ماسک ورقه ای چست و چرا اینقدر محبوب شده است؟

از دیرباز ماسک‌‌های صورت به دلیل خواص فوق‌العاده‌‌شان در روتین‌ پوستی افراد حضوری پررنگ داشته‌اند. با گذشت زمان این محصولات نیز ارتقا پیدا کردند و امروزه انواعی از ماسک‌ها، تحت عنوان ماسک‌ ورقه‌ ای به بازار معرفی و عرضه شده‌اند. این محصول باعث زیبایی و طراوت پوست می‌شود و نسبت به سایر ماسک‌ها تاثیرگذاری بیشتری دارد‌. در این مقاله قصد داریم به سوال ماسک‌ ورقه ‌ای چیست پاسخ دهیم و با انواع و کاربرد ماسک‌ صورت ورقه ‌ای آشنا شویم.

ماسک‌ ورقه ‌ای چیست و چه ترکیباتی دارد؟

فردی که یک ماسک صورت ورقه ای را در دست نگه داشته
ماسک ورقه‌ ای حاوی مواد مرطوب‌کننده، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ است که به پوست نرمی، تازگی و درخشندگی می‌بخشد.

ماسک‌های ورقه‌ای از دو بخش تشکیل شده‌اند که یک بخش آن مایع و بخش دیگر آن نقاب است. نقاب این ماسک‌ها معمولا از جنس پنبه، پارچه، الیاف و سلولز تشکیل شده که به‌آسانی روی پوست صورت قرار می‌گیرد.

ماسک‌های ورقه‌ای به شکل گرد، بیضی و شبیه به حالت صورت هستند و در قسمت چشم، لب و بینی شکاف دارند. این شکاف‌ها صحبت کردن، تنفس و دیدن را آسان‌تر می‌کنند.

قسمت مایع ماسک‌های ورقه‌ای کمپلکس مغذی از سرم‌های تقویت‌کننده پوست را دارد و باعث تقویت پوست می‌شود. مایع موجود در هر مدل ماسک ورقه ای، عناصر تشکیل‌دهنده‌ مختص به خود دارد که خواص منحصربه‌فردی به آن بخشیده است. مواد مغذی موجود در سرم پس از اینکه روی صورت قرار می‌گیرد، به‌سرعت جذب پوست می‌شود و پوست صورت را تقویت می‌کنند.

اگر می‌خواهید به‌طور کلی بدانید ماسک صورت چیست و چه کاربردهایی دارد، مطلب لینک‌شده را مطالعه کنید.

فواید و کاربرد ماسک‌ صورت ورقه‌ ای 

خانمی در حال زدن ماسک ورقه ای به صورتش
فواید بی‌شمار ماسک ورقه ای باعث شده تا در اکثر مراکز بهداشتی و پوستی از آن استفاده شود.

ماسک‌ ورقه‌ ای انواع مختلفی با فواید منحصر‌به‌فرد دارد. این ماسک‌ها سلامت و جوانی پوست را تضمین می‌کنند. از جمله فواید این ماسک‌ها بدین ترتیب اشاره می‌شود:

  • افزایش میزان جذب مواد مغذی
  • آبرسانی و تامین رطوبت پوست 
  • جوانسازی پوست
  • روشن کردن پوست
  • درمان جوش
  • کلاژن‌سازی
  • تنظیم چربی پوست

دفعات استفاده از ماسک صورت ورقه ای

یک آقا با ماسک مشکی ورقه ای روی صورتش
استفاده از ماسک ورقه‌ای به سرعت و سهولت امکان‌پذیر است و به پوست تغذیه و رطوبت می‌دهد.

استفاده صحیح از ماسک ورقه‌ ای در صاف‌تر و شفاف شدن پوست بسیار موثر است، اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد و غیر معمول از ماسک‌های ورقه‌ای سبب تحریک پوست خواهد شد، بنابراین باید محدودیت‌هایی در استفاده از ماسک در طول هفته برای خود تعیین کنید.

ماسک ورقه ای گیاهی را می‌توانید با فواصل زمانی کوتاه استفاده کنید؛ اما ماسک‌هایی که دارای ترکیبات شیمیایی هستند، باید با محدودیت استفاده شود. به‌عنوان مثال در بعضی از ماسک‌های فرموله‌شده ترکیباتی مثل گلیکولیک و اسیدهای لایه‌بردار ضعیف وجود دارد که استفاده روزانه از آن‌ها باعث حساسیت‌های پوست می‌شود.

  • به افراد با پوست مستعد آکنه توصیه می‌شود که نهایتا هر ۴ روز یک بار (هفته‌ای ۲ مرتبه) از ماسک ورقه ای صورت استفاده کنند.
  • افرادی که پوست خشک دارند، بهتر است در هفته ۳ مرتبه از ماسک‌های آبرسان جهت حفظ رطوبت و آبرسانی پوست استفاده کنند.
  • از ماسک ورقه ای ویتامین سی باید نهایتا یک الی دو بار در هفته استفاده نمایید.
  • ماسک‌هایی که ترکیبات شیمیایی مثل لایه‌بردار دارند، بهتر است فقط یک مرتبه در هفته استفاده شوند.

هر چند ماسک‌های ورقه‌ای خاصیت درمانی دارند، اما افراد با پوست حساس و مستعد جوش، باید در استفاده از ماسک‌ها دقت بیشتری داشته باشند و به‌طور روزانه از این محصولات استفاده نکنند.

نحوه استفاده از ماسک صورت ورقه ای

یک نوجوان در حال زدن ماسک ورقه ای سبز رنگ
قبل از استفاده از ماسک ورقه‌ای، بهتر است پوست را تمیز کنید و بعد از استفاده، محصول باقیمانده را به پوست جذب کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

برای اثرگذاری بهتر و بیشتر ماسک‌های ورقه‌ای باید نحوه استفاده درست از آنها را رعایت کنید.

  1. برای شروع ابتدا صورت خود را به‌طور کامل بشویید تا تمامی آلودگی‌های پوست‌تان تمیز شود.
  2. سپس ماسک ورقه‌ای را روی پوست تمیز خود قرار دهید.
  3. دقایقی را صبر کنید تا مواد درون ماسک جذب پوست شما شود.
  4. پس از حدودا بیست دقیقه آن را از صورت خود بردارید.

از خوبی‌های ماسک‌های ورقه‌ای این است که نیازی به شستن صورت پس از استفاده از ماسک نیست. اگر بعد از استفاده از ماسک، مواد روی پوست شما باقی ماند، به‌آرامی ماساژ دهید تا وارد پوست شده و کاملا جذب شود.

انواع ماسک ورقه‌ ای 

نیم‌رخ یک خانم با ماسک ورقه ای روی صورتش
استفاده منظم از ماسک ورقه‌ای می‌تواند به بهبود بافت پوست، کاهش خطوط ریز و افزایش روشنایی پوست کمک کند.

ماسک‌های ورقه‌ای انواع مختلفی با فواید و ویژگی‌های خاص خود را دارند. آشنایی با انواع ماسک‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین ماسک را تهیه کنید. به تعدادی از این ماسک‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ماسک ورقه ‌ای هیالورونیک اسید: آبرسانی عمقی و شادابی و جوان‌سازی پوست در کنار مرطوب‌کنندگی بسیار قوی که خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.
  • ماسک ورقه ‌ای نیاسینامید: خشکی پوست را رفع کرده و باعث روشن و شفافیت آن می‌شود. نیاسینامید التیام‌بخش پوست و بهبود‌دهنده جوش و آکنه است. به‌علاوه نیاسینامید با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه می‌کند و قرمزی و لکه‌های پوست را کاهش می‌دهد.
  • ماسک ورقه ‌ای میوه‌ای: معمولا انواع مختلفی از میوه‌ها برای تهیه ماسک ورقه‌ای استفاده می‌شود؛ از جمله انگور، خیار، پرتقال و آناناس. این ترکیبات سالم و طبیعی پوست شما را شاداب و سرزنده می‌کند.
  • ماسک ورقه‌ ای مخصوص اطراف چشم: خواص آنتی‌اکسیدان باعث افزایش خون‌رسانی و متابولیسم سلولی در ناحیه حساس چشم می‌شود. خود این فرایند نتیجه کلاژن‌سازی و بهبود الایتیسیته (انعطاف‌پذیری) و نرمی پوست را به همراه دارد.
  • ماسک ورقه ‌ای مخصوص لب: ماسک ورقه ای لب باعث ترمیم و رطوبت‌رسانی به لب‌ها شده و خشکی لب‌ها را درمان می‌کند.

اگر به ماسک‌های خانگی علاقه‌مندید، ما در مطلبی دیگر طرز تهیه بهترین ماسک صورت خانگی برای جوانسازی پوست را گفته‌ایم.

چگونه ماسک مناسب پوست خود را پیدا کنیم؟

زنی که خوابیده و یک ماسک ورقه ای روی صورتش است
ماسک ورقه‌ای مناسب برای انواع پوست‌ها در بازار موجود است؛ از پوست خشک تا چرب و حتی حساس.

ماسک‌های ورقه‌ای همه‌کاره هستند و در اشکال مختلف به فروش می رسند. با توجه به انواع مختلفی که این ماسک‌ها دارند، در ادامه نحوه پیدا کردن مناسب این ماسک‌ها را بر اساس پوست آورده‌ایم. مواد تشکیل‌دهنده ماسک‌ها با توجه به نیاز پوستی عبارتند از:

ماسک پوست چربماسک پوست خشکماسک ضد پیریماسک بعد از آفتاب گرفتن
زغال چوبآلوئه‌ورااسید گلیکولیک آلوئه‌ورا
رتینول بابونهاسید لاکتیک گلیسیرین 
خاک رس سرامیدها
پپتیدها 
گلیسیرین 
ترکیبات انواع مختلف ماسک صورت

اگر پوست‌تان جوش دارد، لیستی از بهترین ماسک صورت برای جوش را در مطلبی دیگر معرفی کرده‌ایم.

ماسک ورقه ای از کجا بخریم؟

انواع متنوع ماسک ورقه ای روی پس‌زمینه کرمی

سایت ترب یکی از بهترین و معتبرترین منابع برای خرید ماسک ورقه‌ ای است. این سایت انواع مختلفی از ماسک‌های ورقه‌ای را ارائه می‌دهد. سایت ترب فروشندگانی را تحت پوشش خود دارد که برندهای معروف و باکیفیت در زمینه محصولات مراقبت از پوست عرضه می‌کنند و اطلاعات کاملی در مورد هر محصول و نحوه استفاده از آن را ارائه می‌دهند. با خرید ماسک ورقه‌ ای از سایت ترب، مطمئن خواهید بود که محصولی سالم را برای پوست خود استفاده می‌کنید.

کلام پایانی 

همان‌طور که در این مقاله خواندیم ماسک‌ ورقه ‌ای در تامین ویتامین‌های ضروری و هیدراته نمودن پوست عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. این ماسک‌ها باعث می‌شوند تا تمام مولکول‌های مفید در اعماق پوست نفوذ کنند و رادیکال‌های آزاد مضر از سطح پوست زدوده شوند. همچنين با انواع ماسک‌ها و کاربرد ماسک صورت ورقه ای آشنا شدیم و درباره نحوه استفاده درست از این محصول توضیحاتی دادیم.

پرسش های متداول در مورد ماسک ورقه ای

آیا ماسک ورقه‌ای برای پوست چرب مناسب است؟

بله، ماسک ورقه‌ای مناسب برای پوست چرب دارای رتینول، خاک رس و زغال است.

آیا استفاده از ماسک ورقه‌ای برای پوست حساس مناسب است؟

بله، ماسک ورقه‌ای برای پوست حساس نیز مناسب است؛ زیرا معمولا حاوی مواد آرامش‌بخش و ضد التهاب است که به این مدل از پوست‌ها کمک می‌کند.

چند بار در هفته باید از ماسک ورقه‌ای گیاهی استفاده کرد؟

استفاده از ماسک ورقه‌ای گیاهی ۲-۳ بار در هفته به پوست کمک می‌کند تا تغذیه و رطوبت لازم را دریافت کند.

🔗 منبع: byrdie

الهه برزگر
الهه برزگر

من، الهه، نویسنده محتوای خلاق و بازاریاب محتوا، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوترم و به‌عنوان ایده‌پرداز تبلیغات وارد عرصه جذاب دیجیتال مارکتینگ شدم. در ادامه روند کاری شروع به نوشتن برای وب‌سایت‌های معتبر کردم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *