همه چیز درباره دستگاه تصفیه هوا خانگی و ويژگی‌های آن

با افزایش آگاهی مردم نسبت به تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی، استفاده از دستگاه تصفیه هوا مخصوصا در شهرهای بزرگ و آلوده، روز‌به‌روز بیشتر رواج پیدا کرده است؛ اما سوال این است که دستگاه تصفیه هوا چیست، چه کاربردی دارد و آیا واقعا موثر است؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات، تا انتهای این مطلب با بلاگ ترب همراه باشید. 

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

چند نوع دستگاه تصفیه هوا در سایزهای مختلف به صورت ایستاده روی یک میز قهوه‌ای کنار گلدان
متخصصان آلرژی استفاده از دستگاه تصفیه هوا را برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه توصیه می‌کنند.

دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن گرد و غبار، دود، گرده، شوره‌های حیوانات خانگی، ذرات معلق، بخارات شیمیایی، بوها و سایر آلاینده‌های رایج که در خانه‌ها وجود دارد، طراحی شده است. در واقع، آلاینده‌های هوای داخل خانه را از بین می‌برد، کیفیت هوا را افزایش می‌دهد و محیط داخلی را تمیز و عاری از آلودگی می‌کند. این دستگاه‌ها اغلب توسط کارشناسان بهداشت برای تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه توصیه می‌شوند. 

استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اکثر مواقع موثر است. این دستگاه‌ها ذرات آلاینده را از هوا پاک می‌کنند؛ اما باید اشاره کرد که میزان اثربخشی آن‌ها تا حدی به نوع تصفیه‌کننده، فیلتر به کار رفته در آن و همچنین، میزان مطابقت آن با اندازه محیط بستگی دارد. 

کاربرد دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا مدرن که در خانه ای با مبلمان آبی و در کنار گلدان در حال کار است
با استفاده از دستگاه تصفیه هوا می‌توانید ذرات معلقی را که باعث آلرژی و بیماری‌های مختلف می‌شوند، از هوا پاک کنید.

شاید غیرمنتظره باشد، اما هوای داخل منزل می‌تواند به اندازه هوای بیرون آلوده باشد. اولین کاربرد دستگاه تصفیه هوا، از بین بردن این آلاینده‌ها و فراهم کردن هوای سالم‌تر برای تنفس است. درخصوص کاربرد دستگاه تصفیه هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • از بین بردن گرد و غبار و گرده گل در محیط منزل جهت جلوگیری از تشدید آسم و آلرژی
  • کمک به پاک نگه داشتن هوا و کاهش باکتری‌ها و ویروس‌ها به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌ها
  • تصفیه هوا از دود سیگار، قلیان و سایر دخانیات 
  • جلوگیری از ورود آلاینده‌هایی نظیر بو و دود آتش‌سوزی به داخل منزل 
  • بهبود کیفیت خواب
  • ایجاد هوای تازه و مطبوع
  • از بین بردن دود و آلودگی برای افرادی که منزل آن‌ها در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌های پررفت‌وآمد قرار دارد.

آیا دستگاه تصفیه هوا مفید است؟

دستگاه تصفیه هوای سفید رنگ کنار تخت در اتاق خواب
با استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر مناسب، می‌توان ۹۹.۹۷ درصد از ذرات آلاینده در محیط منزل را از بین برد.

در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه تصفیه هوا واقعا خوب است، باید گفت بله؛ دستگاه تصفیه هوا با حذف آلاینده‌ها، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد. تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل غیر قابل انکار است. مطالعاتی که روی دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از فیلترهای HEPA در این دستگاه‌ها می‌تواند در از بین بردن بسیاری از محرک‌ها و آلاینده‌های خانگی کاملا موثر باشد.

اما فیلتر HEPA در دستگاه تصفیه هوا چیست؟ این فیلترها دارای شبکه‌های بسیار ریز هستند که گواهینامه مخصوصی برای جمع‌آوری ۹۹.۹۷ درصد از ذرات با اندازه خاص (قطر ۰.۳ میکرومتر) دارند. این ذرات، معمولا به‌سختی جذب می‌شوند، اما کاربرد دستگاه تصفیه هوا دقیقا همین است که چنین ذراتی را از هوا جمع‌آوری کند.

در هر صورت، توجه به کیفیت هوای داخل منزل اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا اکثر ما بخش زیادی از زندگی خود را در داخل خانه سپری می‌کنیم. درب‌ها و پنجره‌ها در اکثر مواقع برای جلوگیری از ورود آلاینده‌های بیرون از منزل کافی نیستند و با توجه به تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل، بهتر است از آن‌ها استفاده کنیم.

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟

دستگاه تصفیه هوا خانگی در کنار دو گلدان
در صورت استفاده از فیلتر HEPA، به ازای هر ۱۰۰۰۰ ذره ۰.۳ میکرونی، تنها ۳ ذره از فیلتر عبور می‌کنند و بقیه به دام می‌افتند.

اکنون که دانستیم دستگاه تصفیه هوا چیست، بهتر است با نحوه کارکرد آن نیز آشنا شویم. به طور معمول، دستگاه‌های تصفیه هوا دارای یک سیستم فیلتراسیون هستند که برای حذف ذرات از هوا و گردش مجدد هوای تمیزتر طراحی شده است. مکانیزم دقیق انجام این کار، در مدل‌ها و برندهای مختلف کمی متفاوت است.

به طور کلی دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فن، هوای محیط را جذب می‌کند و سپس، هوای جذب‌شده را از فیلتر عبور می‌دهد. با این کار، ذرات بالاتر از یک اندازه معین، به دام می‌افتند و هوای تصفیه‌شده یا تمیز، توسط فن در اتاق به گردش در می‌آید. اندازه ذرات به دام افتاده، در دستگاه‌های مختلف متفاوت است و به نوع فیلتر آن‌ها بستگی دارد. با استفاده از فیلتر HEPA می‌توان بیشترین میزان ممکن از این ذرات را به دام انداخت.

انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا در اتاق نشیمن منزل که در بک گراند آن یک خانم روی مبل در کنار سگ خود دراز کشیده
یکی از شیوه‌های طبقه‌بندی دستگاه‌های تصفیه هوا، محل قرارگیری آن‌ها است که بر این اساس به سه دسته رومیزی، ایستاده و دیواری تقسیم می‌شوند.

دستگاه‌های تصفیه هوا به شیوه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این شیوه‌ها، نوع فیلتر به کار رفته در آن‌ها است. 

  • دستگاه‌های تصفیه کننده دارای فیلتر مکانیکی: این دستگاه‌ها با استفاده از فن، هوا را از میان شبکه‌ای متراکم از الیاف ریز که ذرات را به دام می‌اندازند عبور می‌دهند. دستگاه‌های دارای فیلتر HEPA در این دسته قرار می‌گیرند. 
  • دستگاه‌های تصفیه کننده دارای فیلتر کربن فعال: این دستگاه‌ها دارای فیلتر کربن فعال هستند که گازهای آلاینده مانند دود، بو و برخی از آلاینده‌های شیمیایی را از هوا حذف می‌کند. 
  • دستگاه‌های تصفیه کننده دارای فیلتر یونیزه کننده: این دستگاه ها از یون‌هایی استفاده می‌کنند که به ذرات معلق در هوا می‌چسبند و آن‌ها را سنگین‌تر می‌کنند. سپس این ذرات سنگین می‌شوند و به راحتی روی زمین سقوط می‌کنند. 
  • دستگاه‌های تصفیه کننده با فیلتر اولترافیلتراسیون: این دستگاه‌ها دارای فیلترهای اولترافیلتراسیون هستند که ذرات معلق را تا ۰.۰۱ میکرومتر از هوا حذف می‌کنند. این ذرات شامل برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها و همچنین ذرات معلق بسیار کوچک می‌شوند. 

مزایا و معایب دستگاه تصفیه هوا

درخصوص مزایا و معایب یا عوارض دستگاه تصفیه هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن ذرات آلرژی‌زا
  • کاهش محرک‌های آسم در هوای منزل
  • کاهش خطر قرار گرفتن در معرض ویروس در هوا
  • کاهش ذرات مضر در هوا
  • از بین بردن بوی نامطبوع
  • کاهش گرد و غبار در هوا
  • بهبود کیفیت خواب
  • حذف مواد شیمیایی مضر از هوای منزل
  • هزینه بالای تعمیر و نگهداری
  • مصرف انرژی زیاد
  • عدم توانایی پاک کردن ۱۰۰ درصدی هوا
  • رشد باکتری و کپک در صورت تمیز نکردن فیلتر
  • نیاز به تعویض زودبه‌زود فیلتر هوا در مناطق آلوده
  • سروصدای زیاد (مخصوصا در مدل‌های دارای فیلتر مکانیکی)
  • تاثیر معکوس در صورت عدم تعویض فیلتر
  • تولید گاز ازون در مدل‌های دارای فیلتر یونیزه کننده

زمان خرید دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

زنی در حال استفاده از اپ هوشمند دستگاه تصفیه هوا در کنار دستگاه در خانه
برای خرید دستگاه تصفیه هوا، علاوه بر نیازهای خود، باید مواردی مثل نوع فیلتر و هزینه‌های نگهداری را هم در نظر بگیرید.

زمان خرید دستگاه تصفیه هوا باید چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید تا تاثیر آن را به‌خوبی احساس کنید. باید به نوع فیلتری که در دستگاه به کار رفته، اندازه اتاقی که دستگاه را در آن قرار می‌دهید، هزینه‌های تعمیر دستگاه و تعویض فیلتر آن، میزان سروصدای دستگاه و قابلیت‌های هوشمند آن توجه کنید. در ادامه، هر یک از این موارد را توضیح می‌دهیم.

۱. نوع فیلتر به کار رفته در دستگاه

یک دستگاه تصفیه کننده هوا نقره‌ای رنگ با طراحی مدرن
در خصوص فیلتر، تنها چیزی که اهمیت دارد، وجود فیلتر HEPA است.

نکته مهم در مورد فیلتر دستگاه تصفیه هوا چیست؟ بسیاری از دستگاه‌های تصفیه کننده، از فیلترهایی استفاده می‌کنند که غیرکاربردی هستند و فقط برای جلب مشتری به کار می‌روند. مشتری با دیدن اسم این فیلترها، فکر می‌کند که قابلیت‌های بزرگ و مهمی دارند؛ در صورتی که چنین نیست. شما فقط باید دقت کنید که دستگاه مورد نظرتان، فیلتر HEPA داشته باشد؛ به‌غیر از فیلتر HEPA هیچ فیلتر دیگری اهمیت ندارد. 

از خرید تصفیه کننده‌های هوا که از اشعه ماوراء بنفش استفاده می‌کنند یا دارای فیلتر یونیزه کننده هستند، اجتناب کنید. این دستگاه‌ها گاز ازون تولید می‌کنند که محرک ریه است و ثابت شده عملکرد ریه را کاهش می‌دهد و بافت آن را ملتهب می‌کند.

۲. اندازه اتاق

یک مرد در حالت نیمه نشسته در حال کار با دستگاه تصفیه هوا
یک دستگاه تصفیه کننده معمولا برای تمیز کردن هوای اتاق خواب کاملا کفایت می‌کند؛ اما متناسب با قدرت آن، می‌توان در اتاق نشیمن یا فضاهای بزرگ‌تر هم از آن‌ها استفاده کرد.

شما باید به اندازه اتاقی که قصد دارید دستگاه را در آن قرار دهید توجه کنید. متناسب با سایز اتاق، باید یک دستگاه بزرگ یا کوچک انتخاب کنید. هر سایز دستگاه تصفیه کننده، برای تمیز کردن هوای اتاق‌هایی با اندازه‌های خاص بهینه‌سازی شده است. قدرت این دستگاه‌ها با تعداد دفعاتی که می‌توانند تمام هوای اتاق را عوض کنند، اندازه‌گیری می‌شود. 

این معیار توسط شاخص ACH تعیین می‌شود. هرچه ACH یک دستگاه بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال، اگر ACH یک دستگاه ۴ باشد، به این معنی است که ۴ بار در هر ساعت کل هوای اتاق را عوض می‌کند. بنابراین، برای تمیز شدن هوای اتاق، فقط باید ۱۵ دقیقه کار کند. سایز مناسب اتاق برای دستگاه، معمولا در مشخصات آن قید می‌شود.

۳. هزینه تعمیر یا تعویض فیلتر

فردی در حال عوض کردن فیلتر دستگاه تصفیه هوا در خانه
نوع فیلتر و زمان تقریبی تعویض آن معمولا در مشخصات دستگاه قید می‌شود؛ اما برای بررسی بیشتر، می‌توانید نظرات کاربران را هم بخوانید.

دستگاه‌های تصفیه هوا دارای رنج قیمت گسترده‌ای هستند که از زیر ۱ میلیون تومان شروع می‌شود تا نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان. طبیعتا متناسب با اندازه‌ای که در نظر دارید، باید هزینه کنید. پس از تصمیم در مورد محدوده قیمت دستگاه مورد نظر و سایز اتاق، باید هزینه‌های تعویض و نگهداری از دستگاه را مد نظر قرار دهید. فیلتر دستگاه‌های تصفیه کننده، هر چند ماه یک بار نیاز به تعویض دارد. 

مدت زمان دقیق تعویض فیلتر، بستگی به میزان آلودگی محیط و کارکرد دستگاه دارد. هزینه تعویض فیلتر هم به نوع دستگاه و فیلتر بستگی دارد.

توجه داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها ارزان‌تر هستند، اما فیلتر گران‌قیمتی دارند که زود به زود باید تعویض شود. بنابراین، قبل از خرید یک مدل بررسی کنید که فیلتر آن، هر چند وقت یک بار باید تعویض شود و این کار چقدر هزینه دارد.

۴. میزان سروصدای دستگاه

تصویر تبلیغاتی از سه دستگاه تصفیه کننده هوای سفید رنگ
میزان سروصدای دستگاه، معمولا در مشخصات آن قید می‌شود.

یکی از معایب دستگاه تصفیه هوا، این است که در سکوت کار نمی‌کند و کمی سروصدا دارد. البته، صدای آن‌ها آنقدر که آزاردهنده و گوش‌خراش باشد، زیاد نیست؛ اما در هر صورت، نسبت به سایزشان قابل توجه است. صدای دستگاه تصفیه کننده، به‌خاطر فن آن است و میزان آن معمولا به حدود ۵۰ دسی‌بل می‌رسد. 

البته، دستگاه‌های کم‌صداتری با حدود ۲۴ تا ۳۰ دسی‌بل هم وجود دارد. برای اینکه بتوانید میزان صدای این دستگاه‌ها را تصور کنید، باید بگوییم صدای یک یخچال، حدود ۴۰ تا ۵۰ دسی‌بل است و صدای جاروبرقی، معمولا بین ۶۰ تا ۷۰ دسی‌بل است.

۵. قابلیت‌های اضافی و هوشمند

فردی در حال فعال سازی و استفاده از امکانات دستگاه تصفیه هوا
بسته به بودجه خود، می‌توانید دستگاهی با قابلیت‌های هوشمند را انتخاب کنید.

برخی از دستگاه‌های تصفیه کننده، هوشمند هستند. اما قابلیت‌های هوشمند یک دستگاه تصفیه هوا چیست؟ یکی از آن‌ها، پشتیبانی از دستیار صوتی مانند Alexa است. به این ترتیب، شما می‌توانید بدون نیاز به لمس دستگاه یا حتی ریموت کنترل، آن را خاموش و روشن کنید یا سایر قابلیت‌های آن را فعال و غیرفعال نمایید.

یکی دیگر از این نمونه‌ها، وجود نرم‌افزار مخصوص برای گوشی‌های اندروید و iOS است. با این ویژگی، می‌توانید دستگاه را با گوشی موبایل خود کنترل کنید. سایر قابلیت‌های احتمالی شامل نشانگر کیفیت هوا، امکان زمان‌بندی، تایمر و نشانگر تغییر فیلتر است. این ویژگی‌ها، در کاربرد دستگاه تصفیه هوا تاثیرگذار هستند، اما قیمت آن را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین باید تصمیم بگیرید که آیا وجود آن‌ها ارزش هزینه بیشتر را دارد یا خیر.

بهترین دستگاه تصفیه هوا را از کجا بخریم؟

یک خانواده ۳ نفره که در حال نشسته اند و در حال صحبت کردن هستند و در گوشه حال یک دستگاه تصفیه هوا در حال کار کردن است
تصفیه کننده هوا در بهبود کیفیت هوای منزل تاثیرگذار است.

برای خرید دستگاه تصفیه هوا به دسته‌بندی این محصول در سایت ترب مراجعه کنید. در ترب می‌توانید خوش‌قیمت‌ترین مدل‌های تصفیه کننده هوا را تهیه کنید. همچنین، به انواع و اقسام مدل‌ها و برندهای معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، دسترسی پیدا می‌کنید. در سایت ترب، می‌توانید دستگاه‌های تصفیه کننده هوا را بر اساس بودجه خود مرتب کنید و محصول مورد نظر خود را از معتبرترین فروشندگان در ایران تهیه نمایید. سایت ترب امکان خرید حضوری را نیز فراهم کرده است. شما با انتخاب شهر محل سکونت خود، می‌توانید فروشندگان معتبر محصول موردنظرتان را در اطراف محل سکونت‌تان مشاهده کنید.

کلام آخر

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل غیر قابل انکار است. این دستگاه، با جذب هوای محیط، آن را از فیلتر عبور می‌دهد و هوای پاک را در محیط پخش می‌کند. این فرایند در از بین بردن آلودگی، گرد و خاک، ذرات مضر و حتی بوی نامطبوع تاثیرگذار است. در این مطلب، توضیح دادیم که دستگاه تصفیه هوا چیست، چطور کار می‌کند و چه کاربرد، عوارض و مزایایی دارد. همچنین، مهم‌ترین نکاتی را که زمان خرید این محصول باید در نظر داشته باشید، توضیح دادیم.

برای تهیه دستگاه تصفیه هوا با بهترین قیمت، فقط کافی است به سایت ترب مراجعه کرده و مدل دستگاه مورد نظر خود را جست‌وجو کنید.

پرسش های متداول در مورد دستگاه تصفیه هوا

آیا دستگاه تصفیه هوا خوب است؟

یکی از مطالعاتی که در مورد تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل انجام شده، نشان داده که استفاده از این محصول، مقدار ذرات موجود در هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که این دستگاه‌ها به کاهش آلاینده‌های مضر کمک می‌کنند و در بلندمدت، در بهبود سلامت افراد تاثیرگذار هستند.

فیلتر دستگاه تصفیه هوا را هر چند وقت یک بار باید تعویض کرد؟

بسته به کیفیت هوا و عوامل محیطی، حداکثر طول استفاده از فیلتر HEPA شش تا دوازده ماه است، در حالی که فیلترهای کربن نباید بیش از سه ماه استفاده شوند. افراد مبتلا به آسم، کسانی که آلرژی شدید دارند یا سایر افرادی که حتما باید هوای تمیز استشمام کنند، بهتر است هر دو ماه یک بار فیلتر دستگاه را تعویض کنند.

آیا دستگاه تصفیه هوا رطوبت را کاهش می‌دهد؟

خیر، این دستگاه‌ها تاثیری در رطوبت هوا و کم یا زیاد شدن آن ندارند.

آیا دستگاه تصفیه هوا در از بین بردن ویروس و باکتری موثر است؟

تحقیقات نشان داده که تصفیه‌کننده‌های هوا، ممکن است در کاهش غلظت این ذرات مفید باشند؛ اما میزان حذف این عوامل بیماری‌زا از هوا، هنوز در دست بررسی است.

آیا دستگاه های تصفیه هوا بو را از بین می برند؟

بله، دستگاه های تصفیه هوا می توانند بوها را از بین ببرند، به خصوص مدل هایی که مجهز به فیلتر کربن فعال هستند.

🔗 منابع:  beko | health | zdnet | consumerreports

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *