه سرخ کن‌های برقی بدون روغن از روکش نچسب تولید شده‌اند، اما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان دورتادور محفظه را آغشته به روغن نکنید. توجه داشته باشید که این دستگاه نیازمند استفاده از روغن نیست و به‌ واسطه هوا مواد غذایی را به شکل سوخاری و ترد آماده می‌کند.

۴. اعتماد نکردن به تایمر سرخ کن برقی بدون روغن

باتوجه‌ به نوع و مدل سرخ کن، زمان و دمای مشخصی برای طبخ انواع مواد غذایی مشخص شده است. این قبیل از اطلاعات، معمولاً به روی بدنه دستگاه یا در دفترچه راهنمای آن به‌صورت دقیق ذکر شده‌اند. برای آموزش استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن، توصیه می‌کنیم که به تایمر اطمینان نکنید.

بهتر است که هر از چندگاهی محفظه کشویی را خارج و روند طبخ مواد غذایی را بررسی کنید. برای مثال اگر در حال سوخاری کردن مرغ‌های مزه‌دار شده هستید، حتماً آنها را جابه‌جا کنید و اجازه دهید که تمامی قسمت‌های زیر و روی آن کاملاً برشته و پخته شوند.

۵. پرهیز از پر کردن بیش از حد سرخ کن برقی بدون روغن

سرخ کن برقی بدون روغنی که با مقدار متوسطی سیب زمینی پر شده است.
اگر مواد غذایی را به‌صورت متوازن و هم‌اندازه خرد کنید، پخت آنها نیز آسان‌تر و ترد‌تر می‌شود.

از دیگر نکات مهم راهنمای استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن می‌توان به پر نکردن محفظه کشویی اشاره کرد. از طرفی هرچه قطعات و برش‌های مواد غذایی کوچک‌تر باشند، سریع‌تر و بهتر پخته می‌شوند. هر چه بیشتر محفظه سرخ کن را پر کنید، کیفیت پخت پایین می‌آید و در نتیجه غذای شما طعم و مزه خوشایندی نخواهد داشت.

۶. نظافت سرخ کن برقی

فرقی نمی‌کند که از ظروف فلزی و سیلیکونی مخصوص برای طبخ غذا در سرخ کن استفاده می‌کنید یا از ظروف کاغذی یک‌بار مصرف، در هر صورت باید نظافت محفظه کشویی را جدی بگیرید. به این منظور می‌توانید از مایع ظرف‌شویی و اسفنج استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از سیم ظرف‌شویی ممکن است به روکش نچسب محفظه آسیب بزند.

۷. کشیدن پریز بعد از استفاده از سرخ کن

یکی از نکات مهمی که افراد نسبت به آن توجهی ندارند، مربوط به ایمنی و مراقبت از سرخ کن برقی است. توصیه می‌کنیم در زمانی‌که از این دستگاه استفاده نمی‌کنید، حتماً اتصال برق آن را قطع کنید. از طرفی به‌هیچ‌عنوان سرخ کن را در معرض برخورد با آب قرار ندهید.

اگر در انتخاب برند سرخکن بدون روغن مردد هستید، پیشنهاد ما برایتان مطالعه مقایسه سرخ کن بدون روغن نینجا و فیلیپس است. بدون شک مطالعه این مطلب به شما عزیزان کمک می‌کند که انتخاب ایده‌آلی داشته باشید.

بررسی مزایا و معایب استفاده از سرخ کن بدون روغن

در چندین سال اخیر سرخ کن‌های بدون روغن جزو محصولات برقی محبوب و پرفروش بوده‌اند، اگر برایتان سوال است که علت این محبوبیت چیست؟ در جدول زیر برخی از مزیت‌ها و معایب استفاده از سرخ کن‌های برقی بدون روغن را شرح داده‌ایم. مطالعه این موارد به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید.

  • مواد غذایی که در سرخ کن بدون روغن طبخ می‌شوند، کالری کمتری داشته و رژیمی هستند.
  • نگهداری و نظافت آن آسان است.
  • به کمترین میزان روغن برای سوخاری کردن مواد غذایی نیاز دارید. حتی بدون روغن نیز امکان سوخاری کردن مواد غذایی وجود دارد.
  • به کمک این دستگاه مدت در زمان پخت و پز صرفه‌جویی می‌کنید.
  • سرخ کن بدون روغن ارگونومیک بوده و استفاده از آن ایمن‌ و بدون خطر است.
  • از این دستگاه برای سرخ کردن انواع مواد غذایی اعم از سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و… می‌توان استفاده کرد.
  • ظرفیت سرخ کن‌های برقی بدون روغن معمولاً محدود است و نباید در زمان استفاده آنها را بیش ‌از حد پر کنید.
  • سطح مواد غذایی سوخاری‌تر از بافت داخلی آنها می‌شود.
  • هزینه خرید سرخ کن برقی بدون روغن با توجه‌ به ظرفیت، مدل و نوع برند محصول بالا است.
  • برای هر ماده غذایی باید درجه و مدت زمان خاصی را تنظیم کنید و امکان سرخ کردن مواد غذایی متفاوت به‌صورت هم‌زمان وجود ندارد.
  • برخی از سرخ کن‌های برقی قبل از استفاده باید قدری گرم شوند.
  • میزان ترد شدن مواد غذایی در سرخ کن بدون روغن برقی، کمتر است؛ اما طعم و مزه مواد غذایی تغییر نمی‌کند.

سرخ کن برقی بدون روغن از کجا بخریم؟

خانم و آقایی در حال استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن
برای خرید سرخ کن برقی بدون روغن به ترب سر بزنید.

همان‌طور که اشاره کردیم تنوع مدل و برند سرخ کن‌های برقی موجود در بازار لوازم خانگی بسیار بالا است. برای انتخاب بهترین محصولات برای خرید سرخ کن توصیه می‌کنیم از بررسی و مقایسه غافل نوشید.

شما عزیزان می‌توانید در وب‌سایت ترب تنوع بالایی از انواع سرخ کن برقی بدون روغن را مشاهده کرده و باتوجه‌ به بودجه و سلیقه خود بهترین آنها را انتخاب کنید. بهتر است در زمان انتخاب و خرید سرخ کن برقی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • برند سرخ کن برقی
  • ظرفیت محفظه آن
  • قیمت ایر فرایر
  • جنس بدنه و سایر ویژگی‌ها

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب به شرح مفصل درباره طرز استفاده از سرخ کن بدون روغن گفتیم. حال با شیوه استفاده از این وسیله برقی آشنا شده‌اید و نسبت به مزایا و معایب آن نیز آگاهی دارید. در پایان از شما می‌خواهیم که تجربیات خود را در زمینه استفاده از سرخ بدون روغن با کاربران بلاگ ترب به اشتراک بگذارید. چنانچه سوال خاصی درباره راهنمای استفاده از سرخ کن برقی بدون روغن دارید، حتماً در بخش نظرات عنوان کنید تا در اسرع‌وقت پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

پرسش های متداول در مورد سرخ کن برقی بدون روغن

سرخ کن بدون روغن برقی مناسب طبخ چه غذاهایی است؟

تنوع غذاهایی که می‌توان در سرخ کن بدون روغن برقی پخت، بسیار بالا است. شما می‌توانید انواع مواد غذایی منجمد، مرغ، گوشت، انواع سبزیجات  مانند کلم بروکلی، قارچ، سیب‌زمینی و… را در سرخ کن طبخ کنید. لازم به ذکر است که برای پختن پیتزا، لازانیا و انواع کاپ کیک و شیرینی نیز می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

بهترین برند سرخ کن برقی بدون روغن کدام است؟

از جمله بهترین برندهای سرخ کن برقی بدون روغن می‌توان به فیلیپس، گوسونیک، سیلور کرست، تفال، نینجا، بوش، ساچی، یونیک مکس، شیائومی و… اشاره کرد. برای بررسی تنوع بالای مدل‌های سرخ کن برقی توصیه می‌کنیم از محصولات سایت ترب بازدید کنید.

آیا گرم کردن سرخ کن برقی بدون روغن ضرورت دارد؟

اکثر سرخ کن‌های برقی موجود در بازار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به گرم کردن نیاز ندارند؛ اما به‌صورت عادی مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه برای گرم شدن سرخ کن برقی زمان لازم است.

🔗 منابع: dhairfryer | cookist

زینب آذرگشب
زینب آذرگشب

2 دیدگاه

  1. خیلی خیلی باحاله من حاضرم هود نداشته باشم عوضش سرخ کن داشته باشم یا به جای گاز کتری برقی ، سرویس قابلمه نداشته باشم پلوپز خیلی ممنون از کسی که یادم داد خیلی چیزها رو باعث رضایت و شد و خب باعث شد خشمم تو جامعه کنترل کنم اگه اون نبود واقعا دیوانه میشدم با این حجم از پرسیدن و اعصاب خوردی هرچند گاهی میگم ما دچار رنجش میشیم کی یه حالی از اوضاعمون می پرسه

  2. سرخ کن های فیلیپس اخیرا مدل های ۹۲۷۰ و ۸۰ که تاچ هستند با مشکل برد برخوردن بعد از چند ماه استفاده برد کنترل گرم می‌شود و خودبخود دور فن را حین کار پایین می‌آورند و بعد حرارت المنت بالا میره و سنسور گرمای زیاد خاموش میکنه دستگاه را و غذا باید بزارید دستگاه خنک بشه بعد دوباره ادامه سرخ کردن بدهد. پیش تعمیرکار بردم گفتند قبلا فیلیپس سرخ کن که درجه و دکمه دستی داشتند سکتور بقول خودش مرگ نداشتند ولی الان اکثرشون دچار این مشکل میشوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *