بررسی سرطان زا بودن یا نبودن سرخ‌ کن بدون روغن

سرخ‌ کن بدون روغن را با نام ایر فرایر نیز می‌شناسند. این دستگاه یکی از جدیدترین مدل‌های سرخ‌ کن در بازار است که مواد غذایی را بدون روغن سرخ می‌کند و با توجه به بدون روغن بودن، برای آن دسته از افرادی که مصرف غذاهای چرب برایشان منع شده است، می‌تواند مفید باشد. غذاها در این سرخ‌ کن پخته و ترد می‌شود و در عین حال خیلی راحت می‌توانید دستگاه را تمیز کنید. با وجود تمامی مزایا، یک سری نگرانی‌ها از بابت سرطان‌زا بودن این دستگاه باعث دغدغه کاربران و خریداران شده است. در این مقاله به بررسی کامل سرخ‌ کن بدون روغن پرداختیم تا شما بتوانید با خیال راحت آن را بخرید و استفاده کنید.

آیا استفاده از سرخ‌ کن هوا مطمئن است؟

مردی در حال استفاده از سرخ کن بدون روغن مشکی رنگ
برای طبخ غذاهای سالم‌تر، سرخ کن بدون روغن پیشنهاد خوبی است.

اغلب سرخ‌ کن با هوا به‌عنوان جایگزین سالم‌تری برای سرخ کردن با روغن در نظر گرفته می‌شود. در یک مطالعه، تایید شده که سیب‌زمینی سرخ‌شده ۱۰ برابر بیشتر از سیب‌زمینی درست‌شده با سرخ‌ کن بدون روغن در مدت‌زمان مشابه، روغن جذب می‌کند. افزایش مصرف روغن‌های جامد و مایع با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد. به همین خاطر خرید سرخ‌ کن بدون روغن تاثیر بسزایی در سلامتی افراد دارد. به‌ عبارتی در سرخ‌ کن بدون روغن، غذاهای سالم‌تر، با چربی و کالری کمتری را نسبت به غذاهای سرخ‌شده سنتی درست می‌کنید.

آیا سرخ کن بدون روغن باعث سرطان می‌شود؟

سبزیجات درون سرخ کن بدون روغن آبی رنگ
منبع علمی محکمی دال بر سرطان‌زا بودن ایر فرایر وجود ندارد.

دستگاه سرخ‌ کن بدون روغن باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند، اما فرایند درست کردن غذا در این دستگاه منجر به تشکیل ترکیبات خاصی مانند آکریلامید می‌شود که با ایجاد سرطان مرتبط هستند. آکریلامید به‌عنوان یک ماده سرطان‌زای احتمالی برای انسان شناخته می‌شود. زمانی که غذا تا دمای بالاتر از ۱۲۰درجه سانتی‌گراد یا ۲۵۰ درجه فارنهایت گرم شود، آکریلامید تشکیل خواهد شد. در طول فرایند حرارت دادن، یک سری واکنش‌های شیمیایی، به نام واکنش میلارد، قندها و اسیدهای آمینه موجود در غذا را به آکریلامید تبدیل می‌کند. غذاهایی با کربوهیدرات بالا، نظیر چیپس سیب‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و محصولات پخته‌شده دارای بالاترین سطح آکریلامید هستند؛ اما ماهی، گوشت و سبزیجات در زمان پخته شدن مقادیر کمتری آکریلامید تولید می‌کنند.

شواهد حاکی از آن است که پخت غذا، به‌طور خاص غذاهایی غنی از کربوهیدرات، در دمای بالا، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. 

راهکارهای کاهش خطرات سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن مشکی رنگ به همراه انواع غذاهای گوشتی و سبزیجات
رعایت نکات استفاده از سرخ کن بدون روغن، باعث می‌شود از مزایای آن بهره‌مند شوید.

برای اینکه خطرات احتمالی سرخ کن بدون روغن را کاهش دهید، به اقدامات زیر توجه کنید:

  • دمای پخت پایین‌تر استفاده کنید: ریسک تشکیل ترکیبات شیمیایی نظیر آکریلامید، هرچه دمای پخت پایین‌تر باشد، کمتر است.
  • استفاده از مواد غذایی تازه و سالم: مواد غذایی تازه و سالم باعث کاهش تشکیل ترکیبات شیمیایی مضر می‌شود.
  • از روغن استفاده کنید: تشکیل مواد مضر را با استفاده از مقدار اندک روغن می‌توانید کاهش دهید.
  • تمیز کردن سرخ‌ کن : از تجمع مواد شیمیایی مضر با تمیز کردن منظم سرخ‌ کن جلوگیری کنید.
  • پخش غذا: برای آنکه غذاها یکنواخت پخته شوند، باید آن‌ها را در سبد سرخ‌ کن به‌صورت یکنواخت قرار دهید.
  • پخت در دو مرحله: چنانچه مواد غذایی بیش از حد بزرگ هستند، باید آن‌ها را در دو مرحله بپزید.
  • هم زدن: غذاها را در زمان پخت، هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا به‌صورت یکسان پخته شوند.

بررسی مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن نینجا روی کانتر آشپزخانه در کنار مواد غذایی و نوشیدنی

سرخ کن بدون روغن هم دارای مزایای متعددی است هم در صورت رعایت نکردن برخی از مواردی که در قسمت قبل اشاره کردیم، ممکن است آسیب‌زا باشد. در این بخش نگاهی کوتاه به مزایا و معایب این محصول پرطرفدار خانگی می‌اندازیم:

  • کاهش مصرف روغن
  • پخت سریع و آسان
  • حفظ طعم و بافت غذا
  • سرعت بالای تهیه غذا
  • قیمت
  • خطر ایجاد ترکیبات شیمیایی مضر
  • محدودیت ظرفیت

برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر درباره مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن به مطلب لینک‌شده مراجعه کنید.

درجه و زمان مناسب پخت هر غذا در سرخ کن بدون روغن

تکه‌های مرغ کریسپی‌شده در سرخ کن بدون روغن از زاویه بالا

درجه و زمان مناسب پخت در سرخ‌ کن بدون روغن، به نوع غذای شما بستگی دارد. اطلاعات جدول زیر یک راهنمای کلی هستند و بسته به نوع سرخ‌ کن و نیز اندازه و ضخامت مواد غذایی می‌توانند متفاوت باشند.

غذادرجهزمان
سیب‌زمینی۱۹۰ درجه۲۰ دقیقه
بادمجان۱۸۰ درجه۱۵ دقیقه
سوسیس۱۸۰ درجه۱۵ دقیقه
کدو۱۸۰ درجه۱۵ دقیقه
کتف و بال۱۹۰ درجه۱۵ دقیقه
ماهی ۱۹۵ درجه۱۵ دقیقه
پیتزا۱۸۰ درجه۲۰ دقیقه
قارچ۱۶۰ درجه۱۵ دقیقه

اگر بعد از بررسی این اطلاعات، قصدتان برای خرید جدی است، حتما نگاهی به ۱۱ مدل بهترین سرخ کن بدون روغن از نظر کاربران بیندازید.

سرخ کن بدون روغن را از کجا بخریم؟

برای خرید انواع سرخ کن بدون روغن از برندهای معتبر ایرانی و خارجی می‌توانید به سایت ترب مراجعه کنید و با بررسی فروشندگان مختلف، قیمت‌ها و شرایط فروش آن‌ها، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

خوشبختانه برای آن دسته از افرادی که تمایل به دیدن محصولات از نزدیک دارند، این امکان فراهم شده که علاوه‌بر فروشندگان آنلاین در ترب، فروشندگان حضوری نزدیک به خود را مشاهده کرده و بعد از بررسی محصولات در سایت، به‌صورت حضوری به محل آن‌ها مراجعه کنند.

جمع‌بندی

چنانچه در استفاده از هر محصولی نکات مربوطه را رعایت کنید بیشترین بهره را از آن می‌برید و در عین حال از عمر مفید دستگاه نیز استفاده می‌کنید. خرید سرخ‌ کن‌های بدون روغن از برند معتبر و اصل نه‌تنها ریسکی برای سلامتی ندارند، بلکه بسیار مفید نیز هستند. با تمیزکاری درست سبد مواد غذایی و رعایت نکات مربوط به استفاده از سرخ‌ کن زیانی سلامتی شما را تهدید نمی‌کند. همچنین با استفاده درست و رعایت درجه حرارت مربوط به هر غذا نگرانی بابت سرطان‌زا بودن این دستگاه نخواهید داشت.

پرسش های متداول در مورد سرطان‌زا بودن سرخ‌ کن بدون روغن

سرخ کن بدون روغن چگونه کار می‌کند؟

برای پخت‌وپز غذا در سرخ کن بدون روغن از جریان هوای گرم استفاده می‌شود. برای طبخ غذا در این دستگاه‌ها به هیچ روغنی نیاز نیست.

آیا سرخ کن بدون روغن برای سلامتی مضر است؟

به‌صورت کلی سرخ کردن غذا با جریان هوا سالم‌تر از سرخ کردن در روغن است و میزان کالری دریافتی را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد؛ اما در صورت رعایت نکردن برخی از نکات ممکن است منجر به آسیب برای سلامتی شود.

چگونه از تولید آکریل آمید در سرخ کن بدون روغن جلوگیری کنم؟

به منظور کاهش اثرات نامطلوب آکریل آمید بر سلامتی، توصیه می‌کنیم قبل از سرخ کردن اقدامات پیش‌گیرانه‌ای مانند مانند خیساندن سیب زمینی را به کار ببرید.

آیا استفاده روزانه از سرخ کن بدون روغن اشکالی ندارد؟

اگر در برنامه غذایی فعلی شما غذاهای سرخ‌شده زیاد است، استفاده از سرخ کن بدون روغن گزینه خوبی برای کاهش مصرف چربی است؛ اما اگر این‌گونه نیست، بهتر است به دفعات زیاد در روز از سرخ کن هوا استفاده نکنید.

🔗 منبع: poison

الهه برزگر
الهه برزگر

من، الهه، نویسنده محتوای خلاق و بازاریاب محتوا، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوترم و به‌عنوان ایده‌پرداز تبلیغات وارد عرصه جذاب دیجیتال مارکتینگ شدم. در ادامه روند کاری شروع به نوشتن برای وب‌سایت‌های معتبر کردم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *