واریاسیون چیست؟ جامع‌ترین اطلاعات را اینجا بخوانید!

بسیاری از خانم‌ها علاقه دارند که در خانه موهای خود را رنگ کنند، اما دستیابی به رنگ موی دلخواه و نتیجه مطلوب، کمی دشوار است. استفاده از واریاسیون یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به آنها در رنگ کردن موها و ایجاد رنگ خاص و فوق‌العاده کمک کند. واریاسیون‌ها، رنگ مو خالص و قوی هستند که روی موهای هایلایت و دکلره شده و به منظور ایجاد رنگ‌های متمایز و خاص استفاده می‌شوند. اگر شما هم از آن دسته خانم‌هایی هستید که خودتان دست به کار شده و در خانه موهایتان را رنگ می‌کنید، آشنایی با اینکه واریاسیون چیست، انواع و کاربرد واریاسیون و ترکیب واریاسیون با شامپو ضروری است تا بتوانید رنگ موی بدون نقص و زیبایی داشته باشید.

واریاسیون چیست؟

نمای نزدیک موهای دکلره شده خیس و وز
با کمک واریاسیون مو می‌توانید موهایتان را به هر تناژ رنگی که دوست دارید، تغییر بدهید. 

واریاسیون‌ها رنگ موی قوی و خالصی هستند که با رنگ موی اصلی یا رنگساژ‌های روی موی دکلره شده ترکیب می‌شوند و قابلیت تغییر تناژ رنگ و زیباتر کردن آن را دارند. این را به‌خاطر داشته باشید که واریاسیون‌ها هرگز به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و حتما باید با رنگ مو مخلوط شوند. با یادگیری نحوه استفاده از واریاسیون‌ها، می‌توانید مانند یک آرایشگر حرفه‌ای موهای‌تان را رنگ کنید.

خلوص رنگ‌ها در رنگ موها متفاوت است و ترکیب واریاسیون با رنگ موهای مختلف باعث تقویت سایه‌های رنگ اصلی می‌شود. برای مثال اگر واریاسیون قرمز را با رنگ شرابی ترکیب کنید، تناژ قرمزی رنگ مو بیشتر می‌شود. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد رنگ کردن موها، رگه‌های نارنجی یا قرمز لابه‌لای موها می‌بینید. اینجاست که واریاسیون با یکدست کردن رنگ و از بین بردن تناژ رنگی به دادتان می‌رسد.

با شناسایی درست نحوه استفاده و البته انواع متفاوتی از واریاسیون‌ها می‌توانید در نهایت به آن رنگ مویی که می‌خواهید برسید.

نقش واریاسیون در رنگ‌ موهای طبیعی و ترکیبی

رنگ موهای طبیعی که در کاتالوگ‌ها با حرف N معرفی می‌شوند، در محدوده رنگ‌های سفید، بلوند، قهوه‌ای و یا مشکی قرار دارند. با این حال، رنگ‌هایی مانند زیتونی، عسلی و شرابی با تغییر در میزان رفله‌ یا تناژ موجود در رنگ‌ها ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، در رنگ موی زیتونی، رفله‌های بیشتری از رنگ سبز وجود دارد و در شرابی نیز، سایه‌های قرمز بیشتر تقویت شده‌اند. در این زمینه، واریاسیون‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. این محصولات به خوبی رفله‌های موجود در رنگ‌ها را می‌شناسند و می‌توانند آن‌ها را تغییر داده و متحول سازند.

انواع واریاسیون

رنگ موی قهوه‌ای فرفری که بعد از واریاسیون ایجاد شده
جلوه موهای دکلره‌شده شما بعد از انجام واریاسیون به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

رنگ موهایی که در کاتالوگ رنگ‌ها با حرف E شروع می‌شوند، همان واریاسیون‌ها هستند که انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها تنالیته خاصی به مو می‌دهند. در ادامه نگاهی به انواع واریاسیون و کاربرد هر کدام از آن‌ها خواهیم داشت: 

۱. واریاسیون سبز

مهم‌ترین کاربرد واریاسیون سبز که با گروه رنگی C، M، و A ترکیب شده، خنثی کردن رنگ‌های قرمز است.

۲. واریاسیون زرد

برای اضافه کردن تناژ طلایی به رنگ مو باید سراغ واریاسیون زرد بروید. 

۳. واریاسیون قرمز

برای ترکیب با رنگ‌های گرم باید سراغ واریاسیون قرمز بروید، اما استفاده از آن با گروه رنگی C، M، و A توصیه نمی‌شود چرا که ترکیب رنگی را خراب می‌کند. 

۴. واریاسیون آبی

بهترین گزینه برای ترکیب با رنگ‌های گروه طبیعی، واریاسیون آبی است که رنگ‌های نارنجی را خنثی می‌کند.

۵. واریاسیون بنفش

خاصیت ضد زردی واریاسیون بنفش باعث شده که گزینه مناسبی برای استفاده قبل از گذاشتن رنگ‌های پایه دودی یا از بین بردن زردی مو بعد دکلره باشد. این نوع واریاسیون برای بیشتر کردن تناژ بنفش در رنگ مو، ماندگاری و درخشش بیشتر تناژ قرمزی در طیف رنگی شامپاینی، ماهگونی و مسی نیز بهترین گزینه است.  

۶. واریاسیون دودی

زردی و رنگ نارنجی موها بعد دکلره با واریاسیون دودی برطرف می‌شود. به‌علا.ه اینکه، این واریاسیون از کدر شدن موها بعد دکلره هم جلوگیری می‌کند. 

برای آنکه تفاوت رنگ دودی و خاکستری را بهتر بشناسید، مطلب مقایسه رنگ موی دودی و خاکستری؛ کدام بهتر است؟ را بخوانید.

۷. واریاسیون نقره ای

برای از بین بردن زردی مو و درخشندگی بیشتر رنگ موهای با تن قرمز، حتما واریاسیون نقره‌ای به رنگ موها اضافه کنید.

۸. واریاسیون روشن کننده

کاربرد اصلی آن روشن کردن رنگ موها است. البته به‌خاطر داشته باشید که این نوع واریاسیون نباید به‌صورت تک استفاده شود، چرا که موها را به‌شدت خشک می‌کند و تاثیر روشن کنندگی آن به اندازه دکلره نخواهد بود.

چگونه از واریاسیون استفاده کنیم؟

خانمی در حال استفاده از واریاسیون بعد از رنگ مو روی سر خانمی دیگر
بعد از آنکه موهایتان را رنگ کردید، می‌توانید برای رسیدن به تناژ موردنظرتان از واریاسیون استفاده کنید. 

حالا که می‌دانید واریاسیون چیست و با انواع واریاسیون و کاربرد آن آشنا شدید، نوبت به طرز استفاده از واریاسیون می‌رسد. میزان مناسب واریاسیون بین ۱ تا ۱۰ سانتی‌متر است که باید به رنگ مو اضافه کنید. برای اینکه بدانید چقدر واریاسیون لازم است، یک قانون کلی وجود دارد: عدد جهانی واریاسیون ۱۲ است که باید از عدد پایه رنگ کم شود. برای مثال، میزان واریاسیون مورد نیاز برای رنگ مو پایه ۷، پنج سانتی‌متر خواهد بود. 

اگر موهای سفیدی دارید و می‌خواهید آن را رنگ کنید حتما به «ترکیب رنگ مو برای موهای سفید بدون دکلره کدام است؟» سر بزنید.

رنگ زدن ریشه موهای رنگ شده

برای رنگ زدن ریشه موهای رنگ شده این مراحل را دنبال کنید: 

  1. رنگ مو اصلی را با اکسیدان ترکیب کنید.
  2. براساس قانون بالا، میزان واریاسیون مناسب را به ترکیب اضافه کنید و روی ریشه موهای خشک بزنید.
  3. بعد از ۴۰ دقیقه موها را شانه بزنید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کرده و آبکشی کنید.

برای تقویت رنگ موهای رنگ شده که ریشه آن‌ها درنیامده، ۳ قاشق غذاخوری اکسیدان را با دو بند انگشت واریاسیون دلخواه ترکیب کنید، دو قطره شامپو هم برای شفافیت بیشتر بریزید. رنگ را روی موهای خیس گذاشته و بعد ۲۰ دقیقه بشویید.

طرز استفاده واریاسیون برای موهای هایلایت یا مش شده هم به این ترتیب است که یک تا دو بند انگشت واریاسیون را با کمی شامپو ترکیب کرده و روی موی خیس بزنید و رنگساژ کنید.

با همه آسیب‌ها و مراحل سختی که برای رنگ مو متحمل می‌شوید، قطعا مطلب بهترین روش های تثبیت رنگ مو که باید بدانید! برایتان مفید است.

چگونه با واریاسیون رنگساژ کنیم؟

خانمی در حال رنگساژ سر نیم‌رخ خانمی دیگر با واریاسیون
برای آنکه موهایتان را با واریاسیون رنگساژ کنید، حتما باید موهایتان را خیس نگه دارید. 

واریاسیون‌ها به دلیل داشتن رنگ‌های فانتزی و زیبا محبوبیت بالایی دارند. برای استفاده از آنها در رنگساژ، تنها کافی است که یک تا ده سانت از این محصول را، بسته به اندازه و حجم موها، خریداری کنید. خانم‌هایی که موهای پرپشت‌ و بلندتری دارند، به واریاسیون بیشتری نیاز دارند. برای ساخت رنگساژ، باید مقدار واریاسیون مورد نظر را با مقداری شامپو مخلوط کنید.

به‌خاطر غلظت بالای واریاسیون بهتر است به تنهایی و بدون ترکیب با رنگ مو استفاده نشود چرا که ممکن است به بافت موها آسیب برساند. رنگساژ را با برس رنگ مو، به تمام قسمت‌های مو یا بخش‌هایی مانند ساقه یا هایلایت‌ها بزنید. همچنین برای نفوذ رنگساژ به همه قسمت‌های موها، بهتر است موها شانه شوند.

نکته مهمی که رنگساژ کردن با واریاسیون باید درنظر بگیرید این است که ترکیب حتما روی موهای خیس و مرطوب زده شود، استفاده روی موهای خشک باعث شکنندگی و آسیب موها می‌شود.

استفاده از واریاسیون به جای رنگ

هرچند برخی افراد از واریاسیون به ‌جای رنگ استفاده می‌کنند، اما به‌طورکلی این کار توصیه نمی‌شود، چرا که نتیجه کار بسته به ضخامت تار مو، میزان واریاسیون و رنگ مو متفاوت خواهد بود. درواقع، واریاسیون به عنوان مکمل و کمک رنگ مو به‌شمار می‌آید و نباید به جای رنگ استفاده شود.

کدام واریاسیون را با کدام رنگ مو ترکیب کنیم؟

  • شماره واریاسیون قرمز، 0.88 یا E15 است که با بیشتر رنگ موها ترکیب می شود.
  • واریاسیون آبی شماره ۰.۱۰ یا E14 با گروه رنگ‌های طبیعی ترکیب شده و تن نارنجی را از بین می‌برد. بیشترین کاربرد واریاسیون آبی با رنگ مشکی پرکلاغی است. 
  • واریاسیون بنفش با شماره 0.99 یاE12   در ترکیب با رنگ موی بنفش، طیف قرمز و شرابی عالی می‌شود.  
  • واریاسیون دودی با شماره 0.11 یا E11 خاصیت ضد زردی و ضد نارنجی داشته و برای ترکیب با رنگ موهای خاکستری و دودی به‌کار می‌رود. 
  • واریاسیون نقره‌ای به شماره 0.22 یا E13 برای ترکیب با رنگ موهای دودی و زیتونی توصیه می‌شود. 
  • واریاسیون خاکستری برای از بین بردن تناژ زردی رنگ مو استفاده می‌شود. 
  • واریاسیون سبز بهترین ترکیب برای رنگ‌های دودی، خاکستری و زیتونی است و شماره آن 0.33 یا E17 است.
  • واریاسیون روشن کننده با شماره 000 یا E20 کمی رنگ مو را روشن می‌کند.

ترکیب واریاسیون و شامپو به عنوان رنگ مو

برس رنگ مو به همراه واریاسیون
اصلا نباید از واریاسیون‌ها انتظار ماندگاری مشابه با رنگ مو را داشته باشید. 

واریاسیون‌ها در مقایسه با رنگ مو، دوام کمتری دارند. با این وجود، می‌توانید از آنها برای رسیدن به رنگ‌ موی فانتزی و جذاب استفاده کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که به‌خاطر غلظت بالا، استفاده از آن‌ها به تنهایی ممکن است به موها آسیب بزند. افرادی که هایلایت و مش دارند، باید از ترکیب ضعیف واریاسیون برای مو استفاده کنند تا کمترین آسیب به مو وارد شود. برای این منظور، می‌توان از ترکیب واریاسیون با شامپو استفاده کرد. پس از تشخیص پایه رنگ مو، مقدار مورد نیاز واریاسیون را با چند قطره شامپو مخلوط کنید. برای محاسبه مقدار واریاسیون مورد نیاز، از همان استاندارد جهانی استفاده کنید، یعنی عدد ۱۲ را از پایه رنگ مو کم کنید. این ترکیب آسیب‌های وارد شده به مو را تا حدی کاهش می‌دهد. حتما ترکیب را روی موهای مرطوب بزنید و بعد از ۲۰ دقیقه آبکشی کنید.

ترکیب واریاسیون و اکسیدان

اکسیدان ماده‌ای است که با رنگ مو ترکیب می‌شود تا موها را در حالت اکسیدشدگی قرار دهد. در واقع، اکسیدان با باز کردن فلس مو و نفوذ رنگ به داخل کوتیکول مو، رنگ موردنظر را به مو می‌دهد. اکسیدان‌ها بسته به غلظت و کارکرد در انواع ۳ تا ۱۲ درصد برای انواع رنگ مو وجود دارند.

برای اصلاح موهای رنگ شده و هایلایت یا رنگ کردن دوباره مو، کافی است مقدار مورد نیاز واریاسیون را با اکسیدان مخلوط کرده و کمی شامپو به این ترکیب اضافه کنید. ترکیب را روی مو قرار داده و پس از ۲۰ دقیقه آبکشی کنید.

بهترین برندهای واریاسیون

وظیفه اصلی واریاسیون‌ها رسیدن به سایه و تناژ دلخواه و زیباتر کردن رنگ موها است. برندهای مختلفی در زمینه تولید واریاسیون فعالیت می‌کنند که آلبورا، مارال، لورینت، پروکسا، والانسی و بیول از بهترین برندهای سازنده واریاسیون ایرانی به‌شمار می‌آیند. دوام طولانی، قیمت مقرون به صرفه، ترکیب آسان با رنگ مو و استفاده از انواع ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن آرگان از دلایل محبوبیت این برندها هستند. از دیگر برندهای واریاسیون محبوب می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

واریاسیون از کجا بخریم؟

تیوپ رنگ مو، اکسیدان، کاسه رنگ حاوی مقداری رنگ در کنار قلموی رنگ
با جستجو در ترب می‌توانید مناسب‌ترین واریاسیون را برای موهای خودتان به صورت آنلاین انتخاب کنید. 

حین خرید اینترنتی واریاسیون باید فاکتورهای مهمی را درنظر بگیرید ازجمله کیفیت و اصل بودن واریاسیون، قیمت و ماندگاری آن که کمک می‌کنند بهترین برند واریاسیون متناسب با خواسته و هدف‌تان انتخاب نمایید. برای یافتن محصول معرفی شده با بهترین قیمت در ترب جستجو کنید، انواع واریاسیون در سایز و برندهای مختلف را باهم مقایسه نموده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

نکات استفاده از واریاسیون در خانه 

اگر قصد دارید در خانه موها را با واریاسیون رنگ کنید، باید این نکات را درنظر داشته باشید:

  1. قبل از شروع کار با واریاسیون بهتر است موها خیس و تمیز باشند. 
  2. واریاسیون را با رنگ مو ترکیب کنید تا تعادل تناژ رنگ مو حفظ شود.
  3. کاربرد اصلی واریاسیون به‌عنوان مکمل رنگ مو است و نباید به تنهایی استفاده شود.
  4. واریاسیون قرمز را با رنگ‌های گروه M و C و A ترکیب نکنید. بین گروه‌های رنگی، گروه‌های M و N ماندگاری بالاتری دارند.
  5. واریاسیون طلایی با تمام رنگ موها سازگار است.

کلام آخر

اگر قصد تغییر رنگ موی فعلی خود را دارید یا می‌خواهید رنگ مو را اصلاح کنید، استفاده از واریاسیون‌ها گزینه ایده‌آلی است. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، واریاسیون‌ها باید با توجه به پایه رنگ مو و چرخه رنگ انتخاب شود. اگر واریاسیون‌ها به درستی و به جا استفاده نشوند، ممکن است به موها آسیب برسانند. بنابراین، بهتر است که استفاده از واریاسیون ها را به متخصص رنگ مو بسپارید. اما اگر قصد رنگ کردن مو در خانه با واریاسیون دارید، قبل از شروع کار، اطلاعات کافی در این زمینه کسب نموده و بعد از یافتن محصول معرفی شده با بهترین قیمت در ترب، با آگاهی کامل از آن استفاده کنید تا موها آسیب نبیند و نتیجه مطلوبی حاصل شود. برای انتخاب رنگ مناسب واریاسیون از جدول خلاصه زیر کمک بگیرید.

شماره واریاسیونرنگمناسب موکاربرد
۰.۸۸ یا E15 قرمزبیشتر رنگ موهاتشدید قرمزی مو
۰.۱۰ یا E14آبیمشکی پرکلاغیاز بین بردن زردی و نارنجی
۰.۹۹ یا E12بنفش رنگ موی بنفش، طیف قرمز و شرابیاز بین بردن زردی مو
۰.۱۱ یا E11دودیرنگ موهای خاکستری و دودیاز بین بردن زردی و نارنجی
۰.۲۲ یا E13نقره‌ای رنگ موهای دودی و زیتونیاز بین بردن زردی مو
۰.۶۶ یا E18خاکستری رنگ خاکستری و دودیاز بین بردن زردی مو
۰.۳۳ یا E17 سبزرنگ‌های دودی، خاکستری و زیتونیخنثی مردن رفله قرمزی مو
۰۰۰ یا E20روشن‌کننده رنگ‌هایی به جز مشکیروشن کردن رنگ مو
جدول خلاصه انواع واریاسیون و ویژگی‌ها

پرسش های متداول در مورد واریاسیون

آیا واریاسیون، رنگ مو را تیره می کند؟ 

بله، واریاسیون باعث تیره‌تر شدن رنگ می‌شود. هرچقدر واریاسیون بیشتر باشد، نتیجه نهایی تیره‌تر می‌شود. البته مدت زمان ماندن ترکیب روی مو هم در نتیجه نهایی تاثیر دارد.

برای از بین بردن تناژ قرمزی موها چه کار باید کرد؟ 

واریاسیون سبز بهترین گزینه برای خنثی کردن تناژ قرمزی موها است. 

واریاسیون به تنهایی رنگ دارد؟

واریاسیون مکمل رنگی است و استفاده آن به‌تنهایی طیف رنگی کمتری دارد.  

واریاسیون آبی برای چی خوبه؟

واریاسیون آبی با گروه رنگی طبیعی مانند مشکی، سایه‌های قهوه‌ای پلاتینه و بلوند ترکیب شده تا رنگ نارنجی موها را خنثی کند.

🔗 منابع: cancer | blog.functionofbeauty | lorealparisusa | fashionmingle | bluebanana

آرام حسینی
آرام حسینی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *