اسکراب صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

پوست، به‌عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، نقشی حیاتی در برابر عوامل خارجی مانند آفتاب، باد، آلودگی، میکروب‌ها و سایر موارد ایفا می‌کند. برای حفظ سلامت و زیبایی این پوشش محافظ، پاک‌سازی منظم آن از کثیفی، سلول‌های مرده، مواد آرایشی، چربی و سایر ترشحات امری ضروری است.

اسکراب صورت یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن این عوامل و داشتن پوستی سالم و زیبا است. در این مقاله به بررسی کامل اسکراب صورت و کاربرد آن، اسکراب مناسب هر پوست و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

اسکراب صورت چیست؟

مردی خندان با اسکراب روی صورت
گفته می‌شود سرخ‌پوستان آمریکایی از ذرت خشک‌شده به‌عنوان اسکراب طبیعی بهره می‌بردند.

اسکراب صورت، محصولی محبوب در دنیای مراقبت از پوست است که برای لایه‌برداری و پاک‌سازی عمیق پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با حذف سلول‌های مرده از سطح پوست، به رفع انسداد منافذ و در نتیجه، کاهش احتمال بروز آکنه کمک می‌کند.

تاریخچه استفاده از اسکراب و لایه‌برداری، به دوران باستان باز می‌گردد. در آن زمان، مردم از مواد ساینده طبیعی برای زدودن سلول‌های مرده پوست خود استفاده می‌کردند.

امروزه، اسکراب‌های صورت در تنوع بسیار بالایی تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات با مواد تشکیل‌دهنده مختلف، برای انواع پوست‌ها و نیازهای مختلف قابل استفاده هستند.

اسکراب‌های صورت، به‌عنوان پاک‌کننده‌های قوی، حاوی ذرات ریز طبیعی یا پلیمری هستند که با ایجاد سایش، لایه‌برداری عمیق‌تر و پاک‌سازی کامل‌تر پوست را به ارمغان می‌آورند. این ذرات می‌توانند از مواد طبیعی مانند دانه‌های میوه (هلو، سیب، زردآلو)، پوست آجیل (بادام، گردو) و غلات (جو، گندم) یا مواد مصنوعی مانند دانه‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن تشکیل شده باشند.

همچنین اسکراب‌های صورت معمولاً حاوی روغن یا کرمی برای نگه داشتن ذرات ساینده در سوسپانسیون و تولید رایحه برای ایجاد حس آرامش و لطافت هستند.

با استفاده منظم از اسکراب صورت، می‌توان به فواید متعددی از جمله پاک‌سازی عمیق منافذ، رفع سلول‌های مرده، افزایش گردش خون، روشن‌تر شدن پوست، صاف و یکدست شدن آن و در نهایت، شادابی و زیبایی هرچه بیشتر دست یافت.

اسکراب مناسب هر نوع پوست چیست؟

خانمی زیبا با اسکراب به رنگ بنفش روی گونه
ممکن است هر نوع اسکراب برای هر پوستی مناسب نباشد، حتما قبل از خرید، نوع پوست خود را در نظر بگیرید.

اسکراب‌های صورت حاوی مواد ساینده و فعال مختلفی هستند که برای انواع مختلف پوست (خشک، چرب، مختلط و حساس) به‌طور متفاوتی عمل می‌کنند. انتخاب اسکراب مناسب با نوع پوست‌تان، به جز اینکه کلید دستیابی به پوستی سالم است، از آسیب رسیدن به آن هم پیشگیری می‌کند.

۱. پوست‌ چرب

اگر منطقه T (شامل پیشانی، بینی و چانه) صورت شما براق است، به‌ احتمال زیاد پوستی چرب دارید. این اتفاق زمانی می‌افتد که پوست با تولید مقدار زیادی چربی طبیعی، منجر به مسدود شدن منافذ خود می‌شود.

برای  پوست‌‌های چرب که بیش از حد مستعد جوش هستند، اسکراب‌هایی با ترکیبات قوی مانند اسید سالیسیلیک (Salicylic acid)، که نه‌تنها سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد؛ بلکه خاصیت ضد جوش دارد مناسب است. 

اسکراب‌های طبیعی که ساینده‌های قوی مانند زردآلو، پوست گردو و بادام دارند هم عملکرد خوبی دارند.

۲. پوست خشک

پوست خشک معمولاً ظاهری کدر و بافتی خشن دارد، می‌توان از اسکراب های دارای مواد مغذی مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) و ساینده‌های ملایم و ریز آسیاب‌شده استفاده کرد. این اسکراب‌ها به آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند.

۳. پوست‌ حساس

پوست حساس ممکن است پس از استفاده از اسکراب دچار گزش یا سوزش شود. افرادی که پوست حساسی دارند باید در انتخاب اسکراب برای پوست خود دقت بیشتری داشته باشند.

اگر پوست حساسی دارید، مطمئن شوید که اسکراب صورتتان ضد باکتری و ضد التهاب باشد. برای مثال اسکراب‌های ملایم حاوی موادی مانند آلوئه ورا، فندق و بابونه می‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

این امکان وجود دارد که لایه‌برداری بیش از حد پوست شما را تحریک کند. با این حال، اگر بعد از یک هفته همچنان ادامه داشت، به دنبال مشاوره از یک متخصص پوست باشید.

۴. پوست‌ مختلط

پوست مختلط به این معنی است که شما باید همزمان با چالش های پوست چرب و خشک مقابله کنید. ممکن است پیشانی و بینی شما چرب باشد، اما لکه های خشکی در امتداد گونه ها و خط فک داشته باشید. پیشنهاد می‌شود برای تشخیص اسکراب مناسب برای پوست مختلط، بهتر است از یک متخصص پوست و زیبایی مشاوره بگیرید.

قبل از استفاده از اسکراب روی صورت خود، مخصوصا اگر پوست حساسی دارید، اسکراب را روی قسمتی از پوست دست خود، مانند بازو تست کنید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژیک ایجاد نمی کند.

اسکراب صورت را چگونه استفاده کنیم؟

مرد جوان زیبا با چشمانی بسته در حالی که با قلمو روی صورتش اسکراب گذاشته می‌شود.
هنگام شست‌وشوی صورت دمای آب را پایین نگه دارید؛ استفاده از آب داغ می‌تواند پوست شما را خشک کند یا به آن آسیب برساند.
  1. صورت خود را پیش از اسکراب بشویید: با آب ولرم، صورت خود را بشویید تا از هرگونه آلودگی و چربی پاک شود.
  2. اسکراب را روی پوست خود ماساژ دهید: به مدت ۶۰ ثانیه، اسکراب صورت را کاملاً ملایم، با حرکات دایره‌ای روی صورت خود ماساژ دهید.
  3. صورت خود را بشویید: صورت خود را پس از شستن با آب ملایم، توسط یک حوله نرم خشک کنید.
  4. از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید: توسط یک مرطوب‌کننده مناسب، صورت خود را پس از خشک کردن مرطوب کنید.

اگر اسکراب به‌صورت درست استفاده نشود، ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوست شود. برای همین توصیه می‌کنیم حتماً مقاله طرز استفاده از اسکراب صورت را مطالعه کنید.

کاربرد اسکراب صورت چیست؟

برداشتن اسکراب با انگشتان از ظرف توسط خانمی با لباس سفید
شستن صورت فقط آلودگی و عوامل بیماری‌زا را از سطح پوست شما پاک می‌کند. در حالی که اسکراب منافذ پوست را هم تمیز می‌کند.

۱. از بین بردن سلول‌های مرده پوست و احیای شادابی و سلامت

اولین و مهم‌ترین کاربرد اسکراب صورت، از بین بردن سلول‌های مرده از روی صورت است. سلول‌های مرده به‌جز اینکه منافذ پوست شما را می‌بندند، پوست صورت شما را خشک، کدر و لکه‌دار می‌کند. اسکراب‌های صورت سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند تا سلول‌های جدید زیر آن نمایان شوند. این به شما پوستی روشن‌تر و درخشان‌تر می‌دهد.

۲. پاک‌سازی عمیق منافذ پوست و رفع انسداد آن‌ها

سبوم (sebum) یک ماده روغنی طبیعی است توسط غدد چربی در بدن تولید می‌شود که پوست را مرطوب و از آن محافظت می‌کند. اما گاهی اوقات تولید بیش از حد آن، باعث ذخیره در منافذ پوست و بسته‌شدن آنها می‌شود که باعث ایجاد آکنه می‌شود.

اسکراب‌های صورت با از بین بردن سبوم اضافی، منافذ پوست را باز می‌کنند.

۳. رفع خشکی و لکه‌های پوست

بسیاری از افراد متوجه لکه‌های خشک روی پوست خود می‌شوند. این لکه‌های خشک پوستی که بعضاً به‌عنوان پوسته‌پوسته شناخته می‌شوند، به دلیل جمع شدن سلول‌های مرده در طول زمان به وجود می‌آیند. آنها علاوه بر اینکه آسیب‌رسان هستند پوست را هم کدر نشان می‌دهند. اسکراب صورت به شما کمک می‌کند تا آنها را درمان کنید.

۴. جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی، پوستی صاف و یکدست

موهای زیرپوستی نقش کلیدی در شیوع جوش دارند. اسکراب صورت یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن توسط موهای زیرپوستی است. می‌توانید اسکراب دارای خواص ضدعفونی‌کننده را انتخاب کنید تا برای شما مفیدتر هم باشد.

۵. دستیابی به لطافت و صافی برای پوست

بیرونی‌ترین لایه پوست شما به طور معمول به دلیل شرایط آب و هوایی، کیفیت هوا و استرس، در معرض آسیب قرار دارد. از بین بردن لایه مرده پوست، به بهبود برجستگی‌ها و لکه‌های تیره کمک می‌کند و باعث می‌شود تا پوستی نرم‌تر، صاف‌تر و یکدست‌تر داشته باشید

۶. بهبود بافت پوست و افزایش شادابی و طراوت آن

پوست صورت در مقایسه با پوست سایر قسمت‌های بدن حساس‌تر، نازک‌تر و مستعد آسیب بیشتری است. یکی از کاربردهای اسکراب صورت، بهبود بخشیدن بافت پوست به کمک تشویق روند نوسازی پوست است.

۷. افزایش جذب محصولات مراقبتی و ارتقای اثربخشی آن‌ها

کمک به عملکرد بهتر محصولات مراقبتی هم از کاربردهای اسکراب صورت است. با ایجاد لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست، محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می‌کنید به‌سختی نفوذ می‌کنند و به همین دلیل ممکن است به نتایج دلخواه خود نرسید. اسکراب باعث می‌شود مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها، تونرها و سایر محصولات مراقبتی راحت‌تر و بدون مانع به داخل پوست شما نفوذ کند.

 از کجا اسکراب مناسب بخریم؟

یک مدل اسکراب طبیعی با یک قاشقک چوبی از آن روی شیشه آن و یک برگ در پس‌زمینه
شما می‌توانید انواع اسکراب از برندهای مختلف را از فروشندگان ترب تهیه کنید.

انتخاب بهترین اسکراب صورت به نوع پوست و نیازهای شما بستگی دارد. بهترین اسکراب صورت، اسکرابی است که با نیازهای پوست شما سازگار باشد و به شما در داشتن پوستی سالم و شاداب کمک کند.

برای تهیه اسکراب مناسب پوست خود، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. ترب، با ارائه تنوع بی‌نظیری از اسکراب‌های مختلف، امکان انتخاب محصولی ایده‌آل متناسب با نیازها و بودجه شما را فراهم می‌کند. مزیت اصلی ترب، امکان مقایسه قیمت محصولات مختلف از فروشندگان گوناگون است. به این ترتیب، شما می‌توانید با بررسی قیمت‌ها، اسکراب مورد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید.

جمع‌بندی

اسکراب یک محصول مراقبت از پوست است که با از بین بردن سلول‌های مرده پوست به پاک‌سازی آن کمک می‌کند که بسته به نوع پوست (چرب، خشک، حساس، مختلط) و نیازهای آن، می‌توان از اسکراب‌های متفاوتی استفاده کرد.

البته کاربرد اسکراب صورت فقط به از بین بردن سلول‌های مرده پوست خلاصه نمی‌شود؛ پاک‌سازی عمیق، رفع خشکی، بهبود بافت پوست و کمک به جذب و اثربخشی محصولات مراقبتی تنها بخشی از کاربردهای اسکراب صورت هستند.

نحوه استفاده از اسکراب صورت به شرط رعایت کردن برخی نکات، بسیار ساده است و به طور خلاصه شامل تمیز کردن صورت و ماساژ ملایم اسکراب روی پوست مرطوب و سپس شستن اسکراب و در نهایت مرطوب کردن پوست می‌شود.

پرسش های متداول در مورد اسکراب صورت

اسکراب با ساینده‌های طبیعی بهتر از اسکراب با ساینده‌های مصنوعی است؟

مطالعات Rjtcsonline نشان داده‌اند که اسکراب‌هایی که از مواد مصنوعی در ساختار خود استفاده می‌کنند، در مقایسه با اسکراب‌های با مواد طبیعی، اثر لایه‌برداری بهتری دارند. برای مثال، اسکراب‌های دارای دانه‌های پلی‌اتیلن برای افراد دارای پوست چرب، نرمال و مختلط پذیرفته‌شده‌تر است.

اسکراب صورت می تواند آکنه و جوش های سر‌سیاه را پاک کند؟

برای رفع آکنه به مجموعه‌ای از محصولات مختلف نیاز است؛ با این حال، اسکراب صورت ملایم که با فشار کمی استفاده شود، می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک روتین ضد آکنه، به پاک‌سازی بیشتر پوست کمک کند.

تفاوت اسکراب صورت با لایه بردار چیست؟

اسکراب و لایه‌بردار هر دو به تمیز کردن پوست از سلول‌های مرده کمک می‌کنند، اما تفاوت اصلی آن‌ها در نوع عملکردشان است. اسکراب حاوی ذرات لایه‌بردار در یک ترکیب کرمی‌شکل است و با سایش فیزیکی عمل می‌کند، در حالی که لایه‌بردار می‌تواند با مواد شیمیایی سلول‌های مرده را از بین ببرد.

🔗 منابع: ijraset | skinkraft | jtcsonline | wikihow | paulaschoice | katesomerville

دانیال طبایی
دانیال طبایی

من دانیال هستم و از چیدن کلمات در کنار هم برای خلق متنی خواندنی و مفید، لذت می‌برم. معتقدم که نویسنده محتوا نقشی فراتر از معمار واژگان دارد، برای همین همیشه در تلاشم تا با ارتقای مهارت‌ها و دانش خود در زمینه‌های مختلف، محتوای باکیفیت و ارزشمندی برای مخاطبانم خلق کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *