راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا؛ انواع مدل‌ها و نکات مهم

به دلیل فواید پرشمار دستگاه‌های تصفیه هوا، بازار آن‌ها روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و افراد بیشتری برای تنفس هوای پاک، آن‌ها را خریداری می‌کنند. در اثر این امر، مدل‌ها و برندهای متنوعی وارد بازار شده و افراد را در انتخاب مدل مناسب برای خود سردرگم کرده‌اند. در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا، توضیح می‌دهیم کار این دستگاه‌ها چیست و همچنین، نکات مهم برای خرید تصفیه هوا از جمله قیمت، نوع فیلتر دستگاه، میزان صدای آن و تمامی نکات مهم دیگر را بررسی می‌کنیم.

چند نوع دستگاه تصفیه هوا وجود دارد؟

دستگاه تصفیه هوای برند شیائومی
تصفیه کننده‌ها را می‌توان بر اساس نوع آلودگی که برای آن در نظر گرفته شده‌اند، سایز دستگاه، نوع فیلتر و روش پاکسازی محیط دسته‌بندی کرد.

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی تصفیه کننده‌ها وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، دسته‌بندی این محصولات بر اساس نوع آلودگی است که در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا به آن می‌پردازیم. آگاهی و شناخت انواع دستگاه تصفیه هوا اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا دقیقا محصولی را که نیاز دارید، بر اساس نوع کاربری و استفاده خود تهیه کنید.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد دسگاه های تصفیه هوا بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله دستگاه تصفیه هوا چیست؟ را مطالعه کنید تا ضمن آشنایی با فواید این محصول، تاثیر آن روی آلاینده‌های مختلف را هم ببینید.

هر نوع دستگاه تصفیه کننده‌ای برای هدف خاصی مناسب است. به‌عنوان مثال، برخی از آن‌ها فقط روی آلاینده‌های بیولوژیکی مانند مواد حساسیت‌زا (گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی) تمرکز می‌کنند.

۱. دستگاه تصفیه هوا مخصوص ذرات معلق (PM)

یک دستگاه تصفیه هوای هوشمند مشکی
ذرات معلق ممکن است بر اثر آشپزی، گردگیری منزل، سیگار یا قلیان کشیدن و روشن کردن شمع در هوای منزل پراکنده شوند.

چیزی که آلودگی ذرات معلق ریز را خطرناک می‌کند، این است که به‌طور کلی، با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند؛ با این حال، ما آن‌ها را در طول روز استنشاق می‌کنیم. منشاء ایجاد این آلودگی‌ها معمولا دود، دوده، گرده و سایر مواد حساسیت‌زا مانند گرد و غبار و مو است. همچنین، انجام یک سری از فعالیت‌های خاص در خانه هم می‌تواند این ذرات را ایجاد و باعث معلق شدن آن‌ها در هوا شود.

برخی از کارهایی که باعث ایجاد ذرات معلق در هوای منزل می‌شود شامل پخت‌وپز، تمیز کردن، استفاده از توتون و تنباکو و سوزاندن شمع است. علاوه‌براین، الیاف هم می‌توانند منبع تولید ذرات ریز باشند که از این دست می‌توان به الیاف گیاهی (مانند سلول و کنف) و الیاف معدنی (مانند فایبر گلاس و پشم معدنی) اشاره کرد. به همین دلیل، باید نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی را جدی بگیرید.

خطرناک‌ترین عامل تولید ذرات ریز، سوختن چوب و احتراق سوخت‌های فسیلی است که به‌شدت روی دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارند.

۲. دستگاه تصفیه هوا مخصوص آلودگی شیمیایی

دستگاه تصفیه هوای سفید رنگ با صفحه دیجیتال
آلودگی‌های شیمیایی در منزل ممکن است بر اثر استفاده از عطر و ادکلن، حشره‌کش، انتشار مونوکسید کربن و سوختن چوب به وجود بیاید.

شاید غیرمنتظره باشد، اما آلودگی شیمیایی به‌خصوص در محیط‌های داخلی بسیار زیاد است. در ادامه نکات مهم برای خرید تصفیه هوا، برخی از نمونه‌های آلودگی شیمیایی در منزل را نام می‌بریم.

  • مونوکسید کربن: یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بسیار کشنده که به قاتل خاموش معروف است. وسایل گرمایشی ناایمن و وسایلی که خروجی هوای آن‌ها مسدود باشد، عامل تولید این گاز هستند.
  • ترکیبات آلی فرار (VOCs): آلاینده‌هایی هستند که از محصولات روزمره در خانه مانند رنگ‌ها، حلال‌ها، محلول‌های شوینده، اثاثیه منزل مانند مبلمان و عطرها و اسپری‌های ضدعفونی‌کننده منتشر می‌شوند.
  • ترکیبات آلی نیمه فرار (VOSCs): عمدتا در مواد مورد استفاده برای تعمیر یا بازسازی خانه نظیر کفپوش، کاغذ دیواری، چوب، آفت‌کش‌ها و بیوسیدها یافت می‌شوند.

اکسیدهای نیتروژن (NOx)، دی اکسید گوگرد (SO2) و آفت کش‌ها (حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها) نمونه‌های دیگری از آلودگی شیمیایی هستند که ممکن است در منزل وجود داشته باشد.

۳. دستگاه تصفیه هوا مخصوص آلودگی بیولوژیکی

دستگاه تصفیه هوا برند Floria
دستگاه‌های تصفیه هوا بسته به مدل خود، می‌توانند عوامل بیماری‌زا و حساسیت‌زا نظیر ویروس، باکتری، کپک و گرده را از بین ببرند.

سومین دسته از تصفیه کننده‌ها که قصد داریم در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا معرفی کنیم، مخصوص آلودگی‌های بیولوژیکی هستند. این نوع آلودگی، منحصرا از موجودات زنده مانند حیوانات، گیاهان یا کپک‌ها نشات می‌گیرد. یکی از نکات مهم برای خرید تصفیه هوا این است که بدانید آیا با این نوع آلاینده‌ها سروکار دارید یا خیر. البته، تولید برخی از این آلاینده‌ها مانند کپک و قارچ، غیر قابل اجتناب است.

به‌طور کلی، سه نوع آلاینده بیولوژیکی وجود دارد:

  • عوامل عفونی (باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم)
  • مواد حساسیت‌زا (کپک‌ها، گرده گل‌ها و گیاهان، شوره حیوانات، حشرات و گرد و غبار)
  • رطوبت (که مستقیما منجر به رشد کپک می‌شود و در فضاهایی که تهویه ضعیفی دارند، رشد می‌کند)

دستگاه تصفیه هوا با دستگاه رطوبت‌ساز یا سیستم تهویه مطبوع (AC) متفاوت است و هیچ نقشی در تنظیم دما یا سطح رطوبت محیط ندارد. 

انواع فیلترهایی که در تصفیه کننده هوا به کار می‌رود

تصفیه هوای متصل به برق کنار مبل تک نفره نارنجی
بسته به اینکه بیشتر چه نوع آلودگی در محیط منزل شما وجود دارد، باید یکی از انواع فیلتر هپا، کربن فعال، UV، یونیزاسیون و فوتوکاتالیز را انتخاب کنید.

مورد مهمی که در نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی باید به آن توجه کنید، نوع فیلترهایی است که در دستگاه مورد نظرتان وجود دارد. ممکن است بخواهید دستگاه تصفیه هوا را برای یک مشکل خاص (مثلا از بین بردن آلودگی‌های شیمیایی یا بیولوژیکی) خریداری کنید؛ اما مدلی که انتخاب کردید برای این کار مناسب نباشد. 

به همین دلیل، باید با انواع فیلترهای دستگاه‌های تصفیه هوا و اینکه مناسب چه آلاینده‌هایی هستند، آشنا باشید. انواع فیلترهایی که معمولا در تصفیه کننده‌ها به کار می‌رود شامل هپا، کربن فعال، یونیزاسیون، فوتوکاتالیز و UV است که هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

زمان خرید تصفیه هوا، باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را کنار هم بگذارید تا منطقی‌تر تصمیم بگیرید. در مقالات قبلی، عوارض دستگاه تصفیه هوا را بررسی کردیم که می‌توانید مطالعه کنید.

۱. فیلتر HEPA

دستگاه تصفیه هوا برند Sterra
فیلتر HEPA قادر است ۹۹ درصد از ذرات ۰.۳ میکرونی را تصفیه کند.

یکی از پرتکرارترین نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی این است که مدل‌های دارای فیلتر HEPA را خریداری کنید. به همین دلیل، در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا هم حتما باید به آن اشاره کنیم. فیلترهای دارای گواهی HEPA قادرند ۹۹.۹۷ درصد از ذرات بزرگ‌تر یا مساوی ۰.۳ میکرون را تصفیه کنند.

ذرات بزرگ‌تر یا مساوی ۰.۳ میکرون شامل طیف وسیعی از آلاینده‌ها می‌شوند؛ از ذرات بزرگ مانند گرده و شوره حیوانات خانگی گرفته، تا ذرات ریز مانند دود و بو. 

اگر می‌خواهید از ریه‌های خود در برابر مواد حساسیت‌زا، میکروب‌ها، کپک‌ها، دود، ترکیبات آلی فرار و سایر آلاینده‌های مضر محافظت کنید، دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که از فیلتر هپا استفاده می‌کنند. 

انواع مختلفی از فیلتر هپا وجود دارد که پیشنهاد ما، فیلتر HEPA H13 است که برای فیلتراسیون ذرات ریز کاربرد دارد و اکثر تصفیه کننده‌ها از آن استفاده می‌کنند.

۲. فیلتر کربن فعال

دستگاه تصفیه هوا شیائومی ۴
اگر در محیط‌هایی قرار دارید که خطر انتشار گازهای خطرناک و آلاینده‌های شیمیایی زیاد است، تصفیه کننده دارای فیلتر کربن فعال تهیه کنید.

گاها در نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی توصیه می‌شود مدل‌هایی را باید انتخاب کرد که فیلتر کربن فعال هم دارند. کربن فعال، یکی از رایج‌ترین ترکیبات فیلتراسیون است که اغلب، در فیلترهای هوا و آب برای حذف ناخالصی‌ها استفاده می‌شود. ساختار این نوع فیلتر پر از منفذهای بسیار ریز است که آن را قادر می‌سازند انواع و اقسام ذرات و گازهای آلاینده را تصفیه کند.

کربن فعال، در فیلتر کردن آلاینده‌های شیمیایی و VOCها (ترکیبات آلی فرار) بسیار موثر است. علاوه‌براین، توانایی بسیار زیادی در از بین بردن بو دارد. به همین دلیل، برای کسانی که با دود سیگار و انواع دیگر بوها در فضای خود مشکل دارند، یک فناوری مطلوب و کاربردی است. 

اگر نمی‌دانید چه مدل دستگاه تصفیه کننده‌ای تهیه کنید، در مقاله‌ای دیگر بهترین تصفیه هوا را معرفی کردیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

۳. فیلتر یونیزاسیون

یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق خواب کودک
دستگاه‌های دارای فیلتر یونیزه کننده با استفاده از یون‌های منفی، ذرات آلاینده را سنگین کرده و آن‌ها روی زمین می‌اندازند.

برخی از تصفیه کننده‌های هوا، دارای فیلترهای مخصوص با قابلیت یونیزاسیون هستند. یونیزاسیون، یک روش موثر برای کنترل و از بین بردن آلودگی است؛ در طی این فرایند، یون‌های منفی ذرات ریز از هوا حذف می‌شوند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما این کار چطور انجام می‌شود؟

یون‌های منفی (یون‌های با بار منفی یا آنیون‌ها)، هنگامی که در فضا رها می‌شوند، از پدیده‌ای به نام جاذبه الکترواستاتیک برای اتصال به ذرات ریز (یون‌های با بار مثبت یا خنثی) معلق در هوا استفاده می‌کنند. هنگامی که به ذرات ریز متصل می‌شوند، ذرات ریز به‌طور کامل متلاشی می‌شوند یا سنگین شده و روی زمین می‌افتند.

در نتیجه، در طی فرایند فیلتراسیون از استنشاق این ذرات خطرناک جلوگیری می‌شود.

یون‌های منفی در محیط اطراف ما، می‌توانند مزایای متعددی از جمله کاهش سطح استرس، بهبود تمرکز و افزایش کیفیت خواب داشته باشند. 

۴. فیلتر فوتوکاتالیز

دستگاه تصفیه هوا وسط اتاق نشیمن
فوتوکاتالیز یک روش مدرن برای پاکسازی محیط در دستگاه‌های تصفیه کننده است.

فوتوکاتالیز یکی دیگر از فناوری‌هایی است که در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد. یکی از نکات مهم برای خرید تصفیه هوا این است که سعی کنید مدل‌هایی را انتخاب کنید که از این فناوری استفاده می‌کنند. فوتوکاتالیز نقش پررنگ و مهمی در حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها از هوا و آب دارد. 

به فرآیند از بین بردن آلاینده‌ها با فوتوکاتالیز، تخریب فتوکاتالیستی نیز گفته می‌شود؛ یک واکنش شیمیایی است که نور آن را تسریع می‌کند (فوتو به معنای نور و کاتالیز به معنای انحلال است). وقتی آلودگی شیمیایی در هوا وجود دارد، رادیکال‌های آزاد پخش می‌شوند. در نتیجه، فوتوکاتالیز با ترکیبات شیمیایی موجود در هوا واکنش می‌دهد و آلودگی‌ها را تجزیه می‌کند.

دستگاه‌های دارای فیلتر فوتوکاتالیز، گاز اوزون تولید می‌کنند که اگر مقدار آن از حد معینی (۰.۱۲۵ قسمت در میلیون یا ppm) بیشتر شود، برای سلامتی ضرر دارد.

۵. فیلتر UV

دستگاه تصفیه هوا مشکی از برند Sterra
اشعه UV برای از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها مناسب است.

استریلیزاسیون از طریق اشعه فرابنفش یا UV یکی از رایج‌ترین راه‌های از بین بردن آلودگی در محیط‌هایی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی است که عفونت‌ها و آلودگی‌های بسیار زیاد و خطرناکی وجود دارد. در واقع، استفاده از اشعه فرابنفش شدیدترین روش از بین بردن آلودگی‌ها است که عوارض جانبی هم دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از دستگاه‌های تولیدکننده UV برای مصارف خانگی استفاده نکنید.

چرا که اولا، وقتی اشعه فرابنفش توسط یک میکروارگانیسم جذب می‌شود، DNA آن مختل شده و توانایی تکثیر را از دست می‌دهد. این فرآیند در نهایت، منجر به مرگ سلول یا غیرفعال شدن ویروس می‌شود. دوما، لامپ‌های UV به‌کاررفته در این دستگاه‌ها می‌تواند باعث تولید گاز اوزون شود. اوزون در غلظت‌های بالا، برای سلامتی مضر است؛ به‌خصوص برای افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی. 

البته، مقدار اوزون تولیدشده توسط دستگاه‌های تصفیه هوا دارای فیلتر UV، معمولا کم است؛ اما در فضاهای کوچک و بدون تهویه مناسب، می‌تواند به حد خطرناکی برسد. به‌طور کلی، این فناوری روی تمامی عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها صرف‌نظر از شکل و اندازه آن‌ها موثر است و به همین دلیل، بیشتر توصیه می‌شود که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از این نوع تصفیه کننده هوا استفاده کنید.

نکات مهم برای خرید تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوای هوشمند برند Levoit
هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا، باید علاوه‌بر نیازهای خود، به مواردی مثل نوع فیلتر و هزینه‌های نگهداری هم توجه کنید.

نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی شامل توجه به قیمت دستگاه، نوع فیلتر به‌کاررفته در آن، سایز اتاق، میزان صدای دستگاه، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مصرف انرژی و قابلیت‌های اضافی می‌شوند. در ادامه راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم. 

۱. قیمت

یک دستگاه تصفیه هوای هوشمند به صورت ایستاده روی میز
قیمت دستگاه تصفیه هوا نسبت به فواید آن برای سلامتی، کاملا ارزش دارد.

یکی از مهم‌ترین نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی این است که قبل از هر چیز، بودجه خود را مشخص کنید. دستگاه‌های تصفیه کننده، چندان ارزان‌قیمت نیستند؛ اما با توجه به فواید بسیار زیاد آن‌ها، ارزش هزینه کردن را دارند. 

هزینه‌ای که صرف خرید دستگاه تصفیه کننده هوا می‌کنید، برای حفظ سلامتی خودتان و اطرافیانتان است. زیرا تاثیرگذاری دستگاه تصفیه هوا روی دستگاه تنفسی و کاهش علائم آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های تنفسی از نظر علمی، ثابت شده است. 

۲. نوع فیلتر

تصفیه کننده هوای هوشمند شیائومی کنار مبل سه نفره خاکستری
فیلتر به‌کاررفته در دستگاه تصفیه هوا، توانایی آن در از بین بردن آلودگی و نوع آلاینده‌های قابل پاکسازی را نشان می‌دهد.

نوع فیلتر به‌کاررفته، جزو نکات مهم برای خرید تصفیه هوا است؛ زیرا همین عامل به‌تنهایی، نشان می‌دهد که تصفیه کننده مورد نظر چقدر توانایی در از بین بردن آلودگی‌های هوا دارد. در صورت توجه به این فاکتور و انتخاب مدل مناسب، می‌توانید تا سقف ۹۹.۹۷ درصد از آلاینده‌های ۰.۳ میکرونی را در هوای منزل خود تصفیه کنید.

۳. سایز اتاق

تصفیه هوای مشکی برند Wyze
متناسب با سایز اتاق، باید دستگاهی را انتخاب کنید که نرخ CADR مناسب داشته باشد.

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید تصفیه هوا این است که سایز اتاقی که می‌خواهید هوای آن را پاکسازی کنید، در نظر بگیرید. اندازه دستگاه‌های تصفیه هوا، بر اساس متراژ مربع محاسبه می‌شود. یعنی اگر تصفیه‌کننده زیادی کوچک باشد، قادر به پاکسازی کامل هوای محیط نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر زیادی بزرگ باشد هم باعث اتلاف انرژی و هزینه خواهد شد.

یکی از بهترین راه‌های آگاهی از اینکه آیا اندازه تصفیه کننده مناسب اندازه اتاق هست یا خیر، توجه به نرخ تحویل هوای پاک (CADR) است. CADR به معنای حجم هوای فیلترشده‌ای است که تصفیه کننده می‌تواند تحویل دهد. هرچه عدد CADR برای یک آلاینده خاص بیشتر باشد، دستگاه سریع‌تر آن را فیلتر می‌کند. CADR مناسب برای سایزهای مختلف اتاق در جدول زیر ذکر شده:

اندازه اتاقحداقل CADR (فوت مکعب در دقیقه)
۲۶ متر مربع۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه
۴۰ متر مربع۳۰۰ فوت مکعب در دقیقه
۵۳ متر مربع۴۰۰ فوت مکعب در دقیقه
۶۶ متر مربع۴۷۲ فوت مکعب در دقیقه
۸۸ متر مربع۶۸۸ فوت مکعب در دقیقه
نرخ CADR پیشنهادی برای سایزهای مختلف اتاق

نرخ CARD ممکن است بر حسب متر مکعب در دقیقه یا فوت مکعب در ساعت هم گفته شود. در این صورت، باید پس از تبدیل واحد، نرخ CADR مناسب را طبق جدول فوق محاسبه کنید.

۴. صدای دستگاه

یک دستگاه تصفیه هوا در حال کار
اگر قصد دارید از دستگاه تصفیه هوا در اتاق خواب استفاده کنید، باید مدلی را انتخاب کنید که دسی‌بل کم‌تری داشته باشد.

صدا هم جزو نکات مهم برای خرید تصفیه هوا است که رابطه مستقیم با سایز دستگاه دارد. راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا نشان می‌دهد که هر چه دستگاه بزرگ‌تر باشد، صدای بیشتری هم دارد و این کاملا طبیعی است؛ اما در هر صورت تصفیه هوا، همیشه باید کاملا نرم و با کم‌ترین صدای ممکن کار کند. 

به‌طور کلی، صدای تصفیه کننده باید حدود ۵۰ دسی‌بل باشد. برای اینکه بدانید ۵۰ دسی‌بل دقیقا چقدر می‌شود، در جدول زیر برای مقادیر مختلف دسی‌بل، یک مثال می‌زنیم:

مقدار صدامثال
۳۰ دسی‌بلدر حد صدای زمزمه بین دو نفر
۴۱ دسی‌بلمیزان صدای معمول در خانه
۵۱ دسی‌بلصدای باران ملایم
۶۲ دسی‌بلصدای مکالمه با بلندی و تن معمولی
۷۰ دسی‌بلصدای همهمه در یک دفتر کار
مقادیر مختلف بلندی صدا

۵. هزینه تعمیر و نگهداری

دستگاه تصفیه هوای برند Shark روی میز کنار تخت خواب
علاوه‌بر هزینه تعویض فیلتر، باید هزینه تعمیرات احتمالی تصفیه کننده را هم در نظر داشته باشید.

مهم‌ترین هزینه نگهداری از تصفیه هوا، هزینه فیلتر آن است که به‌طور مرتب باید تعویض شود. برخی از فیلترها قابل شستشو هستند، اما برخی از فیلترها باید تعویض شوند و یک فیلتر جدید جایگزین آن‌ها شود. قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا، هزینه‌های نگهداری از آن را هم در نظر داشته باشید.

اگر فیلتر تصفیه هوا به‌موقع عوض نشود، عوارض و مضرات آن به مراتب بیشتر از فوایدش خواهد بود؛ زیرا فیلتر، محیط مساعدی برای رشد قارچ و کپک است و اگر تمیز نباشد، هاگ‌ها و سایر آلودگی‌ها را وارد هوا می‌کند.

۶. مصرف انرژی

دستگاه تصفیه هوا شیائومی ۴ لایت
برای کاهش مصرف انرژی، تصفیه کننده، باید با سرعت ثابت کار کند.

مصرف انرژی هم جزو نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی است که در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا باید به آن اشاره کنیم. میزان مصرف انرژی تصفیه کننده، به مدل، برند و سایز آن بستگی دارد. برای مدیریت مصرف انرژی تصفیه کننده، بهتر است اجازه دهید که به‌طور یکنواخت با سرعت ثابت کار کند؛ در این حالت، بیشترین اثربخشی را هم خواهد داشت. بدیهی است که هرچه سرعت دستگاه بیشتر شود، مصرف انرژی آن نیز افزایش خواهد یافت.

۷. قابلیت‌های اضافی

پنل لمسی یک دستگاه تصفیه هوا
قابلیت‌های هوشمند و اضافی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت دستگاه تصفیه هوا هستند.

آخرین مورد در نکات مهم برای خرید تصفیه هوا، وجود قابلیت‌های اضافی نظیر امکان اتصال از طریق Wi-Fi، داشتن اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل جهت کنترل آن، ریموت کنترل، نشانگر وضعیت فیلتر، پنل لمسی، سنسورهای آلودگی و پشتیبانی از دستیار صوتی است. 

بسته به نیاز و بودجه خود، می‌توانید مدل‌هایی را انتخاب کنید که دارای یک یا چند مورد از این ویژگی‌ها هستند. برخی از آن‌ها نظیر نشانگر وضعیت فیلتر، ضروری‌تر به نظر می‌رسند؛ اما برخی از آن‌ها نظیر پنل لمسی با اینکه جذاب هستند، اما ضرورت چندان زیادی ندارند.

از کجا دستگاه تصفیه هوا بخریم؟

یک خانم روی مبل کنار دستگاه تصفیه هوا در حال کار کردن با گوشی خود
هر دستگاه تصفیه‌ای از هر برند و مدلی که بخواهید را می‌توانید با بهترین قیمت در ترب خریداری کنید.

شما با مراجعه به دسته‌بندی دستگاه تصفیه هوا در سایت ترب، می‌توانید صدها مدل مختلف را با سایزها و مشخصات متفاوت خریداری کنید. برای اینکه راحت‌تر محصول مناسب برای خود را پیدا کنید، می‌توانید بر اساس برند یا محدوده بودجه خود، محصولات را دسته‌بندی کنید یا از فیلترهای گران‌ترین، ارزان‌ترین و محبوب‌ترین استفاده کنید. 

چهت آشنایی بیشتر با برند ها مطرح تولید کننده تصفیه هوا، پینشهاد می‌کنیم مقاله معرفی بهترین مارک دستگاه تصفیه هوا را مطالعه کنید.

سایت ترب، معتبرترین فروشندگان کالای مورد نظر شما را معرفی می‌کند که با اطمینان‌خاطر می‌توانید از آن‌ها به صورت آنلاین یا حضوری خرید کنید. همچنین، با انتخاب محصول، می‌توانید قیمت فروشندگان مختلف را با هم مقایسه کرده و محصول مورد نظر را با بهترین قیمت تهیه کنید. با انتخاب شهر محل سکونت خود در بخش ترب من نیز می‌توانید فروشندگان حضوری محصول را در شهر خود پیدا کنید.

کلام آخر

استفاده از دستگاه تصفیه هوا، بهترین راه پاکسازی هوای منزل است. این دستگاه‌ها اکثر آلودگی‌ها و ذرات آلاینده معلق در هوا نظیر گرد و خاک، غبار، دود، بو، شوره حیوانات خانگی و حتی ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برند. در این مطلب، نکات مهم برای خرید تصفیه هوا را توضیح دادیم.

نکات خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی شامل قیمت، نوع فیلتر، میزان مصرف انرژی، صدای دستگاه، هزینه تعویض فیلتر و قابلیت‌های اضافی است که در راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا بررسی کردیم. برای خرید انواع و اقسام مدل‌های تصفیه کننده از برندهای معتبر و شناخته‌شده با بهترین قیمت، به ترب مراجعه کنید.

  • از بین بردن آلاینده‌ها و مواد حساسیت‌زای محیط
  • افزایش کیفیت خواب
  • کاهش علائم بیماری‌های تنفسی نظیر آسم و آلرژی
  • نیاز مداوم به تعویض فیلتر
  • صدای زیاد
  • از دست دادن اثربخشی در صورت عدم تعویض فیلتر

پرسش های متداول در مورد خرید دستگاه تصفیه هوا

نکات مهم برای خرید تصفیه هوا چیست؟

زمان خرید دستگاه تصفیه کننده هوا باید به بودجه خود، نوع فیلتر به‌کار رفته در دستگاه، صدای آن، هزینه تعمیر و نگهداری، مصرف انرژی، قابلیت‌های اضافی و اندازه اتاق توجه کنید.

چرا نوع فیلتر به‌کاررفته در دستگاه تصفیه هوا اهمیت دارد؟

زیرا توانایی دستگاه در تصفیه و فیلتر کردن آلودگی‌ها، به نوع فیلترهایی که در آن به‌کار رفته، بستگی دارد. این فیلترها تعیین می‌کنند که آیا دستگاه قادر به تصفیه همه آلاینده‌ها هست یا نیست.

قانون ۲/۳ (دو سوم) یعنی چه؟

قانون دو سوم یکی از نکات مهم برای خرید تصفیه هوا است که یعنی CADR دستگاهی که انتخاب می‌کنید، باید معادل دو سوم اندازه اتاقی باشد که دستگاه را در آن قرار می‌دهید تا حداکثر بازدهی ممکن را داشته باشد. مثلا نرخ CADR برای یک اتاق ۳ × ۳.۶ متری (۳۶ متر مربعی) باید حداقل ۸۰ متر مکعب باشد.

آیا برای افزایش رطوبت یا تنظیم دما می‌توان از دستگاه تصفیه هوا استفاده کرد؟

خیر، دستگاه تصفیه هوا تاثیری در کاهش یا افزایش رطوبت یا تنظیم دمای محیط ندارد.

چه زمانی باید فیلتر دستگاه تصفیه هوا را عوض کرد؟

فیلتر HEPA معمولا باید بعد از شش ماه تا یک سال عوض شود. مدت زمان دقیق آن به میزان آلودگی محیط بستگی دارد. فیلتر کربن فعال هم بهتر است هر سه ماه یک بار عوض شود.

🔗 منابع: eoleaf | electrolux

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *