با این نکات رنگ کردن مو در پریودی دیگه دغدغه‌ت نیست!

بسیاری از افراد پس از پشت سر گذاشتن جوانی و حتی در سال‌های شروع آن، برای پوشاندن تار موهای سفید، موهای خود را رنگ می‌کنند. البته موضوع رنگ کردن مو تنها محدود به بالا رفتن سن نمی‌شود؛ بلکه بسیاری از خانم‌های جوان برای به دست آوردن زیبایی و جذابیت بیشتر به رنگ کردن مو روی می‌آورند. تنوع دادن به رنگ موها، یک راهکار عالی برای ایجاد تغییر در زیبایی ظاهری است. با این حال، بعضا نگرانی‌ها و باورهایی در رابطه با رنگ کردن مو در پریودی وجود دارد که تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد شده است. این مقاله به‌عنوان یک راهنمای جامع در مورد موضوع رنگ کردن مو در پریودی می‌تواند به بسیاری از سوالات شما پاسخ دهد.

آیا در دوران پریودی مو رنگ می‌گیرد؟

ارایشگر در حال رنگ کردن موهای بلوند یک دختر
شواهد علمی محکمی مبنی بر رنگ نگرفتن مو در زمان پریودی وجود ندارد.

هر چند شواهد علمی می‌گویند که قاعدگی بر توانایی رنگ گرفتن موها تاثیری ندارد، اما باز هم بسیاری خلاف این موضوع را باور دارند. عواملی مانند کیفیت رنگ، تخلخل مو، تبحر آرایشگر و استفاده از تکنیک‌های مناسب در موفقیت رنگ مو تاثیرگذارند. همچنین موادی که برای رنگ کردن موهای خود استفاده می‌کنید، در عملکرد رنگ مو و نتیجه کار اهمیت دارد و باید به سراغ برندهای معتبر بروید. 

خرید محصولات و مواد اولیه باکیفیت برای رنگ کردن موها، کمک می‌کند تا هم رنگ‌پذیری بهتری روی موهایتان داشته باشید و هم تار موهای شما بر اثر دکلره یا رنگ کردن آسیب نبیند. 

چرا در زمان پریودی مو رنگ نمی‌گیرد؟

موهای صورتی یک دختر خندان
دلایلی که احتمال دارد باعث رنگ نگرفتن مو در دوران پریودی شود، متعدد است.

بسیاری از بانوان به نتیجه دلخواه خود، در زمان رنگ کردن مو در پریودی نمی‌رسند. از جمله دلایلی که احتمال دارد باعث رنگ نگرفتن مو در دوران پریودی شود، عبارتند از:

  • فعال بودن غدد چربی: در این دوران غدد چربی فعال‌تر هستند و غدد سر چربی بیشتری را تولید می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد اختلال در روند رنگ‌پذیری موها می‌شود.
  • ملانین: در دوران قاعدگی تغییرات هورمونی تاثیر خودش را روی تمامی اجزای بدن می‌گذارند. این تغییرات شامل حال ملانین که مسئول رنگدانه‌های طبیعی مو است نیز می‌شود.
  • کاهش دمای بدن: گردش خون، متابولیسم و حرارت بدن تحت تاثیر پریود تغییر می‌کنند. بنابراین یکی از دلایل رنگ نگرفتن مو در دوران پریودی، کاهش دمای پوست سر و گرم نشدن رنگ مو به اندازه کافی است.
  • تغییرات هورمونی: نتیجه تغییرات هورمونی، خون‌رسانی ناکافی به پوست سر است که می‌تواند از دلایل مهم رنگ نگرفتن موها باشد.

آیا رنگ کردن مو در دوران قاعدگی مضر است؟

آرایشگر در حال رنگ کردن موهای بلوند یک خانم
نمی‌توان به‌طور قطع گفت که رنگ کردن مو در دوران پریودی ضرر دارد.

قاعدگی در خانم‌ها یک فرایند طبیعی است که عموما نمی‌تواند در روند رنگ کردن مو اختلالی ایجاد کند. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو را ساقه مو جذب می‌کند و از طریق جریان خون جذب نمی‌شود. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این ادعا را تایید کند و نمی‌توان به‌طور حتم اذعان داشت که رنگ کردن مو در دوران قاعدگی مضر است یا خطراتی برای سلامتی دارد. در این دوران تغییرات هورمونی و خلق‌وخویی می‌تواند آستانه تحریک‌پذیری را در خانم‌ها تغییر دهد.

اگر در دوران قاعدگی، قصد روشن کردن موهای خود با پودر دکلره را دارید، احتمالا عملکرد هورمون‌ها روی بردباری شما در دوران عادت ماهیانه تاثیر می‌گذارد و صبر شما کاهش می‌دهد و در نهایت باعث سوزش پوست سر می‌شود.

عوارض رنگ مو در پریودی

زنی از نیم‌رخ با موهای شرابی رنگ
عوارض رنگ کردن مو را نمی‌توان به‌طور قطع به پریودی ربط داد.

در مطالب ذکرشده در بالا متوجه شدید که چرا موها در دوران قاعدگی رنگ نمی‌گیرند؛ اما باید بدانید علاوه‌بر این مسئله، ممکن است با مشکلات دیگری نیز مواجه شوید. از جمله مهم‌ترین عوارض رنگ کردن مو در پریودی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حساسیت پوستی: حساسیت پوستی که در دوران پریودی در اثر استفاده از رنگ مو ممکن است ایجاد شود، باعث مواردی از قبیل خارش، سوزش، قرمزی و تحریک می‌شود.
  • آسیب به موها: گاهی رنگ کردن مو در پریودی باعث آسیب دیدن ساختار موها می‌شود و شاهد بروز خشکی، شکنندگی و حتی سوختن آن‌ها خواهید بود.
  • تغییر رنگ ناخواسته: هر چند این موضوع تایید نشده است، اما بعضا گزارش شده که به خاطر تغییرات هورمونی در دوران پریود، تغییرات نامطلوبی روی موها در حین رنگ‌پذیری صورت می‌پذیرد که نتیجه آن، ایجاد رنگی ناخواسته و عجیب در موها است.

از روز چندم پریود می‌شود مو رنگ کرد؟

خانمی که روی سرش رنگ است
حداقل ۳ تا ۵ پس از پریودی زمان مناسب رنگ کردن مو است.

یکی از سوالاتی که اکثر خانم‌ها می‌پرسند مربوط به زمان مناسب رنگ کردن مو در پریودی می‌شود. پاسخ اکثر آرایشگران حرفه‌ای نیز این است که باید تا چند روز پس از این دوران صبر کنید. هر چند این مدت زمان برای هر فرد تفاوت دارد، اما بهتر است بعد از پایان این دوران، حداقل ۳ تا ۵ روز صبر کنید و بعد به سراغ رنگ کردن موهایتان بروید.

اگر می‌خواهید بهترین رنگ موهای موجود در بازار را بشناسید، ما در مطلبی دیگر ۷ رنگ مو پرفروش در ترب را معرفی کرده‌ایم.

نکات و ترفندهایی برای کاهش حساسیت پوست سر

یک خانم با موهای صورتی و چشم‌های بسته
رعایت نکات رنگ کردن می‌تواند عوارض آن را به حداقل کاهش دهد.

می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای حفظ سلامت پوست سر و کاهش خطر حساسیت‌ها و تحریکات ناشی از رنگ کردن مو، در دوران پریودی به کار گیرید. این اقدامات به‌طور قابل‌توجهی در به حداقل رساندن این ریسک‌ها تاثیر دارند. رعایت این نکات را به کسانی که رنگ کردن موهایشان را بدون به خطر انداختن سلامت پوست و موی خود می‌خواهند، پیشنهاد می‌دهیم.

  • تست پچ یا آزمایش حساسیت پوست: یکی از مهم‌ترین ترفندها، انجام تست پچ قبل از اعمال کلی رنگ روی موها است. در طی این فرایند شما مقدار بسیار کمی از مواد رنگی را بر روی قسمت کوچک و مخفی از پوست، نظیر پشت گوش یا داخل مچ دست می‌زنید تا وجود هرگونه واکنش آلرژیک طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد را ارزیابی کنید.
  • محصولات رنگی بدون آمونیاک: محصولات رنگی بدون آمونیاک یا با کمترین میزان مواد شیمیایی را پیشنهاد می‌دهیم. احتمال تحریک پوست سر با مواد رنگی ملایم‌تر، به مراتب کمتر خواهد بود و برای افراد با پوست حساس بسیار مناسب‌تر است.
  • آماده‌سازی پوست سر قبل از رنگ کردن: آماده‌سازی پوست سر قبل از اقدام به رنگ کردن موها در کاهش احتمال حساسیت کمک‌کننده است. می‌توانید چندین ساعت قبل از اعمال رنگ، برای آماده‌سازی هر چه بیشتر، از ماسک موی مرطوب‌کننده یا حتی روغن‌های طبیعی نظیر روغن نارگیل به‌عنوان یک سد محافظتی بین پوست سر و مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • مراقبت‌های بعد از رنگ مو: رعایت مراقبت‌های پس از رنگ کردن مو، نظیر استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های مخصوص که فرمولاسیون آن‌ها باعث حداقل تحریک می‌شود و در عین حال به ترمیم و آبرسانی به مو و پوست سر کمک می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

بدون شک رعایت این نکات می‌تواند دغدغه شما را نسبت به رنگ کردن مو در پریودی کاهش دهد تا از داشتن موهای رنگ‌شده‌ی خود لذت ببرند.

اگر به دنبال رنگ موهای بدون آمونیاک برای جلوگیری از ریزش موهای خود هستید، مطلب لینک‌شده را از دست ندهید.

رنگ مو در دوران قاعدگی از نظر شرعی

آرایشگر در حال رنگ کردن موهای یک خانم با براش
حکم شرعی مراجع برای رنگ کردن مو در دوران پریودی متفاوت است.

اظهارنظر‌های متفاوتی در رابطه با حکم شرعی رنگ کردن مو در پریودی وجود دارد. استفاده از رنگ مو‌های گیاهی نظیر حنا در نظر بعضی از مراجع فاقد اشکال شرعی است و بعضی دیگر آن را مکروه شمرده‌اند. برای به دست آوردن اطلاعات درست، می‌توانید به رساله مرجع تقلید مراجعه کنید. در ادامه برای شما حکم شرعی برخی از مراجع را آورده‌ایم:

  • (مرجع تقلید امام خمینی): اشکال شرعی ندارد و رنگ کردن مو با حنا یا رنگ‌های دیگر مانعی برای رسیدن آب به بدن نیست.
  • (مرجع تقلید آیت‌الله خامنه‌ای): از نظر شرعی اشکل ندارد؛ اما مکروه است.
  • (مرجع تقلید حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی): رنگ کردن مو به حنا و مانند آن برای زن حیض مکروه است.

رنگ مو از کجا بخریم؟

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم برای آنکه موهای شما در زمان پریود رنگ بگیرد و در عین حال آسیبی به تارهای مو وارد نشود، خرید رنگ مو باکیفیت از برند معتبر اهمیت دارد. برای خرید رنگ مو می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید و از تنوع بی‌شمار رنگ‌های مو، بهترین گزینه را با بهترین قیمت از فروشندگان معتبر تهیه کنید.

جمع‌بندی

رنگ کردن مو در دوران قاعدگی ممکن است برای برخی زنان باعث تغییر در بافت مو یا حساسیت پوست سر شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که آستانه تحمل درد در این دوران پایین‌تر می‌آید و فرایند رنگ کردن مو ممکن است کمی ناراحت‌کننده‌ باشد. با این حال، هیچ مدرک علمی و تضمینی برای منع یا خطرناک بودن رنگ کردن مو در پریودی وجود ندارد. توصیه می‌شود که افراد با حساسیت یا واکنش‌های شدید در دوران قاعدگی، قبل از رنگ کردن مو، با متخصصان پوست و مو مشورت کنند یا حداقل ۳ تا ۵ روز بعد از این دوران، موهایشان را رنگ بزنند.

پرسش های متداول درباره رنگ کردن مو در پریودی

تاثیر پریودی بر کیفیت رنگ مو چگونه است؟

رنگ کردن مو در دوران قاعدگی ممکن است بر حساسیت پوست و جریان خون تاثیر بگذارد که در نتیجه ممکن است باعث شود پوست و مو به مواد شیمیایی رنگ واکنش نشان دهند. برخی زنان متوجه تغییر در جذب رنگ می‌شوند، اما این تفاوت‌ها برای هر شخص متفاوت است. 

آیا رنگ کردن مو در دوران پریود باعث بروز حساسیت بیشتری می‌شود؟

بله، به دلیل تغییرات هورمونال، احتمالا افراد تجربه حساسیت‌های بیشتری داشته باشند. برای بررسی واکنش‌های آلرژیک انجام تست پچ قبل از اعمال رنگ، پیشنهاد می‌شود.

چگونه از آسیب به مو در زمان پریود جلوگیری کنیم؟

برای محافظت از پوست سر استفاده از روش‌های درست و ملایم بسیار اهمیت دارد. استفاده از محصولات مغذی و تقویت‌کننده مانند ماسک‌های مو یا درمان‌های پروتئینی قبل از اعمال رنگ و استفاده از شامپوهای مناسب برای موهای رنگ‌شده بعد از آن توصیه می‌شود. انجام تست پچ نیز قبل از اعمال رنگ برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک حائز اهمیت است.

چگونه ماندگاری رنگ مو را افزایش دهیم؟

برای افزایش دوام رنگ مو در این دوره، می‌توانید از محصولات نگهدارنده رنگ با ترکیبات مغذی و اسیدهای چرب استفاده کنید. همچنین، استفاده از شامپوهای خاص برای موهای رنگ‌شده و کاهش استفاده از ابزارهای حرارتی به حفظ رنگ کمک می‌کند.

🔗منابع: reddit | babycenter | quora

الهه برزگر
الهه برزگر

من، الهه، نویسنده محتوای خلاق و بازاریاب محتوا، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوترم و به‌عنوان ایده‌پرداز تبلیغات وارد عرصه جذاب دیجیتال مارکتینگ شدم. در ادامه روند کاری شروع به نوشتن برای وب‌سایت‌های معتبر کردم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *