طرز استفاده از اسکراب صورت؛ گامی لازم برای سلامتی و زیبایی

اسکراب برای از بین‌ بردن سلول‌های مرده پوست بسیار ایده‌آل است. انتخاب اسکراب بسته به نوع پوست و نیازهای آن متفاوت است؛ از همین رو باید توجه زیادی به جزئیات آن داشته باشید. با دانستن طرز استفاده از اسکراب صورت به روش صحیح و اضافه‌کردن آن به روال هفتگی مراقبت از پوست، می‌توانید از مزایای متعدد آن برای پوست خود بهره‌مند شوید.

مراحل گام به گام استفاده از اسکراب صورت

برای گرفتن نتیجه‌ای رضایت‌بخش از اسکراب، لازم است مراحل استفاده از آن را به‌صورت گام‌به‌گام و صحیح پیش روید. در ادامه هر کدام از این مراحل را توضیح داده‌ایم.

۱. شستن صورت قبل استفاده از اسکراب

خانمی با حوله حمام در حال شستن صورت خود
صورت خود را کاملاً با آب ولرم بشویید و آن را خشک نکنید.

شستن صورت قبل از استفاده از اسکراب صورت، تضمین می‌کند که پوست شما تمیز و عاری از آلودگی، چربی و سایر مواد زائد است. فقط صورت خود را با آب ولرم خیس کنید و به آرامی یک پاک‌کننده ملایم را به پوست خود بمالید و سپس بدون آنکه صورت خود را بکشید یا فشار زیادی به آن وارد کنید، شستشو دهید. 

۲. ماساژ اسکراب روی پوست مرطوب

خانمی جوان با چشمانی بسته در حال لذت بردن از ماساژ صورت حین اسکراب
اسکراب را نباید با فشار زیاد به پوست خود بمالید.

ابتدا مقدار کمی از اسکراب را با حرکات دایره‌ای و ملایم، روی صورت خود ماساژ دهید. از فشار زیاد و حرکات خشن خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تحریک پوست شود.

اسکراب را از چانه خود شروع کرده و سپس به سمت بالای صورت خود ماساژ دهید. سپس روی ناحیه T خود که پیشانی، بینی و چانه تشکیل می‌دهد تمرکز کنید. این ناحیه نسبت به سایر نواحی، چرب‌تر است و منافذ مسدودتری دارد.

اکنون می‌توانید اسکراب را در قسمت بالای گردن و زیر چانه خود برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه ادامه دهید. 

۳. شستشوی کامل صورت

خانمی در حال خشک کردن و تمیز کردن صورت خود با یک حوله سفید
استفاده از حوله نرم و کاملا تمیز برای گرفتن نتیجه مطلوب، ضروری است.

پس از اتمام، اسکراب را با آب سرد یا ولرم بشویید و سپس صورت خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. صورت شما باید از قبل صاف‌تر و نرم‌تر باشد!

صورت خود را با حوله زبر مالش ندهید، زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کند. پس از استفاده از اسکراب صورت، پوست شما حساس‌تر می‌شود.

۴. آبرسانی به پوست

خانمی زیبا با کرم مرطوب کننده بر روی انگشتش
مرطوب‌کننده جزو جدایی‌ناپذیر هر نوع روتین پوستی است.

پس از خشک کردن صورت، از یک مرطوب‌کننده مناسب با پوست خود استفاده کنید. اسکراب سلول‌های مرده پوست صورت را از بین می‌برد که می‌تواند باعث خشکی پوست شود. صرف‌نظر از اینکه پوستی چرب، مختلط یا خشک دارید، استفاده از یک مرطوب‌کننده آب‌رسان، به پوست شما کمک می‌کند تا نرم و لطیف بماند.

مرطوب کردن بخش ضروری یک روال مراقبت از پوست است. مرطوب‌کننده پوست شما را هیدراته می‌کند و از تولید بیش از حد چربی پوست جلوگیری می‌کند تا پوست شما سالم بماند.

چنانچه دوست دارید نکات بیشتری در مورد اسکراب صورت بدانید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله «اسکراب صورت چیست؟» را مطالعه کنید.

نکات مهم قبل و بعد اسکراب صورت 

مردی خندان با لباس زرد و چشمان بسته با اسکراب بر روی صورت
حتما قبل از استفاده از اسکراب، صورت خود را پاکسازی کنید.

لایه‌برداری و استفاده از اسکراب یکی از مهم‌ترین مراحل روتین پوستی هفتگی است. با این حال اگر لایه‌برداری به‌درستی انجام نشود و نحوه استفاده از اسکراب‌ را ندانید، نه‌تنها نتیجه خوبی نخواهد داشت؛ بلکه به پوست خود آسیب می‌رسانید. از این رو، هنگام استفاده از اسکراب صورت باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

نکاتی که در قبل و بعد اسکراب اهمیت دارد به شرح زیر هستند:

  •  اگر آرایش دارید، قبل از شستن صورت از پاک‌کننده آرایش استفاده کنید.
  •  اگر زخم‌های باز یا جوش‌های دردناک روی صورت خود دارید، از اسکراب صورت خودداری کنید.
  •  در صورت داشتن سوختگی و یا زخم روی پوست، استفاده از اسکراب می‌تواند آسیب‌زا باشد.
  •  قبل و بعد از اسکراب، صورت خود را بخار ندهید.
  •  مطمئن شوید که حداقل ۴۰ ثانیه را صرف ماساژ صورت خود می‌کنید.
  •  بلافاصله پس از اسکراب صورت، پوست خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  •  پس از اسکراب صورت از کرم‌های غنی‌شده از نظر شیمیایی یا ضدآفتاب استفاده نکنید.
  •  اگر برای یک روتین مراقبت از پوست زمان کافی دارید، می‌توانید بعد از اسکراب صورت از ماسک صورت هم استفاده کنید.

 اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند؟

مردی در حال مالیدن اسکراب به روی صورت خود
برای اکثر انواع پوست، توصیه می‌شود که اسکراب را فقط یک‌بار در هفته استفاده کنید.

مدت زمانی که یک اسکراب باید روی پوست بماند، بسته به محصول مورد استفاده و دستورالعمل تولیدکننده و همچنین ویژگی‌های خاص پوست شما متفاوت است. لایه‌برداری بیش از حد یا ماندن اسکراب برای مدت‌ طولانی روی پوست می‌تواند به تحریک، حساسیت یا آسیب به سد پوستی منجر شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از اسکراب صورت روی پوست و ماساژ آن برای بیش از ۶۰ ثانیه باعث تحریک، حساسیت و آسیب پوست می‌شود.

از کجا اسکراب مناسب خود را تهیه کنیم؟

لکه‌ی اسکراب صورتی کشیده شده روی پس‌زمینه صورتی
ترب به شما کمک می‌کند بهترین اسکراب مناسب با پوست خود را تهیه کنید.

انتخاب اسکراب مناسب با توجه به تنوع برندها، ترکیبات و کاربردهای مختلف، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای یافتن بهترین اسکراب متناسب با نیازهای خود، می‌توانید از ترب استفاده کنید. 

ترب با ارائه تنوع گسترده‌ای از اسکراب‌های مختلف، به شما امکان می‌دهد تا محصولات را بر اساس برند، قیمت و سایر ویژگی‌ها فیلتر و مقایسه کنید.

علاوه‌بر این، ترب به شما امکان می‌دهد تا فروشندگان مختلف را مقایسه کنید و بهترین قیمت را برای اسکراب مورد نظر خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب شهر محل سکونت خود در قسمت ترب من، فروشندگان حضوری محصول مورد نظر را در اطراف خود پیدا کنید.

با استفاده از ترب، می‌توانید به‌راحتی اسکراب مناسب خود را با بهترین قیمت پیدا کنید و از خریدی آسان و مطمئن لذت ببرید.

سخن پایانی

اسکراب صورت یک محصول مراقبت از پوست است که برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. برای استفاده از اسکراب باید ابتدا پوست صورت را پاکسازی کنید و سپس با حرکات دایره‌ای اسکراب را حداکثر ۶۰ ثانیه روی صورت ماساژ دهید، پس از آن اسکراب را بشویید و در آخر از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

با رعایت نکاتی مانند پاک کردن آرایش قبل از اسکراب، استفاده کردن از آب ولرم برای شستشو و یا بخار ندادن پوست صورت قبل و بعد اسکراب و چندین مورد دیگر، می‌توانید بدون آنکه به پوست خود آسیب برسانید، از پاکسازی پوست خود لذت ببرید.

پرسش های متداول در مورد طرز استفاده از اسکراب صورت

آیا آقایان هم می‌توانند از اسکراب صورت استفاده کنند؟

 مردان بیشتر از خشکی، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست رنج می‌برند. استفاده منظم از اسکراب صورت به پاک‌کردن پوست خشک کمک می‌کند و به مرطوب‌کننده اجازه می‌دهد تا پوست را آبرسانی و ترمیم کند و در عین حال از پوسته‌پوسته شدن در آینده جلوگیری کند.

آیا اسکراب صورت برای بدن مناسب است؟

 اسکراب‌های صورت به دلیل ملایم‌تر بودن و داشتن ذرات ریزتر، برای لایه‌برداری از پوست ظریف صورت مناسب هستند؛ درحالی‌که اسکراب‌های بدن زبرتر بوده و ذرات ساینده درشت‌تری دارند که برای لایه‌برداری عمیق‌تر از نواحی ضخیم‌تر بدن مانند آرنج، زانو و پاشنه پا مناسب هستند.

آیا می‌توان هر روز از اسکراب صورت استفاده کرد؟

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که هر روز صبح، صورت خود را اسکراب کنید تا پوستی با ظاهری روشن و درخشان داشته باشید؛ اما لایه‌برداری بیش از حد ممکن است پوست شما را خشک، تحریک‌شده، قرمز و پر از جوش کند. برای همین پیشنهاد می‌شود در شرایط عادی، بیشتر از دو بار در هفته صورت خود را اسکراب نکنید.

🔗 منابع:  wikihow | skinkraft | jtcsonline | aad | healthline

دانیال طبایی
دانیال طبایی

من دانیال هستم و از چیدن کلمات در کنار هم برای خلق متنی خواندنی و مفید، لذت می‌برم. معتقدم که نویسنده محتوا نقشی فراتر از معمار واژگان دارد، برای همین همیشه در تلاشم تا با ارتقای مهارت‌ها و دانش خود در زمینه‌های مختلف، محتوای باکیفیت و ارزشمندی برای مخاطبانم خلق کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *