علت خاموش شدن بخاری گازی چیست؟

سیستم‌های گرمایشی، معمولا برای مدت زیادی به‌طور مداوم کار نمی‌کنند و ممکن است چند بار در ساعت روشن و خاموش شوند؛ اما اگر بخاری گازی بعد از چند دقیقه و بیشتر از حد معمول خاموش شود، یک جای کار ایراد دارد. در این مطلب علت خاموش شدن بخاری گازی را توضیح می‌دهیم و یک سری راهکار هم برای رفع این مشکل ارائه می‌کنیم.

۱. مسدود بودن لوله شمعک بخاری

بخاری گازی در یک خانه ساحلی
اگر بخاری بعد از چند دقیقه خاموش شد، ابتدا لوله شمعک آن را چک کنید که مسدود نشده باشد.

اولین علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند ساعت، این است که شاید لوله شمعک بخاری مسدود شده باشد. شمعک بخاری یا همان پیلوت، نقشی کلیدی و بسیار مهمی در بخاری گازی ایفا می‌کند. این قطعه، وظیفه پخش کردن شعله به جهت‌های مختلف را برعهده دارد. در صورتی که گرد و غبار یا هر آلودگی دیگری در لوله شمعک بخاری جمع شده باشد، ترموکوپل شعله را تشخیص نمی‌دهد و بخاری خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن بخاری گازی مروارید سوز هم در اکثر اوقات همین است. اما از کجا بفهمیم لوله شمعک بخاری مسدود شده؟ یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص آن، رنگ غیرطبیعی شعله بخاری است. اگر شعله بخاری در درجه کم و متوسط آبی باشد، یعنی لوله شمعک بخاری مشکلی ندارد؛ اما اگر شعله زرد یا نارنجی باشد یا یکنواخت کار نکند، یعنی لوله شمعک بخاری کثیف است.

۲. نامناسب بودن فاصله ترموکوپل با شعله؛ دلیل خاموش شدن بخاری بعد از چند ساعت

بخاری گازی طرح شومینه
اگر فاصله ترموکوپل تا شعله زیاد شود، گرم نمی‌شود و در پی آن، بخاری خاموش می‌شود.

گاهی اوقات، دلیل خاموش شدن بخاری گازی مناسب نبودن فاصله ترموکوپل با شعله است. ترموکوپل یکی از ضروری‌ترین قطعات بخاری گازی است که نزدیک شعله قرار دارد و بعد از گرم شدن شعله، دما را حس می‌کند؛ در صورتی که بعد از چند دقیقه شعله خاموش شود، جریان گاز را قطع می‌کند. حال اگر شعله شمعک بخاری به اندازه کافی نزدیک به ترموکوپل نباشد، آن را گرم نمی‌کند و گاز قطع می‌شود.

اگر بخواهیم این علت خاموش شدن بخاری را دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم در صورت زیاد بودن فاصله ترموکوپل با شعله، یک میدان مغناطیسی در انتهای ترموکوپل به وجود می‌آید و بخاری را با آزاد کردن یک فنر، خاموش می‌کند. این فنر، مسیر گاز بین فندک و مشعل را مسدود می‌کند و در نتیجه، بخاری خاموش می‌شود.

اگر از سیستم رادیاتور به جای بخاری گازی استفاده می‌کنید و شک دارید که آیا گرمای شوفاژ برای تلویزیون ضرر دارد؟ می‌توانید با مطالعه این مقاله، اطلاعات لازم را در این رابطه به دست بیاورید.

۳. مسدود بودن دودکش؛ رایج‌ترین دلیل خاموش شدن بخاری گازی

بخاری طرح شومینه با طراحی مدرن
اگر بخاری بعد از چند دقیقه خاموش شد، مسیر دودکش را چک کنید تا مطمئن شوید مسدود نیست.

یکی از رایج‌ترین دلیل خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه، مسدود شدن مسیر دودکش است. اگر دودکش مسدود شده باشد، دوده و گازهای سمی خارج نمی‌شوند و بخاری خاموش می‌شود. در صورت انسداد دودکش، جریان هوای مورد نیاز بخاری نیز کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود که این هم می‌تواند دلیل خاموش شدن بخاری گازی باشد.

در صورتی که مسیر دودکش مسدود شده باشد، گازهای سمی حاصل از احتراق بخاری خارج نمی‌شود و خطر مسمویت با گاز مونوکسید کربن، آتش‌سوزی و حتی مرگ دارد.

۴. کثیف شدن شیر کنترل

بخاری گازی کوچک مشکی
اگر علت خاموش شدن بخاری کثیف بودن شیر کنترل بود، باید آن را تمیز یا تعویض کنید تا بخاری دوباره به صورت عادی کار کند.

اگر شیر کنترل کثیف باشد، مسیر گاز به شمعک بخاری مسدود می‌شود و آن را خاموش می‌کند. شیر کنترل در بخاری گازی وظایف مهمی برعهده دارد که در این رابطه به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل و تنظیم جریان گاز ورودی به بخاری
  • روشن کردن بخاری با استفاده از یک جرقه‌زن پیزو الکتریک
  • تنظیم شعله با چرخاندن یک ولوم یا دکمه
  • قطع کردن جریان گاز در مواقع اضطراری با استفاده از ترموکوپل
  • جلوگیری از نشت گاز و قطع کردن جریان در مواقع اضطراری
  • تنظیم زمان کارکرد بخاری

۵. عدم تنظیم شعله پیلوت

بخاری گازی طرح شومینه کنار گلدان
تنظیم نبودن شعله پیلوت علاوه‌بر اینکه دلیل خاموش شدن بخاری است، به ترموکوپل آن هم آسیب می‌رساند.

در صورتی که شعله پیلوت کوچک باشد، بخاری روشن نمی‌شود. همچنین، اگر بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است باعث نشت گاز شود. این امر می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی مروارید سوز باشد. علاوه‌بر این ممکن است باعث آسیب رسیدن به ترموکوپل هم بشود. یکی دیگر از اثرات بزرگ بودن شعله پیلوت، افزایش مصرف گاز بخاری است. احتمال ایجاد دود و آلاینده نیز در صورت تنظیم نبودن شعله پیلوت وجود دارد.

علائم تنظیم نبودن شعله پیلوت به شرح زیر است:

  • خاموش شدن بخاری
  • افزایش مصرف گاز
  • نشت دود و آلودگی در محیط
  • نشت گاز
  • بوی نامطبوع

۶. جمع شدن گرد و خاک روی مشعل

بخاری گازی طرح شومینه سفید رنگ
اگر منافذ مشعل بخاری به خاطر گرد و خاک یا زباله‌های کوچک مسدود شود، بخاری خاموش می‌شود.

ممکن است علت خاموش شدن بخاری گازی (بخصوص بخاری گازی مروارید سوز) بعد از چند ساعت این باشد که روی مشعل بخاری یک سری منفذ وجود دارد. اگر این منافذ برای مدت زیادی تمیز نشوند، مسدود می‌شوند و گاز نمی‌تواند به‌خوبی از آن‌ها خارج شود و در پی آن، بخاری خاموش می‌شود. البته، دلیل خاموش شدن بخاری گازی در اثر جمع شدن آلودگی روی مشعل، گاهی اوقات فقط باعث کاهش راندمان بخاری می‌شود و آن را خاموش نمی‌کند.

اگر متوجه شدید که بخاری بعد از گرم شدن مشعل خاموش می‌شود، به این دلیل است که آلودگی و گرد و غبار، مانع از رسیدن شعله به طور کامل به سطوح مبدل حرارتی می‌شود. در نتیجه، بخاری گرمای کافی تولید نمی‌کند. همچنین در این صورت، مصرف گاز بخاری هم افزایش می‌یابد. برای تمیز کردن مشعل بخاری، مراحل زیر را طی کنید:

  1. مشعل بخاری را بیرون بیاورید.
  2. با جاروبرقی یا یک برس، گرد و خاک آن را تمیز کنید.
  3. با آب گرم و صابون مشعل را بشویید.
  4. صبر کنید تا کاملا خشک شود.
  5. مشعل را در جای خود قرار دهید.

برای تمیز کردن مشعل بخاری، حتما بخاری را خاموش کنید، شیر گاز را قطع کنید و صبر کنید تا بخاری سرد شود.

۷. خراب شدن فندک بخاری

بخاری گازی کوچک با طرح بخاری هیزمی
اگر فندک بخاری خراب باشد، بخاری به‌طورناگهانی خاموش می‌شود یا اصلا روشن نمی‌شود.

اولین تاثیر خراب شدن فندک این است که بخاری روشن نمی‌شود. اگر هم روشن شود، بعد از چند دقیقه یا بعد از گرم شدن خاموش می‌شود. همچنین، روی شمعک بخاری هم تاثیر می‌گذارد و آن را خراب می‌کند. همچنین، اگر فندک خراب باشد، گاز به‌طور کامل نمی‌سوزد و بوی گاز در محیط منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است.

در برخی از مواقع هم اگر جرقه‌ای که برای روشن شدن شمعک بخاری ایجاد می‌شود قطع نشود، خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. تعویض فندک، کار ساده‌ای است و نیاز به تخصص چندان زیادی ندارد. اما اگر می‌خواهید آن را تمیز کنید، بهتر است این کار را به یک تعمیرکار بسپارید که هم خوب آن را تمیز کند و هم به‌خوبی سر جای خود قرار دهد.

۸. شکستن شیشه بخاری

بخاری گازی سفید رنگ داخل دیوار
شیشه بخاری در صورت شکستن یا ترک خوردن، می‌تواند علت خاموش شدن بخاری بعد از چند دقیقه باشد.

شیشه بخاری علاوه‌بر زیبایی، کاربردهای مختلف دیگری هم دارد. به عنوان مثال، در برابر باد و عوامل دیگر، از شعله محافظت می‌کند و مانع از خاموش شدن آن می‌شود، یا از انتشار گازهای مضر مانند مونوکسید کربن در محیط جلوگیری می‌کند. همچنین، باعث بالا رفتن راندمان بخاری و بهتر گرم کردن آن نیز می‌شود. جنس شیشه بخاری می‌تواند سکوریت، پیرکس یا شیشه معمولی باشد. در صورتی که این شیشه بشکند یا دچار ترک خوردگی شود، ممکن است بخاری بعد از چند دقیقه خاموش شود.

در مطالب قبلی وبلاگ ترب، بهترین بخاری برقی بازار را معرفی کرده‌ایم که اگر تمایل به استفاده از آن‌ها دارید، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

۹. خراب شدن بوبین

بخاری گازی چرخ دار مشکی
بوبین، شعله بخاری را تنظیم و از نشت گاز جلوگیری می‌کند و اگر خراب شود،‌ باعث خاموش شدن بخاری می‌شود.

گاهی اوقات دلیل خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن، خراب بودن بوبین است. بوبین، یک قطعه الکترومغناطیسی است که نقش مهمی در عملکرد بخاری دارد. این قطعه، ضمن جلوگیری از نشت گاز، کار کنترل و تنظیم شعله را هم انجام می‌دهد. در صورتی که هرگونه ایراد یا نقصی در سیستم ترموکوپل ایجاد شود، بوبین جریان گاز را قطع و از نشت گاز جلوگیری می‌کند.

همچنین، با تنظیم جریان گاز شعله بخاری را کنترل می‌کند. بوبین، از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل سیم‌پیچ، هسته، فنر و واشر هستند. سیم‌پیچ، یک میدان مغناطیسی در هسته بوبین ایجاد می‌کند و جریان الکتریکی را عبور می‌دهد. میدان مغناطیسی، هسته را به سمت داخل بوبین می‌برد و جریان گاز باز می‌ماند. در صورت ایجاد اختلال در این فرایند، بخاری خاموش می‌شود.

۱۰. جمع شدن دوده در ترموکوپل؛ علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن

بخاری گازی و مردی که روی مبل کنار آن نشسته
گاهی اوقات، در درموکوپل دوده جمع می‌شود که اگر بیش از حد زیاد شود، مسیر آن بسته و بخاری خاموش می‌شود.

اگر دلیل خاموش شدن بخاری را پیدا نکردید، حتما ترموکوپل را بررسی کنید. در صورت جمع شدن دوده در ترموکوپل، گرمای شعله به آن نمی‌رسد و در نتیجه، بخاری خاموش می‌شود. ترموکوپل در واقع، نوعی سنسور است که در مواقع اضطراری، بخاری را خاموش می‌کند. بنابراین در بسیاری از مواقع، خراب بودن ترموکوپل علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند ساعت است. علاوه بر جمع شدن دوده، زنگ زدن ترموکوپل هم می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی باشد.

راهکارهای بررسی خاموش شدن بخاری بعد از چند دقیقه

بخاری گازی کوچک در دیوار
برای جلوگیری از خاموش شدن بخاری بعد از گرم شدن شیلنگ گاز، مسیر دودکش و اجزای مختلف بخاری نظیر بوبین، مشعل و فندک را چک کنید.

یک سری اقدامات وجود دارد که می‌توان در صورت خاموش شدن بخاری انجام داد:

  • دو سر شیلنگ رابط بین لوله و گاز را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد.
  • هرگز بخاری را در فضاهای فاقد تهویه مناسب، روشن نکنید.
  • قبل از روشن کردن بخاری، مسیر دودکش را بررسی کنید تا مسدود نباشد.
  • قطعات مختلف نظیر شمعک بخاری، سیستم ترموکوپل، بوبین، فندک، مشعل و سایر اجزای آن را بازبینی کنید.
  • به‌طورمرتب سرویس بخاری را انجام دهید.
  • در صورت مشاهده هرگونه مشکل در بخاری، از روشن کردن آن خودداری کنید و از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

از کجا بخاری خوب بخریم؟

بخاری گازی سفید مدرن در فضایی با کف لمینت
برای راحت‌تر پیدا کردن محصولات مورد نظر خود در ترب می‌توانید آن‌ها را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف مرتب کنید.

اگر قصد دارید بخاری بخرید، می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید. در دسته‌بندی بخاری در ترب، صدها مدل بخاری گازی و برقی مختلف از مدل‌ها و برندهای گوناگون وجود دارد. مزیت ترب، این است که امکان مقایسه مشخصات و قیمت محصولات مختلف را فراهم کرده است. همچنین، شما می‌توانید فروشندگان معتبری که محصول مورد نیاز شما را می‌فروشند، پیدا کنید.

یکی از امکاناتی که ترب فراهم کرده، جستجوی فروشندگانی است که کالای مورد نظر را به‌صورت حضوری ارائه می‌کنند. برای مشاهده این فروشندگان، شهر محل سکونت خود را در بخش ترب من انتخاب کنید تا فروشندگان معتبر محصولی که در نظر دارید را در اطراف خود مشاهده کنید.

کلام آخر

بخاری گازی، یکی از وسایل گرمایشی است که موارد و نکات ایمنی را حتما برای استفاده از آن باید رعایت کرد. در غیر این صورت، عواقب و خطرات بسیار زیادی در پی دارد که گاها جبران ناپذیر هستند. با این حال، گاهی اوقات بخاری‌ها برای جلوگیری از حوادث احتمالی، خودبه‌خود بعد از چند دقیقه خاموش می‌شوند.

علت خاموش شدن بخاری، ممکن است مسدود بودن لوله شمعک بخاری، نامناسب بودن فاصله ترموکوپل با شعله، مسدود بودن دودکش، کثیفی شیر کنترل و موارد مختلف دیگر باشد. به همین دلیل، به‌طورمرتب باید بخاری را سرویس کنید، مسیر دودکش را چک کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل، از روشن کردن بخاری اجتناب کنید. برای تهیه بخاری و تمامی اجزا و قطعات آن می‌توانید به سایت ترب سر بزنید.

پرسش های متداول در مورد علت خاموش شدن بخاری گازی

علت خاموش شدن بخاری گازی مروارید سوز چیست؟

دلایل مختلفی برای خاموش شدن بخاری گازی وجود دارد. ممکن است لوله شمعک بخاری مسدود شده باشد، فاصله ترموکوپل با شعله زیاد باشد، مسیر دودکش مسدود شده باشد یا سایر اجزای بخاری نظیر ترموکوپل، فندک یا بوبین خراب شده باشند.

از کجا بفهمیم علت خاموش شدن بخاری گازی چیست؟

برای پیدا کردن علت خاموش شدن بخاری، می‌توانید از یک تعمیرکار کمک بگیرید یا خودتان اجزا و قطعات مختلف بخاری نظیر ترموکوپل، بوبین یا شمعک بخاری را چک کنید.

برای جلوگیری از خاموش شدن بخاری چه کار می‌توان کرد؟

قبل از اینکه از بخاری استفاده کنید، مسیر دودکش را چک کنید که مسدود نشده باشد. همچنین، در فضاهایی که تهویه مناسب ندارند، از بخاری استفاده نکنید. برای اطمینان نیز می‌توانید دو سر شیلنگ گاز را چک کنید.

🔗 منابع: aircorheatingcooling redrockmechanical | wmhendersoninc

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *