علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال چیست؟

گاهی ممکن است با یخ زدن میوه‎‌ها در جامیوه‌ای یخچال رو‌به‌رو شده باشید. این یخ زدگی در بطری‌های آب، سبزی‌ها و میوه‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. مواد غذایی که داخل یخچال قرار می‌‎گیرند، باید در دمای متعادل باشند تا کیفیت خود را از دست ندهند. پایین یا بالا بودن دما باعث می‌‎شود تا مواد غذایی شما قابل استفاده نباشند. برای بررسی علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال باید چندین عامل را بررسی کنید.

۶ دلیل ساده اما مهم یخ زدن مواد غذایی در یخچال

زنی در حال نگاه کردن به داخل یخچال
مراقبت از میوه و سبزی در داخل یخچال با تنظیم دمای یخچال و چینش مناسب آن‎ها امکان‌‎پذیر است.

۱. نسبت به حجم و اندازه یخچال مواد غذایی داخل آن بگذارید

مواد غذایی که در داخل یخچال فریزر قرار می‌گیرد، باید متناسب با ظرفیت آن باشد. در صورتی که ظرفیت یخچال فریزر شما زیاد است و مقدار اندکی مواد غذایی در داخل آن قرار داده شده، دما را به گونه‌ای تنظیم کنید که دمای داخل آن متعادل باشد؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی یخچال شود.

۲. تنظیم نبودن صحیح دمای یخچال متناسب با هر فصل

ساده‌ترین علت بروز مشکل یخ زدگی، به تنظیم نبودن دمای دستگاه مربوط می‌شود. پیش از هر اقدام دیگری، ابتدا تنظیمات دمایی یخچال فریزر خود را بررسی کنید. تنظیمات دمای یخچال در هر فصل متفاوت است، بنابراین باید با توجه به گرما و سرمای اقلیمی که در آن زندگی می‌‎کنید و همچنین دمای آشپزخانه خود بهترین دما را بسنجید. اگر مواد داخل یخچال یخ زده‌اند، ممکن است به دلیل دمای بسیار پایین یخچال باشد؛ بهتر است کمی آن را افزایش دهید. اکثر باکتری‌ها و عوامل فاسدشدنی مواد غذایی در دما‌های زیر ۵ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شوند، بنابراین یخچال باید همواره در دمای زیر ۵ درجه و در حدود ۴ درجه سانتی‌گراد کار کند.

معمولاً بازه نرمال دمای داخل یخچال باید از ۳ الی ۵ درجه سانتی گراد باشد.

۳. اجازه بدهید فن داخلی یخچال نفس بکشد!

معمولاً در بسیاری از یخچال فریزر‌های ساید بای ساید، دریچه یا همان فن از بخش فریزر تعبیه شده که هوای سرد را به قسمت یخچال هدایت می‌کند. چرخش هوای سرد برای یخچال بسیار اهمیت دارد و حیاتی است. یخچال‌ها از دریچه‌های هوا برای گردش هوای سرد استفاده می‌کنند. برای اطمینان از دمای مناسب، باید فضای مناسبی را برای جریان هوا بین محفظه‌های فریزر و یخچال ایجاد کنید. اگر مواد غذایی این دریچه‌های هوا را مسدود کنند، در معرض هوای سرد بیشتری قرار می‌گیرند و ممکن است به مرور زمان یخ بزنند. دریچه‌های مسدودشده همچنین می‌توانند حفظ دما را برای فریزر شما سخت‌تر کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که از قرار دادن مواد غذایی حساس به دما در مقابل این فن‌ها خودداری کنید.

حتما بخوانید:  ترفند های افزایش طول عمر یخچال

بنابراین چیدن اشتباه مواد غذایی در یخچال، به احتمال زیاد ساده‌ترین دلیلی است که می‌تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال شود. بسیاری از افراد اغلب در هنگام چینش مواد غذایی در داخل یخچال، اصول اولیه و صحیح را رعایت نمی‌کنند و از اهمیت این کار غافل هستند. از آن‌جایی که بیشترین موارد یخ زدن در قفسه‌های بالایی، پایینی و قفسه‌های روی درب یخچال اتفاق می‌افتد، در اولین قدم، مواد غذایی که در برابر انجماد حساس‌تر هستند را از این نقاط دور کنید.

۴. خرابی لاستیک درب یخچال؛ یک ایراد کوچک اما مهم

با خرابی و غیر کارآمد بودن لاستیک درب یخچال اتلاف انرژی بسیاری اتفاق می‌‎افتد. در صورتی که سنسور دما و همچنین ترموستات به وظیفه خود عمل می‌‎کنند و هوا را برای مراقبت از هوای داخل یخچال سرد نگاه می‌‎دارند، لاستیک درب یخچال را بررسی کنید. درزگیر‌های اطراف درب یخچال و فریزر شما به حفظ هوای سرد کمک می‌کند. اگر یکی یا هر دوی این مهر و موم‌ها نشتی داشته باشند، یخچال شما برای حفظ دمای ثابت سخت‌تر کار می‌کند. شما با تعویض لاستیک فرسوده درب یخچال نه‌تنها مواد غذایی را از یخ زدن محافظت می‌کنید، بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

۵. تنظیمات یخ‎ساز

اگر یخ ساز یخچال سالم کار بکند، نباید باعث یخ زدگی در محفظه یخچال شود، اما یخ ساز دارای ایراد ممکن است مشکل‌ساز باشد. یک یخ‌ساز که روشن مانده است اما از منبع آب جدا شده است، می‌تواند باعث سرد شدن محفظه تا دمای انجماد شود، زیرا به طور مداوم تلاش می‌کند و نمی‌تواند یخ بسازد.

اگر قصد استفاده از یخ ساز خود را ندارید، خاموش کردن آن ممکن است به جلوگیری از سرد شدن بیش از حد یخچال کمک کند. اکثر یخ ساز‌های یخچال را می‌توان با چرخاندن کلید روشن/خاموش واقع در نزدیکی یخ ساز یا با بلند کردن بازوی فلزی به سمت بالا، خاموش کرد. اگر یخچال شما دارای منوی صفحه لمسی است، ممکن است لازم باشد در تنظیمات آن جستجو کنید تا یخ ساز خود را خاموش کنید.

۶. کثیف بودن کویل‌های کندانسور

گاهی کثیف بودن و جمع شدن جرم روی کویل‌های کندانسور، موجب می‌شود تا یخچال با شدت بیشتری کار کرده و توان بیشتری را صرف کند تا به دمای مورد انتظار برسد. این روند می‌تواند علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال باشد. در اکثر برند‌های یخچال، دریچه‌های ورود هوا توسط سیستم کنترل دمپر مدیریت می‌شوند که میزان هوای سرد ورودی هوا از قسمت لوله‌های فریزر به بخش یخچال را کنترل می‌کند. بنابراین ممکن است علت سرمای زیاد داخل یخچال و دلیل یخ زدن میوه و سبزیجات در یخچال به خرابی دمپر کنترل‌کننده هوا مربوط باشد.

نکات ساده مربوط به نحوه قرار دادن مواد غذایی در یخچال

اینفوگرافی درجه حرارت بخش‌های مختلف داخل یخچال
جدول تقسیم حرارت و سرما در هر طبقه از یخچال

تخم مرغ

تخم مرغ جزو موادی است که به دمای پایین‌تری برای نگه داری نیاز دارد. البته باید این مسئله را هم در نظر گرفت که تخم مرغ بیشتر از دمای پایین، به دمایی ثابت برای نگهداری نیاز دارد. در یخچال‌ها ثابت‌ترین دما را می‌توان در نقاط میانی یخچال پیدا کرد. پس بر خلاف چیزی که همه فکر می‌کنند جایگاه تخم مرغ، در بالای یخچال و روی در آن نیست و بهتر است تخم مرغ را در قسمت‌های میانی یخچال نگهداری کرد.

سبزیجات

برای ماده غذایی هم چون سبزیجات که به سرعت تازگی خود را از دست می‌دهند، علاوه بر سرما باید مقداری رطوبت نیز در فضایی که قصد نگه داری آن را دارید، باشد. به همین علت بهترین مکانی که برای سبزیجات درون یخچال می‌توانید انتخاب کنید، درون کشو‌ها است.

بهترین راه برای نگه‎داری سبزیجات در یخچال، قرار دادن آن‌ها درون کیسه‌های پارچه‌‎ای یا ظروف فلزی مانند قابلمه است.

میوه‌ها

در اکثر یخچال‌ها کشو‌هایی مخصوص نگه داشتن میوه طراحی شده که با علامتی کاملاً مشخص هستند.

لبنیات

موادی مانند ماست، خامه و به‌طور کلی لبنیات همانند شیر برای فاسد شدن عجله دارند! این مواد باید در قفسه‌های پایینی یخچال نگه داری شوند. بهتر است یک ردیف در پایین یخچال را به مواد لبنی اختصاص دهید.

گوشت خام

در صورتی که قصد دارید گوشت خام را برای مدتی نگه دارید، بهتر است آن را بسته‌بندی بنمایید و در فریزر قرار دهید. در صورتی که وقت کافی برای بسته‌بندی گوشت را نداشتید یا قصد آب شدن گوشت یخ‌زده را داشتید، بهتر است آن را درون یخچال در قسمت پایینی قرار دهید. قرار دادن گوشت در این قسمت به دو دلیل سرد بودن قسمت‌های پایینی و کمتر کثیف شدن یخچال در صورت ریختن آب گوشت است.

در صورتی که تمام موارد ضروری اولیه، مانند تنظیم درجه و دمای یخچال و چینش صحیح مواد غذایی را رعایت کردید، اما همچنان شاهد یخ زدگی مواد غذایی بودید، بهتر است به فکر تعمیر قطعات یخچال باشید.

مشکلات فنی یخچال؛ پاسخی برای اینکه چرا مواد غذایی در یخچال یخ میزند؟

ظرف توت فرنگی داخل یخچال و درجه حرارت 3 بر روی صفحه نمایش دیجیتال
یخچال عموما در دمای بین ۳ درجه تا ۵ درجه سانتی‌گراد به خوبی کار می‌کند.

قطعات یخچال فریزر‌ها به دو بخش الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌‎شوند. قطعات مکانیکی مانند ترموستات و کمپرسور وظیفه کنترل دمای داخلی یخچال، بر اساس دمای تنظیم‌شده را بر عهده دارند. زمانی که شما درجه یخچال را تغییر می‌دهید، به ترموستات دستور می‌دهید پس از رسیدن به دمای مورد نظر، کمپرسور به طور خودکار خاموش شود. یکی از مهم‌‎ترین نشانه‌های خراب شدن ترموستات این است غذا‌هایی که داخل یخچال هستند بیش از حد سرد شده و دچار یخ زدگی ‎می‌‎شوند.

ترموستات یخچال یک کنترل‌کننده دمای خودکار است، این قطعه وظیفه ثابت نگه داشتن دمای داخلی یخچال را به عهده دارد. به طوری که اگر با باز و بسته شدن یخچال هوای گرم به داخل آن وارد شود، دما به درجه‌ای بالاتر از آنچه تنظیم کرده‌اید می‌رسد. در این حالت است که ترموستات به کمپرسور فرمان می‌دهد تا فعالیت خود را آغاز کند. بنابراین خرابی این قطعات ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در یخچال شود. در این صورت تعمیر آن ضروری است و این کار باید توسط متخصص همان برند یخچال انجام شود.

در یخچال فریزر‌های نسل نو، قطعات الکترونیکی از چند سنسور به جای ترموستات بهره می‌برند؛ بنابراین، علت یخ زدن مواد غذایی در این یخچال‎‌ها می‌تواند ناشی از خرابی سنسور محیطی، خرابی برد الکترونیکی، نشتی گاز، خرابی موتور و یا ایراد دستگاه یخ ساز در یخچال‎‌های ساید باید ساید باشد. در صورت وجود مشکل در قطعات الکترونیکی مانند برد یخچال، ممکن است بُرد نتواند فرمان لازم برای راه‌اندازی هیتر جهت یخ‌زدایی را صادر یا فرمان خاموش شدن کمپرسور را ارسال کند، به این ترتیب شما با مشکل یخ زدن وسایل داخل یخچال روبرو می‌شوید.

اگر موتور یخچال به هر دلیلی به صورت یکسره کار کند، سرمای زیادی تولید می‌شود که می‌تواند منجر به انجماد و یخ زدن مواد غذایی در یخچال شود. در این صورت باید تعمیرات آن را به تعمیرکار متخصص و مجرب بسپارید و از دست‌کاری کردن آن بپرهیزید.

کلام آخر

جلوگیری از ایراد‌های جزئی سبب می‌‎شود تا از آسیب‎‌های بزرگتر و ضرر‌های اقتصادی برای خانواده جلوگیری شود. عواملی مانند تنظیمات دما، مسدود بودن دریچه‌های هوا، نشتی در آب‌بندی درب یخچال یا تنظیمات یخ ساز از عواملی هستند که باعث یخ زدن مواد غذایی حساس در داخل یخچال می‌‎شوند. در مرحله اول، شناخت نوع یخچال و چگونگی قرار دادن مواد غذایی داخل قفسه‌ها از این مشکل جلوگیری می‌‎کند.

مهم‎ترین اقدامات برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال
تنظیمات دمای یخچال
چیدن صحیح مواد غذایی
چک کردن درزگیر‌های اطراف درب یخچال
تمیز کردن فصلی داخل و محیط اطراف یخچال
جدول اقدامات اولیه و ضروری برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی در یخچال

در صورتی که این مشکل ادامه‌دار باشد، احتمال ایراد‌های فنی وجود دارد. در این صورت برای تعمیر هر برند باید با نمایندگی‎‌های معتبر همان برند تماس بگیرید. هر تعمیرکاری نمی‌‎تواند ایراد یخچال شما را متوجه شود و سپردن کار به افراد غیرمتخصص می‌‎تواند آسیب‎‌های جبران ناپذیری به یخچال شما وارد کند. اما بهتر است قبل از همه این کار‌ها در انتخاب و خرید یخچال مناسب و کارآمد تحقیق بکنید و نظرات کاربران را درباره یخچال مورد نظرتان مطالعه کنید.

پرسش های متداول در مورد علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

آیا تنظیمات دمای خاصی وجود دارد که باید برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی تنظیم کنم؟

بله میانگین دمای هوای یخچال باید بین ۳ تا ۵ درجه باشد.

آیا قرار دادن نامناسب مواد غذایی در یخچال می‌تواند باعث یخ زدن مواد غذایی در یخچال باشد؟

بله. چینش صحیح مواد غذایی و همچنین نگذاشتن غذا‌های داغ در یخچال از راه‎‌هایی است که در استفاده صحیح از یخچال مؤثر است.

🔗 منابع: statefoodsafety | eufic

مرال حسین‌زاده
مرال حسین‌زاده

من مرال‎ هستم؛ فارغ‌التحصیل صنایع‌دستی و نویسندگی رادیو. بیشتر از ده ساله که می‌نویسم، می‌سازم و تماشا می‌کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *