درجه یخچال روی چند باشد؟ راز اصلی تازگی مواد غذایی!

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که درجه یخچال روی چند باشد تا مواد غذایی سالم بمانند. نگهداری میوه و سبزیجات در دمای مناسب اهمیت بالایی دارد. با تنظیم دمای یخچال در دمای مناسب از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنید و غذا را در مدت طولانی‌تری در یخچال تازه و سالم نگه می‌دارید. در واقع تنظیم دمای مناسب یخچال راهکار ساده‌ای برای جلوگیری از بیماری‌ها و فاسدشدن مواد غذایی است.

۴۰ درجه فارنهایت؛ استراتژی اصلی تازگی مواد غذایی

یخچال دو قلو نقره‌ای رنگ که در آشپزخانه‌ای شیک و مدرن قرار دارد
بهترین دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی در یخچال بین ۳۵ تا ۳۸ درجه فارنهایت است.

سازمان غذا به خانواده‌ها توصیه می‌کند که دمای یخچال را روی ۴۰ درجه فارنهایت (معادل ۴.۴ درجه سانتی‌گراد) تنظیم کنند. البته دمای ایده‌آل برای یخچال بین ۳۵ تا ۳۸ درجه فارنهایت (معادل ۱.۷ تا ۳.۳ درجه سانتی‌گراد) است. این دمای مناسب یخچال به شما کمک می‌­کند که میوه‌ها و سبزیجات را تازه نگه دارید و غذا در یخچال سرد بماند.

دقت داشته باشید که دمای پایین یخچال باعث یخ‌زدگی مواد غذایی و فاسد شدن آن‌ها می‌شود. حتما به‌صورت دوره‌ای دمای یخچال را تنظیم کنید.

کدام درجه یخچال برای نگهداری گوشت مناسب‌تر است؟

فردی در حال گذاشتن گوشت در یخچال
برای نگهداری فرآورده‌های گوشتی در یخچال دمای فریزر را روی صفر درجه تنظیم کنید.

دمای مناسب برای نگهداری گوشت چند درجه است؟ برای نگهداری گوشت و مرغ تا حد امکان دمای یخچال را نزدیک به صفر درجه تنظیم کنید. در دمای صفر درجه این مواد غذایی سرد می‌مانند و از یخ‌زدگی و انجماد آن­‌ها جلوگیری می‌شود.

گوشت را باید در سردترین طبقه یخچال، یعنی طبقه پایینی آن که دمایش معمولاً بین ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد است، نگهداری کنید. این در صورتی است که بخواهید گوشت را تازه مصرف کنید. اگر می‌خواهید برای زمان طولانی‌تری (بیش از دو روز) گوشت را نگه دارید، آن را در فریزر قرار دهید.

ابزار ساده اندازه‌گیری درجه یخچال؛ دماسنج

مرد با پیراهن و شلوار طوسی رنگ درجه یخچال و فریزر تنظیم می‌کند
در هر دوره برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی دمای یخچال را با دماسنج اندازه‌گیری کنید.

متاسفانه دمای یخچال در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند. بهترین راهکار برای اندازه‌گیری دمای یخچال استفاده از دماسنج است. دماسنج را از فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری تهیه و دمای یخچال را اندازه‌گیری کنید. دمای یخچال مناسب نیست؟ برای نگهداری از میوه‌ها و سبزیجات دمای یخچال را به دمای امن تغییر دهید. برای اندازه‌گیری دقیق دمای یخچال با دماسنج آن را در فاصله‌ای دور از سیستم سرمایشی و مواد غذایی و در قفسه میانی یخچال قرار دهید. پنج تا هشت ساعت صبر کنید، اگر دمای یخچال دمای مدنظر شما نبود، آن را تغییر دهید.

اگر می‌خواهید با راهکارهای نگهداری و مراقبت از یخچال آشنا شوید، مطلب ما را درباره ترفندهای افزایش طول عمر یخچال بخوانید.

دو نشانه اصلی تنظیم نادرست درجه یخچال که نباید از آن غفلت کنید

مرد سیاه‌پوستی در حالی که به فلفل دلمه قرمز رنگ با دقت نگاه می‌کند و در یخچال باز است.
دمای یخچال را به‌طور مداوم چک کنید و در صورت مغایرت با دمای مناسب یخچال، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • فاسدشدن سریع غذا: اگر غذا زودتر از حد انتظار فاسد می‌شود، باید دمای یخچال را مجدد تنظیم کنید. تازه نماندن میوه‌ها و سبزیجات و فاسدشدن غذاها، هشداری قرمز برای مناسب نبودن دمای یخچال است. 
  • کمبود یا وجود یخ: اگر در فریزر شما در حد قابل‌توجهی یخ انباشته شده است، نشانه‌ای برای دمای نامناسب فریزر است. اگر یخ‌ساز یخچال، یخ مورد انتظار شما را تولید نمی‌کند، نشان می‌دهد که در یخچال مشکل اساسی وجود دارد.

۴ ترفند برای حفظ درجه یخچال

یک دماسنج درون یخچال
قبل از نگهداری مواد غذایی در یخچال، آن‌ها را سرد کنید.

اگر دمای یخچال را بر روی ۴۰ درجه فارنهایت تنظیم کرده‌اید، اما میوه‌ها و غذاها تازه و سالم نمی‌مانند، این چهار قدم را برای حفظ دمای یخچال دنبال کنید:

۱. قبل از نگهداری، غذا را سرد کنید

حتما تجربه این موقعیت را داشته‌اید که به دلیل عجله داشتن غذای گرم را داخل یخچال قرار داده‌اید. نگهداری غذای گرم در یخچال باعث رشد و تکثیر باکتری‌ها در یخچال و فریزر می‌شود. قبل از نگهداری غذا در یخچال اجازه دهید که غذا سرد شود. همچنین برای نگهداری سالم‌تر غذاها، از ظرف‌های درب‌دار استفاده کنید تا علاوه بر تازه ماندن غذا، از پخش‌شدن بوی غذا در یخچال جلوگیری کنید.

۲. واشر را بررسی کنید

واشرهای اطراف لبه یخچال کمک می‌کند که دمای سردتر به داخل و دمای گرم به بیرون خارج شود. اگر یکی از واشرهای یخچال آسیب دیده باشد، دمای سرد از یخچال خارج می‌شود. درصورتی‌که واشر آسیب دیده بود، آن را تعویض کنید.

۳. در یخچال را زیاد باز نکنید

برخی عادت دارند که در هنگام گرسنگی در یخچال را باز نگه دارند تا غذای مدنظر خودشان را پیدا کنند. این عادت باعث می‌شود که در یخچال برای مدت طولانی باز بماند. هر دفعه با باز شدن در یخچال، هوای سرد از یخچال خارج می‌شود. وقت آن شده که در هنگام گرسنگی مقابل این وسوسه مقاومت کنید، قبل از باز کردن در یخچال مواد غذایی را انتخاب کنید و خیلی سریع در یخچال را ببندید.

۴. مواد غذایی را سازماندهی کنید

به چیدمان مواد غذایی و میوه‌ها در یخچال فکر کنید که در یخچال به‌درستی سازماندهی شده‌اند؟ در زمان چیدمان مواد غذایی مطمئن شوید که در هر قفسه، مواد غذایی چند درصد را اشغال کرده‌اند. فراموش نکنید که در هر قفسه باید ۲۰ درصد از فضای قفسه خالی باشد تا جریان هوای سرد به‌راحتی در یخچال گردش داشته باشد. سازماندهی خوب مواد غذایی به شما کمک می‌کند که آن‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر از یخچال بردارید.

اگر کودک شما عادت دارد که به‌تنهایی مواد غذایی را از یخچال انتخاب کند، مواد غذایی خطرناک را در قفسه‌های بالاتر یخچال قرار دهید.

سخن پایانی

در پایان تاکید می‌کنیم که انتخاب و خرید بهترین یخچال برای آشپزخانه اهمیت بالایی دارد؛ اما نگهداری و تنظیم بهترین درجه یخچال، می‌تواند عمر یخچال شما را به میزان خوبی افزایش دهد. شما باید به‌صورت دوره‌ای دمای یخچال بررسی کنید و اگر نیاز به تنظیم دوباره دما بود، آن را بر روی دمای ۳۵ تا ۳۸ درجه فارنهایت تنظیم کنید. بهترین راهکار برای بررسی دمای یخچال اندازه‌گیری با دماسنج است. البته اگر غذا در زمان کوتاهی فاسد می‌شود، نشانه وضعیت قرمز است که به شما هشدار می‌دهد باید دمای یخچال را دوباره تنظیم کنید.

جدول دماهای مناسب یخچال برای نگهداری مواد مختلف به شرح زیر است:

نوع مواد غذاییدمای مناسب یخچال (سانتی‌گراد)دمای مناسب یخچال (فارنهایت)توضیحات
نگهداری عمومی غذاها0 تا 4 درجه سانتی‌گراد32 تا 39.2 درجه فارنهایتدمای مناسب برای نگهداری عمومی غذاها
نگهداری میوه‌ها و سبزیجات1.7 تا 3.3 درجه سانتی‌گراد35 تا 38 درجه فارنهایتدمای ایده‌آل برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات
حداکثر دمای توصیه‌شده4.4 درجه سانتی‌گراد40 درجه فارنهایتحداکثر دمای توصیه‌شده توسط سازمان غذا
نگهداری گوشت و مرغنزدیک به 0 درجه سانتی‌گرادنزدیک به 32 درجه فارنهایتنگهداری گوشت و مرغ در سردترین دما
نگهداری گوشت برای مصرف تازه0 تا 4 درجه سانتی‌گراد32 تا 39.2 درجه فارنهایتنگهداری گوشت در سردترین طبقه یخچال برای مصرف تازه
نگهداری طولانی مدت گوشت در فریزرصفر درجه سانتی‌گراد32 درجه فارنهایتدمای مناسب فریزر برای نگهداری طولانی مدت گوشت

پرسش های متداول در مورد دمای مناسب یخچال

دمای یخچال را با چه ابزاری اندازه‌گیری کنیم؟

شما می‌توانید با دماسنج مرتب اندازه دمای یخچال را اندازه‌گیری کنید. برای اندازه‌گیری دمای یخچال دماسنج را در قفسه میانی یخچال در فاصله دور از مواد غذایی و منبع خنک‌کننده یخچال قرار دهید.

آیا درجه یخچال برای مواد غذایی مختلف تفاوت دارد؟

بله! درجه مناسب برای مواد غذایی مختلف تفاوت دارد. برای سالم ماندن و تازگی مواد غذایی، بهتر است آن‌ها را با توجه به نیاز دماییشان در طبقات مختلف بچینید. برای مثال گوشت را در طبقات پایین‌تر که سردتر هستند، قرار دهید.

آیا با کاهش درجه یخچال در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌­شود؟

بله؛ با تنظیم درجه یخچال در دمای مناسب می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

🔗 منبع: quora

اعظم شورکشتی
اعظم شورکشتی

من اعظم هستم؛ دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی که از سال ۹۹ در مسیر محتوا قدم گذاشتم. با گذشت زمان و علاقه‌ای که به نوشتن داشتم، تمرکزم به سمت موضوعات مختلف کشیده شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *