تفاوت اسکراب و لایه بردار؛ کدام به درد پوست شما می‌خورد؟

در این مقاله سعی کرده‌ایم به همه آنچه که باید در مورد تفاوت اسکراب و لایه بردار بدانید، اشاره کنیم. مراقبت از پوست یعنی بتوانیم محصولاتی را پیدا کنیم که برای ما مناسب هستد. از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده روی پوست، یکی از وظایف مهم برای مراقبت از پوست است. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با جدیدترین محصولات بهداشتی مراقبت از پوست، یعنی اسکراب و لایه بردار آشنا شوید و تفاوت های مهم این دو محصول آرایشی و بهداشتی را به‌خوبی درک کنید.

 تنوع محصولات؛ خوب یا بد؟

شما از تماشای تنوع محصولات بهداشتی همچون لایه بردارها و اسکراب ها در بازار لذت می برید؟ در بازار مراقبت‌کننده‎‌های پوست، تنوع بسیاری به وجود آمده است. این نکته می‌تواند از طرفی برای شما مورد استقبال قرار گیرد؛ چون حق انتخاب‎تان را بالا می‌برد تا بتوانید محصولی را انتخاب کنید که مناسب و مورد علاقه شما است. اما از طرف دیگر ممکن است باعث سردرگمی شما نیز بشود؛ زیرا انتخاب محصول مناسب ممکن است وقت‌گیر و خسته‌کننده باشد. استفاده از هر کدام از این محصولات نیازمند شناخت هرچه بهتر کاربرد‌های هر محصول است.

بسیاری فکر می‌‎کنند که اسکراب همان لایه بردار است؛ اما باید بدانید که این دو تفاوت‎‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هر چند استفاده از اسکراب و لایه بردار بسیار رایج است، هر یک از این محصولات دارای فواید و فرمول مختص به خود و مناسب برای نیاز‌های خاصی از پوست هستند.

اسکراب چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکراب روی صورت و دست یک دختر
اسکراب، حاوی ذرات لایه‌بردار و نوعی لایه‌بردار سطحی است.

اسکراب نوعی محصول مراقبت پوست است که با هدف لایه‌برداری سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اسکراب حاوی ذرات لایه‌بردار است؛ موادی مانند ذرات خردشده قهوه، شکر، نمک، یا دانه‌های میوه و مواد مرطوب‌کننده‌.

  • وظیفه این مواد این است که لایه بیرونی پوست را پاک ‌کنند.
  • کاربرد دیگر اسکراب این است که باعث تحریک گردش خون در سلول‌های پوست می شود. در نتیجه پوست را صاف‌تر و روشن‌تر می‌کند.
  • استفاده از اسکراب می‌تواند از احتمال بروز آکنه در آینده جلوگیری ‌کند.
  • وظیفه اصلی اسکراب‌ها منعطف کردن پوست است. ذرات خردشده در اسکراب با حرکت ماساژی روی پوست به لایه‌های مرده پوست نفوذ کرده و آن‌ها را از بین می‌برند.
  • اسکراب‌ها معمولاً مناسب پوست خشک و متراکم هستند که به نرم و تازه شدن نیاز دارند.

قبل از استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی با فرمول‌های شیمیایی، راهنمایی متخصصان مراقبت از پوست را دنبال کنید.

۴ نکته قابل توجه که باید قبل از استفاده از اسکراب بدانید

  1. اولین نکته‌ قبل از استفاده از اسکراب‌ها این است که شما باید پوست خود را از نظر خشک، نرمال یا چرب بودن بشناسید و محصولی را انتخاب کنید که سازگار با پوست شما باشد.
  2. دومین نکته‌ای که در رابطه با اسکراب‌ها باید مورد توجه قرار دهید این است که قبل از استفاده، حتماً مطمئن شوید پوست ناحیه مورد نظر عفونت، اگزما، آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی نداشته باشد؛ زیرا در صورت وجود هریک از این موارد، استعمال اسکراب می‌تواند منجر به آسیب یا عوارض پوستی جدی شود.
  3. همچنین برخی اسکراب‌ها حاوی دانه‌های درشت هستند که استفاده از آن‌ها بر روی پوست می‌تواند منجر به ایجاد خراش روی پوست شما شود. در پوست‌های حساس، اسکراب‌هایی که حاوی شکر هستند، حساسیت‌زایی کمتری در پی دارند.
  4. مواظب باشید که به‌صورت غیراصولی از اسکراب‌ها استفاده نکنید؛ چون این عمل می‌تواند منجر به ایجاد آسیب روی پوست گردد. در استفاده از اسکراب‌ها باید توجه داشته باشید که عمل ساییدن یا ماساژ باید به‌صورت ملایم و دایره‌ای شکل باشد. از فشار عمودی روی پوست یا حرکت‌های مستقیم پرفشار و سریع خودداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با مراحل استفاده از اسکراب صورت حتما به مقاله لینک‌شده سر بزنید.

لایه بردار چیست و چه کاربردی دارد؟

زنی در حال برداشتن ماسک لایه بردار از روی صورت خود
لایه‌بردارها در قالب ماسک‌های صورت هم تولید می‌شوند.

لایه بردار یک ماده شیمیایی است که به‌منظور حذف سلول‌های مرده و بازسازی پوست استفاده می‌شود. لایه‌بردار‌ها از ترکیب آزمایشگاهی پیچیده‌تری نسبت به اسکراب‌ها برخوردار هستند.

  • ترکیبات این محصولات شامل مواد شیمیایی همچون اسید‌های آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک، اسید‌های بتا هیدروکسی، اسید سالیسیلیک، یا اسید‌های میوه است.
  • این ترکیبات شیمیایی به پوست کمک می‌کنند لایه‌های مرده پوست را شناسایی کنند و از بین ببرند.
  • لایه بردار مناسب افرادی است که مشکلات پوستی مانند جوش‌های مزمن، لک‌های تیره و پوست چرب دارند.
  • عملکرد لایه بردار به این صورت است که به عمق پوست نفوذ نموده و لایه‌های زیرین پوست را هم تمیز می‌کند.
  • لایه‌بردارها فرایند بازسازی سلول‌های پوست را سریع‎تر می‌کنند.
  • استفاده روزانه از لایه بردارها به کاهش علائم پیری پوست و پیری زودرس کمک می‌کند.

اسکراب و لایه ‎بردار چه فرقی دارند؟

چند محصول مراقبت از پوست در کنار هم و یک حوله و برگ سبز در کنارشان
اسکراب و لایه بردار سطح پوست شما را از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پاک می‌کنند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسکراب و لایه بردار باعث می‌‎‎شوند تفاوت های ساختاری و کاربردی قابل توجهی بین اسکراب و لایه بردار وجود داشته باشد که در ادامه دقیق‌تر به آن‌ها می‌‎پردازیم:

۱. فرق اسکراب و لایه بردار در مواد تشکیل‌دهنده

اسکراب از شکر یا نمک یا غلاتی همچون برنج و جو دوسر و یا ذرات میوه تشکیل شده است. در حالی که عموما لایه بردار‌ها حاوی مواد اسیدی و شیمیایی هستند. بنابراین در مجموع لایه بردارها قوی‌تر از اسکراب‌ها روی پوست عمل می‌کنند.

۲. مقایسه اسکراب و لایه بردار پوست از نظر میزان نفوذپذیری

اسکراب‌ها عمل لایه‌برداری را به‌صورت سطحی انجام می‌دهند؛ به این معنی که لایه بیرونی پوست را پاکسازی و شفاف می‌کنند. اما لایه‌بردار‌ها با توجه به وجود مواد شیمیایی به‌کاررفته در ترکیباتشان، به عمق پوست نفوذ نموده و لایه‌های زیرین پوست را هم تمیز می‌نمایند.

۳. حساسیت‌زایی لایه بردار در مقابل اسکراب صورت

گرچه ممکن است استفاده از اسکراب و لایه بردار باعث حساسیت پوست ‌شود؛ اما احتمال  حساسیت‌‎زایی در لایه بردار‌ی پوست بیشتر است. حساسیت پوست، خود را به شکل خارش، سوزش یا قرمزی در محل نشان می‌دهد.

۴. تفاوت اسکراب و لایه بردار از نظر آبرسانی

استفاده از اسکراب و لایه بردار باعث آبرسانی پوست نمی‌شود. آن‌ها فقط سطح پوست شما را از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پاک می‌کنند. پس از استفاده از اسکراب و لایه بردار حتماً باید از محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید، چون پوست شما نازک و حساس خواهد شد.

۵. عوارض اسکراب و لایه بردار

استفاده از محصولات نادرست و روش‌های غیراصولی باعث ایجاد تحریک پوست، خصوصا در پوست‌های حساس می‌شود. این پوست‌ها عموما نسبت به مواد طبیعی به‌کاررفته در اسکراب‌ها تحریک می‌‎شوند. ممکن است برای یافتن محصول عالی نیاز به آزمایش چند محصول داشته باشید. بنابراین در امتحان گزینه‌های مختلف تردید نکنید تا زمانی که بهترین گزینه را برای پوست خود پیدا کنید.

بهترین لایه ‎بردار کدام است؟

لایه بردار صورت به رنگ آبی
لایه بردارها، با استفاده از مواد شیمیایی پوست شما را بازسازی می‌کنند.

برندهای حرفه‌ای، کرم‌های لایه برداری تولید می‌کنند که برای انواع خاصی از پوست فرموله می‌‎شوند تا نتایج بهینه را بدون ایجاد آسیب تضمین کنند. در هنگام خرید اولین قدم در نظر گرفتن این است که پوست چرب، خشک، مختلط یا حساس دارید. در قدم بعدی در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید مزایای بیشتری از کرم لایه بردار خود داشته باشید؟ مانند خواص آبرسانی، روشن‌کننده، ضد پیری یا ضد آکنه؟ بسته به نیازهای خاص خود به دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک، ویتامین C، رتینول، نیاسینامید یا روغن درخت چای هستند. استفاده از لایه‌‎بردار پوست معمولاً می‌تواند به‌صورت متناوب یا حتی روزانه انجام شود.

قبل از استفاده از کرم لایه بردار جدید، روی ناحیه کوچکی از پوست تست انجام دهید تا واکنش‌های نامطلوب یا حساسیت را بررسی کنید.

بهترین اسکراب کدام است؟

چهره کلوزآپ زنی که به صورتش اسکراب زده

جواب دادن به این سوال بسته به نوع پوست شما، حجم پوست‌های مرده و ناحیه مورد نظر متفاوت است. بهترین اسکراب صورت در حقیقت همانی است که بیشترین سازگاری را با پوست شما دارد. هنگام خرید به عطرهای اضافه‌شده و آلرژی‌های احتمالی در اسکراب‌ها توجه داشته باشید، به‌خصوص اگر پوست حساسی دارید یا مستعد تحریک هستید. اگر نگران حساسیت پوستی هستید، گزینه‌های بدون عطر یا ضد حساسیت را انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته در استفاده از این محصول، انتخاب اسکرابی مناسب نوع پوست شما است. ریزدانه‌های موجود در اسکراب، باید کوچک و نرم باشند تا به پوست آسیب نرسانند و به‌جای ایجاد خشکی، باعث تازگی و نرمی پوست شوند.

بهترین لایه بردار و اسکراب مخصوص پوست‌تان را می‌توانید از فروشندگان ترب با بهترین قیمت تهیه کنید.

کلام آخر؛ لایه ‎بردار بخرم یا اسکراب؟

پاسخ به این سوال، بسته به نیاز شما و نوع پوست شما متفاوت است. در این مقاله تفاوت‌های ساختاری و مصرفی این دو محصول را بررسی کردیم تا در یافتن جواب این پرسش به شما کمک کنیم. به‌طور کلی با افزایش سن، روند بازسازی سلول کند می‌شود و تولید سلول‌های جدید آهسته‌‎تر انجام می‌شود. کاهش خاصیت ارتجاعی و چروک‌های روی پوست نشانه این کندی است.

اگر به دنبال خرید اسکراب صورت هستید و به دنیال بهترین مدل ها می‌گردید، مقاله معرفی بهترین اسکراب صورت را از دست ندهید.

پزشکان استفاده از کرم لایه بردار را برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی، جلوگیری از بروز لک‌های تیره و جلوگیری از پیری زودرس پوست توصیه می‌کنند. در صورتی که هدف استفاده از اسکراب، لایه‌برداری سطحی پوست است. اسکراب‌ها عموما در ساختار خود موادی مانند، ذرات طبیعی گیاهی و معدنی دارند که هر کدام برای نوع خاصی از پوست توصیه می‌شود.

ویژگی‌هااسکرابلایه بردار
محتویاتریزدانه‌ها همچون میوه، غلات، شکر و نمکترکیبات شیمیایی مانند آلفا هیدروکسی اسید‌ها
هدفحذف سلول‌های مرده و ذرات آلودگی از سطح پوستبازسازی پوست به کمک مواد شیمایی و اسیدی
شیوه مصرفماساژ دست روی صورتنیازی به ماساژ دست روی صورت ندارد
زمان استفادهبه‌طور متوسط یک تا سه بار در هفتهبسته به نیاز پوست، روزانه یا چند روز در هفته
جدول مقایسه اسکراب و لایه بردار پوست

پرسش های متداول در مورد تفاوت اسکراب و لایه بردار

هر چند وقت یک بار باید از کرم لایه ‎بردار استفاده کنم؟

زمان و میزان لایه‌برداری بسته به نوع پوست و مشکلات پوستی شما متفاوت است. نوع پوست مهم‌ترین فاکتوری است که باید هنگام لایه‌برداری در نظر داشت. به‌طور متوسط بسته به نوع پوست تعداد دفعات لایه برداری بین ۱ تا ۳ بار در هفته متغیر است.

آیا می توان از کرم اسکراب برای پوست‌های حساس استفاده کرد؟

اینکه آیا می‌توان از کرم اسکراب برای پوست‌های حساس استفاده کرد یا خیر، به فرمول خاص کرم و حساسیت پوست فرد بستگی دارد. برخی از کرم‌های اسکراب به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ملایم بوده و برای پوست‌های حساس مناسبند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حاوی مواد یا ذرات ساینده باشند که می‌تواند پوست حساس را تحریک کند.

باید از کرم لایه بردار قبل یا بعد از پاکسازی استفاده کنم؟

اینکه آیا باید از کرم لایه بردار قبل یا بعد از پاکسازی استفاده کنید، بستگی به ترجیح شخصی شما و توصیه‌های ارائه‌شده توسط متخصصین مراقبت از پوست دارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند قبل از پاکسازی از کرم لایه بردار استفاده کنند تا به حذف سلول‌های مرده پوست و سایر ناخالصی‌ها از سطح پوست کمک کند.

آیا می توان از کرم اسکراب علاوه‌بر صورت برای سایر قسمت‌های بدن نیز استفاده کرد؟

بله، بسته به فرمولاسیون خاص و کاربرد مورد نظر محصول، کرم اسکراب را می‌توان به‌طور کلی علاوه‌بر صورت، روی سایر قسمت‌های بدن نیز استفاده کرد. بسیاری از کرم‌های اسکراب همه‌کاره هستند و برای استفاده در نواحی مانند گردن، سینه، بازوها، پاها، آرنج ها، زانوها و پاها مناسب هستند.

🔗 منابع: jtcsonline | katesomerville

مرال حسین‌زاده
مرال حسین‌زاده

من مرال‎ هستم؛ فارغ‌التحصیل صنایع‌دستی و نویسندگی رادیو. بیشتر از ده ساله که می‌نویسم، می‌سازم و تماشا می‌کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *