راهنمای خرید تلویزیون بر اساس ویژگی‌ها و قیمت

با این همه کلمه اختصاری و مشخصات گیج‌کننده در تلویزیون‌ها، چطور باید مدل مناسب را انتخاب کنیم؟ اگر شما هم زمان خرید تلویزیون هوشمند دچار سردرگمی می‌شوید، راهنمای خرید تلویزیون در بلاگ ترب را دنبال کنید تا ضمن آشنایی با بهترین مدل‌ها در هر بازه قیمتی، از مهم‌ترین نکات در زمان خرید تلویزیون نیز اطلاع پیدا کنید.

هنگام خرید تلویزیون به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هدف از تهیه راهنمای خرید تلویزیون، اطلاع‌رسانی در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات و مشخصاتی است که طبق نظر مردم برای مصرف‌کنندگان کاربردی هستند. در ادامه، مهم‌ترین نکاتی را که زمان خرید تلویزیون باید به آن‌ها توجه کنید، بررسی می‌کنیم.

۱. اندازه نمایشگر تلویزیون

اندازه‌های مختلف تلویزیون و فاصله مناسب نشستن
بسته به اندازه تلویزیون خود، باید فاصله مناسب تا آن را رعایت کنید.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تصمیم افراد برای خرید تلویزیون در هر بازه قیمتی، اندازه نمایشگر آن است. انتخاب اندازه نمایشگر تلویزیون، به بزرگی فضای منزل افراد بستگی دارد. اگر فضای کافی در اتاق نشیمن منزل خود دارید، می‌توانید تلویزیون‌های بزرگ را انتخاب کنید. اما اگر قصد خرید تلویزیون برای اتاق یا هر فضای کوچکی دیگری را دارید، باید تلویزیون‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید.

البته، بودجه‌ای که برای خرید تلویزیون در نظر دارید نیز در این امر تاثیرگذار است؛ هرچه اندازه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، قیمت آن هم بیشتر است. به‌طورکلی، امروزه مدل‌های ۴۳ تا ۵۵ اینچ محبوبیت بیشتری دارند.

۲. رزولوشن؛ خرید تلویزیون هوشمند بر اساس وضوح تصویر

مقایسه رزولوشن‌های مختلف
هرچه رزولوشن بیشتر باشد، تصویر واضح‌تر می‌شود.

رزولوشن، تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر را بر حسب ردیف‌های افقی و ستون‌های عمودی نشان می‌دهد. پیکسل‌های بیشتر، به معنی تصویر واضح‌تر و جزئیات دقیق‌تر است. بنابراین، هر چه رزولوشن بالاتر باشد، بهتر است. درحال‌حاضر رایج‌ترین رزولوشن تلویزیون‌ها عبارت هستند از:

  • HD (یا 720p)
  • Full HD (یا 1080p)
  • 4K (یا 2160p)
  • 8K (یا 4320p)

تا چند سال قبل، تلویزیون‌های HD ارزان‌ترین مدل‌ها بودند و مدل‌های 4K قیمت زیادی داشتند؛ اما در سال‌های اخیر، مدل‌های 4K مقرون‌به‌صرفه‌تر شده‌اند. از سوی دیگر، تلویزیون‌های 8K هنوز بسیار گران هستند و محتوای 8K چندان زیادی هم تولید نشده که بتوانید با آن‌ها ببینید. بنابراین، درحال‌حاضر خرید مدل‌های 4K، منطقی‌تر از تمام گزینه‌های دیگر است.

۳. نرخ تازه‌سازی؛ فاکتور تعیین‌کننده نسبتا جدید در خرید تی وی

مقایسه مقادیر مختلف نرخ‌تازه سازی نمایشگر
نرخ تازه‌سازی بالاتر به معنای تصویر روان‌تر است.

نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت (Refresh Rate) نشان‌دهنده تعداد تصاویری است که یک نمایشگر در هر ثانیه به تصویر می‌کشد و بر حسب هرتز (Hz) بیان می‌شود. عدد استاندارد رفرش ریت، ۶۰ بار در ثانیه یا ۶۰ هرتز است. در این مقدار، اگر تصویر نمایشگر با سرعت زیادی حرکت کنند، تصاویر تار به نظر می‌رسند؛ مخصوصا در تلویزیون‌های LCD که رزولوشن ۷۲۰ پیکسل دارند. بنابراین، برای اینکه تصویر نرم و روان‌تری داشته باشید، بهتر است به سراغ مدل‌های ۱۲۰ هرتز بروید. 

مراقب عبارت Effective Refresh Rate روی کارتن یا در مشخصات تلویزیون موردنظرتان باشید. این عبارت، یک حقه بازاریابی است که یعنی نرخ تازه‌سازی تصویر تلویزیون موردنظر، نصف مقداری است که عنوان شده. بنابراین، اگر جایی از مشخصات تلویزیون نوشته شده بود ۱۲۰ هرتز Effective Refresh Rate، بدانید نرخ تازه‌سازی واقعی این مدل ۶۰ هرتز است. 

۴. فناوری به‌کاررفته در پنل نمایشگر

پروانه نارنجی روی پنل mini-LED
آشنایی با انواع پنل‌های نمایشگر برای یک انتخاب بهتر ضروری است.

اینجا، جایی است که اصطلاحات و کلمات اختصاری زیادی وجود دارد که طبق نظر مردم، معمولا اهمیت چندان زیادی ندارند؛ اما این تصور اشتباه است و باید حداقل معنی برخی از رایج‌ترین‌های آن‌ها را بدانید. 

  • LED و LCD: اکثر تلویزیون‌های صفحه‌تخت امروزی، دارای پنل LED هستند که تصویر را از طریق پنل‌های LCD ساطع می‌کنند. این تلویزیون‌ها معمولا ارزان هستند و تصویر بسیار روشنی دارند. اما عمق تصاویر سیاه در آن‌ها به اندازه کافی زیاد نیست و این نواحی را کمی روشن نشان می‌دهند. 
  • QLED: تلویزیون‌های QLED درست مانند مدل‌های LED هستند؛ با این تفاوت که یک لایه نقطه کوانتومی بین نور پس‌زمینه و پنل LCD آن‌ها وجود دارد. این لایه اضافی، از کریستال‌های ریز برای افزایش روشنایی و حجم رنگ تصویر استفاده می‌کند. 
  • OLED: تلویزیون‌های OLED کاملا با تلویزیون‌های LED متفاوت هستند؛ زیرا از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌کنند. در عوض، هر پیکسل می‌تواند به‌طور جداگانه روشن یا خاموش شود. این ویژگی، نسبت کنتراست را بهبود می‌بخشد، زیرا پیکسل‌های سیاه می‌توانند به‌طورکامل خاموش شوند؛ حتی اگر دقیقا در کنار پیکسل‌های سفید قرار داشته باشند. 
  • Mini-LED: فناوری Mini-LED نسبتا جدید‌تر از فناوری‌های قبلی است. در مدل‌هایی که از این فناوری برخوردار هستند، صدها (یا حتی هزاران) نور پس‌زمینه Mini-LED وجود دارد که روشنایی و کنتراست تصویر را بهبود می‌دهند. تلویزیون‌های Mini-LED معمولا تصویر روشن‌تر و کنتراست بهتری در مقایسه با تلویزیون‌های LED معمولی دارند.

۵. درگاه‌های موجود؛ هرچه بیشتر بهتر

رایج‌ترین پورت‌ها در تلویزیون
هرچه درگاه‌های تلویزیون بیشتر باشد، دستگاه‌های بیشتری می‌توان به آن متصل کرد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در راهنمای خرید تلویزیون هوشمند، تعداد درگاه‌های به‌کار رفته در مدل موردنظر است. مهم‌ترین درگاهی که زیاد استفاده می‌شود و به تعداد کافی باید وجود داشته باشد، HDMI است؛ زیرا اکثر دستگاه‌های امروزی از کابل HDMI استفاده می‌کنند و اگر تعداد درگاه‌ها کم باشد، به مشکل می‌خورید. اگر  تلویزیون شما درگاه کافی داشته باشد، می‌توانید تمام دستگاه‌های خود از جمله کنسول بازی، ساندبار، کروم‌کست، DVD Player و… را به تلویزیون خود متصل کنید.

۶. سایر فناوری‌های به‌کاررفته در تلویزیون (HDR، Dolby Vision، eARC)

تفاوت HDR با SDR
تصاویر HDR جزئیات بیشتری در سایه‌ها و هایلایت‌ها دارند.

یکی از نکات قابل توجه در راهنمای خرید تلویزیون بر اساس قیمت، فناوری‌های به‌کار رفته در تلویزیون موردنظر شما است. در واقع، هرچه بودجه بیشتری داشته باشید، می‌توانید تعداد بیشتری از این فناوری‌ها در تلویزیون موردنظر خود داشته باشید. در این بخش، برخی از رایج‌ترین این فناوری‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • HDR: فناوری HDR (یا High Dynamic Range) جزئیات بیشتری به سایه‌ها و هایلایت‌های تصویر اضافه می‌کند. این بدان معنا است که در مقایسه با تلویزیون‌های SDR (یا Standard Dynamic Range) طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را به دست خواهید آورد. 
  • HDR10، HDR10+ و Dolby Vision: این سه اصطلاح، مهم‌ترین استانداردهای HDR هستند. درحال‌حاضر، سرویس‌های استریم و دستگاه‌های Blu-ray معمولا از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنند. اما استاندارد HDR10+ هنوز چندان کاربردی و محبوب نشده است. هر سه این استانداردها، رنگ‌های سفید را بهتر نمایش می‌دهند و عمق بیشتری هم به تصاویر سیاه می‌دهند. 
  • eARC و HDMI ARC: اکثر تلویزیون‌های امروزی به دلیل ضخامت بسیار کم، بلندگوهای چندان باکیفیتی ندارند. بنابراین، برای دریافت بهترین و باکیفیت‌ترین صدای ممکن از تلویزیون، باید آن را از طریق درگاه HDMI ARC (کانال برگشت صدا) یا eARC (کانال بازگشت صوتی پیشرفته) به ساندبار متصل کنید. اگر می‌خواهید صدای باکیفیتی داشته باشید، به وجود این دو درگاه در تلویزیون موردنظر خود توجه کنید.

راهنمای خرید تلویزیون تا ۱۵ میلیون

بسیاری از افراد بودجه محدودی برای خرید تلویزیون دارند و به همین دلیل، دنبال راهنمای خرید تلویزیون بر اساس قیمت هستند تا با بهترین مدل‌هایی که تا سقف ۱۵ میلیون تومان در بازار ایران وجود دارد، آشنا شوند. برخلاف نظر مردم، در این بازه قیمتی مدل‌های باکیفیت و خوبی وجود دارد که در ادامه، چند مدل باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را در این بازه قیمتی به شما معرفی می‌کنیم.

تلویزیون هوشمند دوو مدل DSL-43S7100EM

تلویزیون هوشمند ۴۳ اینچ دوو مدل DSL-43S7100EM
تلویزیون هوشمند ۴۳ اینچ دوو مدل DSL-43S7100EM
ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۴۳ اینچ
کیفیت تصویرFull HD
رزولوشن تصویر۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت IPS با تکنولوژی LED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتدارای دو عدد بلندگو با استانداردهای صدای دالبی دیجیتال, صدای فراگیر سوراند, صدای دالبی، دارای گیرنده دیجیتال و رابط هوشمند (قابلیت اتصال به اینترنت، ضبط برنامه‌های تلویزیونی، پردازنده چهار هسته، هشت گیگابایت حافظه داخلی، ریموت هوشمند و اندروید ۹.۰
جدول مشخصات تلویزیون هوشمند دوو مدل DSL-43S7100EM

تلویزیون هوشمند جی پلاس مدل GTV-50RU762S

تلویزیون ۵۰ اینچ هوشمند جی پلاس مدل GTV-50RU762S
تلویزیون ۵۰ اینچ هوشمند جی پلاس مدل GTV-50RU762S
ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۵۰ اینچ
کیفیت تصویرUltra HD – 4K
رزولوشن تصویر۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت VA با تکنولوژی LED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتقفل کودک، خروجی صدای دیجیتال، قابلیت اتصال به دیوار، سه درگاه HDMI، دو درگاه USB، پورت AUX، سیستم صوتی دو کاناله، پردازنده چهار هسته‌ای، دو گیگابایت رم، هشت گیگابایت حافظه داخلی، سیستم عامل اندروید ۱۱.۰
جدول مشخصات تلویزیون هوشمند جی پلاس مدل GTV-50RU762S

راهنمای خرید تلویزیون تا ۲۰ میلیون

اگر می‌خواهید مدل‌های بزرگ‌تر یا پرامکانات‌تری داشته باشید، بهتر است بودجه خود را تا ۲۰ میلیون تومان افزایش دهید. در این بازه قیمتی، تنوع محصولات بیشتر است و امکانات پیشرفته‌تری هم در مدل‌ها وجود دارد. در ادامه راهنمای خرید تلویزیون هوشمند بهترین مدل‌ها در این رنج قیمت را به شما معرفی می‌کنیم.

تلویزیون سونی مدل 43X77L

تلویزیون ۴۳ اینچ سونی مدل 43X77L
تلویزیون ۴۳ اینچ سونی مدل 43X77L
ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۴۳ اینچ
کیفیت تصویرUltra HD – 4K
رزولوشن تصویر۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت ADS با تکنولوژی LED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتعمق رنگ ۱۰ بیت، تکنولوژی تصویر Live Color (که رنگ‌ها را واقعی و دقیق نمایش می‌دهد)، توانایی ارتقاء رزولوشن و کاهش نویز، پشتیبانی از HLG و HDR10، تکنولوژی Dynamic Contrast Enhancer (بهبود کنتراست)، دو پورت USB 2.0، سه پورت HDMI 2.0، پورت ARC و eARC، حالت گیمینگ هوشمند، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی، دو بلندگوی ۱۰ وات، تکنولوژی Dolby Audio و اندروید ۱۱
جدول مشخصات تلویزیون سونی مدل 43X77L

تلویزیون دوو مدل DSL-55SU1730

تلویزیون ۵۵ اینچ دوو مدل DSL-55SU1730
تلویزیون ۵۵ اینچ دوو مدل DSL-55SU1730

جدول مشخصات تلویزیون دوو مدل DSL-55SU1730

ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۵۵ اینچ
کیفیت تصویرUltra HD – 4K
رزولوشن تصویر۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت IPS با تکنولوژی LED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتدارای استانداردهای صوتی دالبی دیجیتال پلاس, صدای فراگیر سوراند, دو بلندگوی دو کاناله با توان ۳۰ وات، قابلیت ضبط برنامه‌های تلویزیونی، قابلیت اتصال به اینترنت، پشتیبانی از تکنولوژی HDR، راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها (EPG)، هشت گیگابایت حافظه داخلی، ۱.۵ گیگابایت رم
جدول مشخصات تلویزیون دوو مدل DSL-55SU1730

راهنمای خرید تلویزیون تا ۱۰۰ میلیون

با ۱۰۰ میلیون تومان، می‌توانید بهترین تلویزیون هوشمندی را بخرید که در بازار وجود دارد. در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون بر اساس قیمت، بهترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

تلویزیون LG مدل 75QNED816

تلویزیون ۷۵ اینچ LG مدل 75QNED816
تلویزیون ۷۵ اینچ LG مدل 75QNED816
ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۷۵ اینچ
کیفیت تصویرUltra HD – 4K
رزولوشن تصویر۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت IPS با تکنولوژی QLED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتنرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز با پشتیبانی از VRR ( رفرش ریت متغیر)، حداکثر روشنایی ۱۱۱۶ نیت، عمق رنگ ۱۰ بیت، پشتیبانی از HLG و HDR10، سیستم صوتی 2.2 کاناله با مجموع قدرت خروجی ۲۰ وات، قابلیت تقویت صدا، قابلیت نصب برنامه، منو و کیبورد فارسی، دستیار صوتی، پشتیبانی از اینترنت اشیاء (IoT)، حالت Game Mode، سیستم عامل webOS، زاویه دید ۱۰۰ درجه، دو درگاه USB 2.0، دو درگاه HDMI 2.0 و دو درگاه HDMI 2.1
جدول مشخصات تلویزیون LG مدل 75QNED816

تلویزیون سامسونگ مدل 85Q70C

تلویزیون ۸۵ اینچ سامسونگ مدل 85Q70C
تلویزیون ۸۵ اینچ سامسونگ مدل 85Q70C
ویژگیمقدار
اندازه صفحه نمایش۸۵ اینچ
کیفیت تصویرUltra HD – 4K
رزولوشن تصویر۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل
نوع و پنل نمایشگرتخت IPS با تکنولوژی QLED
گیرنده دیجیتالدارد
سایر امکاناتنرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز با پشتیبانی از VRR ( رفرش ریت متغیر)، سیستم کاهش دهنده نویز، صدای سه بعدی، قدرت خروجی صدای ۲۰ وات، چهار درگاه  HDMI 2.1 با قابلیت ARC و eARC، خروجی صوتی دیجیتال (اپتیکال)، پشتیبانی از HDMI Quick Switch دارای بلوتوث نسخه ۵.۲ و وای‌فای ۵
جدول مشخصات تلویزیون سامسونگ مدل 85Q70C

کلام آخر

با ورود تلویزیون‌های هوشمند به بازار ایران، نظر مردم به آن‌ها جلب شده است. به همین دلیل، راهنمای خرید تلویزیون هوشمند را تهیه کردیم تا در هر بازه قیمتی، بهترین مدل موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. مدل‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، توسط بهترین برندهای تلوزیون همچون LG، Samsung و Sony ساخته شده‌اند و نکته قابل توجه، این است که در بین آن‌ها نام برندهای ایرانی نظیر Gplus هم دیده می‌شود.

شما می‌توانید تمامی مدل‌های معرفی شده در این مطلب و مدل‌های دیگر را با مناسب‌ترین قیمت از فروشندگان معتبر در سایت ترب خریداری کنید.

پرسش های متداول در هنگام خرید تلویزیون خانگی

تفاوت تلویزیون LED و LCD چیست؟

تلویزیون‌های LED به دلیل استفاده از دیودهای نورانی، کنتراست بهتری نسبت به تلویزیون‌های LCD دارند. همچنین، تلویزیون‌های LED روشنایی بهتری از تلویزیون‌های LCD دارند و نازک‌تر و کم‌مصرف‌تر هم هستند.

آیا برند تلویزیون برای خرید نکته مهمی محسوب می‌شود؟

بله، مارک تلویزیون نقش مهمی در تجربه خرید و عمر تلویزیون ایفا می‌کند، زیرا برندها معمولاً تفاوت‌های زیادی در کیفیت ساخت، فناوری و امکانات جانبی ارائه می‌دهند.

آیا HDR بودن تلویزیون واقعا اهمیت دارد؟

۱۰۰ درصد. تلویزیون‌های HDR تصویر بسیار روشن‌تری ارائه می‌دهند و طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند. به‌طور‌کلی، HDR جزئیات بیشتری را در مناطق تاریک و هایلایت‌ها نشان می‌دهد.

نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) مناسب برای تلویزیون چقدر باید باشد؟

در سال‌های اخیر، رفرش ریت بالا (۱۲۰ تا ۱۴۴ هرتز) در تلویزیون‌های هوشمند گران قیمت رایج‌تر شده است. اما رفرش ریت بالا، بیشتر برای بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد.

بین مدل های OLED ،QLED و 4k کدوم رو بخریم؟

کاملا بستگی به نیاز شما دارد، اما برای تجربه تصویری با رنگهای عمیق و کنتراست بالا، OLED مناسب است. QLED نیز کیفیت تصویر خوبی دارد و مدل‌های با رزولوشن های 4K تصاویر با جزئیات بسیار بالا را ارائه می‌دهند.

🔗 منابع: hellotech | tomsguide 

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *