۸ ترفند تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد آن

برای تمیز کردن قسمت‌های داخلی و بیرونی یخچال و به‌منظور جلوگیری از پخش بوی نامطبوع در محیط، کافیست برای تمیز کاری یخچال نو و حتی قدیمی خود چند ماده پاک‌کننده خانگی و حتی کارخانه‌ای از جمله جوش شیرین، آب، مایع ظرفشویی و پارچه‌های خشک را فراهم کنید. پس از آن هم تمام مواد غذایی را به یک جای خنک منتقل کرده و آماده تمیزکاری شوید.

در ادامه از بهترین ترفند تمیز کردن یخچال، مواد موثر در تمیز کاری یخچال و نکات مهمی که در زمان تمیز کردن یخچال کار را برایتان آسان می‌کند، صحبت کرده‌ایم. پس تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

مراحل مختلف تمیز کردن یخچال چیستند؟

چیدمان درست مواد غذایی درون یخچال
چیدمان درست مواد غذایی درون یخچال باعث تمیز به نظر رسیدن آن می‌شود.

تمیز کردن یخچال اصولی دارد که باید رعایت کرد؛ به‌عنوان مثال استفاده از تمیزکننده‌هایی که برای تماس با مواد غذایی خطرناک نیستند و پس از قرارگیری مجدد مواد درون یخچال مشکل‌ساز نخواهند شد؛ یا حتی نقاطی که در تمیز کردن یخچال فراموش می‌شوند و گاهی اوقات حتی سال‌ها دستی به سر و رویشان کشیده نمی‌شود؛ درست مانند سقف یخچال!

در ادامه به توضیح مراحل مختلف تمیز کردن یخچال فریزر و نکات کلیدی آن‌ها پرداخته‌ایم. این موارد عبارتند از:

۱. تمیز کردن قفسه‌ها و کشوهای یخچال

فردی در حال تمیز کردن فضای درونی یخچال با دستمال آبی
برای تمیز کردن فضای درونی یخچال از جمله قفسه‌ها از دستمال کمک بگیرید.

برای شروع تمیز کردن یخچال، پیشنهاد می‌شود قفسه‌ها و کشوهای یخچال را در صورت جدا شدن در آورده و آن‌ها با آب داغ و مایع ظرفشویی یا هر تمیزکننده مناسب دیگری با دست بشویید. به قفسه‌ها و اجزای شیشه‌ای یخچال پیش از برخورد با آب خیلی داغ، فرصت دهید تا با قرارگیری در محیط با آن هم‌دما شوند؛ چراکه در غیر این صورت امکان ترک خوردن آن‌ها وجود دارد. اگر لکه‌های سفت و با غلظت بالا وجود دارد که با دست شسته نمی‌شوند، برای حذف آن‌ها از اسکاچ یا اسفنج کمک بگیرید.

۲. تمیز کردن فضای داخلی یخچال

فردی در حال تمیز کردن قفسه‌های داخل یخچال با اسپری و دستمال
برای تمیز کردن فضای داخل یخچال از یک ماده تمیزکننده غیرشیمیایی به‌صورت اسپری و دستمال کمک بگیرید. 

تمیز کردن داخل یخچال را با استفاده از مخلوطی متشکل از یک قسمت جوش شیرین و هفت قسمت آب شروع کنید. مراقب پاک‌کننده‌های تجاری (کارخانه‌ای) یخچال باشید؛ چراکه ممکن است بوی آن‌ها به مواد غذایی درون یخچال منتقل شود.

تمیزکاری قسمت درونی یخچال را از بالا به پایین پیش ببرید تا از ریزش چکه‌های کثیفی روی سطوحی که از قبل تمیز شده‌اند جلوگیری کنید. از مسواک مخصوص یا خلال دندان هم برای تمیزکاری شیارها و شکاف‌هایی که با پارچه تمیز نمی‌شوند استفاده کنید. در نهایت هم تمامی قسمت‌های درونی یخچال را با یک حوله تمیز به‌طور کامل خشک کنید.

ضمنا می‌توانید داخل یخچال را با آب گرم و مایع (یا حتی صابون) پاک کنید و و سپس با آب بشویید. بعد از آن تمام قسمت‌ها را با یک حوله تمیز خشک کنید. اگر قفسه‌ها و کشوها قابل درآوردن نیستند، آن‌ها را با ترکیب جوش شیرین و آب تمیز کنید تا بوی مواد تمیزکننده شیمیایی در محیط یخچال باقی نماند.

۳. حذف کپک و مواد فاسد از درون یخچال

پخش شدن کپک در محیط درونی یخچال با ظرفی از میوه‌های گندیده
پخش شدن کپک در محیط درونی یخچال باعث ایجاد بوی بد درون آن می‌شود.

محیط سرد و مرطوب یخچال می‌تواند مستعد تشکیل کپک باشد. برای از بین بردن کپک داخل یخچال، از مصرف پاک‌کننده یا سفیدکننده خودداری کنید. به جای آن، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. در مرحله اول ماده کپک‌زده را خارج کنید و‌ دور بیندازید. سپس به کمک محلول به‌دست‌آمده سطح کپک‌زده را پاک کنید. بعد از آن سطح را کاملاً خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود. اگر بوی بدی محیط درون یخچال را فرا گرفته، دستورالعمل‌های گفته‌شده در قسمت بعدی را رعایت کنید.

۴. از بین بردن بوی بد یخچال

خانمی در حال انزجار از مواد غذایی فاسد و کپک‌زده درون یخچال
خارج کردن مواد غذایی فاسد و کپک‌زده از درون یخچال بوی بد محیط را از بین می‌برد.

یخچال می‌تواند محیطی ایده‌آل برای رشد باکتری و ایجاد بوی بد باشد. به همین خاطر لازم است اقدامات پیشگیرانه مختلفی را انجام دهید. خوشبختانه می‌توانید بوی بد یخچال را بدون استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی از بین ببرید. پس از آن که تمام سطوح را شسته و خشک کردید، یک ظرف جوش شیرین خشک در قفسه پایینی یخچال قرار دهید تا محیط پس از گذشت مدتی کوتاه خوشبو شود. این کار باعث می‌شود همه بوهای محیط جذب شده و از بین بروند؛ پس توصیه می‌شود وقتی یخچال را دوباره پر می‌کنید، ظرف جوش شیرین را همچنان درون آن نگه دارید.

اگر یخچال شما از سری مدل های ساید بای ساید است، حتما سری به مقاله بهترین روش های تمیز کردن یخچال ساید بیندازید.

در کنار‌ مواد گفته‌شده لازم است که پیش از بازگرداندن مواد غذایی به درون‌ یخچال، تاریخ مصرف آن‌ها را چک کنید تا در صورت تاریخ گذشته بودن، آن‌ها را دور بیندازید. همچنین اقلام مشابه را با هم در یک گروه جای دهید و از سطل‌ها و ظروف نگهداری برای مرتب‌سازی قفسه‌های یخچال استفاده کنید.

۵. تمیز کردن واشر یخچال

واشر درب یخچال در حال جدا شدن
برای اطمینان از درست بسته شدن درب یخچال باید از تمیزی واشر آن مطمئن شوید.

در زمان تمیز کردن یخچال به واشر لاستیکی اطراف درب آن توجه ویژه داشته باشید. این قسمت از یخچال برای اطمینان از بسته ماندن درست یخچال باید به‌صورت مرتب تمیز شود. اگر در واشر یخچال کپک مشاهده می‌کنید، از آب گرم و مایع ظرفشویی برای پاک کردن کثیفی‌ها استفاده کنید. پس از آن هم واشر را به‌طور کامل خشک کنید. در نهایت هم برای جلوگیری از خشک شدن واشر می‌توانید به آن وازلین بزنید.

۶. تمیز کردن قسمت‌های بیرونی یخچال از جمله بدنه و دستگیره‌ها

تمیز کردن بدنه و دستگیره‌های خارجی یخچال با استفاده از یک دستمال و اسپری تمیزکننده
برای تمیز کردن بدنه و دستگیره‌های خارجی یخچال باید از یک دستمال و اسپری تمیزکننده استفاده کرد.

با تمیز کردن قسمت بیرونی یخچال آن را درخشان نگه دارید. با یک پارچه و به کمک یک پاک‌کننده چندمنظوره، روی دسته‌ها و قسمت بدنه بیرونی یخچال را جرم‌زدایی و درخشان کنید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات، باید قسمت بالای یخچال را هم تمیز کنید. اگرچه نقاط بالایی یخچال مثل دستگیره‌ها و بدنه به‌صورت روزانه در معرض کثیفی و دست خوردن نیستند، اما به مرور زمان گرد و غبار روی آن‌ها جمع می‌شود.

روش تمیز کردن یخچال استیل کمی متفاوت است؛ بنابراین توصیه می‌شود که از روش گفته‌شده برای از بین بردن لک و اثر انگشت استفاده کنید. برای تمیز کردن سریع یخچال‌های استیل ابتدا سطح را با یک پارچه میکروفایبر مرطوب و سپس با یک پارچه خشک پاک کنید. اگر کثیفی سخت بود و به‌راحتی پاک نشد، به سطح الکل بزنید.

۷. تمیز کردن کویل‌های کندانسور یخچال

گرد و غبار روی کندانسور پشت یخچال
تمیز کردن گرد و غبار روی کندانسور پشت یخچال اهمیت زیادی دارد.

حتی قسمت‌هایی از یخچال مثل کویل‌ها که قابل مشاهده نیستند، گاهی اوقات نیاز به تمیز کردن دارند. اگر چه تمیز کردن کویل‌های یخچال کمی سخت است، اما انجام این کار می‌تواند به کارکرد بهتر یخچال و افزایش طول عمر آن کمک زیادی کند. قبل از شروع، دستورالعمل‌های ذکرشده درون دفترچه راهنمای یخچال فریزر را بررسی کنید. اگر دفترچه را پیدا نمی‌کنید از نسخه آنلاین آن کمک بگیرید.

اکثر سازندگان لوازم خانگی دفترچه راهنمای محصولات خود را به‌صورت آنلاین در اینترنت قرار داده و شما می‌توانید با جست‌وجوی شماره مدل، کتابچه راهنمای دستگاه مورد نظرتان را پیدا کنید.

فرقی نمی‌کند یخچال شما چه مدلی باشد، همیشه اولین قدم در تمیز کردن کویل‌های یخچال خارج کردن دستگاه از برق است. بعد از این کار سیم‌پیچ‌ها را پیدا کنید (بعضی در پشت یخچال و برخی در قسمت زیر یخچال قرار دارند).

  • اگر کویل دستگاه شما در پشت آن قرار دارد، دستگاه را با احتیاط از دیوار جدا کنید. برای تمیز کردن اطراف کویل‌ها از یک برس استفاده کنید. کثیفی‌های روی زمین را جارو کنید، یخچال را به جای خود بازگردانید و دوباره به برق بزنید.
  • برای مدل‌هایی که کویل در پایین دستگاه قرار دارند، قطعه گریل جلوی یخچال را بردارید. از یک برس سیم‌پیچ برای تمیز کردن کویل‌ها دقت استفاده کنید و قبل از اینکه دستگاه را دوباره به برق وصل کنید، کف را جاروبرقی کشیده و گریل را تعویض کنید.

۸. تمیز کردن آبسردکن یخچال

محفظه آبسردکن و یخساز یخچال
محفظه آبسردکن یخچال باید بیرون آورده و تمیز شود.

برای مصرف آب تازه و فیلترشده آب‌سردکن را هر چند روز یک بار به‌خوبی تمیز کنید. مانند کویل‌های یخچال، قبل از تمیز کردن محفظه آب هم باید دفترچه راهنما را بررسی کنید. دفترچه راهنما منبع خوبی برای برنامه‌ریزی تعویض فیلتر آب‌پاش و یخ‌ساز هم هست. تعویض فیلتر طبق اطلاعات درون دفترچه به حفظ وضعیت ایده‌آل دستگاه و قسمت یخ‌ساز کمک می‌کند.

سینی پخش‌کننده آب مستعد تشکیل لکه آب است. برای تمیز کردن آن، سینی را به کمک یک پاک‌کننده مبتنی بر سرکه پاک کرده و آن را کاملا خشک کنید. اگر سینی قابل جدا شدن است، آن را بیرون بیاورید و در سینک بشویید. حتما زیر سینی را هم تمیز کنید. یک مسواک نرم می‌تواند تمام نقاط گوشه، شکاف و دریچه‌ها را به‌طور کامل تمیز کند.

اقدامات پیشگیرانه برای تمیز نگه داشتن یخچال

تمیز کردن یخچال به کمک اسپری تمیزکننده و دستکش و اسفنج
در زمان تمیز کردن یخچال به کمک اسپری تمیزکننده، از دستکش برای جلوگیری از آسیب به پوست و اسفنج برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید. 

رعایت چند نکته ساده می‌تواند یخچال را برای مدت طولانی‌تری تمیز و خوشبو نگه دارد. به‌عنوان مثال از قرار دادن مجدد مواد غذایی با ظروف نامرتب یا میوه‌ها و سبزیجات فاسد درون یخچال خودداری کنید. خیلی زود هر چیزی که تاریخ مصرف آن گذشته است یا مشکوک به فاسد شدن هست را دور بریزید.

برای تمیز کردن سطحی می‌توانید با جوش شیرین و آب، محلولی برای پاک کردن شیشه‌ها، بطری‌ها یا قوطی‌ها درست کرده و استفاده کنید. مطمئن شوید در طول تمیزکاری از پارچه‌های تمیز استفاده می‌کنید و قبل از بازگرداندن مواد غذایی به درون یخچال همه چیز را کاملا خشک کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که حداقل هفته‌ای یک بار برای دور ریختن محصولات فاسدشده یا باقی‌مانده‌های مواد غذایی درون یخچال وقت بگذارید. تاریخ انقضای محصولات لبنی و چاشنی‌ها را بررسی کنید و هر چیزی را که به تاریخ انقضای خود رسیده دور بریزید. این کارها به حذف بو و جلوگیری از نشت و چسبیدن مواد غذایی به دیواره‌ها و قفسه‌های درونی یخچال کمک می‌کند.

پیدا کردن بهترین قیمت مواد شوینده و تمیزکننده یخچال فریزر از ترب

تمامی محصولات تمیزکننده یخچال، از انواع شوینده‌ها گرفته تا اسفنج و دستمال‌های پارچه‌ای را می‌توانید با قیمتی مقرون‌به‌صرفه از ترب خریداری کنید. ترب به شما فضایی برای مقایسه قیمت فروشندگان مختلف را ارائه داده تا بتوانید تجربه خوبی از یک خرید با قیمت مناسب را داشته باشید.

 شما می‌توانید در قسمت ترب من با مشخص کردن شهر خود، فروشندگان حضوری نزدیک محل زندگی خود را پیدا کنید و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. 

نتیجه‌گیری

در این مقاله از روش‌ها و انواع شوینده‌های خانگی و تجاری صحبت کردیم که در تمیزکاری نقاط مختلف یخچال کاربرد دارند. همچنین از اصول تمیز کردن محیط درونی یخچال و علت نامناسب بودن شوینده‌های شیمیایی برای فضای درونی یخچال فریزر حرف زدیم. 

براساس گفته‌های این مقاله می‌توان مراحل تمیزکاری یخچال فریزر را به‌صورت خلاصه این‌گونه بیان کرد:

اقدامنحوه انجام آن
تمیز کردن قفسه‌ها و کشوهای یخچالبه کمک مواد شوینده‌ای چون محلول آب و جوش شیرین یا آب و سرکه یا مایع ظرفشویی
تمیز کردن محیط داخلی یخچالجرم‌زدایی به کمک محلول‌هایی نظیر آب و سرکه، آب و جوش شیرین یا مایع ظرفشویی
پاک کردن کپکخارج کردن مواد غذایی فاسدشده و تمیز کردن محیط درونی یخچال به کمک شوینده‌های غیرشیمیایی و بدون بو
از بین بردن بوی بد درون یخچالقرار دادن ظرفی حاوی جوش شیرین در محیط درونی یخچال
تمیز کردن واشر یخچالجرم‌گیری درزها توسط آب گرم و مایع ظرفشویی
پاک کردن بدنه و دستگیره‌هایک پارچه و پاک‌کننده چندمنظوره
تمیز کردن آبسردکن و یخساز یخچالپاک‌کننده مبتنی بر سرکه و مسواک
تمیز کردن کویل‌های کندانسور یخچالبه کمک برس و جارو برقی

پرسش های متداول در مورد تمیز کردن یخچال

بهترین راه برای تمیز کردن یخچال چیست؟

تمام قطعات قابل جدا شدن را بیرون بیاورید و قفسه‌ها و لوازم جانبی را جدا کنید تا به تمام نقاط گوشه‌ای دسترسی داشته باشید. تمام قسمت‌های جداشدنی را با ترکیب آب و مایع شوینده بشویید. سطوح داخلی را هم با آب و جوش شیرین یا آب و سرکه بشویید، در نهایت هم‌ با یک پارچه خشک تمام قسمت‌ها‌ را خشک‌ کنید.

بهترین پاک‌کننده‌ها برای داخل یخچال کدامند؟

بهترین مواد پاک‌کننده برای داخل یخچال ترکیبی از موارد زیر هستند:
– ۱ فنجان آمونیاک شفاف + ½ فنجان سرکه + ¼ فنجان جوش شیرین
– محلول آب و سرکه
– ترکیب آب و مایع ظرفشویی
این‌ مواد را در یک بطری اسپری یا درون یک کاسه بریزید و از یک اسفنج برای جرم‌گیری سطح استفاده کنید.

از چه محصولات پاک‌کننده‌ای برای تمیز کردن یخچال استفاده کنیم؟

سرکه چربی و کثیفی را تجزیه کرده و وقتی با آب داغ در یک بطری اسپری مخلوط می‌شود، به یک پاک‌کننده ایمن برای مواد غذایی تبدیل می‌شود. این محلول برای تمیزکاری فضای درون یخچال بسیار مناسب است.

آیا تمیز کردن یخچال ضروری است؟

تمیز کردن داخل یخچال به‌منظور جلوگیری از کپک زدن و بو گرفتن یخچال کمک‌کننده است؛ اما تمیز کردن زیر یخچال هم مهم است. تمیز کردن منظم کویل‌های کندانسور می‌تواند به تنظیم دمای یخچال کمک و از یخ زدن مواد غذایی در یخچال جلوگیری کند.

چگونه یخچال را با سرکه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن یخچال با سرکه، یخچال را با محلولی از سرکه و آب اسپری کرده، کثیفی‌ها را پاک کنید و سپس با دستمال خشک تمیز و خشک کنید.

🔗 منابع: bhg | cdc

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *