آیا پرایمر باعث جوش می‌شود؟

آیا تا به حال چنین تجربه‌ای داشته‌اید که حس کردید یک آرایش بی‌عیب و نقص انجام دادید، ولی صبح روز بعد با صورت پر از جوش از خواب بیدار شوید؟ چه چیزی باعث این اتفاق است؟ آیا پرایمر باعث جوش می‌شود؟ یا مواد و لوازم آرایشی دیگر مسبب آن هستند؟ در این مقاله، عمق این موضوع را بررسی می‌کنیم.

آیا پرایمر می‌تواند باعث جوش شود؟

سه پرایمر jane iredale کنار هم
برای افراد مستعد، برخی از پرایمرها باعث جوش می‌شوند.

در پاسخ به اینکه آیا پرایمر باعث جوش می‌شود، باید گفت بله. برخی از افراد با استفاده از پرایمر دچار جوش می‌شوند؛ به‌خصوص اگر پرایمر حاوی موادی باشد که پوست را تحریک کرده یا منافذ آن را مسدود کند. به همین دلیل، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که پرایمری انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد.

دلیل ایجاد جوش بعد از استفاده از پرایمر، این است که منافذ پوست بسته می‌شود و صورت جوش می‌زند. برای کاهش احتمال ایجاد جوش به دلیل استفاده از پرایمر، محصولات غیرکومدوژنیک را انتخاب کنید. این محصولات، از انسداد منافذ پوست جلوگیری کرده و به این ترتیب، احتمال جوش زدن صورت را کاهش می‌دهند.

ما در مطالب قبلی وبلاگ ترب، بهترین پرایمر برای پوست جوش دار را معرفی کرده‌ایم که از جوش زدن پوست صورت بعد از پرایمر جلوگیری می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار در ایجاد جوش به دلیل استفاده از پرایمر

کلوزاپ پیشانی یک خانم که دچار جوش شده
نوع پوست، مواد تشکیل‌دهنده پرایمر و چند عامل دیگر، باعث ایجاد جوش در افراد مستعد می‌شوند.

استفاده از پرایمر فواید زیادی برای آرایش دارد که از این دست می‌توان به صاف کردن سطح پوست، افزایش ماندگاری آرایش و ایجاد ظاهری درخشان‌تر اشاره کرد. با این حال، پوست صورت برخی از افراد بعد از استفاده از پرایمر دچار جوش می‌شود. موارد زیر می‌توانند در ایجاد جوش بعد از استفاده از پرایمر تاثیرگذار باشند:

  • نوع پوست: افراد با پوست چرب یا مستعد جوش، بیشتر در معرض جوش زدن به دلیل استفاده از پرایمر هستند؛ زیرا پرایمر منافذ پوست را می‌بندد و چربی اضافی را به دام می‌اندازد.
  • مواد تشکیل‌دهنده پرایمر: برخی از مواد تشکیل‌دهنده پرایمرها حاوی موادی هستند که پوست را تحریک کرده و منجر به ایجاد جوش می‌شوند.
  • نحوه استفاده از پرایمر: گاهی اوقات به دلیل استفاد نادرست از پرایمر، پوست جوش می‌زند. به‌عنوان مثال، اگر قبل از استفاده از پرایمر پوست خود را به‌خوبی تمیز و خشک نکنید، پوست‌تان جوش می‌زند.
  • عدم شستشوی کامل صورت: هر شب قبل از خواب، صورت خود را به‌طور کامل از آرایش و پرایمر پاک کنید. عدم شستشوی کامل صورت، منافذ پوست را می‌بندد و باعث جوش زدن می‌شود.

اگر بعد از استفاده از پرایمر دچار جوش شدید، استفاده از آن را متوقف و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

ترکیبات موجود در پرایمر و تاثیر آن‌ها بر جوش

تعدادی پرایمر آرایشی به صورت به‌هم‌ریخته کنار هم
برخی از پرایمرها حاوی مواد حساسیت‌زا و تحریک‌کننده هستند که باعث جوش می‌شوند.

ترکیبات موجود در پرایمر، یکی از دلایل اصلی جوش زدن صورت هستند. در این بخش، این ترکیبات را نام می‌بریم:

  • روغن‌های معدنی
  • برخی از انواع سیلیکون
  • پارابن‌ها (گروهی از مواد شیمیایی که به‌عنوان نگهدارنده در بسیاری از محصولات آرایشی از جمله پرایمرها استفاده می‌شوند)
  • لانولین (یک موم طبیعی که از پشم گوسفند به دست می‌آید)

دلیل اینکه روغن‌های معدنی و برخی از انواع سیلیکون‌ها باعث جوش می‌شوند، این است که منافذ پوست را مسدود می‌کنند. پارابن‌ها و لانولین نیز به دلیل ایجاد حساسیت در برخی از افراد، باعث ایجاد جوش می‌شوند. علاوه‌بر مواد فوق، یک سری مواد تحریک‌کننده دیگر نیز در برخی از پرایمرها وجود دارد که ممکن است باعث جوش زدن صورت شوند:

  • عطر (به دلیل تحریک پوست و ایجاد قرمزی، خارش و جوش)
  • الکل (به دلیل خشک و تحریک کردن پوست)
  • سولفات‌ها (مواد شوینده‌ای که پوست را خشک و تحریک می‌کنند)

نحوه جلوگیری از ایجاد جوش به دلیل استفاده از پرایمر

کلوزاپ صورت یک خانم که روی گونه و چانه وی جوش زده
با چند اقدام ساده نظیر تهیه پرایمرهای حاوی مواد ضد جوش، می‌توان از جوش زدن صورت بعد از پرایمر جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از ایجاد جوش به دلیل استفاده از پرایمر، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از پرایمرهای بدون چربی و غیرکومدوژنیک استفاده کنید. این نوع پرایمرها منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و کم‌تر احتمال دارد که باعث ایجاد جوش شوند. به دنبال پرایمرهایی باشید که روی جعبه آن‌ها عبارت بدون چربی یا غیرکومدوژنیک ذکر شده باشد.
  • از پرایمرهای دارای فرمولاسیون مبتنی بر آب استفاده کنید. این نوع پرایمرها برای پوست‌های چرب یا مستعد جوش مناسب‌تر هستند.
  • از پرایمرهای حاوی مواد ضد جوش استفاده کنید. برخی از پرایمرها حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک یا نیاسینامید هستند که به جلوگیری از ایجاد جوش کمک می‌کنند.
  • روتین مراقبت از پوست مناسب برای نوع پوست خود انجام دهید. البته، حتما لازم نیست مواد آرایشی گران‌قیمت و زیادی تهیه کنید. فقط کافی است هر روز دو بار صورت خود را بشویید و از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه چربی و باکتری‌های زیادی روی دست وجود دارد که منافذ پوست را می‌بندند، پس از استفاده از پرایمر به صورت خود دست نزنید.
  • خوردن غذاهای سالم، به سلامت پوست شما کمک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.
  • خواب خوب و کافی داشته باشید. کم‌خوابی، استرس را افزایش می‌دهد و باعث جوش می‌شود.

نحوه استفاده صحیح از پرایمر برای جلوگیری از جوش

سه مدل از بهترین پرایمرهای آرایشی موجود در بازار
با استفاده صحیح از پرایمر، می‌توان احتمال جوش زدن صورت را تا حدی کاهش داد.

گاهی اوقات، به دلیل استفاده نادرست از پرایمر دچار جوش می‌شوید. در ادامه، چند نکته در مورد نحوه استفاده صحیح از پرایمر برای جلوگیری از جوش را نام می‌بریم:

  • قبل از اینکه از پرایمر استفاده کنید، پوست خود را به‌طور کامل تمیز و خشک کنید. این امر به از بین بردن چربی و آلودگی‌هایی که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ایجاد جوش می‌شوند، کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از اقدامات قابل انجام قبل از استفاده از پرایمر این است که از تونر مناسب استفاده کنید. تونر به متعادل کردن PH پوست شما و از بین بردن هرگونه باقی مانده آلودگی یا آرایش کمک می‌کند.
  • از مقدار مناسب پرایمر استفاده کنید. پرایمر باید تمام صورت شما را به‌طور یکنواخت بپوشاند. استفاده از مقدار زیاد پرایمر، منافذ پوست را مسدود می‌کند. کم بودن آن نیز تاثیر کافی در حفظ و ماندگاری آرایش نمی‌گذارد.
  • از پرایمر فقط در مناطقی که به آن نیاز دارید استفاده کنید. اگر پوست شما چرب یا مستعد جوش است، لازم نیست در تمام صورت خود از پرایمر استفاده کنید. پرایمر را فقط در مناطقی که بیشتر مستعد جوش هستند مانند پیشانی، بینی و چانه استفاده کنید.

جایگزین‌های مناسب پرایمر برای پوست‌های مستعد جوش

کلوزاپ صورت یک خانم که روی گونه وی جوش زده
اگر صورت‌تان همچنان جوش می‌زند، می‌توانید از مرطوب‌کننده و چند لوازم آرایش دیگر به‌عنوان جایگزین پرایمر استفاده کنید.

اگر تمامی اقدامات فوق را انجام دادید و باز هم بعد از استفاده از پرایمر دچار جوش شدید، می‌توانید از جایگزین‌های پرایمر استفاده کنید:

  • مرطوب کننده: استفاده از یک مرطوب کننده بدون چربی و غیرکومدوژنیک باعث صاف شدن سطح پوست و آبرسانی به آن می‌شود. این امر به نوبه خود منافذ را به حداقل رسانده و آرایش را صاف‌تر و یکدست‌تر نشان می‌دهد.
  • کرم ضد آفتاب: برخی از کرم‌های ضد آفتاب دارای خاصیت پرایمر هستند که ضمن صاف کردن پوست، ماندگاری آرایش را نیز افزایش می‌دهند.
  • آلوئه‌ورا: ژل‌آلوئه ورا را می‌توان به‌عنوان یک پرایمر طبیعی قبل از آرایش استفاده کرد. آلوئه‌ورا، خواص ضد التهابی و مرطوب‌نندگی دارد و پوست را تسکین می‌دهد.

از کجا پرایمر بخریم؟

برای خرید پرایمر، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. ترب، یک دسته‌بندی مجزا برای پرایمر و تثبیت‌کننده آرایش در نظر گرفته که انواع مختلفی از این محصولات را برای انواع و اقسام پوست‌ها در بر می‌گیرد. در این دسته‌بندی، هزاران مدل پرایمر برای پوست‌های مستعد جوش، پرایمرهای مات کننده و همین‌طور روشن کننده و آبرسان وجود دارد که بسته به نیاز خود، می‌توانید تهیه کنید.

ترب، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا هر نوع پرایمری که نیاز دارید را متناسب با نوع پوست، بودجه و نیازهای خود از فروشندگان معتبر تهیه کنید. صدها مدل پرایمر مختلف از مارک‌ها و برندهای ایرانی و خارجی معتبر در ترب وجود دارد. فقط کافی است اسم محصول یا برند مورد نظر خود را وارد کنید تا ترب فروشندگان معتبر آن را به شما معرفی کند.

کلام آخر

پرایمر، پیش‌نیاز آرایشی است که به دلیل ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت روی صورت و زیرسازی آرایش، محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ اما برخی افراد بعد از استفاده از پرایمر دچار جوش می‌شوند. دلیل این امر، این است که برخی از پرایمرها حاوی موادی هستند که پوست را تحریک کرده یا منافذ آن را مسدود می‌کنند و در نتیجه، باعث جوش زدن صورت می‌شوند.

این مواد حساسیت‌زا شامل روغن‌های معدنی، برخی از انواع سیلیکون، عطر، الکل و چند ماده دیگر هستند. گاهی اوقات نیز به دلیل استفاده نامناسب از پرایمر یا عدم شستشوی صحیح صورت، دچار جوش می‌شوید. بهترین کار برای جلوگیری از جوش زدن بعد از استفاده از پرایمر این است که از پرایمرهای بدون چربی یا غیرکومدوژنیک استفاده کنید که منافذ پوست را نمی‌بندند.

نوع پرایمراحتمال جوش زدن در افراد مستعد
پرایمرهای مبتنی بر سیلیکون
پرایمرهای مبتنی بر آب
پرایمرهای مات کننده
پرایمرهای روشن کننده
پرایمرهای آبرسان
احتمال جوش زدن صورت برای افراد مستعد در انواع مختلف پرایمر

پرسش های متداول در مورد احتمال جوش زدن با پرایمر

آیا پرایمر باعث جوش زدن صورت می‌شود؟

بله، این اتفاق می‌تواند برای برخی افراد به‌خصوص افراد دارای پوست چرب یا مستعد جوش، رخ دهد.

چه نوع پرایمری باعث جوش زدن صورت می‌شود؟

این امر، در افراد مختلف متفاوت است؛ اما به‌طور کلی احتمال جوش زدن صورت در پرایمرهای مبتنی بر سیلیکون برای افراد مستعد بیشتر است.

چرا بعد از استفاده از پرایمر صورت جوش می‌زند؟

دلایل مختلفی برای جوش زدن صورت بعد از پرایمر وجود دارد. ممکن است پرایمر حاوی موادی باشد که منافذ پوست را مسدود می‌کند؛ یا پرایمر مناسب نوع پوست نباشد؛ یا به مواد تشکیل‌دهنده پرایمر حساسیت داشته باشید؛ یا بیش از حد از پرایمر استفاده کرده باشید.

چطور از جوش زدن صورت بعد از استفاده از پرایمر جلوگیری کنیم؟

به دنبال پرایمرهای بدون چربی و غیر کومدوژنیک باشید، مخصوصا اگر پوست چرب یا مستعد جوش دارید. همچنین، مقدار کمی پرایمر استفاده کنید تا منافذ پوست بسته نشود و قبل از خواب، حتما صورت خود را به‌طور کامل از آرایش و آلودگی‌ها پاک کنید.

اگر پوست بعد از استفاده از پرایمر جوش زد، چه کار کنیم؟

اولین قدم این است که استفاده از پرایمری که باعث ایجاد جوش شده را متوقف و به جای آن از مرطوب کننده یا ضد آفتاب استفاده کنید. سپس پوست خود را به‌طور کامل تمیز کرده و با مشورت پزشک، درمان‌های موضعی جوش را شروع کنید. در طی این مدت به جوش‌ها دست نزنید تا تحریک و بدتر نشوند و از درمان‌های خانگی ساده نظیر کمپرس گرم استفاده کنید.

🔗 منبع: sageglam

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *