۱۱ نکته کلیدی برای مراقبت از موهای رنگ شده

پس از اینکه به رنگ موی دلخواه خود رسیدید، قدم بعدی این است که مطمئن شوید با رعایت روتین مراقبت از موهای رنگ شده، اقدامات مناسب را برای حفظ سلامت موهای خود و جلوگیری از محو شدن رنگ انجام داده‌اید. چه با رنگ موهای فانتزی، تغییر چشمگیری ایجاد کرده باشید و چه یک هایلایت ساده انجام داده باشید، باید برای حفظ ظاهر و درخشش موهای خود، مواد مغذی را به آن‌ها برسانید و مراقبت بعد از رنگ مو را به خوبی انجام دهید. در این مقاله با اشاره به ۱۱ نکته، نحوه مراقبت از موهای رنگ شده را توضیح خواهیم داد.

نحوه مراقبت از موهای رنگ شده

با داشتن روتین مراقبت از موهای رنگ شده و توجه به چند نکته ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده، می‌توانید ماندگاری آن‌ها را به بیشترین میزان ممکن برسانید. مراقبت بعد از رنگ مو، علاوه‌بر حفظ خود رنگ شامل حفظ نرمی و لطافت و همینطور درخشندگی موها هم می‌شود. در ادامه، نکات مهمی که برای مراقبت از موهای رنگ شده باید به آن‌ها توجه کنید را نام می‌بریم.

۱. دفعات شستشوی موها را کم‌تر کنید

هرچه بیشتر موهای خود را بشویید، رنگ مو زودتر و بیشتر کدر می‌شود؛ به همین سادگی! بنابراین، شاید لازم باشد هنگامی که موهای خود را رنگ می‌کنید، برخی از عادات و روتین‌های روزانه خود را تغییر دهید و تعداد دفعاتی که موهای خود را می‌شویید، کم‌تر کنید. بهترین راه برای مراقبت از موهای رنگ شده، این است که فقط دو تا سه بار در هفته آن‌ها را بشویید. بعد از شستشو، می‌توانید ریشه‌های مو که در اثر استفاده از شامپو خشک شده‌اند را با روغن چرب کنید.

اگر نمی‌دانید موهای رنگ شده را چطور باید بشویید، ما نکات شستن مو بعد از رنگ کردن را به طور کامل در مطالب قبلی وبلاگ ترب توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

۲. کم‌تر شامپو بزنید

یک خانم در حال لبخند زدن و تکان دادن موهای رنگ شده کوتاه خود
هر چه کم‌تر موهای خود را بشویید، رنگ ماندگارتری خواهید داشت.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که سال‌ها یک روتین مشخص داشته‌اید و هر روز موهای خود را می‌شستید، تغییر یک شبه این عادت احتمالا برایتان دشوار خواهد بود. راهکاری که برای این افراد داریم، این است که به جای شامپو از نرم کننده استفاده کنید. با این کار بدون اینکه موهای خود را با شامپو که باعث کدر شدن رنگ مو می‌شود شسته باشید، نرمی و درخشندگی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورید و مواد مغذی را هم به موهایتان می‌رسانید.

۳. شامپوی مناسب انتخاب کنید

شامپوی مخصوص موهای رنگ شده، بدون دلیل ساخته نشده است. شامپوهای معمولی، رنگ مو را می‌شویند. همچنین، کدر شدن و محو شدن آن را نیز تسریع می‌کنند. اما در شامپوی مناسب موهای رنگ شده، فرمولاسیون خاصی وجود دارد که برای محافظت از رنگ مو ساخته شده است و به زیبایی، شادابی و درخشندگی موها کمک می‌کند.

شامپویی که برای موهای رنگ شده استفاده می‌کنید، باید حاوی آنتی‌اکسیدان باشد. آنتی اکسیدان، از محو شدن رنگ جلوگیری می‌کند. همچنین، شامپوی مورد استفاده شما، باید از موهایتان در برابر رادیکال‌های آزاد نیز محافظت کند. به طور کلی، استفاده از شامپوی مناسب راز محافظت از رنگ مو است و باعث می‌شود موها ظاهری صاف و درخشان داشته باشند.

۴. نرم کننده، نرم کننده، نرم کننده

وقتی موی خود را رنگ می‌کنید، شکننده‌تر می‌شود و در نتیجه، رنگ مو محو و کدر می‌شود. بنابراین، استفاده از نرم کننده بعد از رنگ کردن مو، اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. در واقع، شما با استفاده از نرم کننده اجازه می‌دهید که روغن‌ها، پلیمرها و سایر عناصر آبرسانی که معمولا در یک نرم کننده باکیفیت وجود دارد، یک سد محافظت ایجاد کنند که از محو شدن رنگ مو جلوگیری می‌کنند.

اگر می‌خواهید با رنگ موهای محبوب بازار آشنا شوید، ما پرطرفدارترین رنگ مو های سال را معرفی کرده‌ایم.

۵. از موهای خود در برابر حرارت محافظت کنید

آرایشگر در حال رنگ زدن انتهای موهای یک خانم
حرارت، دشمن رنگ مو است.

یکی از معانی روتین مراقبت از موهای رنگ شده، این است که باید از موهای خود در برابر هر نوع حرارتی محافظت کنید؛ چه این گرما مثل نور خورشید، از یک منشاء طبیعی ایجاد شده باشد، چه از وسایل گرمایشی برای مو مثل سشوار و اتو مو. البته، اگر مجبور هستید در معرض آفتاب قرار بگیرید یا از سشوار و وسایل مشابه استفاده کنید، می‌توانید از روش‌های محافظت از مو در برابر حرارت نیز استفاده کنید.

یکی از این روش‌ها، استفاده از اسپری‌های مخصوص محافظت از مو در برابر گرما است که بررسی‌ها نشان داده واقعا کار می‌کنند. مواد تشکیل دهنده اسپری‌های محافظ با دفع حرارت، آسیب گرما را کاهش می‌دهند. با این حال، نمی‌توانند محافظت ۱۰۰ درصدی و کامل ایجاد کنند و قطعا مقداری از آسیب باقی می‌ماند. بنابراین، هنوز هم باید تا جای ممکن کم‌تر در معرض گرما و حرارت قرار بگیرید.

۶. از ماسک مو استفاده کنید

استفاده از ماسک مو، یکی از روش‌های مراقبت از موهای رنگ شده است که تاثیر بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین دلیل تاثیرگذاری آن، این است که خاصیت مشابه نرم کننده دارد که پیش از این، از اهمیت بسیار زیاد آن گفتیم. برای اینکه معجزه ماسک مو را درک کنید، کافی است اشاره کنیم که فقط ۲ بار استفاده از آن در هفته به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، مقادیر زیادی از مواد مغذی و معدنی را به موهای شما می‌افزاید که به ترمیم آسیب و افزایش درخشندگی آن‌ها کمک می‌کند و ماندگاری آن‌ها را نیز به طور طبیعی افزایش می‌دهد.

اگر دچار ریزش مو شده‌اید و به دنبال یک رنگ مناسب می‌گردید، ما بهترین رنگ مو برای جلوگیری از ریزش مو را در مطالب قبلی معرفی کرده‌ایم.

۷. موهای خود را به طور طبیعی خشک کنید

یک خانم با موهای صورتی هایلایت شده که سر خود را گرفته
اگر موهای خود را رنگ کرده‌اید، حتی حوله را هم نباید با شدت زیاد روی آن‌ها بکشید.

گرمای سشوار، اتوی مو و فر مو نه تنها به آن‌ها آسیب می‌رساند، بلکه باعث کاهش رطوبت و درخشش رنگ می‌شود. حتی حوله کشیدن با شدت زیاد روی موها نیز رنگ را کدر می‌کند. بنابراین، بهترین کار این است که اجازه دهید موهایتان در معرض هوا و به طور طبیعی خشک شوند. با این کار، ماندگاری رنگ افزایش می‌یابد و در عین حال، موهای خود را نیز از خطرات سشوار در امان نگه خواهید داشت.

۸. از موهای خود در برابر اشعه UV محافظت کنید

اشعه ماوراء بنفش، دشمن شماره یک ماندگاری و درخشش رنگ مو به شمار می‌رود و نور خورشید، منبع اصلی آن است. نور خورشید حتی در زمستان هم که به نظر می‌رسد شدت تابش آفتاب کم‌تر می‌شود، برای مو مضر است. بنابراین، حتما باید تهیه و استفاده از اسپری محافظ UV برای مو را در روتین مراقبت از موهای رنگ شده خود قرار دهید.

۹. در استخر، مراقبت لازم را انجام دهید

احتمالا این شایعه را شنیده‌اید که کلر موجود در آب استخر، رنگ مو را سبز می‌کند. کلر نه تنها باعث تغییر رنگ مو می‌شود (البته، صد درصد بدیهی است که آن را به سبز تبدیل نمی‌کند)، بلکه سرعت کدر شدن رنگ را نیز افزایش می‌دهد.

بنابراین، اگر قصد دارید به استخر بروید، حتما مراقبت‌های لازم را انجام دهید. برای مراقبت از موهای رنگ شده در استخر، یک لایه نرم کننده روی موهای خود بزنید تا یک سد محافظ در برابر آسیب‌های شیمیایی تشکیل شود. استفاده از کلاه استخر را هم فراموش نکنید.

۱۰. رژیم غذایی سالم داشته باشید

آرایشگر در حال رنگ کردن موهای یک خانم در آرایشگاه
رژیم غذایی سالم باعث تقویت موها و در نتیجه، افزایش ماندگاری رنگ مو می‌شود.

اگرچه برای ما قابل لمس و مشاهده نیست، اما زیبایی از درون شروع می‌شود. بنابراین، رعایت رژیم غذایی سالم مثل تاثیری که بر سایر جنبه‌های سلامتی دارد، در محافظت از رنگ مو و افزایش ماندگاری آن نیز نقش بسیار پررنگ و مهمی ایفا می‌کند. اگرچه غیرمنتظره به نظر می‌رسد، اما مراقبت بعد از رنگ مو، شامل خوردن غذاهای سالم و طبیعی هم می‌شود.

یک رژیم غذایی سرشار از ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی، موهای شما را با اسیدهای چرب امگا ۳ تغذیه می‌کند و باعث تقویت، افزایش استحکام و درخشندگی آن‌ها می‌شود. اگر مقداری گردو به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ویتامین E دریافتی بدن‌تان افزایش می‌یابد و با این کار به مبارزه با خشکی و شکنندگی موهای خود خواهید رفت.

۱۱. در هر بار رنگ کردن، ابتدا مقداری از موهای خود را کوتاه کنید

برای دستیابی به یکنواخت‌ترین و سالم‌ترین رنگ ممکن، لازم است که هر بار قبل از رنگ کردن موهای خود، ابتدا مقداری از آن‌ها را کوتاه کنید. دلیل این کار این است که اگر دچار مو خوره شده باشید، یک پایه خشک و حساس برای رنگ مو ایجاد می‌شود. این یعنی رنگ مو به خوبی جذب نمی‌شود یا به اندازه کافی در عمق مو نفوذ نمی‌کند. کوتاه نگه داشتن انتهای مو، به معنای پایه سالم‌تر برای رنگ است. به این ترتیب، رنگ مو به طور کاملا یکنواخت جذب می‌شود و ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت.

عوامل آسیب‌زا به موهای رنگ شده

یک خانم با موهای رنگ شده صورتی پررنگ در بکگراندی با همین رنگ
سولفات، یکی از مضرترین مواد برای موهای رنگ شده است.

اکنون که بایدهای مراقبت بعد از رنگ مو را می‌دانید، نبایدها را نیز توضیح می‌دهیم تا اطلاعات کاملی داشته باشید.

  • از شامپوهای حاوی سولفات استفاده نکنید. هر چه میزان سولفات شامپو بیشتر باشد، بیشتر برای رنگ مو مضر است و زودتر آن را از بین می‌برد.
  • دوش آب داغ نگیرید. تا حد امکان از آب سرد یا نهایتا آب ولرم استفاده کنید.
  • زمان دوش گرفتن را کم‌تر کنید. وقتی موهای خود را رنگ می‌کنید، هر چه کم‌تر در معرض آب قرار بگیرید، بهتر است.

لوازم مراقبت از موهای رنگ شده را از کجا بخریم؟

یک خانم با موهای هایلایت آبی که آن‌ها را به یک طرف ریخته
بیشترین تنوع لوازم مراقبت بعد از رنگ مو را می‌توانید در ترب پیدا کنید.

برای خرید لوازم مراقبت بعد از رنگ مو نظیر شامپوی مخصوص موهای رنگ شده و همین‌طور نرم کننده، به سایت ترب مراجعه کنید. ترب، علاوه‌بر خرید آنلاین، امکان خرید حضوری را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از این امکان، فقط باید شهر محل سکونت خود را از قسمت ترب من انتخاب کنید تا پس از مراجعه به صفحه محصول مورد نظر خود، لیست فروشندگان حضوری آن را نیز در اطراف محل سکونت خود مشاهده کنید.

در صورتی هم که به هر دلیل امکان خرید حضوری از فروشگاه مورد نظر را ندارید و به فروشندگان آنلاین نیز نمی‌توانید اعتماد کنید، فروشگاه‌هایی که دارای نشان ضمانت ترب هستند را انتخاب نمایید. اگر کالای خریداری شده از این فروشندگان مشکل خاصی داشته باشد که فروشنده قبول نکند، شما می‌توانید وجه پرداختی را از خود ترب پس بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید محصول مورد نظر خود را با خیال راحت و با بهترین قیمت به دست بیاورید.

کلام آخر

موهای رنگ شده، چه بلوند، چه قهوه‌ای یا هر رنگ دیگری، زیبایی و جذابیت خاصی به چهره می‌دهند. اما این زیبایی، نیازمند مراقبت بعد از رنگ مو است. رنگ کردن مو، ساختار طبیعی آن را تغییر می‌دهد و به همین دلیل، موهای رنگ شده بیشتر در معرض آسیب و خشکی قرار دارند. خبر خوب این است که با داشتن روتین مراقبت از موهای رنگ شده و رعایت چند نکته ساده، می‌توانید از موهای رنگ شده خود به بهترین نحو مراقبت کرده و از درخشندگی و شادابی آن‌ها لذت ببرید.

به عنوان مثال، از شامپو و نرم‌کننده مناسب استفاده کنید یا شستشوی مو را به حداقل برسانید. همچنین، با توجه به اینکه آب داغ به موها آسیب می‌رساند و رنگ آن‌ها را کدر می‌کند. لازم است از آب سرد یا نهایتا ولرم استفاده کنید. برای مراقبت از موهای رنگ شده باید در برابر گرما و نور خورشید هم از آن‌ها محافظت کنید به جای اینکه با وسایل گرمایشی نظیر سشوار موهایتان را خشک کنید، اجازه دهید که به طور طبیعی و در معرض هوا خشک شوند تا بیشترین ماندگاری ممکن را تجربه کنید.

پرسش های متداول در مورد مراقبت از موهای رنگ شده

چه نوع شامپو و نرم کننده‌ای برای موهای رنگ شده مناسب است؟

بهترین کار این است که از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این محصولات ملایم‌تر هستند و رنگ مو را تثبیت می‌کنند. به دنبال محصولاتی باشید که دارای آنتی اکسیدان باشند و حاوی سولفات نباشند، زیرا این مواد می‌توانند به موهای رنگ شده آسیب برسانند و آن‌ها را کدر کنند.

شامپوی مخصوص موهای رنگ شده چه مارکی خوبه؟

مارک‌ها و برندهای متعددی وجود دارد که شامپوی مخصوص موهای رنگ شده تولید می‌کنند. اما واقعا، چیزی که بیشتر از برند آن اهمیت دارد، این است که آنتی اکسیدان داشته باشد، فاقد سولفات باشد یا مقادیر بسیار کمی سولفات داشته باشد تا زیاد رنگ مو را نشوید.

هر چند بار باید موهای رنگ شده را شست؟

شستشوی زیاد مو، رنگ آن را سریع‌تر از بین می‌برد. سعی کنید موهایتان را ۲ تا ۳ بار در هفته بشویید. اگر موهایتان چرب است، می‌توانید از شامپو خشک در بین شستشوها استفاده کنید.

چرا رنگ مو زود کدر می‌شود؟

اگر رنگ موی شما زود کدر می‌شود، نکات مراقبت از موهای رنگ شده را به خوبی رعایت نمی‌کنید. برای جلوگیری از کدر شدن رنگ مو، باید از حرارت و آب داغ دوری کنید، مدت زمان استحمام و دفعات شستشوی موها را کاهش دهید و از ماسک مو و شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

چگونه می‌توان از موهای رنگ شده در برابر حرارت محافظت کرد؟

بهترین کار این است که از آفتاب و استفاده از وسایل گرمایشی نظیر سشوار و اتو مو دوری کنید. اگر مجبور به قرارگیری در نور خورشید یا استفاده از این وسایل هستید، از کلاه یا اسپری محافظ حرارت استفاده کنید.

چند روز بعد رنگ بریم حموم؟

این به نوع مو بستگی دارد، اما معمولا برای رنگ موهای دائمی باید ۳ تا ۴ روز و برای رنگ موهای موقت و نیمه دائمی، ۲ تا ۳ روز صبر کنید.

🔗 منابع: loreal-paris | skinkraft | wella

عرفان رحیمی صادق
عرفان رحیمی صادق

من فارغ‌التحصیل مترجمی زبان انگلیسی هستم و از سال ۹۴ تولید محتوا رو شروع کردم. اوایل، از زمانی که تولید محتوا رو جدی‌تر دنبال کردم، درهای جدیدی به روم باز شد و با افراد مهمی تو این عرصه آشنا شدم که سعی کردم از هر کدوم یه چیزایی یاد بگیرم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *