قانون طلایی شستن مو بعد از رنگ کردن؛ چه زمانی و چگونه موهای رنگ شده را بشوییم؟

بعد از رنگ کردن مو، سوالات زیادی ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند: آیا باید موهایمان را بشوییم؟ چه زمانی باید این کار را انجام دهیم؟ از چه شامپویی باید استفاده کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ بدهیم و مشخص کنیم که آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم یا نه؟

چه زمانی بعد از رنگ مو باید شامپو زد؟

متخصصان، توصیه می‌کنند حداقل ۲ تا ۳ روز بعد از رنگ کردن، شامپو بزنید؛ زیرا حداکثر ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا کوتیکول یا پوشش مو که بیرونی‌ترین لایه ساختار مو است، بسته شود. در واقع، با این کار به رنگ اجازه می‌دهید تا کاملا تثبیت شود و حالت نرم پیدا کند. سایر دلایلی که برای این موضوع بیان می‌شود، به شرح زیر است:

  • شستن خیلی زود موها بلافاصله بعد از رنگ کردن، باعث کم رنگ یا کدر شدن موها می‌شود.
  • شستشوی زود، روغن‌های طبیعی که از موها و پوست سر شما محافظت می‌کند را از بین می‌برد و باعث خشکی و تحریک شدن آن‌ها می‌شود.
  • باعث انواع مشکلات از جمله آسیب و شکستگی موها می‌شود.

اگر نمی‌دانید رنگ مو چقدر باید روی سر بماند، ما در مطالب قبلی وبلاگ ترب به این سوال پاسخ داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

چرا آرایشگرها بعد از رنگ کردن مو را می‌شویند؟

آرایشگر در حال رنگ کردن موهای یک خانم از نمای کلوزاپ
شرایط آرایشگاه، با شرایط منزل متفاوت است.

اگر برای شستشوی موها بعد از رنگ کردن باید ۷۲ ساعت صبر کرد، پس چرا آرایشگرها بلافاصله این کار را انجام می‌دهند؟ برای اینکه رنگ‌های اضافه‌ای که گرفته نشده، پاک شود. همچنین برای خلاص شدن از شر هر محصول یا رنگ مویی که در طول فرآیند رنگ کردن روی پوست سر شما زده شده است. این کار به باز شدن کوتیکول‌های مو نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود رنگ راحت‌تر به ساقه مو نفوذ کند.

شستشوی موها بعد از رنگ کردن در آرایشگاه، به آبرسانی کمک می‌کند و یک راه خوب برای اطمینان از این است که موها به طور یکدست از رنگ اشباع شده‌اند و تمام رنگدانه‌ها به طور یکنواخت توزیع شده است. بنابراین، اگرچه یک مرحله غیرضروری به نظر می‌رسد، اما شستن موها پس از رنگ کردن در آرایشگاه، بخش مهمی از فرآیند رنگ گیری موها برای متخصصان است.

اگر ریزش مو دارید و به دنبال رنگ مویی هستید که به آن کمک کند، ما بهترین رنگ مو برای جلوگیری از ریزش مو را در مطالب قبلی خود معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

رازهای شستشوی موهای رنگ شده در ۲۴ ساعت اول

دست یک خانم در حمام که یک شامپوی لورآل را گرفته
رنگ هرچه بیشتر به ساقه مو نفوذ کند، بهتر است. این اتفاق، معمولا بعد از ۲۴ ساعت رخ می‌دهد.

بسیاری از کسانی که موهای خود را رنگ می‌کنند، می‌پرسند که آیا می‌توانم ۲۴ ساعت بعد از رنگ کردن موهای خود آن‌ها را بشورم؟ از نظر فنی، ۲۴ ساعت بعد از رنگ کردن موهای خود نیز می‌توانید آن‌ها را بشویید؛ اما شاید بهتر باشد این کار را انجام ندهید. تا ۲۴ ساعت بعد از رنگ کردن، ممکن است رنگ مو هنوز به خوبی تثبیت نشده باشد و اگر شسته شود، به احتمال زیاد رنگ کدر می‌شود و حتی به موها آسیب می‌رسد.

شستشوی موها در ۲۴ ساعت اول بعد از رنگ کردن، تنها در صورتی ایرادی ندارد که از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید و مواظب باشید که موهای خود را خیلی شدید مالش ندهید. شستشوی موها کم‌تر از ۲۴ ساعت بعد از رنگ کردن، توصیه نمی‌شود. هر چه بیشتر بگذرد، بهتر است.

چون وقتی موهای خود را رنگ می‌کنید، رنگ روی تارهای مو قرار می‌گیرد و هر چقدر بیشتر بگذرد، رنگ بیشتر به ساقه مو نفوذ می‌کند که باعث ماندگارتر شدن رنگ نیز می‌شود. بهترین حالت، این است که حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت از رنگ کردن موهایتان گذشته باشد. البته، نوع رنگ موی مورد استفاده و واکنش پوست سر به آن نیز نقش بسیار پررنگ و مهمی در مدت زمان مناسب برای شستشوی آن ایفا می‌کند.

اینکه گفته می‌شود ۴۸ تا ۷۲ ساعت، بعد از رنگ کردن شامپو بزنید، برای رنگ موهای موقت و نیمه دائمی است. برای رنگ موهای دائمی، بهترین حالت این است که حداقل ۳ تا ۴ روز بعد از رنگ کردن موهای خود را بشویید.

نکات کلیدی برای شستشوی موهای رنگ شده

آرایشگر در حال ماساژ دادن سر یک خانم در آرایشگاه
با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید ماندگاری رنگ موی خود را افزایش دهید.

اکنون که می‌دانید بعد از رنگ کردن مو چقدر باید صبر کنید تا موهای خود را بشویید، احتمالا می‌پرسید که چگونه باید در این مدت از آن‌ها مراقبت کنید. در ادامه، نکات کلیدی که در این رابطه باید بدانید را نام می‌بریم:

  • از خیس کردن موها اجتناب کنید: این بدان معناست که شنا، عرق کردن، یا حتی دوش گرفتن ممنوع است. اگر مجبورید موهایتان را خیس کنید، زیاد در آب نمانید و یک کلاه مخصوص حمام بپوشید یا از یک نرم کننده استفاده کنید تا از رنگ موی شما محافظت کند.
  • موهایتان را خیلی محکم نبندید: این کار می‌تواند باعث شکستگی و آسیب رسیدن به موها شود که هر دو منجر به محو شدن رنگ مو می‌شوند.
  • از شستشوی بیش از حد خودداری کنید: حتی بعد از ۲ تا ۳ روز بعد از رنگ کردن هم نباید زیاد موهای خود را بشویید. زیرا هر چه دفعات شستشو بیشتر شود، ماندگاری رنگ کم‌تر می‌شود. بهتر است مدت زمان دوش گرفتن را هم کم‌تر کنید.
  • از محصولات ملایم استفاده کنید: هنگامی که در نهایت موهای خود را شستید، حتما از یک شامپو و نرم کننده ملایم مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.
  • شامپوی بدون سولفات بزنید: تا حد ممکن از مواد شیمیایی که باعث محو شدن رنگ مو می‌شوند، دوری کنید. سولفات، یکی از بدترین دشمنان رنگ مو است که متاسفانه، اکثر برندها از آن به عنوان ماده اصلی شامپوهای خود استفاده می‌کنند.
  • از شامپوی شفاف کننده مو اکیدا دوری کنید: این نوع شامپوها سطح بالایی از سورفکتانت برای پاکسازی عمیق دارند و رنگ مو را بسیار کم رنگ می‌کنند. سورفکتانت به موادی گفته می‌شود که کشش سطحی بین دو مایع یا بین یک مایع و یک جامد را کاهش می‌دهند.
  • در معرض آفتاب قرار نگیرید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث محو شدن رنگ مو می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید ماندگاری رنگ موی خود را افزایش دهید، مهم است که در معرض آفتاب نباشید یا حداقل کم‌تر در معرض ٰآفتاب قرار بگیرید و اگر مجبور به این کار هستید، حتما از کلاه استفاده کنید.
  • هر چند وقت یک بار از شامپوی موهای خشک استفاده کنید: این کار را باید بعد از چند بار که از شامپوی مخصوص خود استفاده کردید، انجام دهید تا به جذب چربی به ریشه موهای خود کمک کنید و حجم بیشتری به آن‌ها بدهید.
  • از نرم کننده استفاده کنید: این کار برای هیدراته کردن موها پس از رنگ کردن، ضروری است.
  • دوش آب داغ نگیرید: استفاده از آب داغ بعد از رنگ کردن، اکیدا ممنوع است. بعد از ۲ تا ۳ روز هم نباید موهای خود را زیاد در معرض آب داغ قرار بدهید. بهتر است دوش آب سرد یا نهایتا ولرم بگیرید.
  • از ابزار و وسایل گرمایشی استفاده نکنید: برای جلوگیری از آسیب و کمک به حفظ رنگ موی خود، تا حد امکان از سشوار، اتوی مو و سایر وسایل گرمایشی استفاده نکنید.
  • از موهای خود مراقبت کنید: استفاده از ماسک مو یا روتین منظم برای مو، اهمیت زیادی دارد؛ مخصوصا اگر زیاد موهای خود را رنگ می‌کنید. این کارها از موهای شما در برابر آسیب محافظت می‌کند و رنگ مو را درخشان نگه می‌دارد.
  • از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید: برخی از شامپوها به طور خاص برای موهای رنگ شده ساخته شده‌اند که بهترین گزینه، برای شستشوی مو بعد از رنگ کردن هستند.

اگر کم‌تر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از رنگ کردن مو مجبور به رفتن به استخر هستید، مدت زیادی در آب نمانید و هر چه سریع‌تر موهای خود را بدون وسایل گرمایشی خشک کنید. زیرا مواد شیمیایی موجود در آب استخر، مخصوصا کلر به شدت برای رنگ مو مضر هستند و باعث کدر شدن آن می‌شوند.

نحوه صحیح شستشوی موهای رنگ شده

آرایشگر در حال هایلایت کردن موهای یک خانم در آرایشگاه
هنگام شستشوی موهای رنگ شده، مدت زمان آن را تا حد ممکن کوتاه کنید.

در حالی که ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شستن صحیح موهای رنگ شده پس از استفاده از رنگ مو برای حفظ رنگ و حالت موهایتان بسیار مهم است. به همین دلیل، نحوه صحیح شستشوی موهای رنگ شده را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. با توجه به اینکه آب داغ باعث کدر شدن رنگ مو می‌شود، از شامپوی ملایم و آب سرد استفاده کنید.
  2. پوست سر خود را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید و سپس کاملا آبکشی کنید.
  3. در صورت لزوم، این فرآیند را تکرار کنید. اما زیاده روی نکنید زیرا این کار می‌تواند رنگ را از موهای شما بزداید.
  4. وقتی موهایتان را شامپو زدید، یک نرم کننده بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این کار به رنگ‌گیری مو و جلوگیری از محو شدن رنگ مو کمک می‌کند.

شامپو موی مخصوص موهای رنگ شده را از کجا بخریم؟

یک خانم با موهای رنگ شده قرمز از نمای پشت سر که یک حوله پوشیده
بالاترین تنوع رنگ مو و وسایل مخصوص موهای رنگ شده را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

برای خرید رنگ مو، شامپو و سایر وسایل مخصوص موهای رنگ شده با بهترین قیمت، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. ترب، امکان مقایسه قیمت و مشخصات محصولات مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بر اساس نیازها و خواسته‌های خود، بهترین محصول را تهیه کنید.

در صورتی که نمی‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین اعتماد کنید، می‌توانید از امکان خرید حضوری از طریق ترب استفاده کنید. همچنین، برخی از فروشندگان دارای نشان ضمانت ترب هستند که با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها خرید کنید. اگر کالای خریداری شده از این فروشندگان مشکل خاصی داشته باشد که فروشنده قبول نکند، شما می‌توانید وجه خود را از ترب پس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله، به این سوال پاسخ دادیم که آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است، اما با رعایت چند نکته مهم. شستشوی زودهنگام موهای رنگ شده، باعث از بین رفتن رنگ مو و کمرنگ شدن آن می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا ۷۲ ساعت بعد از رنگ کردن مو، از شستشوی آن‌ها خودداری کنید.

در این ۷۲ ساعت، رنگ مو به طور کامل تثبیت می‌شود و شستشوی مو پس از آن، آسیبی به رنگ مو نخواهد زد. بعد از این مدت، باید از شامپو و نرم کننده‌های مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این شامپوها فاقد سولفات هستند و به حفظ شادابی و درخشش رنگ مو کمک می‌کنند. همچنین، برای شستشوی موهای رنگ شده، باید از آب سرد یا ولرم استفاده کنید و از آب داغ خودداری کنید.

در نهایت، برای محافظت از موهای رنگ شده در برابر نور خورشید و عوامل محیطی، باید از کلاه استفاده کنید. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از رنگ موی خود برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید و موهایی شاداب و درخشان داشته باشید.

پرسش های متداول در مورد شستشوی مو بعد از رنگ کردن

آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم؟

توصیه می‌شود که تا حد ممکن این کار را انجام ندهید، یا حداقل کم‌تر از ۲۴ ساعت بعد از رنگ کردن، از انجام آن خودداری کنید.

چند روز بعد از رنگ کردن باید مو را بشوییم؟

این به نوع رنگ و واکنش پوست سر شما به آن بستگی دارد. اما معمولا برای رنگ‌های دائمی باید ۳ تا ۴ روز و رنگ‌های موقت و نیمه دائمی، ۲ تا ۳ روز صبر کنید.

چرا نباید مو را بعد از رنگ کردن شست؟

شستشوی مو بلافاصله بعد از رنگ کردن، روغن‌های طبیعی مو را از بین می‌برد و علاوه‌بر کدر شدن رنگ، باعث خشکی و شکستگی مو می‌شود. همچنین، در ساعات اولیه پس از رنگ کردن مو، رنگ‌ها هنوز روی سطح مو قرار دارند و هر چه زمان بیشتری بگذرد، بیشتر به ساقه مو نفوذ می‌کنند.

آیا بعد از دکلره کردن، موها را بشوییم؟

در بیشتر موارد، باید از شستن موهای خود پس از دکلره خودداری کنید. این کار علاوه‌بر حفظ رنگ، از خشکی مو، شکستن و سایر آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

قبل از رنگ مو باید شامپو زد یا بعد از آن؟

توصیه می‌شود قبل از رنگ کردن مو شامپو بزنید. این کار به حذف هرگونه آلودگی، کثیفی، چربی، یا هر چیزی که مانع از یکنواخت شدن رنگ مو می‌شود، کمک می‌کند.

🔗 منابع: coloredhaircare | lorealparis

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *