علت سرد نکردن یخچال چیست؟

سرد نکردن یخچال دلایل زیادی دارد؛ دلایلی از جمله قرارگیری نادرست مواد غذایی درون یخچال، مشکل در سیستم تهویه، کثیف بودن کویل‌های کندانسور، نصب نادرست یخچال، معیوب یا کثیف بودن درزگیرهای واشر، خرابی قطعات داخلی و نامناسب بودن محل قرارگیری دستگاه.

اما چیزی که مهم است کشف علت سرد نکردن یخچال و برطرف کردن مشکل آن است. برخی از علل سرد نکردن یخچال قابل برطرف شدن توسط خودتان است و برخی دیگر نیاز به تخصص یک فرد باتجربه (تکنسین) دارد. در ادامه به بررسی کامل‌تر این موضوع پرداخته‌ایم؛ از دلایل سرد نکردن یخچال، راه‌حل برطرف کردن این مشکل و حتی خرابی فن یخچال و تاثیر آن بر گرم شدن یخچال صحبت کرده‌ایم.

دلایل سرد نکردن یخچال چیست؟

یک تکنسین در حال بررسی و تعمیر ایرادات یخچال
یک تکنسین با بررسی ایرادات یخچال، مشکل سرد نکردن آن را تشخیص می‌دهد.

از جمله رایج‌ترین انواع علت سرد نکردن یخچال می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • محل قرار دادن یخچال
  • نحوه قرارگیری مواد غذایی درون یخچال
  • کثیف بودن کویل‌های کندانسور
  • مسدود بودن دریچه‎‌های هوا
  • نوع قرارگیری یخچال روی سطح
  • کثیف یا شکسته بودن واشر
  • ایراد در تنظیمات دما

هر کدام از این موارد را در بخش بعدی به صورت کامل توضیح داده‌ایم و راه‌حل‌های رفع این مشکلات را نیز بررسی کرده‌ایم.

۱. محل قرار دادن یخچال

یک نصویر گرافیکی نشان‌دهنده فاصله‌های استاندارد یخچال از دیوار و سقف
حداقل فاصله استاندارد یخچال فریزر از دیوارهای بغل و پشت، ۱۰ سانتی‌متر است.

جایی که یخچال خود را قرار می‌دهید، می‌تواند بر میزان توانایی دستگاه در حفظ دمای مناسب تأثیر بگذارد. یخچال‌هایی که برای استفاده در داخل خانه طراحی شده‌اند، باید در محلی نصب شوند که احتمال افزایش یا کاهش شدید دما کمتر باشد. به‌عنوان مثال اگر یخچال برای محیطی مانند انباری خریداری شده باشد، ممکن است نتواند به‌خوبی خنک شود زیرا انبارها فاقد شرایط مناسب برای ایجاد جریان هوا هستند.

دقت کنید که یخچال در فاصله کافی از دیوار قرار گیرد تا جریان هوا وجود داشته باشد. اگر دیواره یخچال زیاد از حد به دیوار چسبیده باشد لازم است که دستگاه را جابه‌جا کنید.

۲. نحوه قرارگیری مواد غذایی درون یخچال

کشوهای یک یخچال که پر از میوه و سبزیجات است
نظم‌دهی مواد غذایی در یخچال علاوه بر حفظ سلامت دستگاه، به حفظ سلامت مواد غذایی و مصرف به‌موقع آن‌ها نیز کمک می‌کند.

مواد غذایی را به گونه‌ای درون یخچال قرار دهید که فشردگی و تجمع کمی در قسمت‌های خاص یخچال ایجاد شود. قرارگیری نامناسب مواد غذایی درون یخچال یکی از علل سرد نکردن یخچال است.

همیشه یخچال فریزری مناسب با تعداد اعضای خانواده و میزان مصرف موادغذایی خریداری کنید. حجم یخچال فریزر باید متناسب با نیاز خانواده انتخاب شود.

در نظر داشته باشید که بعضی از مواد غذایی را اصلا نباید در یخچال نگهداری کنید. ما در مطلبی دیگر ۵ ماده غذایی که هرگز نباید در یخچال نگهداری کنید را معرفی کرده‌ایم.

۳. کثیف بودن کویل‌های کندانسور

کویل‌های کندانسور یخچال که خاک زیادی گرفته است
برای بالا بردن عمر یخچال لازم است که زود به زود تمام بخش‌های دستگاه خود را تمیز کنید.

کویل‌های کندانسور به یخچال کمک می‌کنند تا به خوبی خنک شود. اگر این کویل‌ها با گرد و غبار، گریس، تار عنکبوت یا آلودگی‌های دیگری پوشانده شوند، به درستی کار نخواهد کرد. اگر یخچال شما به دلیل کثیف بودن کویل‌های کندانسور خنک نمی‌شود، لازم است آن‌ها را سریعا تمیز کنید. دستورالعمل‌های تمیز کردن کویل‌های کندانسور بسته به مدل یخچال متفاوت است، بنابراین قبل از شروع تمیزکاری حتماً دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید یخچالی داشته باشید که سال‌های زیادی برای شما کار کند، پیشنهاد می‌کنم مطلب روش‌های افزایش طول عمر یخچال را مطالعه کنید.

۴. مسدود بودن دریچه‎‌های هوا

دختری در حال تماشای درون یخچال شلوغ
سرد نکردن یخچال باعث فاسد شدن مواد غذایی درون آن می‌شود.

اگر یخچال شما خنک نمی‌شود، ممکن است دریچه‌های هوا مسدود شده باشند. مسدود بودن دریچه‌های هوا می‌تواند مانع از فیلتر شدن هوای خنک در داخل دستگاه شود. برای حل این مشکل دریچه‌های داخل یخچال و فریزر را بررسی کنید و وسایلی که ممکن است آن‌ها را مسدود کرده باشند از سر راه بردارید.

۵. نوع قرارگیری یخچال روی سطح

مردی در حال تراز کردن یخچال روی سطح آشپزخانه
برای تراز کردن یخچال روی سطوح شیب‌دار می‌توانید از ابزارهای کمکی استفاده کنید.

نصب مناسب و تراز یخچال به کارکردن درست آن کمک می‌کند. دقت کنید که دستگاه روی سطح صاف و یک‌دست نصب شده باشد. این کار باعث جلوگیری از مشکل عدم حرکت روان گاز در لوله‌ها شده که در نهایت می‌تواند باعث خنک نشدن یخچال شود.

۶. کثیف یا شکسته بودن واشر

واشر خراب درب یخچال
خرابی واشر درب یخچال منجر به بسته ‌شدن نادرست آن شده که در نتیجه هوای گرم را به درون یخچال کشانده و عملکرد دستگاه را مختل می‌کند.

اگر واشرهای یخچال، کثیف، آسیب‌دیده یا فرسوده باشند ممکن است باعث نشت هوای خنک یخچال شوند. واشر یخچال را از نظر کثیفی و سالم بودن بررسی کنید و اگر ایرادی در آن مشاهده می‌کنید خیلی زود برطرف نمایید. اگر پس از تمیز کردن واشرها، متوجه خروج مجدد هوا از درون یخچال به محیط بیرون شده‌اید، سرویس دستگاه را به یک تعمیرکار باتجربه بسپارید.

۷. ایراد در تنظیمات دما

تعمیرکار در حال بررسی و تعمیر یخچال
تعمیرکار با بررسی قسمت کنترل دما مشکل سرد نکردن یخچال را حل می‌کند.

در حالت ایده‌آل دمای یخچال باید بین ۳۲ درجه فارنهایت تا ۴۰ درجه فارنهایت باشد. اگر کنترل‌های دمای یخچال روی تنظیمات اشتباه قرار بگیرند، ممکن است یخچال خنک نشود. به همین خاطر لازم است که در زمان مواجه با مشکلی مانند سرد نبودن یخچال فریزر، چک کردن تنظیمات دمای دستگاه جزء اولین مواردی باشد که بررسی می‌کنید.

چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟

فردی در حال باز کردن در یخچال
تعمیرکار یخچال مشکل سرد نشدن یخچال با وجود سرد بودن فریزر را برطرف می‌کند.

اگر فریزر شما سرد است اما یخچال سرد نمی‌شود، ابتدایی‌ترین راه‌حل، چک کردن میزان مواد غذایی موجود درون یخچال است. در این شرایط اولین اقدامات را می‌توانید خودتان انجام دهید؛ اما اگر مشکل برطرف نشد، ممکن است برخی قطعات آسیب دیده یا کویل‌های کندانسور کثیف شده باشند؛ در چنین شرایطی نیاز به کمک گرفتن از یک تعمیرکار دارید.

اگر فن یخچال کار نکند چه میشود؟

فردی در حال بررسی فن یخچال فریزر
برای بررسی ایرادات فن یخچال فریزر حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

اگر فن یخچال کار نکند، هوای سرد به محفظه یخچال نمی‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است فریزر سرد شود، در حالی که یخچال سرد نمی‌شود. اگر فن متوقف شود، دمای مبرد افزایش یافته و ممکن است کمپرسور بیش از حد گرم شود. در این شرایط هم ممکن است غذا خراب شود.

برای بررسی سالم بودن یا نبودن موتور فن کندانسور، یخچال را از برق بکشید و آن را از دیوار جدا کنید. سپس پوشش پشت یخچال را از روی محفظه موتور بردارید. برای تشخیص ایراد موتور فن، تیغه فن را بررسی کنید و بعد از آن تیغه موتور فن را با دست بچرخانید. اگر تیغه به صورت آزادانه نمی‌چرخد، باید موتور فن کندانسور را تعویض کنید؛ اما اگر تیغه فن آزادانه می‌چرخد، به کمک یک مولتی‌متر تست تداوم موتور فن را انجام دهید. دقت کنید که اگر هر یک از این مراحل برای شما سخت است و در انجام آن مهارت ندارید باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

شما حتی برای خرید لوازم جانبی یخچال و فریزر خود هم می‌توانید از ترب کمک بگیرید. در وبسایت ترب تمامی تجهیزات مورد نیاز برای رفع ایرادات یخچال فریزر خود را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه پیدا خواهید کرد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از علت سرد نکردن یخچال، سرد نشدن یخچال با وجود سرد بودن قسمت فریزر و مشکل فن یخچال صحبت کردیم. همچنین به شما راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه دادیم؛ اما اگر همه دلایل سرد نکردن یخچال که در این مقاله گفته شد را بررسی کرده و یخچال شما هنوز به درستی خنک نمی‌شود، ممکن است در یکی از قسمت‌های داخلی دستگاه مانند فن کندانسور و اپراتور، کمپرسور یا رله دستگاه ایرادی وجود داشته باشد. از آنجایی که تعمیر و جایگزینی این قطعات کار راحتی نیست، لازم است این کار را به یک متخصص بسپارید. 

پرسش های متداول در مورد سرد نکردن یخچال

وقتی یخچال خنک نمی‌شود اولین چیزی که باید بررسی شود چیست؟

اگر یخچال خنک نمی‌شود، اولین کار این است که بررسی کنید به پریز برق وصل است و منبع برق شما متصل است یا نه.

دمای مناسب یخچال برای سرد نگه داشتن محیط درونی آن چقدر است؟

شما باید دمای یخچال خود را زیر ۴۰ درجه فارنهایت نگه دارید. دمای مناسب یخچال برای تازه نگه داشتن مواد غذایی برای مدت طولانی و با جلوگیری از یخ‌زدگی آن‌ها، دمای ۳۷ درجه فارنهایت است.

دلیل گرم بودن یخچال چیست؟

یخچال با گردش هوای خنک‌شده توسط کویل‌های اواپراتور، غذا را سرد نگه می‌دارد. یکی از رایج‌ترین دلایل گرم شدن یخچال، پر شدن بیش از حد آن از مواد غذایی مختلف است.

علت سرد نکردن یخچال ساید سامسونگ چیست؟

احتمالا علت عدم سرد شدن یخچال ساید سامسونگ می‌تواند بر اثر انسداد در سیستم سرمایشی، خرابی در کمپرسور یا نشتی مبرد باشد.

🔗 منابع: Whirlpool | angi | repairclinic

نازنین افشار
نازنین افشار

من نازنین هستم؛ فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران. از ۱۳۹۸ به شکل جدی فعالیتم رو در حوزه محتوا و بازاریابی محتوایی شروع کردم. امروز بعد از چند سال نوشتن محتوا در زمینه‌های مختلف، چیزهای زیادی به دست آوردم که از داشتنشون خوشحالم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *