اسپرسوساز چیست؟ راهنمای جامع برای تبدیل‌ شدن به یک باریستای حرفه‌ای

اگر طرفدار قهوه ‌فوری باشید، ممکن است تعجب کنید چرا باید یک دستگاه اسپرسو ساز را برای خانه یا محل کار خودتان انتخاب کنید. زمانی‌که صحبت از طعم‌‌های غنی و رایحه‌های جذاب است، قهوه‌ فوری نمی‌تواند رقابت کند. اولین دستگاه اسپرسو ساز در ایتالیا اختراع شد، از آن زمان این دستگاه به یکی از تجهیزات اصلی کافه‌ها تبدیل شده است. با این دستگاه با هر شات اسپرسو، قهوه را به پایه نوشیدنی موردعلاقه خودتان تبدیل کنید. در این مطلب، کارایی اسپرسوساز را معرفی و به شما کمک می‌کنیم با قهوه طعم‌های جادویی بسازید و از نوشیدن اسپرسو نهایت لذت را ببرید.

اسپرسوساز چیست؟ با طعم غنی آن وارد دنیای قهوه شوید!

یک مرد در حالی که دستگاه اسپرسوساز را فشار می‌دهد، تا اسپرسو داخل لیوان بریزد.
طعم غنی و دلچسب اسپرسو به کیفیت قهوه بستگی دارد.

با هر شات اسپرسو، یک نوشیدنی با طعم غنی و مزه‌های پیچیده تهیه کنید، اما تهیه اسپرسو پیچیده نیست. دستگاه اسپرسو ساز، دستگاهی برای دم‌ کردن قهوه با طعم عالی و رایحه‌ای فریبنده است که با فشار اهرم بالایی، آب داغ را از میان دانه‌های آسیاب‌شده قهوه که در محفظه‌ای محکم قرار دارند، رد می‌کند و یک شات قهوه‌ غلیظ با طعمی ۱۰ برابر خوشمزه‌تر از قهوه‌های فوری به شما می‌دهد. فوم غلیظ به رنگ کارامل بالای فنجان، بافت کرمی به اسپرسو می‌بخشد.

اولین مدل اسپرسوساز در سال ۱۸۸۴ توسط آنجلو موریوندو ساخته شد. اما ماشینی که او ساخته بود یک سری ایرادها داشت که در سال ۱۹۰۱ لوئیچی بتزرا با افزودن بخش‌هایی به دستگاه مانند پرتافیلتر و بهتر کردن عملکرد بویلر، این دستگاه را بهبود بخشید. این بهبودها باعث شدند تا دستگاه اسپرسوساز به شکلی که امروز می‌شناسیم تبدیل شود و به قهوه‌دوستان این امکان را بدهد که به راحتی از یک شات اسپرسو لذت ببرند.

حتما بخوانید: پرفروش ترین اسپرسو ساز؛ ۱۰ مدل برای تهیه اسپرسوی بهشتی در خانه

مزایا و معایب دستگاه اسپرسو ساز

  • تهیه قهوه غلیظ‌تر و قوی‌تر
  • امکان سفارشی‌سازی قهوه
  • تهیه انواع نوشیدنی‌های مختلف
  • گران‌تر از قهوه‌سازهای قطره‌ای
  • عملکرد پیچیده‌تر از قهوه‌سازهای قطره‌ای

انواع دستگاه اسپرسو ساز کدام است؟

یک دستگاه اسپرسو اتوماتیک با بدنه مشکی رنگ درخانه شیک
دستگاه اسپرسو اتوماتیک در کافه‌ها و رستوران‌ها کاربرد دارد.

قبل از امتحان‌ کردن طعم بی‌نظیر یک اسپرسو غلیظ و کرمی، باید دستگاه اسپرسوساز مناسبی انتخاب کنید. برای خرید اسپرسوساز، باید بدانید با دستگاه اسپرسو ساز چه نوشیدنی‌هایی دوست دارید بنوشید. دستگاه اسپرسوساز بر اساس عملکردی که به طرفداران قهوه می‌دهد، به سه دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. اسپرسوساز اتوماتیک

  • عملکرد: تهیه اسپرسو با فشار دادن یک دکمه
  • ویژگی‌ها: دارای آسیاب داخلی برای خرد کردن دانه‌های قهوه، دانه‌ها را آسیاب کرده و مقدار معینی از قهوه را دم می‌کند
  • مناسب برای: خانه، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها
  • نکات خرید: هنگام خرید به فشار بخار، ظرفیت مخزن آب و نوع آسیاب توجه کنید
  • توضیحات: این دستگاه برای کسانی مناسب است که زمان کافی برای آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه ندارند و به دنبال طعم بی‌نظیر اسپرسو هستند. با فشار دادن چند دکمه، قهوه آماده می‌شود.

حتما بخوانید: معرفی بهترین اسپرسو ساز اتوماتیک بازار با مزایا و معایب

۲. اسپرسوساز نیمه‌اتوماتیک

  • عملکرد: تهیه اسپرسو در خانه با دانه‌های ریز قهوه
  • ویژگی‌ها: دانه‌های قهوه را با آسیاب خرد کرده، داخل پورتافیلتر می‌ریزید و تعداد شات‌های اسپرسو را تنظیم می‌کنید. آب، دما و فشار توسط یک پمپ الکترونیکی و به‌صورت خودکار در محفظه دم تنظیم می‌شود.
  • مناسب برای: افرادی که می‌خواهند طعم خوشمزه‌ترین اسپرسو را در خانه تجربه کنند
  • نکات خرید: مناسب برای کافه‌ها که نوشیدنی‌های متنوع بر پایه قهوه سرو می‌کنند
  • توضیحات: برای تهیه اسپرسو با این دستگاه، دانه‌های قهوه را آسیاب کرده، در پورتافیلتر قرار می‌دهید و چند دکمه را فشار می‌دهید تا قهوه آماده شود.

۳. اسپرسوساز فوق اتوماتیک

برای تهیه اسپرسو با این دستگاه، کافی است دانه‌های ریز قهوه را در دستگاه بریزید و دکمه‌ها را فشار دهید. این دستگاه به‌سرعت قهوه را آماده می‌کند، به‌طوری که زمان تهیه قهوه به اندازه چک‌کردن یا پاسخ‌دادن به یک ایمیل کوتاه است.

  • عملکرد: تهیه اسپرسو با فشردن چند دکمه
  • ویژگی‌ها: نیاز به دانه‌های ریز قهوه دارد و با فشردن دکمه‌ها اسپرسو تهیه می‌شود. زمان تهیه قهوه با این دستگاه بسیار کوتاه است.
  • مناسب برای: افرادی که زمان کمی دارند و به راحتی قهوه می‌خواهند.
  • نکات خرید: تهیه قهوه به‌سرعت و آسانی

حتما در زمان خرید توجه داشته باشید که جنس بدنه دستگاه اسپرسوساز از استیل باشد تا ماندگاری بالایی داشته باشد.

۴. اسپرسوساز خانگی

این دستگاه برای کسانی مناسب است که به تهیه قهوه به صورت دستی علاقه دارند و می‌خواهند فرایند دم کردن قهوه را کنترل کنند. با استفاده از این اسپرسوساز، می‌توانید تجربه‌ای شبیه به کافی‌شاپ در خانه خود داشته باشید و اسپرسو با طعم دلخواه خود را تهیه کنید.

  • عملکرد: تهیه اسپرسو به صورت دستی با استفاده از پورتافیلتر و تمپر
  • ویژگی‌ها: دارای نازل بخار برای تهیه کف شیر، کنترل دما و فشار بخار، امکان تنظیم میزان قهوه و آب
  • مناسب برای: خانه و مصارف شخصی
  • نکات خرید: هنگام خرید به کیفیت ساخت، توان دستگاه، نوع و حجم بویلر، و قابلیت تنظیمات دستگاه توجه کنید

حتما بخوانید: بهترین اسپرسو ساز خانگی؛ معرفی ۱۳ مدل برتر

فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز: کدام برای تهیه قهوه مناسب‌تر است؟

  • قیمت: قهوه‌سازهای قطره‌ای قیمت مناسب‌تری دارند؛ اسپرسوسازهای باکیفیت گران‌تر هستند.
  • اندازه دانه‌های قهوه: اسپرسوساز از پودر قهوه دانه‌ریز استفاده می‌کند؛ قهوه‌ساز از پودر دانه‌درشت.
  • مدت‌زمان دم‌ کردن قهوه: اسپرسوساز در ۲۰ تا ۳۰ ثانیه اسپرسو آماده می‌کند؛ قهوه‌ساز ۵ تا ۱۰ دقیقه نیاز دارد.
  • میزان استفاده از آب: برای اسپرسو، به‌ازای هر ۱.۵ اونس آب، ۷ گرم پودر قهوه؛ برای قهوه فیلتری، به‌ازای هر ۶ اونس آب، یک یا دو قاشق پودر قهوه.
  • طعم و رنگ: اسپرسو طعم قوی‌تر و رنگ کرمی‌تر دارد؛ قهوه فیلتری رنگ تیره‌تری دارد.
  • نحوه استفاده: کار با قهوه‌ساز قطره‌ای آسان‌تر است؛ اسپرسوسازهای نیمه‌اتوماتیک به مهارت بیشتری نیاز دارند.

دستگاه اسپرسوساز چگونه کار می‌کند؟

یک مرد درحالی که فشار دستگاه اسپرسوساز را تنظیم میکند، مقداری اسپرسو از دستگاه اسپرسوساز می ریزد.
برای تهیه انواع نوشیدنی‌های برپایه قهوه، دستگاه اسپرسوساز را با درجه فشار متفاوت تنظیم کنید.

 بیشتر اسپرسوسازها برای تهیه یک اسپرسو کرمی رنگ، عملکرد یکسانی دارند. البته برای تهیه یک شات لاته یا آمریکانو باید دستورهای جدیدی را امتحان کنید. طرز استفاده از دستگاه اسپرسو ساز برای تهیه یک اسپرسو غلیظ با طعم قوی شامل مراحل زیر است:

  1. قهوه را آسیاب کنید: برای تهیه اسپرسو با اسپرسوساز باید دانه‌های قهوه را با آسیاب ریز بکوبید. اگر دانه‌های ریز و یک‌دست انتخاب کنید، قهوه طعم قوی‌تری خواهد داشت.
  2. پورتافیلتر را پر کنید: حتما در زمان سفارش قهوه در کافه، پرسنل کافه را دیده‌اید که قبل از اضافه‌ کردن پودر قهوه به پورتافیلتر، تفاله قهوه در پورتافیلتر را قبل از اتصال به واشر اسپرسوساز در دستمال مشکی می‌ریزند. پورتافیلتر مخفف (فیلتر قابل‌حمل) و همان ابزاری است که به واشر اسپرسوساز متصل می‌شود. این وسیله، قهوه شما را نگه می‌دارد تا آب از آن عبور کند و اسپرسو آماده شود.
  3. تنظیمات خود را انتخاب کنید: اکنون که دانه‌های ریز قهوه برای یک اسپرسو خوش‌طعم آماده است، آن را به واشر متصل کنید. همه چیز برای تهیه یک اسپرسو قوی آماده است، دکمه را فشار دهید. چند ثانیه منتظر بمانید تا اسپرسو آماده شود. البته فراموش نکنید که قبل از فشردن دکمه، فشارسنج را تنظیم کنید. فشارسنج به شما می‌گوید که چه مقدار فشار به اسپرسو وارد می‌شود. تنظیم درجه فشارسنج در اسپرسوساز به ذائقه شما بستگی دارد. فراموش نکنید که انتخاب فشارسنج به‌صورت خودکار برای تهیه اسپرسو مناسب نیست.

کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز روی طعم و کیفیت اسپرسو تاثیر می‌گذارد. اگر دوست دارید یک اسپرسو با طعم عالی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب ما را درباره علت کم شدن فشار دستگاه اسپرسوساز بخوانید.

بهترین مدل‌های دستگاه اسپرسوساز را قبل از خرید بشناسید!

کدام مدل دستگاه اسپرسوساز را برای خانه یا کافه انتخاب می‌کنید؟ در بازار مدل‌های مختلف خارجی و ایرانی به فروش می‌رسد که از لحاظ کیفیت و طعم قهوه تفاوت دارند. اگر تصمیم گرفته‌اید که دستگاه اسپرسوساز را برای خانه یا کافه بخرید، مدل‌های زیر را بررسی کنید. در ادامه دو مدل اسپرسوساز را معرفی می‌کنیم.

۱. اسپرسوساز ندوا مدل ۱۴۷

دستگاه اسپرسوساز برند ندوا با بدنه استیل
دستگاه اسپرسوساز برند ندوا

دستگاه اسپرسوساز ندوا توانایی تهیه اسپرسو قوی را دارد. این اسپرسوساز با قابلیت تولید کف شیر، به کافه‌داران این امکان را می‌دهد که اسپرسو را با شیر تزیین کنند. از دیگر قابلیت‌های این اسپرسوساز، سینی چکه‌گیر و نشانگر میزان فشار قهوه است. دستگاه اسپرسوساز ندوا به کافه شما کمک می‌کند که انواع نوشیدنی‌ها بر پایه قهوه (از جمله اسپرسو، کافه لاته و کاپوچینو) را سرو کنید و منو جذاب‌تری داشته باشید.

  • داشتن سیستم گرم‌ کردن فنجان
  • قابلیت تولید کف شیر
  • داشتن سیستم کاپوچینوساز
  • نداشتن آسیاب قهوه
  • عدم قابلیت برنامه‌ریزی

۲. اسپرسوساز جیپاس مدل ۴۱۵۱۹

دستگاه اسپرسوساز جیباس با بدنه استیل و رنگ نقره ای
دستگاه اسپرسوساز برند جیپاس

بدون شک نوشیدن یک اسپرسو گرم با طعم عالی بعد از فعالیت‌های روزانه، حسابی سرحال‌کننده است. برای تهیه اسپرسو باکیفیت، علاوه بر پودر قهوه یکدست، به یک دستگاه اسپرسوساز با برند معتبر نیاز دارید. دستگاه اسپرسوساز جیپاس همان دستگاهی است که باید به آشپزخانه اضافه کنید. جنس بدنه این دستگاه از استیل است و به‌ راحتی تمیز می‌شود. این اسپرسوساز مجهز به فشارسنج و فیلتر متحرک قابل‌ شست‌وشو است و قابلیت آماده‌سازی یک یا دو فنجان قهوه را دارد.

  • قابلیت تنظیم میزان غلظت قهوه
  • داشتن قابلیت تنظیم بخار
  • قابلیت فیلتر متحرک قابل‌ شست‌وشو
  • نداشتن سیستم شست‌وشو خودکار

دستگاه اسپرسوساز را از کجا خریم؟

یک خریدار در حال انتخاب دستگاه اسپرسوساز از بین سه دستگاه اسپرسوساز متنوع
در فروشگاهای متنوع ترب، دستگاه اسپرسوساز را قیمت‌های متنوع جست‌وجو کنید.

اکنون که ویژگی‌ها و مدل‌های دستگاه اسپرسوساز را بررسی کرده‌ و با کارایی اسپرسوساز آشنا شده‌اید، وقت آن شده که آن را به آشپزخانه یا کافه اضافه کنید. پیشنهاد ما برای خرید دستگاه اسپرسوساز جستجو در وبسایت ترب است. شما می‌توانید در فروشگاه‌های متنوع ترب، قیمت انواع مدل‌های مختلف را مقایسه کنید و اسپرسوساز را با بهترین قیمت از برندهای معتبر بخرید.

سخن پایانی

دستگاه اسپرسوساز با فشار آب داغ و دانه‌های ریز قهوه، یک اسپرسو با طعم غنی برای شما آماده می‌کند. یکی از تفاوت‌های اصلی دستگاه اسپرسوساز با قهوه‌ساز فیلتری در درجه ریزی یا درشتی قهوه و نحوه استفاده از آن است. در تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز، به دانه‌ریز و یکدست قهوه نیاز دارید درحالی‌که برای تهیه قهوه با قهوه‌ساز سخت‌گیری در دانه‌های قهوه وجود ندارد.

پرسش های متداول در مورد دستگاه اسپرسوساز

چه نوع قهوه‌ای برای اسپرسوساز مناسب است؟

قهوه‌ای که برای اسپرسوساز استفاده می‌شود، باید با آسیاب به‌خوبی کوبیده شده باشد تا آب به‌راحتی از دانه‌های قهوه عبور کنند.

از اسپرسوساز برای تهیه چه نوع نوشیدنی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

شما می‌توانید با اسپرسوساز انواع نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را از جمله لاته، موکا و کاپوچینو تهیه کنید.

تفاوت اسپرسوساز و قهوه‌ساز چیست؟

فرق اسپرسوساز و قهوه‌ساز در این است که اسپرسوساز با استفاده از فشار آب داغ، قهوه را از میان فیلتر عبور می‌دهد، اسپرسو را تهیه می‌کند. قهوه‌ساز با فیلترکردن آب داغ از میان‌دانه‌های قهوه، قهوه تیره‌تری به شما می‌دهد.

🔗 منابع: Majesty coffeekitchenaid

اعظم شورکشتی
اعظم شورکشتی

من اعظم هستم؛ دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی که از سال ۹۹ در مسیر محتوا قدم گذاشتم. با گذشت زمان و علاقه‌ای که به نوشتن داشتم، تمرکزم به سمت موضوعات مختلف کشیده شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *