فرق کانسیلر و پرایمر چیست؟

فرق کانسیلر و پرایمر چیست؟ کانسیلر بهتر است یا پرایمر؟ برای اطلاع از این موضوع، لازم است بدانیم هر یک از این دو محصول زیبایی چه کاربردی دارند و سپس، جنبه‌های تفاوت آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما در بلاگ ترب همراه باشید. 

پرایمر چیست؟

دو عدد پرامیر آرایشی با پس زمینه سفید
با استفاده از پرایمر می‌توان ماندگاری لوازم آرایش را بیشتر کرد.

اگر می‌خواهید بدانید پرایمر چیست؟ ما پیش از این در بلاگ ترب این محصول جذاب آرایشی را به‌طور کامل معرفی کرده‌ایم.

پرایمر یک نوع محصول آرایشی است که به طور خاص جهت آماده کردن سطح پوست برای آرایش طراحی شده. این محصول، پایه لوازم آرایش محسوب می‌شود که یک سطح صاف و یکنواخت برای بهبود پوشانندگی و افزایش ماندگاری لوازم آرایش روی صورت ایجاد می‌کند. 

پرایمر باید قبل از کرم پودر (فاندیشن) استفاده شود. انواع مختلفی از پرایمر وجود دارد که هر کدام، برای هدف خاصی در نظر گرفته شده‌اند. برخی از آن‌ها برای کنترل درخشش در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای پوشش خطوط و چین و چروک کاربرد دارند.

کانسیلر چیست؟

تعداد زیادی کانسیلر آرایشی بر روی میز
برای پوشش عیوب صورت، می‌توان از کانسیلر استفاده کرد که با توجه به تنوع رنگی گسترده، برای هر رنگی از پوست صورت مناسب است.

کانسیلر عیوب پوست را پنهان می‌کند. برخی از این عیوب شامل تیرگی زیر چشم، لک‌ها و جای جوش هستند. بر خلاف پرایمر، کانسیلر باید بعد از کرم پودر (فاندیشن) استفاده شود. با این حال، برخی از خانم‌ها قبل از کرم پودر از کانسیلر استفاده می‌کنند. کانسیلرها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند تا با رنگ پوست افراد یکی شوند. 

انواع مختلفی از کانسیلر وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. از این دست می‌توان به کانسیلر مایع، کرمی، جامد، مدادی و پودری اشاره کرد. هنگام خرید کانسیلر، باید مطمئن شوید که رنگ مناسب را انتخاب می‌کنید، زیرا در غلظت آرایش تاثیرگذار است.

فرق اصلی کانسیلر و پرایمر

یک خانم در حال استفاده از کانسیلر زیر چشم
کاربرد، غلظت، رنگ، بافت و نحوه استفاده از کانسیلر و پرایمر با هم تفاوت دارد.

کانسیلر و پرایمر دو محصول آرایشی هستند که در مراحل اولیه آرایش استفاده می‌شوند و هر کدام کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در واقع، به نوعی پایه آرایش هستند. پرایمر به عنوان زیرساز آرایش استفاده می‌شود و می‌تواند منافذ پوست را کوچک‌تر کند، خطوط ریز و چین و چروک را پر کند، صافی و یکدستی پوست را افزایش دهد و ماندگاری آرایش را بالا ببرد.

از سوی دیگر، کانسیلر برای پوشاندن عیوب پوست مانند تیرگی زیر چشم، لکه‌ها، جوش و آکنه استفاده می‌شود. کانسیلرها معمولا غلظت بالایی دارند و عیوب پوست را به خوبی پوشش می‌دهند. کانسیلر و پرایمر، هر دو ظاهر آرایش را بهبود می‌دهند و با استفاده صحیح از آن‌ها، می‌توان آرایش خود را زیباتر و حرفه‌ای‌تر کرد.

ویژگیکانسیلرپرایمر
کاربردپوشاندن لکه‌ها و تیرگی‌های پوستیآماده‌سازی پوست برای آرایش
بافتمعمولاً غلیظ‌ترسبک و مات‌کننده
نحوه استفادهبر روی نقاط خاصی از پوست مانند زیر چشم‌ها و جوش‌هابر روی کل صورت برای یکدست شدن آرایش
تأثیرکمک به پنهان کردن نواقص پوستیکمک به ماندگاری بیشتر آرایش و کاهش چربی پوست
زمان استفادهپس از پرایمر و قبل از فونداسیونقبل از هرگونه محصول آرایشی دیگر
جدول مقایسه کانسیلر و پرایمر

فرق کاربرد کانسیلر و پرایمر

یک عدد کانسیلر و پرایمر در کنار یکدیگر
با استفاده از پرایمر قبل از کانسیلر، سطح پوست برای آرایش آماده می‌شود و ماندگاری آرایش نیز بیشتر می‌شود.

کانسیلر و پرایمر، کاربرد کاملا متفاوتی دارند. پرایمر، معمولا در اولین مرحله آرایش استفاده می‌شود و ضمن کنترل درخشندگی پوست صورت، یک سطح صاف و یکنواخت برای میکاپ ایجاد می‌کند. بدین ترتیب، باعث افزایش ماندگاری آرایش می‌شود. از طرف دیگر، کانسیلر بعد از پرایمر استفاده می‌شود تا لکه‌ها، جوش‌ها و تیرگی‌هایی که پیش از این نیز اشاره کردیم را برطرف کند.

تفاوت غلظت کانسیلر و پرایمر

نمای نزدیک از شدت غلظت کانسیلر
با توجه به کاربرد متفاوت کانسیلر و پرایمر، غلظت آن‌ها هم با هم فرق می‌کند.

مورد بعدی در خصوص تفاوت کانسیلر و پرایمر، غلظت آن‌ها است. پرایمرها برای اینکه به راحتی روی پوست پخش شوند، معمولا غلظت کم‌تری نسبت به کانسیلرها دارند. در واقع، دلیل غلظت کم پرایمرها این است که باید به عنوان یک لایه زیرین برای آرایش استفاده شوند. از سوی دیگر، کانسیلرها غلظت بیشتری دارند تا عیوب پوست را به خوبی پوشش دهند.

تفاوت رنگ کانسیلر و پرایمر

زنی که بر روی یک گونه خود پرایمر و بر روی گونه دیگر خود کانسیلر زده است
برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است از پرایمر بی‌رنگ و کانسیلر هماهنگ با رنگ پوست خود استفاده کنید.

یک فرق دیگر کانسیلر و پرایمر، رنگ آن‌ها است. پرایمرها معمولا بی‌رنگ هستند تا به رنگ پوست آسیب نرسانند و یک سطح یکدست ایجاد کنند. اگر پرایمر رنگی باشد، آرایش هم رنگی به نظر می‌رسد و جلوه خوبی پیدا نمی‌کند. اگر هم می‌خواهید از پرایمر رنگی استفاده کنید، دقت کنید که حتما همرنگ پوست صورت باشد. پرایمرهای رنگی معمولا برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند. 

به عنوان مثال، پرایمرهای سبز رنگ برای خنثی کردن قرمزی پوست و پرایمرهای زرد رنگ برای خنثی کردن تیرگی پوست استفاده می‌شوند. این در حالی است که کانسیلرها به طور طبیعی، معمولا در طیف‌های رنگی مختلف تولید می‌شوند. دلیل این امر، این است که باید عیوب پوست را پوشش دهند. اگر رنگ کانسیلر با رنگ پوست یکسان نباشد، عیوب صورت بیشتر به چشم می‌آیند.

فرق بافت کانسیلر و پرایمر

چند برند پرایمر معروف با بک گراند رنگی
پرایمرها، بافت نرم و سبکی دارند، اما کانسیلرها دارای بافت غلیظ‌تر و ضخیم‌تر هستند.

درخصوص تفاوت کانسیلر و پرایمر، می‌توان به بافت و قوام آن‌ها نیز اشاره کرد. کانسیلرها معمولا ضخیم‌تر و کدرتر از پرایمرها هستند. همچنین برای اینکه لکه‌ها و سایر عیوب پوست را کاملا یا تا حد متوسط پوشش دهند، تیره‌تر از پرایمرها هستند. همچنین، کانسیلرهای کرمی قوام بیشتری از کانسیلرهای مایع دارند و برای پوشاندن لکه‌های تیره روی پوست ناهماهنگی رنگ پوست مناسب هستند. 

پرایمرها دارای بافت ژلی یا کرمی سبک و شفاف هستند که به ایجاد یک سطح صاف و یکدست برای ایجاد فونداسیون آرایش کمک می‌کند. پرایمرها برای پوشش مشکلات پوست ساخته نشده‌اند. اما برخی از انواع آن‌ها ممکن است فرمول رنگی داشته باشند که می‌تواند به یکنواخت شدن با رنگ پوست کمک کند.

فرق نحوه استفاده از کانسیلر و پرایمر

کانسیلر، پرایمر و چند نمونه لوازم آرایشی متفاوت
بسته به ناحیه موردنظر خود، می‌توانید با دست یا براش، کانسیلر و پرایمر را پخش کنید.

نحوه استفاده از کانسیلر و پرایمر متفاوت است. برای اینکه نتیجه بهتری از پرایمر بگیرید، بین ابروها، پیشانی یا خطوط ظریف چین و چروک بیشتر از آن استفاده کنید. با براش هم می‌توان از پرایمر استفاده کرد، اما این کار ممکن است باعث ناهموار شدن سطح پوست و ایجاد لایه‌های رگه‌دار روی آن شود. به همین دلیل، بهتر است با دست آن را روی سطح پوست پخش کنید؛ به دلیل ماهیت پرایمر، با انگشت خیلی راحت‌تر می‌توان آن را روی سطح پوست پخش کرد. علاوه بر این، گرمای انگشتان کمک می‌کند تا پرایمر راحت‌تر با پوست ترکیب شود.

کانسیلر را می‌توان با یک براش کوچک، انگشت یا اسفنج روی پوست پخش کرد. اما ناحیه مورداستفاده نیز در این امر تاثیرگذار است. به عنوان مثال، بهترین وسیله برای استفاده از کانسیلر زیر چشم، اسفنج‌های مرطوب آرایشی است که ظاهری صاف و طبیعی به آن می‌دهند که حتی از خود پوست هم بهتر به نظر می‌رسد. اما اگر قصد دارید برای پوشش عیوب پوست خود از کانسیلر استفاده کنید، بهتر است با دست آن را روی ناحیه موردنظر پخش کنید.

درآخر، کانسیلر بهتر است یا پرایمر؟

زنی در حال استفاده از کانسیلر
نمی‌توان با قطعیت گفت کانسیلر بهتر است یا پرایمر؛ زیرا کاربرد آن‌ها متفاوت است و افراد بسته به هدف خود از آرایش، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

پس از بررسی فرق کانسیلر و پرایمر، به این سوال می‌رسیم که در نهایت، کانسیلر بهتر است یا پرایمر؟ پاسخ این سوال، برای همه یکسان نیست و به نوع پوست افراد، نیازهای آرایشی آن‌ها و نوع آرایشی که در نظر دارند بستگی دارد. کانسیلر و پرایمر هر دو محصولات آرایشی مهمی هستند که به بهبود ظاهر آرایش کمک می‌کنند.

برای اینکه بدانید برای پوست شما کانسیلر بهتر است یا پرایمر، باید اشاره کنیم اگر به دنبال محصولی هستید که بتواند آرایش شما را ماندگارتر کند و پوست شما را صاف‌تر و یکدست‌تر نشان دهد، پرایمر گزینه بهتری است.

اما اگر به دنبال محصولی هستید که بتواند عیوب پوست شما را به خوبی پوشش دهد و آن را یکدست‌تر نشان دهد، کانسیلر بهتر است. در نهایت، بهترین راه برای تصمیم‌گیری این است که هر دو محصول را امتحان کنید و ببینید که کدام یک برای شما بهتر است.

کلام آخر

پرایمرها و کانسیلرها هر دو محصولات آرایشی مهمی هستند که عملکرد و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مطلب، تفاوت کانسیلر و پرایمر را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم و پس از بررسی فرق آن‌ها، مشخص کردیم که کانسیلر بهتر است یا پرایمر. پرایمر، در اولین مرحله آرایش استفاده می‌شود و به ماندگاری آن و ایجاد سطح یکنواخت کمک می‌کند. کانسیلر برای پنهان کردن سیاهی و لکه‌ها استفاده می‌شود و در رنگ‌های مختلفی وجود دارد.

پرسش های متداول در مورد تفاوت کانسیلر و پرایمر

اول باید از پرایمر استفاده کرد یا کانسیلر؟

ابتدا باید از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک‌کننده، مرطوب‌کننده، کرم ضد آفتاب یا لایه بردار و سپس، از پرایمر استفاده کنید. بعد از چند دقیقه که پرایمر جذب پوست شد، می‌توانید از کانسیلر استفاده کنید. 

آیا می‌توان بدون کانسیلر از پرایمر استفاده کرد؟

بله، می‌توانید پرایمر را به تنهایی و بدون لوازم آرایشی دیگر استفاده کنید تا ظاهری طبیعی داشته باشید.

آیا می‌توان کانسیلر را به‌عنوان زیرساز استفاده کرد؟ 

خیر، کاربرد کانسیلر متفاوت است. به این دلیل که قوام بیشتر و بافت ضخیم‌تری از پرایمر دارد و ممکن است نتایج مشابه پرایمر را نداشته باشد.

آیا می‌توان از پرایمر قبل از مرطوب‌کننده استفاده کرد؟

خیر، همیشه باید مرطوب‌کننده را قبل از پرایمر استفاده کنید.

🔗 منابع: clairetalksbeauty | europegirl

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *