خواص قهوه اسپرسو؛ هر آنچه که راجب آن نمی‌دانستید!

افزایش انرژی، تنها بخشی از خواص قهوه اسپرسو به‌شمار می‌آید. اگر به دنبال لاغری و تنظیم فشار خون هستید، نوشیدن قهوه اول صبح را فراموش نکنید! در ضمن؛ بهبود خلق و خو، کاهش خطر دیابت، کمک به هضم غذا، بهبود تمرکز و آنتی‌اکسیدان بالا؛ از جمله فواید قهوه اسپرسو است.

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

اسپرسو، ماده اصلی و تشکیل‌دهنده قهوه موکا، لاته و کاپوچینو است. این نوشیدنی تلخ که کافئین بالایی هم دارد برای تمامی زنان و مردانی که باید با قدرت و انرژی زیاد از پس کارهای داخل و خارج از خانه بربیایند، مفید است. به‌طوری که خواص قهوه اسپرسو، فقط به فعالیت‌های بدنی روزانه خلاصه نمی‌شود و در زمینه‌های متعددی می‌تواند به بهبود سلامت جسمی و روحی کمک کند!

از این رو باید قبل از اینکه با انواع فواید قهوه اسپرسو آشنا شوید، به سراغ جدول ارزش غذایی این نوشیدنی تلخ و دلپذیر بروید؛ زیرا در کوتاه‌ترین زمان، نسبت به دیگر قهوه‌ها آماده می‌شود و ماده آن غلیط‌تر و خوشمزه‌تر است.

ماده غذایی در هر 60 گرممقدار
کالری5.4
چربی0.1 گرم
کافئین125.5 میلی گرم
کلسترول0
شکر0
سدیم8.2 میلی گرم
پروتئین0.1 گرم
پتاسیم68.1 میلی گرم
چربی چند اشباع نشده0.1 گرم
چربی اشباع0.1 گرم
آهن0.1 میلی گرم
جدول ارزش غذایی قهوه اسپرسو

انواع خواص قهوه اسپرسو

خواص قهوه اسپرسو چیست؟ قهوه اسپرسو، نوشیدنی تیره رنگ و تلخی است که عطری قوی و طعمی غلیظ و دلچسب دارد. این نوشیدنی پرطرفدار دارای فواید متعددی است که در نهایت بر سلامت مغز، قلب، روح و روان و به‌طور کلی جسم؛ تاثیر فوق‌العاده مثبتی می‌گذارد. به همین خاطر خوردن قهوه اسپرسو در اول صبح برای برخی افراد به یک روتین تبدیل شده است تا علاوه بر افزایش انرژی، از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوند.

به عنوان مثال، کافئین موجود در قهوه اسپرسو باعث بهبود تمرکز و افزایش هوشیاری در انسان می‌گردد و با از بین بردن خستگی افراد، انرژی زیادی برای انجام فعالیت‌های روزمره منتقل می‌کند. البته فواید قهوه اسپرسو به همین‌جا ختم نمی‌شود! در ادامه به انواع خواص این نوشیدنی تلخ و دلپذیر می‌پردازیم تا برای خرید قهوه اسپرسو با بهترین قیمت، به سایت ترب مراجعه کنید.

1. کالری کم

طبق جدول ارزش غذایی قهوه اسپرسو(هر 60 گرم)، این نوشیدنی تلخ و کافئین‌دار کم کالری است و خوردن آن برای کسانی که به دنبال رژیم غذایی هستند تا برای افزایش سلامت قلب خود لاغر کنند، به شدت توصیه می‌شود. البته اگر بخواهید در کنار ماده اسپرسو از شیر یا طعم‌دهنده‌های شیرین دیگر استفاده کنید، امکان بالا رفتن کالری آن زیاد است.

2. کاهش وزن

دستگاه اسپرساز در حال ریختن اسپرسو در لیوان سفید

اگر ورزشکار هستید و یا می‌خواهید به سرعت لاغر شوید، به غیر از اینکه باید یک برنامه‌غذایی ویژه داشته باشید، باید هر صبح قهوه اسپرسو نوش‌جان کنید! از مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن است؛ به همین خاطر اغلب پزشکان تغذیه، نوشیدن قهوه را برای کسانی که به دنبال لاغری هستند، توصیه می‌کنند.

3. بهبود عملکرد کلیه

با وجود اینکه تحقیقات علمی دقیقی درباره این موضوع شکل نگرفته است؛ اما به گفته برخی از پزشکان تغذیه، نوشیدن به اندازه اسپرسو برای بهبود عملکرد کلیه و تنظیم فشار خون مفید است. به این ترتیب، از جمله فواید قهوه اسپرسو که تاثیر مثبت زیادی دارد، بهبود عملکرد کلیه و تنظیم فشار خون است.

4. کمک به هضم غذا

ماده موجود در اسپرسو به هضم غذا و بهبود علائم دستگاه گوارشی بدن کمک می‌کند. با این حال برای اینکه مطمئن شوید قهوه برای هضم غذا واقعا خوب است یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید تا طبق دستورالعمل پزشک جلو بروید. در ضمن، مصرف به اندازه قهوه به دلیل وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها برای تسکین علائم سرماخوردگی در مردان و زنان، مفید است.

حتما مطالعه کنید: بهترین دستگاه اسپرسو ساز صنعتی تک گروپ؛ انتخاب حرفه‌ای‌ها

5. سلامت دهان و دندان

نوشیدن قهوه اسپرسو در طول روز می‌تواند برای بهبود سلامت دهان و دندان انسان مفید باشد. طبق تحقیقات، مصرف به اندازه قهوه برای کنترل باکتری‌های دهان و دندان معجزه می‌کند و بوی بدن دهان را که به خاطر وجود جرم و باکتری است، به‌طور کامل از بین می‌برد.

6. کاهش خطر سکته قلبی

طبق تحقیقاتی که در یک دهه اخیر انجام شده است، اگر دچار مشکلات قلبی و عروقی هستید، با مصرف قهوه می‌توانید خطر ابتلا به سکته را کاهش دهید! به این ترتیب برای اینکه هرچه زودتر نتیجه بگیرید، هفته‌ای چند روز به اندازه یک فنجان، قهوه اسپرسو میل کنید تا خطر ابتلا به بیماری سکته قلبی را از بین ببرید.

7. آنتی اکسیدان بالا

با وجود پلی فنول و اسید هیدروسینامیک در قهوه که دو آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و موثر در دفع رادیکال‌های آزاد است، سیستم ایمنی بدن انسان به راحتی تقویت می‌شود! بدون اینکه در طول روز احتیاجی به خوردن ماده غذایی دیگری داشته باشید.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، نوشیدن قهوه اسپرسو را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

8. تقویت حافظه

یکی از بهترین خواص قهوه اسپرسو، تقویت حافظه بلند مدت و کوتاه مدت انسان است. کسانی که در به یاد آوردن یک خاطره یا یک اتفاق مشکل دارند، با مصرف قهوه اسپرسو می‌توانند قدرت ذخیره اطلاعات حافظه خود را بهتر کنند تا راحت‌تر اتفاق‌هایی که پیش افتاده را به یاد بیاورند. از این رو خوردن اسپرسو برای کسانی که شاغل هستند یا درس می‌خوانند، از سوی پزشکان توصیه می‌شود.

9. افزایش فعالیت بدنی

اسپرسو در لیوان به همراه قاشق

اسپرسو به دلیل وجود کافئین بالا، باعث افزایش قدرت و سرعت افراد می‌شود که این مورد به خودی خود، فعالیت بدنی انسان را در طول روز بیشتر می‌کند. ورزشکاران و بدنسازان برای اینکه بتوانند نتیجه بهتری از دویدن یا به‌طور کلی فعالیت ورزشی خود بگیرند، عموما قهوه اسپرسو را ناشنا نوش‌جان می‌کنند. تاثیر قهوه قبل از خوردن صبحانه، بیشتر است.

10. بهبود تمرکز

اسپرسو به دلیل داشتن ماده دوپامین، باعث بهبود تمرکز و یادگیری در افراد می‌شود. به همین خاطر مصرف قهوه برای اینکه به همه کارهای خود برسید و با تمرکز و انرژی بیشتر فعالیت کنید، فوق‌العاده مفید و موثر است! همچنین طبق پژوهش‌هایی که انجام شده، افرادی که قهوه نوش‌جان می‌کنند، نسبت به کسانی که اصلا قهوه نمی‌خورند، تمرکز و هوشیاری بیشتری دارند.

11. کاهش خطر ابتلا به دیابت

قند و شکر قهوه اسپرسو، تقریبا صفر است و برای افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند و یا بیماری قند دارند، نوشیدنی خوب و سالم است. در حال حاضر بیشتر افراد یا بیماری دیابت را به صورت ارثی دارند و یا در خطر ابتلا به آن هستند، به همین خاطر خوردن قهوه به جای نوشیدنی‌های شیرین و قنددار بهتر است و خواص بسیار زیادی برای زنان و مردان دارد.

12. بهبود خلق و خو

از دیگر فواید قهوه اسپرسو، بهبود خلق و خو و آرامش اعصاب و روان است. کافئین و دوپامین موجود در اسپرسو، باعث شادی می‌شود و به نوعی برای مقابله با بیماری افسردگی، موثر و کاربردی است. خلق و خو سالم و اعصاب قوی بر روی رفتار انسان تاثیر قابل توجهی می‌گذارد و باعث بهتر پیش رفتن کارها می‌شود. در حالی که اگر فرد بداخلاق و ناراحت به نظر برسد، امکان بروز مشکلات متعدد برای او در جامعه وجود دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به خواص قهوه اسپرسو پرداختیم و درباره جدول ارزش غذایی آن که بسیار مهم است، توضیحاتی ارائه دادیم. از جمله مهم‌ترین فواید قهوه اسپرسو که اطلاع از آن برای زنان و مردان جوان و میانسال مهم است؛ شامل کاهش وزن، تسکین علائم سرماخوردگی، کاهش خطر سکته قلبی، بهبود خلق و خو، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت حافظه می‌شود.

پرسش های متداول

قهوه اسپرسو برای سلامتی قلب مفید است؟

بله، یکی از فواید قهوه اسپرسو، کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی است.

مصرف قهوه اسپرسو تا چه حد برای لاغری خوب است؟

خوردن به اندازه قهوه اسپرسو بدون مواد شیرین‌کننده، باعث لاغری زنان و مردان می‌شود.

خوردن قهوه اسپرسو برای چه کسانی ممنوع است؟

نوشیدن قهوه اسپرسو برای کسانی که بی‌خواب و مضطرب هستند و تپش قلب شدیدی دارند؛ ممنوع است.

🔗 منابع: healthline | forbes

شقایق گیگلو
شقایق گیگلو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *