عوارض دکلره مو؛ دکلره کنیم یا نکنیم؟!

فرقی نمی‌کند که موی بلوند بخواهید، یا روشن یا فقط چند تار هایلایت، در هر صورت برای روشن کردن پایه مو نیاز به دکلره دارید. اینجاست که پای حرف و حدیث به میان می‌آید، چراکه برخلاف رنگ مو، دکلره‌ها معمولا تهاجمی هستند و به‌شدت روی بافت و سلامت مو تاثیر می‌گذارند. خشکی و وز شدن موها، سوختگی، کدری، ریزش مو، سفیدی و موخوره تنها برخی از عوارض دکلره مو هستند. در برخی موارد، عوارض دکلره حتی برای ریه و مغز هم مشکل‌ساز می‌شوند. تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با تاثیر دکلره بر روی مو و مشکلات دکلره مو بیشتر آشنا شوید. 

تاثیر دکلره بر روی مو

خانمی که در اثر دکلره مو دچار موخوره شده است.
دکلره مو می‌تواند در خشک شدن موها و همینطور شکنندگی و بروز موخوره موثر باشند.

مواد شیمیایی موجود در دکلره باعث خارج شدن رطوبت و چربی طبیعی موها می‌شوند که این امر موجب خشک و شکننده شدن موها می‌گردد. همچنین، این مواد شیمیایی با نفوذ به درون موها، به ساختار پروتئینی آنها آسیب می‌رسانند و موجب تضعیف استحکام، کاهش قدرت و کشسانی موها می‌شود. درنتیجه، موها در این حالت بیشتر در معرض شکستگی، پارگی و ریزش قرار می‌گیرند. عوارض دیگر دکلره کردن موها شامل افزایش خشکی و شکنندگی موها و ایجاد وز و پف در آنها، همچنین تغییر رنگ طبیعی موها به رنگی نامطلوب است.

به‌طور کلی، دکلره کردن موها آسیب‌های جدی و غیرقابل برگشتی به آنها وارد می‌کند که بهتر است از آن پرهیز شود و در صورت نیاز، از روش‌های طبیعی رنگ‌آمیزی موها یا دکلره با رعایت نکات ایمنی استفاده کرد. بنابراین، قبل از رنگ و مش و هایلایت، حتما باید بدانید که چه آسیب و عوارضی در انتظارتان هستند. 

مشکلات دکلره مو: چرا نباید دکلره کرد؟

خانمی در حال دکلره کردن موهای خانمی دیگر
تنها استفاده نادرست از دکلره و بعضی عوارض دکلره مو به ویژه دکلره‌های بی‌کیفیت به موهای شما آسیب می‌زند نه همه دکلره‌ها.

استفاده نادرست از دکلره یا مواد دکلره بی‌کیفیت مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. به‌همین خاطر اکثر متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که تا حد امکان از دکلره مو پرهیز کنید، چراکه دکلره مو مشکلات متعددی به‌وجود می‌آورد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. از بین رفتن رطوبت موها

دکلره کردن موها به‌طور شیمیایی باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی درون موها می‌شود و خشکی و شکنندگی موها را به‌دنبال دارد. به‌علاوه دیگر موها نمی‌توانند رطوبت داخلی خود را حفظ کنند.

۲. سوختن موها

از شایع‌ترین عوارض دکلره مو، سوختن موها در اثر مواد شیمیایی موجود در دکلره است که به ساختار داخلی موها آسیب می‌زند و سوختگی سطحی و دمیج شدن موها را به‌دنبال دارد. درنتیجه، شکنندگی و آسیب‌پذیری موها چندبرابر می‌شود.

تا به حال اسم دکلره رنگی به گوشتان خورده؟ مطلب پودر دکلره رنگی چیست؟ معرفی ۷ نوع پودر دکلره رنگی را با دقت بخوانید.

۳. زخم شدن پوست سر

اگر مواد دکلره به‌طور صحیح و با رعایت نکات ایمنی استفاده نشوند، ممکن است منجر به تحریک پوست سر و ایجاد زخم شوند. زخم شدن پوست سر خود باعث بروز مشکلات بعدی مانند ریزش مو، موخوره و آسیب پوستی می‌گردد.

۴. شکنندگی موها

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از عوارض دکلره مو، از دست رفتن آب و رطوبت موها است. به این معنی که موها خشک می‌شوند و به‌دلیل نداشتن آب کافی، شکننده خواهد شد، به‌طوری که با دست زدن به موها یا شانه زدن به‌راحتی خرد می‌شوند و می‌ریزند. شکنندگی موها از مشکلات دکلره مو است که ممکن است منجر به ریزش مو هم بشود.

۵. وز شدن و پف کردن موها

خانمی که موهای بلوندی دارد و سرش را حرکت می‌دهد.
معمولا آسیب پذیری موها بعد از انجام دکلره به مراتب بیشتر می‌شود.

تغییر ساختار طبیعی موها بعد از دکلره، از مشکلات دکلره مو است که باعث حالت وزی و پف موها می‌شود. 

۶. آیا دکلره مو رو میسوزنه؟

دکلره مو به علت استفاده از مواد شیمیایی قوی مانند پراکسیدهیدروژن باعث آسیب به پوست سر و سوزش، تحریک و قرمزی می‌شود. بعضی افراد ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به این مواد داشته باشند و آسیب بیشتری ببینند. درنتیجه، دکلره مو بدون رعایت احتیاطات لازم می‌تواند منجر به سوختن موها و آسیب پوست سر شود.

در مجموع، دکلره کردن مو می‌تواند عوارض جدی و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موها و پوست سر وارد کند. استفاده از روش‌های مناسب و رعایت نکات ایمنی حین دکلره می‌تواند تا حد زیادی این آسیب‌ها را کاهش دهد.

خشکی و وز شدن موها، سوختگی، کدری، ریزش مو، سفیدی و موخوره تنها برخی از عوارض دکلره مو هستند. در برخی موارد، عوارض دکلره حتی برای ریه و مغز هم مشکل‌ساز می‌شوند.

عوارض دکلره مو برای پوست

افراد با پوست حساس بیشتر مستعد آسیب‌های ناشی از دکلره موها هستند. مواد شیمیایی موجود در دکلره، به‌ویژه آمونیاک و پراکسیدهیدروژن، باعث ایجاد حساسیت پوستی، سوزش، قرمزی، خارش و حتی التهاب پوستی می‌شوند. بخارات ناشی از استفاده از دکلره برای مغز خطرناک هستند و در برخی افراد باعث بروز سردرد، سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند. تحریک، سوزش و قرمزی چشم‌ها هم از مشکلات دکلره مو هستند که در برخی افراد دیده می‌شود.

عوارض دکلره مو در بارداری

خانم بارداری که به دیوار تکیه داده است.
استفاده از دکلره مو در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات و عوارض بلندمدت خطرناکی برای جنین داشته باشد.

استفاده از دکلره مو در دوران بارداری می‌تواند مشکلات و عوارض جدی‌تری را به همراه داشته باشد، چراکه ممکن است مواد شیمیایی به جنین انتقال پیدا کنند. از شایع‌ترین عوارض دکلره مو در بارداری عبارتند از:

  1. جذب سیستمیک مواد شیمیایی موجود در دکلره مانند آمونیاک و پراکسیدهیدروژن از طریق پوست بدن و احتمال آسیب به جنین
  2. اختلال در رشد جنین
  3. افزایش خطر سقط یا زایمان زودرس
  4. دکلره می‌تواند باعث تحریک، سوزش و آسیب به پوست سر مادر باردار شود و مشکلات پوستی ایجاد کند.

به همین دلیل، استفاده از دکلره مو در بارداری به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به تغییر رنگ مو، بهتر است از روش‌های طبیعی و ایمن‌تر مانند حنا یا رنگ‌ موهای حاوی مواد طبیعی استفاده کنید. مادران باردار باید با مشورت پزشک متخصص برای هر اقدامی تصمیم بگیرند.

موهایتان را دکلره کرده‌اید و نگران تثبیت رنگ هستید؟ مطلب برای تثبیت رنگ موی دکلره شده چه کاری انجام دهیم؟ را مطالعه کنید.

عوارض دکلره مو برای مغز

دکلره مو می‌تواند برای مغز افراد عوارض جدی داشته باشد. مواد شیمیایی موجود در دکلره مانند آمونیاک و پراکسیدهیدروژن به واسطه جذب از طریق پوست و استنشاق بخارات، وارد بدن می‌شوند و به مغز نفوذ می‌کنند. این مواد شیمیایی سمی باعث التهاب و آسیب به سلول‌های عصبی در مغز می‌شوند و به اختلالات عصبی و شناختی نظیر اختلال در حافظه، تمرکز، یادگیری و کاهش عملکرد شناختی منجر می‌گردد. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که استفاده مداوم از دکلره مو می‌تواند به تغییرات ساختاری در مغز و کاهش حجم برخی نواحی مغزی منتهی شود که این مسئله با افت کارکردهای شناختی همراه است. بنابراین استفاده از دکلره مو باید به حداقل رسانده شود تا از آسیب احتمالی به مغز پیشگیری شود.

عوارض دکلره مو برای ریه

خانمی که در حال دکلره کردن موهای کوتاهش است.
انجام دکلره مو با مواد بی‌کیفیت به طور باورنکردنی بر سیستم تنفسی افراد تاثیر می‌گذارد.

شاید کمی باورکردنی نباشد، اما استفاده از دکلره مو می‌تواند عوارض جدی برای ریه‌ها هم داشته باشد:

  1. تحریک و التهاب ریه‌ها: مواد شیمیایی موجود در دکلره سبب التهاب و تحریک مجاری تنفسی و بافت ریه‌ها می‌شود و باعث سرفه مداوم، تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه خواهد شد. 
  2. آسیب به سلول‌های ریوی: این مواد شیمیایی می‌توانند به‌طور مستقیم به سلول‌های ریوی آسیب برساند و باعث کاهش عملکرد ریه‌ها شوند. آسیب به سلول‌ها در درازمدت منجر به بروز بیماری‌های ریوی مزمن خواهد شد. 
  3. خطر ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی: قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در دکلره مو می‌تواند سبب تشدید علائم آسم و تحریک مجاری تنفسی شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی التهابی را افزایش دهد.
  4. خطر مسمومیت تنفسی: در صورت استنشاق مستقیم بخارات دکلره، احتمال بروز مسمومیت تنفسی و آسیب جدی به ریه‌ها وجود خواهد داشت که خطر مرگ به دنبال دارد. 

بنابراین توصیه می‌شود هنگام استفاده از دکلره مو از تهویه مناسب محیط مطمئن شوید و در صورت امکان روش‌های جایگزین و کم‌خطرتر برای رنگ کردن مو را به کار ببرید.

تاثیر دکلره مو بر ریزش مو

دستی که موهای یک خانم را دکلره می‌کند.
تغییر چرخه رشد مو و به دنبال آن ریزش موها از رایج‌ترین عوارض دکلره مو به حساب می‌آید.

یکی از جدی‌ترین عوارض دکلره مو، ریزش مو است که در اثر موارد زیر ایجاد می‌شود: 

  • آسیب به فولیکول‌های مو
  • خشکی و شکنندگی مو
  • تغییر چرخه رشد مو
  • التهاب و حساسیت پوست سر

کلام آخر

امروزه، استفاده از دکلره برای رنگ و مش موها بسیار رایج است. اما باید در نظر داشت که این روش می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. در صورتی‌که تصمیم به دکلره موها دارید، توصیه می‌شود از محصولات باکیفیت و اشخاص باسابقه در این زمینه استفاده کنید. این امر می‌تواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. همچنین، گزینه‌های رنگ مو بدون دکلره نیز در دسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

پرسش های متداول در مورد عوارض دکلره مو

آیا دکلره باعث سفیدی مو می شود؟

بله، دکلره باعث سفیدی مو و بی‌رنگ شدن آن‌ها می‌شود. دلیل اصلی این است که دکلره با حذف رنگدانه‌های طبیعی موجود در مو، باعث می‌شود که مو رنگ طبیعی خود را از دست بدهد و به صورت بی‌رنگ و سفید درآید. این اتفاق معمولا به علت قدرت و شدت عمل مواد شیمیایی موجود در دکلره مانند پراکسیدهیدروژن به وجود می‌آید که باعث تغییر و تخریب ساختار رنگدانه‌های موجود در مو می‌گردد.

آیا دکلره سرطان زاست؟

شواهد علمی مستندی درباره سرطان‌زا بودن دکلره وجود ندارد. 

آیا عوارض دکلره مو همیشگی است؟

اگر دکلره موها توسط افراد باتجربه و با مواد شیمیایی باکیفیت انجام شود، قطعاً با کمترین میزان آسیب روبرو خواهید بود. به‌طور کلی باید توجه داشت که دکلره موها می‌تواند بافت مو را تغییر دهد و پوست را نازک سازد. هر چه مراقبت بیشتری از موها انجام شود، عوارض دکلره مو کاهش خواهد یافت. اما اگر به هر دلیلی موها پس از دکلره دچار آسیب شد، اولین و مهم‌ترین گام، کوتاه کردن آن‌هاست. با کوتاه کردن موها، میزان موخوره کم میو مواد غذایی، ماسک‌ها و نرم‌کننده‌ها راحت‌تر به تمام بخش‌های مو می‌رسند. استفاده از شامپوها و ماسک‌های نرم‌کننده پس از انجام دکلره نیز می‌تواند راهکار کارآمدی باشد.

 🔗 منابع: wickedrootshair | timesofindia.indiatimes | zalahair | webmd

آرام حسینی
آرام حسینی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *